Strona 1 z 1

g-10 Erla

PostNapisane: wtorek, 22 lutego 2011, 19:46
przez urquart
Do napisania tego postu skłonił mnie caughtinthemiddle, z nadzieją, że znawcy messerschmittów będą mogli wykazać się wiedzą. Rzecz być może banalna, więc proszę mnie oszczędzić ;o)
Książka Wołowskiego, o której już pisałem, wywołała u mnie trochę zamieszania, czego dowodem była błędna numeracja kolorów. Tym razem chodzi mi (tradycyjnie :D ) o g-10 Erla. Na rysunkach Mermeta i w innych publikacjach generalny kształt osłony silnika 110 jest podobny- charakterystyczny dla G-14/AS i innych G-10-tek półokrągły kołnierz występuje tylko po prawej stronie,tymczasem nasz kochany Autor publikuje rysunek serii 49xxxx, na którym po obu stronach brak jest kołnierza :shock: . Być może jestem niedoinformowany, albo umknął mi ten szczegół, ale czy tak powinno być :?:
Pozdrawiam serdecznie

Re: g-10 Erla

PostNapisane: wtorek, 22 lutego 2011, 22:34
przez Kuba P.
jaki kołnierz? :shock:
Ta parciana uszczelka pod osłonami?

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 06:40
przez urquart
Kuba P. napisał(a):jaki kołnierz? :shock:
Ta parciana uszczelka pod osłonami?


tak, ale kołnierz brzmi lepiej :mrgreen:

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 10:17
przez Kuba P.
Konkretnie - masz na myśli to uszczelnienie między górną lewą i górną prawą osłoną silnika a kadłubem. To, co tak uroczo odstaje i sprawia wrażenie, że osłony nie pasują do kadłuba.

Proszę, tu G-10 z lewej:

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=3910
http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=4915
http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=2108

A tu G-10 z prawej:

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=1584

Wnioski musisz już wyciągnąć sam.
Dobrych zdjęć G-10 prod. Erla z podniesionymi osłonami znam zaledwie kilka i prawdę mówiąc trudno jednoznacznie stwierdzić czy ta uszczelka jest zamontowana czy nie. Na mój gust to uszczelnienie występowało po obu stronach kadłuba.

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 10:23
przez urquart
Kuba P. napisał(a):Konkretnie - masz na myśli to uszczelnienie między górną lewą i górną prawą osłoną silnika a kadłubem. To, co tak uroczo odstaje i sprawia wrażenie, że osłony nie pasują do kadłuba.

Proszę, tu G-10 z lewej:

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=3910
http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=4915
http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=2108

A tu G-10 z prawej:

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=1584

Wnioski musisz już wyciągnąć sam.
Dobrych zdjęć G-10 prod. Erla z podniesionymi osłonami znam zaledwie kilka i prawdę mówiąc trudno jednoznacznie stwierdzić czy ta uszczelka jest zamontowana czy nie. Na mój gust to uszczelnienie występowało po obu stronach kadłuba.


Co do serii 15xxxx chyba jest jasne, ale nie widziałem zdjęcia prawej strony serii 49xxxx, może masz takie?
W każdym razie dziękuję

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 10:30
przez Kuba P.
49xxxx powiadasz. Ten włoski by teoretycznie pasował. Tylko foto lewej strony. Ewentualnie poszukaj wśród fotek innych włoskich G-10, bo to właśnie najczęściej 490xxx i 491xxx.
A tak w zasadzie, podejrzewasz, że w zbudowanych w ramach tych serii samolotach ten element wyglądał inaczej jak w tych montowanych dwa-trzy miesiące później?

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 10:41
przez Georg01
Ja sadzę, że w pytaniu chodzi o kształt oprofilowania blach w modelu Erla. Z lewej strony oprofilowanie było bez charakterystycznego owalu pod wiatrochronem, z prawej zaś to oprofilowanie miało kształt podobny (z drobnymi roznicami) jak w G-10/U4 produkcji WNF czy z wersji K. Krótko mówiąc oblachowanie z lewej i prawej strony w wersji Erla było inne. Natomiast uszczelnienia jako takie mogły być takie same. Czy o to chodziło ?

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 15:20
przez urquart
Georg01 napisał(a):Ja sadzę, że w pytaniu chodzi o kształt oprofilowania blach w modelu Erla. Z lewej strony oprofilowanie było bez charakterystycznego owalu pod wiatrochronem, z prawej zaś to oprofilowanie miało kształt podobny (z drobnymi roznicami) jak w G-10/U4 produkcji WNF czy z wersji K. Krótko mówiąc oblachowanie z lewej i prawej strony w wersji Erla było inne. Natomiast uszczelnienia jako takie mogły być takie same. Czy o to chodziło ?


Chodziło o dwie kwestie na raz, źle się wyraziłem (pierwsza wyszła przy okazji). Co do uszczelnienia to już chyba wiem, co do profilu pod wiatrochronem, to zawsze byłem przekonany, że u Erla tylko lewa strona jest bez owalu, a tu Wołowski wali :shock: , że w serii 49xxxx nie było owalu po obu stronach :shock: :shock: :shock: . Pytałem o to, bo nie widziałem nigdy zdjęcia samolotu z tej serii z lewej strony.

