Strona 1 z 2

Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 10:58
przez dewertus
Koledzy, czy jest jakaś dramatyczna różnica w wyglądzie zewnętrzym pomiedzy Bf-110 wersji "D" i "E"? Mam model w wersji "D", ale znalazłem ciekawe malowanie dla "E" i mam dylemat... Porównywałem sylwetki obu wersji i nie dopatrzyłem się jakiś różnic, ale może ślepym i czegoś nie wiem, więc wolę zapytać "ferfluchte eksperten" na forum :D

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 12:14
przez net_sailor
A czy możliwe byłoby podanie do publicznej wiadomości informacji jakim modelem dysponujesz i jakie malowanie sobie upatrzyłeś? Bardzo by to uprościło sprawę ponieważ nie musielibyśmy się domyślać:
1. czy model wyjściowy poprawnie odwzorowuje Bf 110 D jakiejkolwiek wersji
2. czy to co sądzisz, że jest BF 110 E na pewno nim jest i jaki wariant, standard wykończenia reprezentuje
2. jaki jest ewentualny zakres przeróbek, aby z hipotetycznie niedoskonałego Bf 110 D zrobić hipotetycznie doskonałego Bf 110 E-ileśtam

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 12:18
przez Kuba P.
Marcin, poczuwasz się do bycia "Verfluchte*"?

*przeklęty, cholerny .

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 12:37
przez dewertus
Ad.1: Model wyjściowy to Bf-110C/D, Fujimi 1/72.
Ad.2: Malowanie to Bf-110E "3U+AR", 7./ZG26, Taranto, Włochy, kwiecien 1941, pilot: Staffelkapitan Oberleutnant Georg Christl.
Ad.3: Jak najmniej, umiejętności i chęci do przeróbek są zbieżne do "0".

Kuba już się tak nie oburzaj ;o)

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 16:09
przez net_sailor
Kuba P. napisał(a):Marcin, poczuwasz się do bycia "Verfluchte*"?

Skoro się nawet nie poczuwam do bycia "Experte" i to "Verfluchte" pewnie mnie nie dotyczy.

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 22:42
przez Pawel Burchard
dewertus napisał(a):Koledzy, czy jest jakaś dramatyczna różnica w wyglądzie zewnętrzym pomiedzy Bf-110 wersji "D" i "E"? Mam model w wersji "D", ale znalazłem ciekawe malowanie dla "E" i mam dylemat... Porównywałem sylwetki obu wersji i nie dopatrzyłem się jakiś różnic, ale może ślepym i czegoś nie wiem, więc wolę zapytać "ferfluchte eksperten" na forum :D



z grubsza to -
1. koła
2. wlot na pokrywie kaemów
3. wyrzutniki podskrzydłowe (ich obecność powodowała zmianę wielkości i pozycji krzyży)

p.

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 22:46
przez dewertus
Pawel Burchard napisał(a):1. koła
2. wlot na pokrywie kaemów
3. wyrzutniki podskrzydłowe (ich obecność powodowała zmianę wielkości i pozycji krzyży)


Paweł dzięki za info. Czy możesz nieco rozszerzyć opisy punktów 1 i 2? Co do "3" nie ma problemu - w malowaniu, które znalazłem wyrzutników podszkrzydłowych nie ma - samolot ma dodatkowe zbiorniki paliwa (a te mam w modelu).

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 22:48
przez Kuba P.
No a masz zdjęcie tej maszyny?
Bo to może po prostu D.
Pkt 2 to taki kwadratowy w przekroju wlot umieszczony między lufami MG 17.

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: wtorek, 8 marca 2011, 22:50
przez Pawel Burchard

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: środa, 9 marca 2011, 09:16
przez net_sailor
Zdjęcia tej maszyny są następujące.
z okresu BoB:
Obrazek
z okresu śródziemnomorskiego:
Obrazek

O ile o pierwszej fotce można coś powiedzieć to druga jest na tle niewyraźna, że nie ma całkowitej pewności iż przedstawia ten sam samolot* (znalazłem jeszcze dwie inne fotki z tego samego lotu, ale nic ciekawego nie wnoszą). Ale dla uproszczenia załóżmy jednak, że tak jest.
Na pierwszym zdjęciu widzimy:
- nosowy wlot powietrza dla instalacji ogrzewania kabiny (podobny był po prawej stronie kadłuba za kabiną)
- ślady po zdemontowanych podskrzydłowych wyrzutnikach bombowych
- zamocowaną szybę pancerną na wiatrochronie
- oznakowanie na osłonach silników informujące obsługę naziemną, że samolot posiada DB 601N
- kółko ogonowe bez nożyc
Druga fotografia wnosi jedynie widok na przedłużoną tylną cześć kadłuba.
Jeśli traktować te fotki łącznie to rzeczywiście mamy do czynienia z Bf 110 E-1/E-2.

* po spisaniu ze stanu maszyny jej kod kadłubowy mógł przecież przejść na inny samolot, niekoniecznie tej samej wersji

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: środa, 9 marca 2011, 09:33
przez Kuba P.
Na tym górnym zdjęciu na ziemi też widać przedłużony kadłub.
Obstawiałbym więc E-2, bo tylko ten miał przedłużony kadłub z łódką, mam verfluchte rację?

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: środa, 9 marca 2011, 10:36
przez dewertus
Profil samolotu, który mnie zainteresował znalazłem w publikacji Osprey'a: Messerschmitt Bf 110 Zerstörer Aces of World War 2 (pozycja 16 w tablicach barwnych). Czy ten prostokątny wlot pomiędzy kaemami wygląda tak jak w wersji "G"?

Inne pytanie, czy samoloty (Bf-110C/D) należące do 1./NJG3 w lutym 1941 (w czasie stacjonowania na Sycylii) były pomalowane jednolicie na kolor czarny czy też maiły kamuflaż segmentowy RLM74/75/76? Czy nosiły one białe elemnty szybkiej identyfikacji? I na koniec: czy oznaczenie L1 jest poprawne (z tego co pamiętam takie oznaczenia miała Lehrgeschwader 1...), spotkałem się też z oznaczeniem 3C i D5... więc zgłupiałem prawie do reszty ;o)

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: środa, 9 marca 2011, 10:41
przez Kuba P.
dewertus napisał(a):Profil samolotu, który mnie zainteresował znalazłem w publikacji Osprey'a: Messerschmitt Bf 110 Zerstörer Aces of World War 2 (pozycja 16 w tablicach barwnych).


Temu źródłu to specjalnie nie ufaj, bo to dość swobodne interpretacje wyglądu omawianych maszyn.

dewertus napisał(a):Czy ten prostokątny wlot pomiędzy kaemami wygląda tak jak w wersji "G"?


Tak, ale tylko w G wyposażonych w MG 17.

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: środa, 9 marca 2011, 11:02
przez net_sailor
Kuba P. napisał(a):Obstawiałbym więc E-2, bo tylko ten miał przedłużony kadłub z łódką, mam verfluchte rację?

Bo ja wiem... Tak się na ogół pisze, ale można znaleźć zdjęcia E-2 zidentyfikowanych z Werku, przy których jakoś tego ogona nie widać (np. Bf 110E-2 (G9+GP) Niklasa W.Nr. 2654). John Vasco podaje jako podstawową różnicę pomiędzy E-1 a E-2 brak w tym drugim instalacji dla jamniczego brzuszka.

Re: Bf-110 D/E różnice

PostNapisane: środa, 9 marca 2011, 12:26
przez Kuba P.
A nie był to taki typowy Messerschmittowy sposób na utylizację zapasów części kadłubów robionych wcześniej z myślą o D-3?
Dopóki mieli tajle to montowali E-2 z tą łódką a potem się zapasy skończyły i w sumie już nigdy potem w żadnym 110 ten patent z łódką nie wrócił?

Ja tej książki Vasco niestety nie mam to i też nie jestem specjalnie w temacie 110 wcześniejszych jak moje ulubione G-4.