Prośba w identyfikacji samolotu.

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Wojtek 12 » środa, 4 stycznia 2012, 14:31

Witam serdecznie. Nie wiem czy wybrałem odpowiedni dział, jeżeli nie to bardzo przepraszam. A wiec tak: mój dziadek był pilotem. Wiem na pewno że skończył Dęblin, ale nie wiem w którym roku. Dziadek umarł młodo i nie miałem okazji z nim porozmawiać na tematy lotnicze. Za to zainteresowały mnie zdjęcia wiszące w domowej gablotce. Na jednym z nich od przodu na pewno jest b-17 z uszkodzonymi śmigłami. Co one robiły na terenie Polski w tamtych latach? Czyli 39-45 Wiem że nad Niemcami latały ale nie słyszałem aby LĄDOWAŁY w Polsce. Następnie to to zdjęcie gdzie stoją Panowie wraz z moim dziadkiem przy ogonie jakiegoś samolotu. No właśnie, jakiego? Następne zdjęcie to zdaje mi się ze w tle widać DC-3 albo Li-2 który był wyprodukowany na licencji Douglasa, jednak tez nie jestem pewien. Tak wiec prosiłbym, jeżeli ktoś coś wie o jakąś informacje. Poniżej fotki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam-Wojtek
Wojtek 12
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 6 stycznia 2009, 18:24

Reklama

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Slash » środa, 4 stycznia 2012, 14:52

Ciekawy temat. B-17 jak najbardziej gościły na naszym niebie w czasie wojny. Bywało, że i niestety musiały lądować. Załogi zakładały, że z dwojga złego lepiej przy ciężkich uszkodzeniach dociągnąć do ruskich jak siadać na terenie Rzeszy. W zasadzie, jak to za głębokiego Stalina, ciężko coś więcej o konkretnych przypadkach powiedzieć.

Może napisz jak dziadek się nazywał. Czy wiesz cokolwiek więcej w temacie dziadka? Co i gdzie mniej wiecej robił w czasie wojny. Bo rozumiem, że Dęblin ukończył już po wojnie. Popytaj co leciwsze osoby w rodzinie. No i dość ważna kwestia czy jesteś pewien, że na zdjęciu z B-17 jest Twój dziadek? Gdyby wyszło na to, że mieliśmy w Polsce na oko całe B-17 po wojnie byłoby ciekawie.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Wojtek 12 » środa, 4 stycznia 2012, 15:01

Na 100% jestem pewien ze na zdjęciu z B-17 jest mój dziadek. Oglądając zdjęcia z luba widać jego charakterystyczną wąs i brata bliźniaka obok z którym się praktycznie nie rozstawał ;) Jak tylko będę miał okazje porozmawiać z babcią to dopytam o szczegóły. Wiem natomiast że w pewnych latach brat dziadka był zastępcą wojsk lotniczych w Polsce(to wiem od taty) ale nigdzie w sieci nie mogę znaleźć potwierdzenia. Dziadek nazywał się Kazimierz Wiącek, a brat dziadka Stanisław Wiącek.
Przed wojna razem studiowali w Moskwie. Ale co i ile czasu to się dowiem po rozmowie z babcią.
Mam jeszcze zdjęcie tylko muszę odkopać jak dziadek siedzi na skrzydle jakiegoś myśliwca z Polską szachownicą a w tle widać albo Jaka-4 albo 3 z gwiazdą na kadłubie. Tez mnie to ciekawi...
Pozdrawiam i ciesze się ze temat Cię zainteresował :)
Wojtek 12
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 6 stycznia 2009, 18:24

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez spiton » środa, 4 stycznia 2012, 15:09

No fotach jest B-17 i Dakota. To tak na szybko.
Myślę, że ważnym elementem tej zagadki, jest identyfikacja tego najmniejszego samolotu. Widać jego ogon z szachownicą. Mogło by to pomoc ustalić z jakiego okresu pochodzą zdjęcia.
Ostatnio edytowano środa, 4 stycznia 2012, 15:40 przez spiton, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Wojtek 12 » środa, 4 stycznia 2012, 15:13

B-17 wiadome było, ale czy jesteś pewien że to dakota a nie Li-2?
Dowiedziałem się także, że brat dziadka był w drugiej grupie szkolonych pilotów na Jak-17UTI w ZSRR w 1951r.
Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź!
Wojtek 12
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 6 stycznia 2009, 18:24

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Slash » środa, 4 stycznia 2012, 15:44

To jeszcze czy podpisy na rewersie dotyczą zdjęć przy statecznikach czy tego z B-17? Bo obstawiam, że raczej tych pierwszych. Tak na szybko daty skojarzyły mi się z B-17 "Bette Jane" , która 18 marca 1945 lądowała... ale w Bydgoszczy. Wiadomo natomiast, że samolot były później rozbierany i wywożony gdzieś na lawecie. O ile dobrze pamiętam, jest to wspomnienie świadka z jakiś polowych warsztatów lotniczych na lotnisku w Bydgoszczy w tym czasie. O ile to w ogóle to ten samolot, a prawdopodobieństwo chyba małe i o ile zdjęcie w ogóle zrobione w Polsce to czy zdążyli by samolot do maja przewieźć do Dęblina. Ruch byłby może i zasadny. Samolot zostałby tam sprawdzony czy nadaje się do wysyłania do ZSRR, gdzie na odremontowanych B-17 i B-24 wdrażały się załogi Tu-4 (ruskie xero zdobycznego B-29).

Na załączonej fotce fotki wiele nie widać, ale skoro mówisz, że oglądałeś zdjęcie pod lupą przyjrzyj się czy może nie widać jakiś pozostałości nose arta. W "Bette Jane" był to ciemny napis Bette Jane w dwóch linijkach. Skoro samolot na fotce ma pozwijane łopaty śmigieł to może do tego momentu nosił jeszcze niezrozumiałe dla wschodu napisy.

PS. Jak-3 to mały myśliwiec, a Jak-4 to dwusilnikowy bombowiec ;o)
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez mate64 » środa, 4 stycznia 2012, 16:32

"Duży" to na pewno c-47 / Li-2, latało tego trochę na wschodzie w ramach LanLeasu i ruskich patentów ("bierim coś, kopiujem i nazywamy pa ruski ;o) ) potem trafiały do LWP i do LOT'u

Obrazek
Obrazek


"małego" nie rozpoznaje :)

Zaciekawiłeś mnie tym i googlając krótko natrafiłem takie oto coś: http://www.plw.private.pl/samoloty/inde ... d=historia

W 1951r. na samoloty z napędem odrzutowym przeszkolono pilotów z 1 PLM; kpt. Więcek, kpt. Bajczykow, kpt. Krepski, kpt. Paniewski, ppor. Iwoń i ppor. Smolnik, a następnymi: ppor. Dobrzeniecki, ppor. Płoszański, ppor. Władysław Hermaszewski i inni.


oraz to:plik pdf
Pierwszym dowódcą 9 DLM został sowiecki oficer płk. pil. Anatol Kołpakow
od 07.07.1952 do 10.10.1953 a następnym był Polak ppłk. pil. Stanisław Wiącek.
Wykaz dowódców i szefów sztabu 4 DLM przedstawia załącznik 2.


Co by się zgadzało mniej więcej z tym co mówisz, jeśli ppłk pil. Stanisław Wiącek to brat dziadka to faktycznie był szefem 4 POMORSKIEJ DYWIZJI LOTNICTWA MYŚLIWSKIEGO ;o)

O i jeszcze takie coś: http://www.jednostki-wojskowe.pl/index. ... &Itemid=26

Poczet dowódcy 9.DLM:

- płk pil. Anatol Kołpakow ( 7.VII.1952 – 10.X.1953 )

- ppłk pil. Stanisław Wiącek ( 5.II.1954 – 20.VIII.1955 )



http://www.pokazy.yoyo.pl/1951.html
26 sierpnia 1951,
Warszawa, Okęcie, Święto Lotnictwa

W trakcie centralnych uroczystości zaprezentowano dokładniej samolot Jak-23. Nad lotniskiem, przed 200 tysiącami widzów, przedefilowała kolumna trójek tych samolotów, a na zakończenie pokazów trójka maszyn (mjr Stanisław Wiącek, mjr Stanisław Tanana i kpt. Kazimierz Tanana) wykonała zespołowy wyższy pilotaż.
Podczas pokazów po raz pierwszy, mjr Stanisław Łozowski (Łozowicki), zademonstrował w locie samolot MiG-15. Zaprezentowano także w locie odrzutowe samoloty szkolne Jak-17W.


Pierwsi piloci polskich Jak-23
W ślad za nowymi samolotami na lotnisko Bemowo-Warszawa do 1 Myśliwskiego Pułku Lotniczego przybyło czterech pilotów przeszkolonych w ZSRS. Byli to piloci-instruktorzy; mjr Sapiecha, por Łochow, por Mareszkin, por Wołkowski. Zadaniem przybyłych instruktorów było wyszkolenie pierwszych polskich pilotów, którzy już wstępnie przeszli przeszkolenie na odrzutowcach ( samolotach turboodrzutowych ), a ci z kolei mieli stworzyć kadrę przyszłych instruktorów.
Ponieważ zdawano sobie sprawę, że pilotów będzie za mało, dlatego już w lutym wytypowano druga grupę pilotów i techników do przeszkolenia na szkolno-treningowych Jak-17 W w sowieckim 156 PLM w Brzegu Opolskim na terenie kraju. Grupa liczyła 12 ( 15 ) pilotów i kilku techników. Byli wśród nich; ppłu ( kpt ) Wasyl Gaszyn, kpt Stanisław Więcek, kpt M. Bajczykow, kpt Tadeusz Krępski, kpt Eugeniusz Pniewski, kpt Stanisław Tanana, ppor Wiktor Iwoń, ppor Bolesław Smolik, ppor Andrzej Dobrzaniecki, ppor ( kpt ) Stefan Płoszański, ppor Władysław Hermaszewski ( brat polskiego kosmonauty ), kpt Mieczysław Goworek.
Piloci byli początkowo szkoleni na Jak-17 W ( UTI ) i wykonywali około 15 lotów, w łącznym czasie około trzech godzin. Potem przechodzili na Jak-23 i osiągali na nich nalot około 7 godzin. W kwietniu 1951r. powrócili oni na lotnisko Bemowo, z uprawnieniami instruktorów.


to z tego pierwszego linka który podałem i chodzi o tę samą osobę zapewne bo z kolei tutaj: http://www.sanko.wroclaw.pl/apt/jak-17/polska.html poczytamy:

W związku z planem wprowadzenia na wyposażenie lotnictwa samolotów Jak-23 zorganizowano szkolenie drugiej grupy pilotów. W lutym 1951 r. w radzieckim pułku, na lotnisku w Brzegu, na samolotach Jak-17UTI przeszkoliło się 15 pilotów: ppłk Gaszyn (ponownie), ppłk Bystrow, kpt. Bajczykow, kapitanowie pil. Mieczysław Goworek, Tadeusz Krepski, Eugeniusz Pniewski, Stanisław Tanana, Stanisław Wiącek; porucznicy pil. Mieczysław Nieckowski i Kazimierz Rychlewski; podporucznicy pil. Andrzej Dobrzeniecki, Wiktor Iwoń, Stefan Płoszański, Bolesław Smolik oraz Władysław Hermaszewski. W tym samym czasie polskie lotnictwo wojskowe otrzymało cztery egzemplarze dwumiejscowego samolotu szkolno-treningowego Jak-17UTI. Samoloty trafiły do 1. PLM "Warszawa", który bazował na nowym lotnisku Babice. Po latach gen. pil. W. Hermaszewski w swojej książce [2] tak wspominał pierwsze loty na Jak-17UTI:


szkoda że o Kazimierzu nic mi nie wpadło :?
mate64
 
Posty: 128
Dołączył(a): środa, 25 marca 2009, 22:18
Lokalizacja: eu

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Slash » środa, 4 stycznia 2012, 17:21

Robi się ciekawie.