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 15:34
przez Kuba P.
Panowie, uzgodnijcie proszę zeznania i najlepiej będzie Urquart jak zaznaczysz strzałką elementy samolotu o których mowa.
Ja się już pogubiłem, kołnierz, owal, uszczelka, lewa prawa...
:-/

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 16:24
przez urquart
urquart napisał(a):
Kuba P. napisał(a):Panowie, uzgodnijcie proszę zeznania i najlepiej będzie Urquart jak zaznaczysz strzałką elementy samolotu o których mowa.
Ja się już pogubiłem, kołnierz, owal, uszczelka, lewa prawa...
:-/


Obrazek

chodzi o prawą stronę


kurde, nie mogę zamieścić zdjęcia, coś mi się w kompie chrzani :evil:
spróbuję to opisać, chociaż jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów:
za osłoną silnika mamy w g-10, g-14/AS i k-4 półokrągły kawał blachy przymocowany nitami i łączący ją z resztą kadłuba. W maszynach Erla (co jest ich cechą charakterystyczną) jest on tylko po prawej stronie. Pan W. tymczasem twierdzi, że w serii 49xxxx nie było go po obu stronach. Szczerze powiem, że zgłupiałem :shock: , dlatego zadałem to pytanie.

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 16:28
przez Kuba P.
Ten element - profilowana blacha o łukowato wygiętej dolnej krawędzi łączącej podstawę wiatrochronu z przegrodą ogniową dalej zwana "owiewką" jest obecny we wszytkich seriach G-10 prod. Erla 490xxx i 491xxx włącznie.
Owiewka po prawej stronie w wykonaniu Erla, mimo że podobna była jednak inna niż analogiczne owiewki montowane do kadłubów samolotów prod. WNF czy Mtt.
Widać to, gdy porówna się zdjęcia prawej strony, dolna krawędź - łuk - poprowadzona jest wyżej. Powierzchnia tej owiewki jest mniejsza niż elementu analogicznego w wykonaniu WNF czy Mtt.
O ile mnie pamięć nie myli mam w jednej książce zdjęcie, które jasno tego dowodzi. Sprawdzę czy się nie mylę co do serii tego G-10 i spróbuję wstawić skan.

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 16:33
przez urquart
Kuba P. napisał(a):Ten element - profilowana blacha o łukowato wygiętej dolnej krawędzi łączącej podstawę wiatrochronu z przegrodą ogniową dalej zwana "owiewką" jest obecny we wszytkich seriach G-10 prod. Erla 490xxx i 491xxx włącznie.
Owiewka po prawej stronie w wykonaniu Erla, mimo że podobna była jednak inna niż analogiczne owiewki montowane do kadłubów samolotów prod. WNF czy Mtt.
Widać to, gdy porówna się zdjęcia prawej strony, dolna krawędź - łuk - poprowadzona jest wyżej. Powierzchnia tej owiewki jest mniejsza niż elementu analogicznego w wykonaniu WNF czy Mtt.
O ile mnie pamięć nie myli mam w jednej książce zdjęcie, które jasno tego dowodzi. Sprawdzę czy się nie mylę co do serii tego G-10 i spróbuję wstawić skan.


Tak tez myślałem. Czyli wszystko jasne, coś się Panu W. po..rąbało. Wolałem zapytać, bo wpadłem w panikę, że tkwiłem do tej pory w błogiej nieświadomości :mrgreen:
Dzięki, i przepraszam za głupiego posta, ale czasem lepiej zapytaćmądrzejszych :D

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 18:14
przez Kuba P.
Nie znam tej książki, której zawartość poddajesz weryfikacji i nie znam Autora. Nie wiem w jakim kontekście pojawia się tam informacja o typie blach za silnikiem w G-10 serii 49x xxx stąd nie będę jej komentował.

Zdjęcie G-10 W.Nr. 490655 z 6./JG 27 sfotografowanego po lądowaniu na brzuchu (pil. Lt. Anton Woffen) znajdziesz w książce "Bf 109 Recognition Manual", M.F.Sommerau, Classic Publications 2004, str. 75.
Samolot sfotografowany od tyłu z prawej strony, bez wątpliwości widać kształt i ułożenie owiewki za osłonami silnika, takiej samej jak w późniejszych G-10 i G-10/R6 prod. Erla.

Re: g-10 Erla

PostNapisane: środa, 23 lutego 2011, 18:46
przez urquart
Kuba P. napisał(a):Nie znam tej książki, której zawartość poddajesz weryfikacji i nie znam Autora. Nie wiem w jakim kontekście pojawia się tam informacja o typie blach za silnikiem w G-10 serii 49x xxx stąd nie będę jej komentował.

Zdjęcie G-10 W.Nr. 490655 z 6./JG 27 sfotografowanego po lądowaniu na brzuchu (pil. Lt. Anton Woffen) znajdziesz w książce "Bf 109 Recognition Manual", M.F.Sommerau, Classic Publications 2004, str. 75.
Samolot sfotografowany od tyłu z prawej strony, bez wątpliwości widać kształt i ułożenie owiewki za osłonami silnika, takiej samej jak w późniejszych G-10 i G-10/R6 prod. Erla.


Dzięki, właśnie zdjęcie tej maszyny przyszło mi na myśl, seria 49xxxx i samolot dobrze znany i opisany