Strona 1 z 2

"Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 09:08
przez sq9ans
Po dłuższej przerwie nabrałem weny twórczej na wymodelowanie obiektu latającego. Wybór padł na FW-190 A2:

Obrazek

W związku z tym mam pytanie do znawców tematu. Czy są zewnętrzne różnice między A2 a A3? Jako materiał wyjściowy jest model Hasegawy 1/48 w wersji A3. Druga sprawa czy są jakieś zdjęcia tej maszyny. Znalazłem tylko jedno z samym "pyszczkiem" i jest podpisane, że jest to A3. Jak to jest z tą maszyną faktycznie?

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 14:25
przez Kuba P.
Z grubsza A-2 od A-3 jest zewnętrznie nie do odróżnienia, gdyż główna różnica to użyty silnik. BMW 801 C-2 w A-2* i BMW 801 D-2 w A-3.
Ja kojarzę kilka zdjęć Fw 190 z JG 1 z paszczą, ale pewnie dlatego, że dość charakterystyczne. Tak z głowy nie przypominam sobie, gdzie są fotki tej "7".

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 16:34
przez sq9ans
Czyli mogę robić spokojnie A3 i dużego błędu nie popełnię.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 18:43
przez Georg01
sq9ans napisał(a):Czyli mogę robić spokojnie A3 i dużego błędu nie popełnię.



Jedyny problem to to, czy samolot miał zewnętrzne MG FF czy też ich nie miał. Sprawa bez zdjęcia nie jest taka prosta, ponieważ znane mi fotografie wersji A-2 i A-3 pokazują, że połowa, o ile nie więcej, nie miała działek MG FF. Przez lata uważałem, że do jednostek trafiały uzbrojone w te zewnętrzne działka i dopiero tam demontowano je, o ile taka była tendencja w danej jednostce. Nic bardziej błędnego. Książka Rodeikego otworzyła mi oczy. Otóż fabrycznie albo montowano działka, albo nie. Była pewnie jakaś zależność, np. odniesienie do konkretnych serii, ale jej nie znam. Na fotografiach są fabrycznie nowe Fw 190 z działkami, jak i bez nich. O ile pamiętam, dla A-3 Rodeike podaje jako standard uzbrojenia tylko MG 151 i MG 17, natomiast MG FF jako opcja. Przekładając to na model nie chodzi bynajmniej o same lufy, bo to akurat to jest "pan pikuś", ale o panel pod środkową częścią skrzydła. Otóż gdy działek nie było, panel był płaski, gdy były, to wtedy pojawiały się charakterystyczne wypukłości. Jeżeli jest zdjęcie i na zdjęciu widać te działka - to sukces. Ja walczę od lat o zdjęcie Fw 190 A-3 Josefa Prillera takie, które pokazuje, czy miał działka, czy nie. Zgaduj zgadula :)

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 20:58
przez pik
Trudno stwierdzić, czy to ten sam egzemplarz (brak "-" za kadłubowym krzyżem), ale akurat kwestie działek można rozstrzygnąć! Zastanawiam się, czy taki malunek był personalnym godłem pilota czy też był stosowany na wielu maszynach???

Obrazek

Poza tym, znam dwa inne zdjęcia FW 190 z takim malunkiem, ale na żadnym nie widać dokładnie bocznych oznaczeń. Obawiam się że "7+-" może być wyssane z palca.

Obrazek

Jak ktoś ma jakieś inne zdjęcia rozstrzgające tę kwestię, to sam jestem ciekaw.

Edit. Po zestawieniu zdjęć wyrażnie widać, że forma rysunku różni się, także mamy tu przynajmniej 2 różne egzemplarze! I obydwa z działkami... zewnętrznymi. :mrgreen: Ten drugi wygląda na pozbawiony działek wewnętrznych?

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 21:16
przez net_sailor
pik napisał(a):Ten drugi wygląda na pozbawiony działek wewnętrznych?

Nie pozbawiony działek, ale wyposażony w wewnętrzną parę MG 17. Ma też wczesny typ pancernego zagłówka z drucianym stelażem. Obie cechy czynią z niego Fw 190 A-1. Mordę ma jakby podobniejszą do tego co widnieje na schemacie malowania a samolot w tle nosi czerwoną poziomą belkę.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 21:59
przez pik
Obie cechy czynią z niego Fw 190 A-1.

Fakt, poza tam widać brak "skrzeli" wentylacyjnych silnika. Zresztą podpis pod zdjęciem prawidłowo głosi, że to A1.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 22:00
przez Kuba P.
Georg01 napisał(a):Jedyny problem to to, czy samolot miał zewnętrzne MG FF czy też ich nie miał. Sprawa bez zdjęcia nie jest taka prosta, ponieważ znane mi fotografie wersji A-2 i A-3 pokazują, że połowa, o ile nie więcej, nie miała działek MG FF. Przez lata uważałem, że do jednostek trafiały uzbrojone w te zewnętrzne działka i dopiero tam demontowano je, o ile taka była tendencja w danej jednostce. Nic bardziej błędnego. Książka Rodeikego otworzyła mi oczy. Otóż fabrycznie albo montowano działka, albo nie. Była pewnie jakaś zależność, np. odniesienie do konkretnych serii, ale jej nie znam. Na fotografiach są fabrycznie nowe Fw 190 z działkami, jak i bez nich. O ile pamiętam, dla A-3 Rodeike podaje jako standard uzbrojenia tylko MG 151 i MG 17, natomiast MG FF jako opcja. Przekładając to na model nie chodzi bynajmniej o same lufy, bo to akurat to jest "pan pikuś", ale o panel pod środkową częścią skrzydła. Otóż gdy działek nie było, panel był płaski, gdy były, to wtedy pojawiały się charakterystyczne wypukłości. Jeżeli jest zdjęcie i na zdjęciu widać te działka - to sukces. Ja walczę od lat o zdjęcie Fw 190 A-3 Josefa Prillera takie, które pokazuje, czy miał działka, czy nie. Zgaduj zgadula :)


Sytuacja z obecnością MG-FF/M w A-2 i A-3 nie różni się niczym od tej z A-4 i A-5.
Instrukcja obsługi uzbrojenia A-2 jak najbardziej uwzględnia FF w skrzydłach. Handbuch Fw 190 A-1 - A-6 w części Waffenanlage wyraźnie podaje, że (tłumaczenie moje) trzecim rodzajem broni strzeleckiej są MG-FF/M zabudowane w lewym i prawym skrzydle poza zasięgiem śmigła i dla A-2 - A-5 jest to Rustsatz (zestaw alternatywnego wyposażenia).

Same pokrywy komór działek MG-FF/M jeśli nie było zamontowanych działek nie były płaskie. Miały malutką wypukłość. Tu to ładnie widać:

Obrazek

pik napisał(a):Zastanawiam się, czy taki malunek był personalnym godłem pilota czy też był stosowany na wielu maszynach???


Był na wielu, w miarę podobny motyw choć w detalach różnice są widoczne.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: sobota, 30 kwietnia 2011, 22:19
przez pik
Znalazłem jeszcze jedną fotkę "rozbebeszonego" A1, oczywiście nie widać oznaczeń bocznych! :?

Obrazek

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: niedziela, 1 maja 2011, 09:47
przez Georg01
Zajrzałem do monografii Mombeecka o JG 1 a tam ani jednego zdjęcia tych Fw 190 z paszczą ! Co za pech.

Na zdjęciach pokazanych w tym wątku widać lufy działek MG FF/M więc sprawa jest jasna. Zresztą nawet gdyby ich nie było to akurat Hasegawa daje alternatywne pokrywy. Gorzej z Tamiyą ...

Znane jest zdjęcie Fw 190A-5 ze sztabu JG 54 bez działek MG FF/M, za to z panelami z dużymi wypukłościami, tak, jakby działka tam wcześniej były. Albo skończyły się panele na wymianę, albo zostawili sobie furtkę do ewentualnego montażu działek w razie czego, albo po prostu mieli to w...głębokim poważaniu :) A my tu modelarze wypruwamy gały żeby coś wypatrzyć z fotografii.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: niedziela, 1 maja 2011, 12:14
przez pik
Piloci A5/A6 często zarządzali demontaż zewnętrznych działek, aby zwiększyć zwrotność samolotu. Szczególnie dotyczyło to frontu wschodniego, gdzie walki miały charakter manewrowy, na średnich i niskich wysokościach, a sowieckie maszyny miały słabszą konstrukcję i były bardziej wrażliwe na trafienia. Znanym przykładem jest Foka Nowotnego, na której odniósł swoje 250te zwycięstwo.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: niedziela, 1 maja 2011, 12:29
przez Georg01
Sądzę, że decyzja była raczej na szczeblu dowódcy Staffel lub Gruppe, w których maszynach mają być działka, a w których nie. Szeregowy pilot w eskadrze raczej nie miał tu za wiele do powiedzenia.

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: niedziela, 1 maja 2011, 12:53
przez pik
Użyłem uproszczenia. Oczywiście, że dowódca albo oficer techniczny musiał wyrazić zgodę, ale działo się to raczej na prośbę/sugestię pilotów. Choć Experten na pewno nie musieli pytać o zgodę, szczególnie jeśli sami zajmowali stanowiska dowódcze... ;o)

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: niedziela, 1 maja 2011, 16:26
przez Kuba P.
Georg01 napisał(a):
Znane jest zdjęcie Fw 190A-5 ze sztabu JG 54 bez działek MG FF/M, za to z panelami z dużymi wypukłościami, tak, jakby działka tam wcześniej były. Albo skończyły się panele na wymianę, albo zostawili sobie furtkę do ewentualnego montażu działek w razie czego, albo po prostu mieli to w...głębokim poważaniu :)



Albo po prostu wyjęto lufy do wymiany :)

Re: "Paszczaty" FW-190 A2 lub A3 ?

PostNapisane: niedziela, 1 maja 2011, 17:48
przez Georg01
Raczej nie. Chociaż ..

Obrazek