Mi się jeszcze jedna rzeczy rzuciła w oczy odnośnie odnośnie Douglaso-Lisunowa.
Obrazek

Samolot ma ewidentnie na stateczniku numer, który krojem w sumie może odpowiadać zachodnim. Do tego widać, że numer raczej był zamalowywany, co pewnie było związane ze zmianą właściciela. Albo z jakąś naprawą. Na lewo od łaty ciemniejszego koloru wyraźnie widać odpryski/zarysowania.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Wojtek 12 » środa, 4 stycznia 2012, 17:29

Dziękuje bardzo za odpowiedzi. mate64 Tak, ppłk pil. Stanisław Wiącek to był brat mojego dziadka, niestety tez już nie żyje na wskutek powikłań po dehermetyzacji kabiny umarł na chorobe(bliżej nie określoną) górnych dróg oddechowych.
Jestem w szoku że udało Ci się znaleźć tyle ciekawych informacji. Może mi sie nie udało nic znaleźć bo jak sam zauważyłeś nasze nazwisko często pada ofiarą literówek tak więc z Wiącków robia Więcków ;) O dziadku wiem jeszcze to, że po wojskowym lataniu latal w WSK(jeszcze wsk wtedy) Mielec, ale pozniej na wskutek pogorszenia sie stanu zdrowia poszedł do biura projektowego także w WSK-Mielec i zajmował się miedzy innymi wdrażaniem pierwszych komputerów mających na celu wspomaganie projektowania. Teraz, gdy ta informacja sie potwierdzila, że wujek taty byl dość wysoko postawionym wojskowym, jestem sklonny uwierzyc w inne rodzinne opowiesci z dziedziny lotniczej w które jako iż sam jestem pilotem, ale cywilnym ciężko bylo mi uwierzyc ;) A co do B-17 co myślisz? Bo te podpisy, które sa załączone na zdjęciach niestety go nie dotycza, tylko tego zdjęcia z sterem kierunku i jednego którego nie zamieściłem. Poprostu przez przypadek je załączyłem, za co bardzo przepraszam.
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuje za odpowiedzi !
Edit: Slash, też mnie to zaciekawiło. Wieczorem zasuwam na strych i będę próbował się dokopać do jakiś innych zdjęć. Może znajdę coś ciekawego odnośnie tych numerów.
Wojtek 12
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 6 stycznia 2009, 18:24

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez mate64 » środa, 4 stycznia 2012, 17:40

O widzisz czyli jednak coś znalazłem na temat twojego dziadka: http://www.simp.org.ptc.pl/historia.html

W tych czasach Informatyką w WSK PZL Mielec, potem Zakładu Lotniczego i następnie Polskich Zakładów Lotniczych kierowali kolejno między innymi następujący pracownicy: mgr inż. Maciej Ignatowski, mgr Kazimierz Wiącek, dr inż. Mieczysław Rybak, inż. Jan Szyfner i dr inż. Włodzimierz Adamski



i tutaj: http://www.aeroklub.mielec.pl/site.php?name=historia2

11. Rok 1957. Na początku roku w dniach od 3 – 18 stycznia 1957 r., kadra instruktorska była na obozie Kondycyjno-wypoczynkowym w Szklarskiej Porębie.
Po słynnym polskim „Październiku” w 1957 roku, następuje reorganizacja Aeroklubów i rehabilitacja starych pilotów negatywnie zweryfikowanych w latach poprzednich. Powołany zostaje do życia Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej (z dodatkiem) Ludowej, któremu od tej chwili podlegają wszystkie Aerokluby Regionalne i Szkoły Szkolenia Lotniczego. W związku z tą reorganizacją powołano ponownie społeczne Zarządy w Aeroklubach.
W dniu 27 stycznia 1957 roku, odbyło się Walne Zebranie członków Aeroklubu, na którym wybrano Zarząd w następującym składzie:
Prezes Zarządu inż. Stanisław Wasil
I-szy Vice prezes inż. Stanisław Zalewski
II-gi Vice prezes Kazimierz Tyrlik
Sekretarz Stefan Furmaniak
Skarbnik inż. Zbigniew Winnicki

Przewodniczący Sekcji Samolotowej Mieczysław Lewandowski
Przewodniczący Sekcji Szybowcowej inż. Zbigniew Winnicki
Przewodniczący Sekcji Spadochronowej inż. Andrzej Jankowski
Przewodniczący Sekcji Modelarskiej inż. Tadeusz Stępczyk
Przewodniczący Sekcji Balonowej Tadeusz Gołębiewski

Komisja Rewizyjna
mgr Kazimierz Więcek
inż. Tadeusz Kuc
inż. Feliks Borodzik
inż. Stanisław Jachyra
inż. Tadeusz Stępczyk


czy wiesz może jaki stopień miał twój dziadek?
mate64
 
Posty: 128
Dołączył(a): środa, 25 marca 2009, 22:18
Lokalizacja: eu

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez mate64 » środa, 4 stycznia 2012, 17:42

