przez Georg01 » czwartek, 21 lipca 2011, 11:28
Rosjanie nie publikowali nigdy logbooków z informacją, na jakich numerach samolotów pilot latał. Nigdy nie widziałem takiego logbooka do jakiegokolwiek pilota ZSRR. Nie wiem, czy w ogóle było coś takiego. Co do MiGów 3 to nigdy się nie dowiesz czyja maszyna była czyja. Rok 1941 i połowa roku 1942 (albo nawet cały rok) to kolektywizm u Rosjan z tępieniem indywidualizmu. Dlatego jakiś pilot miał np. 2 zwycięstwa indywidualne i 25 grupowych. Indywidualnie było beee i tylko wtedy, kiedy sam leciał i sam walczył. Zwycięstwa i tak zaliczał komisarz polityczny na gębę więc to i tak nie miało znaczenia. Jeden samolot należał do kilku/kilkunastu pilotów, a te indywidualne pojawiły się po wejściu mody na dedykacje konkretnego samolotu dla konkretnego pilota. Kolektywizm to była programowa ideologia, która niszczyła indywidualizm z założenia. Nawet jak pilot się fotografował w takiej czy innej maszynie to nie można powiedzieć, że to była jego, a nawet czy kiedykolwiek w niej latał. A co dopiero w tak enigmatycznym MiGu 3 jak Szlopowa. Nikt nie widział zdjęcia i co na nim widać, nikt nie zna biografii A.V. Szlopowa, nie kojarzę go z listy asów ZSRR.
GC