Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Kuba P. » wtorek, 6 września 2011, 21:59

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli - wyszła mała rewelacja historyczna. Pełniejsze zdjęcia Bf 109 G-10 Hartmanna.
Jest fotograficzny dowód, że to jednak był G-10 prod. Erla no i co jest ciekawsze nawet to to, że samolot miał tulipana na nosie...

:)

Blog Neila Page: http://falkeeins.blogspot.com/2011/09/e ... -g-10.html
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Jaho63 » wtorek, 6 września 2011, 22:56

Już kiedyś odtwarzano G-10 Hartmana, ale był bez tulipa.
Czyli może to wyglądać tak:
Obrazek
:?:
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Kuba P. » wtorek, 6 września 2011, 23:05

Jakby się uprzeć, to tak to mogło wyglądać.
Kwestia kolorystyki. Ten rysunek ma dość dziwne barwy ale ogólny wygląd całości po wprowadzeniu korekty malowania kamuflażu nosa, który widać i rozważeniu rozmiarów krzyża kadłubowego może służyć za dość niedokładny, luźny szkic poglądowy.

Widać, że samolot miał osłonę kabiny z masztem, o ile dobrze widzę to miał nadmuch powietrza na tylną część osłony. Nie widać celownika, może to krótszy Revi C12 złożony? Ciekawy jest ciemny kolor blachy nad wydechem po lewej stronie, czyżby jakaś farba żaroodporna? Zgadką jest trójkąt paliwowy, po wyostrzeniu wydaje się, że widać C3. Czyli najmocniejszy silnik, prawie 2000 KM 605 DC?
Fajna bryka, na pewno można zrobić model w miarę udokumentowany i na pewno ciekawy. Inna sprawa, że nie za bardzo jest z czego robić, bo zestawów do budowy G-10 Erla jest jak na lekarstwo.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Georg01 » środa, 7 września 2011, 12:30

Jak dobrze widzę na zdjęciu to samolot ma osłony małe na wąskie koła podwozia głównego. Dobrze widzę ? :D

Panel nad wydechem malnięto po prostu na czarno przy okazji malowania tulipa.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Kuba P. » środa, 7 września 2011, 12:40

Georg01 napisał(a):Jak dobrze widzę na zdjęciu to samolot ma osłony małe na wąskie koła podwozia głównego. Dobrze widzę ?


Trudno powiedzieć, też mi wygląda na to, że małe ale nic sobie nie dam uciąć za to.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Georg01 » środa, 7 września 2011, 17:01

Biały znaczek na kołpaku w górnej jego części sugeruje albo początek spirali, albo biały segment 1/4 kołpaka. JG 52 stosowała równie często oba elementy i trudno bez lepszego zdjęcia zgadnąć który to z nich.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Jaho63 » środa, 7 września 2011, 17:30

Grześ, ten G-10 to byłby bardzo fajny i ciekawy model (jeden G-6 mniej!). Dawaj wszystko co wymyślisz. ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Georg01 » środa, 7 września 2011, 17:58

Nie sądziłem, że dożyję dnia, jak takie zdjęcia wyjdą na świat i do tego nie trzeba ich ścigać po całym świecie w przedziwnych książkach. Jak dla mnie to bomba roku 2011 i chyba nic nie jest w stanie tego przebić. Tulipan na tym Bf 109 zaskoczył mnie kompletnie. Według starej wspomnieniowej książki Tolivera-Constable o Hartmannie malowanie tulipana zarzucono na jego samolotach po zimie 45. Jak się okazuje w książce nie napisano prawdy.

Co do kołpaka śmigła.
W I./JG 52 bym stawiał na segment 1/4 kołpaka biały. Podobnie było w III./JG 52. Za to w II./JG 52 bardziej lubili spiralkę. Ale te "ulubione" wcale nie były regułą, za to jakieś tam prawdopodobieństwo jest. Dlatego "biała 1" Hartmanna z tulipanem z II./JG 52 ma spiralkę, a w tym G-10 z I./JG 52 bym obstawiał biały segment. To moja spekulacja.

Samolot nie miał żółtego pasa ani żadnych innych elementów identyfikacyjnych, bo w tej Luftflotte one nie obowiązywały. Dlatego ten rysunek co zapodałeś Janusz wygląda bardzo prawdopodobnie. Numer seryjny był na pewno namalowany na sterze kierunku bo Erla zawsze malowała, ale czy był to numer z serii 490xxx-491xxx czy może 151xxx tego na razie nie wiemy. Osłony kół na skrzydłach chyba małe jak w G-6, ale tu przydałyby się dobre oczy i dobra analiza ujęć z tego kąta np. dla G-6 i K-4. To jest do ustalenia i to się pewnie szybko stanie.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Kuba P. » środa, 7 września 2011, 18:04

Georg01 napisał(a):Co do kołpaka śmigła.
W I./JG 52 bym stawiał na segment 1/4 kołpaka biały. Podobnie było w III./JG 52. Za to w II./JG 52 bardziej lubili spiralkę. Ale te "ulubione" wcale nie były regułą, za to jakieś tam prawdopodobieństwo jest. Dlatego "biała 1" Hartmanna z tulipanem z II./JG 52 ma spiralkę, a w tym G-10 z I./JG 52 bym obstawiał biały segment. To moja spekulacja.


Biały segment 1/3 powierzchni to standardowy fabryczny znak szybkiej identyfikacji. Czy w I./JG 52 to zamalowywano i tworzono wzór na 1/4 powierzchni?

