siara1939 napisał(a):Ja przeczytalem, ze opony te sluzyly jako przewodnik energii statycznej...
Dokładnie - chodzi o przewodzenie przez koło ogonowe/oponę ładunków statycznych zbierających się na płatowcu.
We wczesnym lotnictwie problem był rzadki, bo większość samolotów miała płozę, która mogła odprowadzać energię statyczną. Wraz z pojawieniem się kół ogonowych z gumową oponą zaczęły się schody, bo guma elektryczności nie przewodziła izolując samolot od ziemi. Ładunek statyczny był niebezpieczny - mógł spowodować na przykład zapłon paliwa/wybuch podczas tankowania albo problem z elektrycznymi zapalnikami bomb...
Jednak w połowie lat 30-tych Amerykanie, a konkretnie Dunlop "wynaleźli" przewodzącą gumę, używaną powszechnie przez aliantów podczas wojny. A biały kolor na oponie kółka ogonowego na niemieckich samolotach oznaczał właśnie taki rodzaj gumy - sama biała farba niczego szczególnego nie powodowała.
Jarek