Hurricane MkI w 303 - płócienne skrzydła
Witam
Trafił do mnie ostatnio model samolotu Hurricane MkI Early z AZ Model w 1/72. Jest tam "polskie" malowanie RFoO - podane jako malowanie Frantiska.
Model ten przedstawia wczesną wersję Hurricana z płóciennymi skrzydłami. Nie wiem skąd Czesi wzięli, że ten RFoO Frantiska miał płócienne skrzydła - jest to mało prawdopodobne, bo wyczytałem, że od numerów seryjnych od ok L1700 i dalej, montowano już skrzydła metalowe.
Ale jak mam już model, to chciałbym go zrobić oczywiście w "polskim" malowaniu.
Z dokumentacji wynika, że jednym z "najstarszych" Hurricane'ów w 303 był L1696 RF-T, na którym 27.09.1940 roku zginął Witold Paszkiewicz.
Zacząłem grzebać w necie i znalazłem bardzo ciekawą informację.
Tu http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/arc/rm/2562.pdf jest raport z badań w tunelu aerodynamicznym Hurricanea MkI z numerem seryjnym właśnie L1696 !!!!!
Zdjęcie z raportu:

Opis z raportu mówi:
"Opis testowanego samolotu - Hurricane L1696, jeden z pierwszych wyprodukowanych, samolot był wyposażony w fabrycznie pokryte skrzydła ..... "
Na zdjęciu widać płócienne pokrycie (końcówka prawego skrzydła od spodu - widać naciągnięte płótno).
Wygląda na to, że po badaniach w tunelu, Hurri został usprawniony do lotu i wszedł do słuzby w 303.
Tylko dziwna jest data opracowania raportu - Sierpień 1941 - czyli rok po zestrzelenieu L1696 - tak długo pisali raport??
I tu prośba o pomoc - czy ktoś posiada jakieś informacje, zdjęcia itp czy ten Hurricane (lub jakis inny) w 303 miał płócienne skrzydła starego typu?
PS - dalsze info o L1696 - w 2008 roku ktoś chciał sprzedać elementy Hurricana Paszkiewicza na e-bayu. Na szczęście historycy w UK to wychwycili i udało się przekonać sprzedawcę, aby te elementy trafiły do muzeum RAF w Northolt.
http://www.uxbridgegazette.co.uk/west-london-news/uxbridge-history/2008/06/16/hurricane-mk1-no-l1696-back-at-raf-northolt-113046-21082933/
Trafił do mnie ostatnio model samolotu Hurricane MkI Early z AZ Model w 1/72. Jest tam "polskie" malowanie RFoO - podane jako malowanie Frantiska.
Model ten przedstawia wczesną wersję Hurricana z płóciennymi skrzydłami. Nie wiem skąd Czesi wzięli, że ten RFoO Frantiska miał płócienne skrzydła - jest to mało prawdopodobne, bo wyczytałem, że od numerów seryjnych od ok L1700 i dalej, montowano już skrzydła metalowe.
Ale jak mam już model, to chciałbym go zrobić oczywiście w "polskim" malowaniu.
Z dokumentacji wynika, że jednym z "najstarszych" Hurricane'ów w 303 był L1696 RF-T, na którym 27.09.1940 roku zginął Witold Paszkiewicz.
Zacząłem grzebać w necie i znalazłem bardzo ciekawą informację.
Tu http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/arc/rm/2562.pdf jest raport z badań w tunelu aerodynamicznym Hurricanea MkI z numerem seryjnym właśnie L1696 !!!!!
Zdjęcie z raportu:

Opis z raportu mówi:
"Opis testowanego samolotu - Hurricane L1696, jeden z pierwszych wyprodukowanych, samolot był wyposażony w fabrycznie pokryte skrzydła ..... "
Na zdjęciu widać płócienne pokrycie (końcówka prawego skrzydła od spodu - widać naciągnięte płótno).
Wygląda na to, że po badaniach w tunelu, Hurri został usprawniony do lotu i wszedł do słuzby w 303.
Tylko dziwna jest data opracowania raportu - Sierpień 1941 - czyli rok po zestrzelenieu L1696 - tak długo pisali raport??
I tu prośba o pomoc - czy ktoś posiada jakieś informacje, zdjęcia itp czy ten Hurricane (lub jakis inny) w 303 miał płócienne skrzydła starego typu?
PS - dalsze info o L1696 - w 2008 roku ktoś chciał sprzedać elementy Hurricana Paszkiewicza na e-bayu. Na szczęście historycy w UK to wychwycili i udało się przekonać sprzedawcę, aby te elementy trafiły do muzeum RAF w Northolt.
http://www.uxbridgegazette.co.uk/west-london-news/uxbridge-history/2008/06/16/hurricane-mk1-no-l1696-back-at-raf-northolt-113046-21082933/