Slash napisał(a):Samolot ma ewidentnie na stateczniku numer, który krojem w sumie może odpowiadać zachodnim. Do tego widać, że numer raczej był zamalowywany, co pewnie było związane ze zmianą właściciela. Albo z jakąś naprawą. Na lewo od łaty ciemniejszego koloru wyraźnie widać odpryski/zarysowania.


faktycznie coś jakby 4331 czy jakoś tak. Czyli może to być np "landlisowa" dakota :)

wpadła mi jeszcze taka informacja:
Z samolotem C-47 zetknęli się polscy piloci służący w dywizjonach lotniczych RAF. Z USA do ZSRR dostarczono 707 samolotów C-47. Samolot ten otrzymała 2. Samodzielna Eskadra Sztabowa, podlegająca bezpośrednio Dowództwu Lotnictwa LWP.


Co do bB17 to nie wiem, podejrzewam że mogła zaistnieć sytuacja że jakaś 17 dociągnęła na wschód, jak choćby ta z Bydgoszczy o której mówi Slash a czy akurat do Polski? Jeśli zdjęcie nie jest opisane to mogła lądować na terenie ZSRR...
mate64
 
Posty: 128
Dołączył(a): środa, 25 marca 2009, 22:18
Lokalizacja: eu

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Wojtek 12 » środa, 4 stycznia 2012, 18:02

Stopien dziadka bede wiedzieć najpóźniej jutro. Babcia musi znaleźć jego dokumenty. Co do b-17 to wiedzieliście o tym? : http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=88735
Może to jeden z tych ruskich? Może uda mi się znaleźć wiecej zdjęc, które rozwieją wątpliwości.
Wojtek 12
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 6 stycznia 2009, 18:24

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Slash » środa, 4 stycznia 2012, 18:20

Do ZSRR dociągnął niejeden samolot USAAF. Chociażby w ramach operacji Frantic. Natomiast wiadomo, że samoloty pouszkadzane celowo lądowały na bardziej sojuszniczych, aniżeli III Rzesza, terenach dzisiejszej Polski. Skoro nie jest to zdjęcie z Dęblina w maja 1945, co raczej było do przewidzenia, sprawa się komplikuje.

Możliwe, że Twoi przodkowie natrafili na ten samolot w ZSRR, jak pisałem wcześniej i wynika z linków. Ruscy sami eksploatowali te samoloty. Obstawiam, że po USAAF i RAF mieli ich najwięcej w użytku i zapewne też więcej niż Luftawffe. Ale szczegółowych informacji o tym brak. Większość zdjęć ruskich B-17 najpewniej pochodzi z okresu Połtawy, czyli kiedy jeszcze raczej były amerykańskie. Rosyjscy żołnierze na zdjęciach raczej nie dziwią. Dziś ludzie też robią sobie fotki z fajnymi rzeczami.

Obrazek
To natomiast napewno jest już późniejsze, a samolot nosi insygnia nowego właściciela.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez mate64 » środa, 4 stycznia 2012, 18:41

źle się wyraziłem, wiadomo że "alianci" lądowali w ZSRR i nie były to odosobnione przypadki, ale nie jestem pewien czy b-17 mogło wylądować w Polsce ;o)
mate64
 
Posty: 128
Dołączył(a): środa, 25 marca 2009, 22:18
Lokalizacja: eu

Re: Prośba w identyfikacji samolotu.

Postprzez Wojtek 12 » środa, 4 stycznia 2012, 18:47

No robi sie ciekawie. Ten B-17 z gwiazdą jak sam widzisz ma inne malowanie niż samoloty USAAF. Zdjęcie na pewno zostało wykonane po 45 roku bo dziadek jak i Jego brat ukończyli Dęblin w kwietniu 1945r. A co do dziadka to ze względu na problemy zdrowotne(zwichniety bark) odszedł do cywila jako podporucznik pilot, a w tym czasie jego brat dostawał coraz to wyższe stopnie aż do stopnia pułkownika.
Wojtek 12
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 6 stycznia 2009, 18:24

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości