Strona 1 z 1

Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: poniedziałek, 4 kwietnia 2011, 20:48
przez PiotrS
Powolutku przymierzam się do zrobienia morskiego Gladiatora. W In Action Squadrona natrafiłem na taką ciekawostkę:
Obrazek
Podpis głosi, że górny płat mógł być w kolorze aluminium i prawdopodobnie jest przekładką z innej maszyny.

Zdjęcie jest marne więc równie dobrze można wykazywać, że górny płat był pomalowany w kwiatki ale rondel jest ewidentnie typu A co raczej nietypowe. To samo zdjęcie można znaleźć jeszcze w innych książkach natomiast tylko squadron sugeruje aluminium. I tu dochodzimy do właściwego pytania - czy istnieje lepsza wersja tego zdjęcia albo inna wyraźna fotka tej samej maszyny? A może sam komandor Keighly-Peach wspominał gdzieś że przyszło mu na takim składaku latać?
Może na siłę szukam dowodów na istnienie takiej aluminiowo/kamuflowanej hybrydy ale zawsze to bardziej oryginalne niż "Charity" czy inny maltańczyk :)

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: poniedziałek, 4 kwietnia 2011, 21:02
przez Jaho63
Byłby ciekawy egzemplarz, ale nie kojarzę nic o maszynie ze srebrnym płatem.
To podobno też jego N5517, zwróć uwagę na kołpak:
Obrazek
PiotrS napisał(a):ale zawsze to bardziej oryginalne niż "Charity" czy inny maltańczyk

Zawsze możesz zrobić najlepszego matrosa Sewell'a.

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: poniedziałek, 4 kwietnia 2011, 21:09
przez GrzeM
Oceniając po cieniu (dokładnie pod samolotem) słońce świeciło prawie prostopadle z góry na ten płat, więc on jest po prostu prześwietlony. Może być równie dobrze w zwykłym kamuflażu. Podobnie jasny jest kadłub za garbkiem za kabiną, a także statecznik poziomy. A "In Action" Squadrona nigdy nie były zbyt wiarygodne.

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: poniedziałek, 4 kwietnia 2011, 21:17
przez Jaho63
No, ale oznaczenia ma nietypowe na ten okres (lato 1940).

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: wtorek, 5 kwietnia 2011, 07:23
przez PiotrS
Jaho63 napisał(a):To podobno też jego N5517, zwróć uwagę na kołpak:


Ciekawe bo ta maszyna nie ma seriala a linia podziału między górą kadłuba a Sky ma inny kształt niż na moim zdjęciu. Za to oznaczenia się zgadzają. Co do kołpaka to chyba w mushroomie było coś o tym że niektórzy w tym Keighly-Peach preferowali śmigła Watts. Z drugiej strony squadronowa maszyna na 100% ma śmigło trójłopatowe.
Im dłużej się wpatruje w to zdjęcie tym bardziej widzę plamę ciemnego koloru na lewej końcówce skrzydła :)

Jaho63 napisał(a):Zawsze możesz zrobić najlepszego matrosa Sewell'a.

Ta maszyna czymś się wyróżniała oczywiście oprócz osoby głównego użytkownika?

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: wtorek, 5 kwietnia 2011, 12:31
przez Darek Trzeciak
Zasieję ziarno niepewności bo mam wątpliwości...
PiotrS napisał(a):linia podziału między górą kadłuba a Sky...

czy aby napewno spód był Sky czy też Sky Grey?

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: wtorek, 5 kwietnia 2011, 13:36
przez PiotrS
Darek Trzeciak napisał(a):czy aby napewno spód był Sky czy też Sky Grey?

Wszystko wskazuje na to, że Sky Grey, skróciło mi się :)

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 15:38
przez Pafko
Odgrzewam temat. Dlaczego nikt nie zwrócił uwagi na fakt, że typ kokardy jest ewidentnie "wczesny"? Wydaje mi się, a znawcą wybitnym maszyn brytyjskich nie jestem, że ten typ kokard był malowany tylko na powierzchniach bez kamuflażu ;o) .
Chodzi o górny płat. To sugerowałoby, że rzeczywiście jest to hybryda ;o) .

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 16:15
przez Grzegorz2107
GrzeM napisał(a):Oceniając po cieniu (dokładnie pod samolotem) słońce świeciło prawie prostopadle z góry na ten płat, więc on jest po prostu prześwietlony. Może być równie dobrze w zwykłym kamuflażu. Podobnie jasny jest kadłub za garbkiem za kabiną, a także statecznik poziomy. A "In Action" Squadrona nigdy nie były zbyt wiarygodne.


Ta interpretacja jest najbliższa mojej.
Widać końcówkę lewego dolnego skrzydła z cieniem rzucanym przez górne i trudno założyć, że panowie malarze machneli taki ładny srebrny półksiężyc dla ozdoby :mrgreen:
No i mimo tego lśnienia, nie sposób zlekceważyć widoczną granicę kolorów na lewym końcu górnego płata.
Stawiam na złudzenie interpretatorów ze Squadrona.

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: wtorek, 19 kwietnia 2011, 08:00
przez PiotrS
Pafko napisał(a):Dlaczego nikt nie zwrócił uwagi na fakt, że typ kokardy jest ewidentnie "wczesny"?


Pisałem o tym w pierwszym poście a potem Jaho też o tym wspominał :) Mimo wszystko kokarda jest jedynym argumentem i dosyć słabym w sytuacji gdy widać coś w rodzaju plamy na końcówce skrzydła. Wygląda na to, że komandor K-P lubił przedwojenny wzór.
Tymczasem wygląda na to, że zrobię maszynę Cockburna (charakterystyczna z nietoperzem). Czy dla odmiany ktoś widział inne zdjęcie niż to, które jest we wszystkich książkach - zrobione przy starcie, z lewej strony.

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: wtorek, 19 kwietnia 2011, 17:40
przez Darek Trzeciak
Pafko napisał(a):...ten typ kokard był malowany tylko na powierzchniach bez kamuflażu ;o)


A wyjątkiem ot tego był Hurricane Mk.IIb (trop) YB-B, nr BE 171 z 17 Dywizjonu RAF stacjonującego w Mingaladon (Birma początek 1942r.), który zachował kokardy "A" na górnej powierzchni płata :->

Re: Sea Gladiator 813 Sqn

PostNapisane: środa, 20 kwietnia 2011, 13:54
przez Grzegorz2107
Darek Trzeciak napisał(a):
Pafko napisał(a):...ten typ kokard był malowany tylko na powierzchniach bez kamuflażu ;o)


A wyjątkiem ot tego był Hurricane Mk.IIb (trop) YB-B, nr BE 171 z 17 Dywizjonu RAF stacjonującego w Mingaladon (Birma początek 1942r.), który zachował kokardy "A" na górnej powierzchni płata :->


Trudno powiedzieć, że "zachował" skoro kokardy tego typu nie były regulaminowe w chwili jego produkcji i raczej na pewno wyszedł z fabryki z dwubarwnymi. Może domalowanie białego miało związek z miejscem bazowania i było prostą próbą odróżnienie ich od Hinomaru?