Strona 1 z 1

Detale wokół silnika Ta 152C

PostNapisane: niedziela, 4 grudnia 2011, 09:53
przez Mecenas
Pytania do ogółu, ale w podtekście do jego z kolegów :mrgreen: Pytam w kontekście przeróbek modelu Dragona/Hobby Boss w skali 1:48 żeby jak najwięcej z nas skorzystało.

1. W jaki sposób mocowana była osłona chłodnicy do kadłuba?
Z rysunków wynika, że powinna wspierać się w górnej części pod rynienkami działek na kadłubie, ale jeden punkt mocowania to trochę mało. Czy były jeszcze jakieś wsporniki w dolnej części a la np. wersja H-1?

2. Chłodnica. Czy po wewnętrznej stronie pierścienia też były jakieś elementy chłodnicy zamocowane tak jak w H czy też była tylko ta "czołowa", położona na obudowie silnika?

3. Łoże silnika. Są jakieś kwity pokazujące jak to szło w okolicy sprężarki?
Mam taki rysunek (niestety nie mam pojęcia skąd pochodzi) wersji C-1 z silnikiem LA, ale czy w C-0 łoże wyglądało mniej więcej tak samo?
Obrazek

4. Ściana ogniowa. Dragon zrobił tylko jakiś wklejany szkielet do zamocowania łoża silnika sklonowany z poprzedniej wersji tego modelu czyli H. Czy można skopiować wygląd tego elementu wzorując się np. na jakiejś rozgrzebanej Dorze? Jeśli tak to której?

Re: Detale wokół silnika Ta 152C

PostNapisane: niedziela, 4 grudnia 2011, 16:20
przez Mecenas
Chyba sam sobie odpowiem na większość pytań bo właśnie znalazłem taki wątek, w którym jest kilka bardzo fajnych zdjęć.

Re: Detale wokół silnika Ta 152C

PostNapisane: niedziela, 4 grudnia 2011, 16:29
przez Kuba P.
Chcesz robić otwartego Ta 152 C? Nie będzie lekko bo dokumentacja tego samolotu jest mocno fragmentaryczna, zdjęcia ultrarzadkie i tam gdzie zaczynają się pytania - kończą się materiały...

Mecenas napisał(a):W jaki sposób mocowana była osłona chłodnicy do kadłuba?


Była mocowana do kołnierza okrywającego obudowę reduktora silnika. Możliwe było zdjęcie osłon silnika a osłony chłodnicy zostawały na miejscu.

Mecenas napisał(a):Czy były jeszcze jakieś wsporniki w dolnej części a la np. wersja H-1?


Niestety ja nie kojarzę zdjęć Ta 152 z silnikiem DB 603 na tyle dobrych, żeby odpowiedzieć na to pytanie.

Mecenas napisał(a):Czy po wewnętrznej stronie pierścienia też były jakieś elementy chłodnicy zamocowane tak jak w H czy też była tylko ta "czołowa", położona na obudowie silnika?


Tam formalnie były dwie chłodnice, pierścieniowa (dokładnie w kształcie niedomkniętego u góry pierścienia) chłodnica cieczy, podobnie jak w przypadku Ta 152 H wmontowana w osłonę i ta czołowa, wąska chłodnica oleju.

Obrazek

Mecenas napisał(a):Łoże silnika. Są jakieś kwity pokazujące jak to szło w okolicy sprężarki?


Obrazek

Mecenas napisał(a):Mam taki rysunek (niestety nie mam pojęcia skąd pochodzi) wersji C-1 z silnikiem LA, ale czy w C-0 łoże wyglądało mniej więcej tak samo?


Wydaje się, ze tak. O ile samolot w wariancie C-0 wydaje się nigdy nie powstał to prototypy były napędzane podobno silnikami 603 E, czyli z tą małą sprężarką. Zdjęć prototypów V6 i V7 z podniesionymi osłonami nie widziałem, za to jest zdjęcie Fw 190 D-15 z takim samym zespołem napędowym i widać, że łoże silnika było takie, jak na rysunku mimo użycia mniejszej sprężarki.
Jedyne zdjęcie seryjnego Ta 152 C-1 z widocznym silnikiem jakie kojarze przedstawia praktycznie takie samo łoże i silnik z dużą sprężarką, być może docelowy L/LA

Mecenas napisał(a):Ściana ogniowa. Dragon zrobił tylko jakiś wklejany szkielet do zamocowania łoża silnika sklonowany z poprzedniej wersji tego modelu czyli H


Przegrody ogniowej nie ma ani w modelu Ta 152 H-1 jak i tym C. To, o czym mówisz to wspornik osprzętu uzbrojenia silnikowego, takie rusztowanie do którego mocowane jest też łoże silnikowe.
Można przyjąć, że te elementy w wersji C były bardzo podobne do tych z wersji H.
Jest jedno zdjęcie seryjnego jak sądzę Ta 152 C, nieukończonego, gdzie widać działka nad silnikiem i kasetę amunicji dla MK 108 taką samą jaką widać w Ta 152 H. Niestety oczywiście ujęcie niewyraźne i poza dowodem, że mamy do czynienia z Ta 152 C wiele nie widać.

Mecenas napisał(a):Czy można skopiować wygląd tego elementu wzorując się np. na jakiejś rozgrzebanej Dorze? Jeśli tak to której?


Na Dorze nie, ale można skorzystać ze zdjęć kadłubów Ta 152 H i E.
Przegroda była prosta z otworem na środku w który wnikało działko silnikowe.

Polecam żebyś sobie skombinował starego Model-Art Fw 190 & Ta 152. Napisane po japońsku ale zdjęcia i rysunki są bardzo pomocne.

Re: Detale wokół silnika Ta 152C

PostNapisane: niedziela, 4 grudnia 2011, 19:00
przez Mecenas
Dziękuję bardzo Kuba, jak zwykle dokładna i kompleksowa odpowiedź. Chcę zrobić V7 (CI+XM), nie całkiem pootwieranego, ale z dbałością o szczegóły. Najbardziej mi zależy na tylnym segmencie silnika widocznym od spodu i korekcie chłodnicy. Przeglądając zdjęcia modeli wykonanych w oparciu o Dragona i HB widzę pełen freestyle.

Doczytałem, że CI+XM nie miał działka 30mm więc mam trochę mniej roboty. Łoże silnika jak się okazuje też będzie na tyle upchane, że to co będzie widoczne można śmiało przeszczepić z łoża H (które dał Dragon) + trochę scratchu.

W monografii AJ-Press oraz w dyskusji, którą podlinkowałem można znaleźć takie obrazki od przodu. Nie widać na nich jakichkolwiek wsporników tego pierścienia czy innych mocowań. W H były takie grube wsporniki co 45stopni a tutaj nawet durnego płaskownika nie ma...

Obrazek
źródło: http://www.network54.com/Forum/149674/t ... +questions

Obrazek
źródło: Monografie lotnicze: "Fw 190D i Ta 152", AJ-Press, str 62

Re: Detale wokół silnika Ta 152C

PostNapisane: wtorek, 6 grudnia 2011, 01:33
przez Kuba P.
V7 - świetnie. Leżysz, bo temat niby znany ale kompletnie nierozpoznany.
:)
Serię fotek V7 znajdziesz w starym Monogram Close-Up, poniżej masz jedno fajne, tam nieopublikowane a pokazujące dość dobrze spód skrzydła i detale chłodnic.

Obrazek

Zerknij na kształt drzwiczek luku radio, ułożenie otworów do wyrzucania łusek i ogniw taśmy działek 2 cm, info o braku MK 108 potwierdzone? Prototyp woził balast?

Osłona kabiny V7 wygląda na zwykłą, taką jak w D-9 i niektórych Tankach H i E niewyposażonych w instalację ciśnieniowej kabiny.

Jak wyglądała kabina V7, jak wyglądała instalacja silnika, jak był pomalowany od góry, jak wyposażony...to nadal zagadki.
Z silnikiem, a w zasadzie jego dolną tylną częścią jest tak, że ja planuję wstawić tam Airesowego 603 A z drobnymi przeróbkami. Łoże silnika lepiej zrobić nowe, bo to dla Jumo 213 nie będzie nijak pasować, nawet jak go prawie nie widać u góry to dolne wsporniki powinny być nieco inne. Masz rysunek wyżej i powinieneś dać radę.

Coś mi się przypomni, to dopiszę.
Powodzenia.

Re: Detale wokół silnika Ta 152C

PostNapisane: wtorek, 6 grudnia 2011, 09:29
przez Mecenas
Takiego dobrego zdjęcie V7 nie widziałem, przy okazji rozwiało kilka moich koncepcji mocowania tej osłony chłodnicy. Spotkałem się z określeniem "integrated engine cowling", ale nie mam jeszcze pojęcia co to znaczy.

Kuba, nie chcę Cię zawieść, ale ja do tego tematu podchodzę tak średnio-poważnie. Chcę wyeliminować najpoważniejsze błędy modelu, które by mnie po prostu wkurzały (chłodnica, brak silnika), ale nie chcę odkrywać Ameryki.

W kwestii uzbrojenia znalazłem w literaturze informację, że V7 miał tylko 4 MG 151 oraz balast 9,8kg (a MK 108 ważyło 58kg więc chyba nie w tym celu ten balas montowano), podobnie jak V6 i V8...ta koncepcja mi odpowiada :)

A teraz idę się trochę douczyć i ogólnie dowiedzieć o czym do mnie pisałeś.