
http://www.asisbiz.com/il2/Spitfire/MkI ... P8342.html
Mam kolejny quiz ze Spitfire i możliwości zachowania Temperate Land Scheme jakiś czas po wydaniu rozkazu o nowym schemacie malowania. To będzie jakby kontynuacja sporu o Spitfire z krasnalem.
Wygrzebałem bowiem jedno dobre zdjęcie , które pokazuje szczegóły z dość rzadką dokładnością:
http://forum.keypublishing.co.uk/attach ... 1307972031
Zdjęcie było na jakimś forum
Ma to być samolot uszkodzony w dniu 29 sierpnia 41 i według większości rysowników i projektantów kalkomanii był on już wtedy przemalowany na nowy schemat.
Powiększenie pokazuje jednak, że pod odpryskami domniemanego Ocean Grey jest czysta blacha. Raczej nie zmywano starej farby , a malowano Ocean Grey części płatowca wcześniej pokryte Dark Earth. Nie widzę jednak niczego, co sugerowałoby obecność jakiejś drugiej warstwy.
OK, może obie warstwy odpadły od blachy i tyle, ale jest coś jeszcze:
Odrapania na skrzydle wskazują na długą eksploatację, a gdyby samolot był przemalowany, to wszystkie te otarcia musiałby powstać w ciągu maksymalnie dwóch tygodni. Zakładając, że przemalowania dokonano zaraz po otrzymaniu nowych rozkazów.
Tu jego metryczka
P8342 IIb CBAF MXII 45MU 25-4-41 145S 12-5-41 306S 13-7-41 damaged on sweep 29-8-41 ASTE 4-9-41 57OTU 31-3-43 struck L1056 taxy Eshott CAC 20-6-43 ros 61OTU 5-7-44 SOC 25-4-46
Techmod proponuje tak

zdjęcie podwędzone Danielowi.
Tak samo jest w klasycznej pozycji J.T.Kowalskiego z serii BSP i innych zestawach kalkomanii.
Firma Dutch Profile robiąca kalki do tej maszyny nawet błędnie datuje na 1942 rok.
Sam nie miałem wcześniej wątpliwości, bo to najbardziej znane zdjęcie wydaje się być typowe, na pierwszy rzut oka widać, że to Day Fighter Scheme. Czyż nie? A autorytety potwierdzają tę wersję. Dopiero to zbliżenie ogona zbudziło wątpliwości, czy malarze z 306 Sqn przemalowali w ogóle ten samolot. Mimo rozkazów i tego, że niewątpliwie akcja przemalowywania miała miejsce w jednostkach w sierpniu 1941.
Jak ktoś ma wiedzę i możliwości dotarcia do innych równie dokładnych zdjęć z rolki dokumentującej uszkodzenia P8342, to mogłoby to wyjaśnić sprawę bliżej.
Artur, napisz proszę do Wojtka M.