Ciekawe jest to, że ramiona krzyża na kadłubie sięgają linii łączenia segmentu co dla samolotów Erla nie było takie oczywiste. Tam właśnie charakterystyczny był odrobinę mniejszy krzyż.

Grzegorz, bardzo się cieszę że się cieszysz z tych fotek :) Właśnie o Tobie od razu pomyślałem jak zobaczyłem co się ukazało...
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Jaho63 » środa, 7 września 2011, 18:20

Grzegorz, nie wydaje Ci się, że nawet jeśli Gruppe malowałaby kołpak w segmenty, to do Tulipa pasuje bardziej spirala? Może to tylko analogie do innych "tulipanów", ale jakoś mi segmentowany kołpak do tego nie pasuje.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez pik » środa, 7 września 2011, 21:35

Tak z czystej ciekawości, to po czym poznajecie że jest to właśnie G-10 a nie np 109K?
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Pawel Burchard » środa, 7 września 2011, 21:48

pik napisał(a):Tak z czystej ciekawości, to po czym poznajecie że jest to właśnie G-10 a nie np 109K?


To nawet ja wiem :) Podpowiedź w kolorowance, mniej więcej pod wiatrochronem

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Kuba P. » środa, 7 września 2011, 22:09

Pawel Burchard napisał(a):To nawet ja wiem Podpowiedź w kolorowance, mniej więcej pod wiatrochronem


To dałeś do pieca :)

To, że to G-10 poznaje się po ustawieniu wlewów paliwa/MW i pętlowej anteny. W 109 G wlewy z tyłu, antena z przodu, w K-4 antena z tyłu, wlewy z przodu.
Od kiedy świat poznał sensacyjne zdjęcia K-4 prod. Erla z dokładnie takim samym prostym panelem pod wiatrochronem jak erlowy G-10 rozpoznanie musi opierać się na położeniu tego co wymieniłem.

109 K-4 prod. Erla (sensacja jak jasna cholera, większa jak ten G-10 Hartmanna a bez echa przeszła...)
http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=4814
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Pawel Burchard » środa, 7 września 2011, 22:13

No właśnie... za stary już na to jestem :)
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ostatni Bf 109 G-10 Hartmanna

Postprzez Georg01 » czwartek, 8 września 2011, 09:08

Późne G-10 z Erla i ten na razie jedyny pewny K-4 mają pewną charakterystyczną cechę w malowaniu. Są bardzo ciemne na bokach kadłuba, mają kamuflaż bardzo defensywny, prawie na pewno oparty o farby RLM 81/82/83. Wcześniejsze z jesieni 44 mają klasyczne malowanie "wysokie" i raczej w typowym dla Bf 109 schemacie RLM 75/83, tak jak ten G-10 Hartmanna. Dlatego on mi wygląda na serię 490-491 z jesieni 44, wtedy miałby też wąskie koła i małe osłony na skrzydłach. Ciekawe, że ma kamuflaż tylko z lekka przyciemniony po bokach. Wygląda na to, że Niemcy nie bali się za bardzo rosyjskich nalotów na lotniska. Muszę się zabrać za analizę tych osłon na skrzydłach, bo modelarsko bardziej by mi pasowały te duże ;o)


Co do kołpaka i segmentu. Są zdjęcia z JG 52 z roku 1944, w tym samolotu Hartmanna z 9./JG 52, gdzie tylko 1/4 kołpaka była biała, ale 1/3 oczywiście była standardem. W JaPo o JG 52 w Deutsch Brod są dwa zdjęcia Bf 109G-10 z JG 52 widziane od przodu, z tulipanem i dużymi osłonami na koła (to może ten sam G-10 ??!) i widać, że pomimo tulipana nie mają one spiralki, ale mają 1/3 kołpaka białą. Widać też, że ta 1/3 została namalowana niedbale, a przy malowaniu biała farba zapaćkała dolne fragmenty łopat śmigła. Tu nie chodziło o wygląd, a o to, jaki sposób malowania kołpaka bardziej dezorientował strzelców bombowców. Jedni preferowali spiralkę, drudzy za bardziej skuteczny uznawali biały segment. Nie widziałem pewnego samolotu z I./JG 52 z lat 44/45 ze spiralką, ale może u Barbasa coś takiego jest. Podejrzany o przynależność do I./JG 52 jest G-10 prod. WNF "biała 3" znany z kolorowej fotografii po lądowaniu "na brzuchu" i on ma piękną szeroką spiralę. Dla G-10 Hartmanna na razie obstawiam segment i tej wersji się będę trzymał :mrgreen:

Ciekawe, że Hartmann mając do dyspozycji G-10 z WNF, Erla i K-4 wybrał właśnie G-10 z Erla. Lepsza jakość wykonania ? Działko MG 151/20 ? Erla w JG 52 była w mniejszości, a nawet rzekłbym w sporadyczności.

Zrobiłem szybką analizę tych osłon na skrzydłach. Wziąłem książkę Kuby o Bf 109G-K i zdjęcie G-14/AS ze strony 3. Ten G-14/AS ma małe osłony kół i wygląda to z tego ujęcia identycznie jak u Hartmanna. Zdjęcia samolotów z dużymi osłonami (np. str. 26, 47) pokazują, że widoczna wypukłość wychodząca poza linię krawędzi skrzydła jest szersza. Tak widzą moje oczy. Przy okazji ten G-14/AS ze str. 3 sfotografowany ma podobnie ciemny panel nad rurami wydechowymi. Ten panel chyba sam się przyciemniał od spalin i temperatury.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości