Strona 1 z 3

Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 00:17
przez Grzegorz2107
Obrazek
http://www.asisbiz.com/il2/Spitfire/MkI ... P8342.html


Mam kolejny quiz ze Spitfire i możliwości zachowania Temperate Land Scheme jakiś czas po wydaniu rozkazu o nowym schemacie malowania. To będzie jakby kontynuacja sporu o Spitfire z krasnalem.

Wygrzebałem bowiem jedno dobre zdjęcie , które pokazuje szczegóły z dość rzadką dokładnością:
http://forum.keypublishing.co.uk/attach ... 1307972031

Zdjęcie było na jakimś forum

Ma to być samolot uszkodzony w dniu 29 sierpnia 41 i według większości rysowników i projektantów kalkomanii był on już wtedy przemalowany na nowy schemat.


Powiększenie pokazuje jednak, że pod odpryskami domniemanego Ocean Grey jest czysta blacha. Raczej nie zmywano starej farby , a malowano Ocean Grey części płatowca wcześniej pokryte Dark Earth. Nie widzę jednak niczego, co sugerowałoby obecność jakiejś drugiej warstwy.
OK, może obie warstwy odpadły od blachy i tyle, ale jest coś jeszcze:
Odrapania na skrzydle wskazują na długą eksploatację, a gdyby samolot był przemalowany, to wszystkie te otarcia musiałby powstać w ciągu maksymalnie dwóch tygodni. Zakładając, że przemalowania dokonano zaraz po otrzymaniu nowych rozkazów.


Tu jego metryczka
P8342 IIb CBAF MXII 45MU 25-4-41 145S 12-5-41 306S 13-7-41 damaged on sweep 29-8-41 ASTE 4-9-41 57OTU 31-3-43 struck L1056 taxy Eshott CAC 20-6-43 ros 61OTU 5-7-44 SOC 25-4-46


Techmod proponuje tak
Obrazek
zdjęcie podwędzone Danielowi.

Tak samo jest w klasycznej pozycji J.T.Kowalskiego z serii BSP i innych zestawach kalkomanii.
Firma Dutch Profile robiąca kalki do tej maszyny nawet błędnie datuje na 1942 rok.

Sam nie miałem wcześniej wątpliwości, bo to najbardziej znane zdjęcie wydaje się być typowe, na pierwszy rzut oka widać, że to Day Fighter Scheme. Czyż nie? A autorytety potwierdzają tę wersję. Dopiero to zbliżenie ogona zbudziło wątpliwości, czy malarze z 306 Sqn przemalowali w ogóle ten samolot. Mimo rozkazów i tego, że niewątpliwie akcja przemalowywania miała miejsce w jednostkach w sierpniu 1941.

Jak ktoś ma wiedzę i możliwości dotarcia do innych równie dokładnych zdjęć z rolki dokumentującej uszkodzenia P8342, to mogłoby to wyjaśnić sprawę bliżej.
Artur, napisz proszę do Wojtka M. :mrgreen: Ja mam dobrą pamięć, ale krótką, wierzę, że na pewno już ktoś dyskutował ten temat, gdzieś coś opublikował. Jak macie coś w pamięci to podrzućcie.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 12:30
przez pik
Jak pamiętam to szaro-zielony schemat został wprowadzony od września 1941. Biorąc pod uwagę datę zrobienia zdjęcia (sierpień 1941), fakt istnienia zarówno przetarć, jak i napisów fundacyjnych CERAM (których z pewnością nikt by nie odtwarzał przy przemalowaniu) to można niemal z pewnością założyć że samolot jest w fabrycznym malowaniu. Także mamy tu Temperate Land.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 13:19
przez Georg01
A swoją drogą ciekawe, czy ten samolot ma półokrągły, czy już nowy, okrągły wlot do chłodnicy pod lewym skrzydłem ? Po numerach seryjnych tu się niewiele ustali, bo pamiętam wątek w tej sprawie i wnioski : bez zdjęcia nikt nie ma pojęcia.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 13:31
przez Grzegorz2107
pik napisał(a):e mamy tu Temperate Land.

Pozostańmy ostrożni. To moja hipoteza, że samolot jest w starym schemacie i chciałbym uniknąć tak zdecydowanch rozstrzygnięć jakie proponujesz. Oczywiście ten samolot musiał być fabrycznie i w początku swojej aktywności w 306 Sqn malowany na brązowozielono, ale nie znam żadnego zdjęcia z tego okresu.

pik napisał(a):Jak pamiętam to szaro-zielony schemat został wprowadzony od września 1941

Od 15 sierpnia. Były więc niemal dwa tygodnie na przemalowanie samolotów. Nie znam oryginalnego brzmienia tego rozkazu, może jest tam jakaś wskazówka?
Wg Operationals Record Book, dywizjon nie latał nad Francję od 22 do 25 sierpnia. Może wtedy malowano samoloty?
http://orb.polishaf.pl/315sqn/1941-11/1 ... adron-f540

pik napisał(a):fakt istnienia zarówno przetarć, jak i napisów fundacyjnych CERAM (których z pewnością nikt by nie odtwarzał przy przemalowaniu)

Godło i napisy są na plamach Dark Green, nie trzeba ich było odtwarzać. Te bardzo intensywne otarcia na skrzydłach są najsilniejszym dowodem na Temperate Land, bo w ciągu tygodnia nie powinny powstać tak intensywne ubytki lakieru, ale jednocześnie jest wyraźny oversprej na białym segmencie fin flasha ;o)
http://forum.keypublishing.co.uk/attach ... 1307972031 który najłatwiej wytłumaczyć jednak faktem, że malarz z pistoletem biegał wokół maszyny. I ponoć na reszcie zdjęć z tej rolki ( są w Polish Wings i jakimś starym Aeroplanie) widać go również w innych miejscach.

Jeśli jednak góra została przemalowana, to odgięta blacha statecznika jest tak jasna (o ile nie jest to po prostu goła blacha), że wygląda na pomalowaną starym Sky.
Jest więc trzecia opcja: Góra nowa, dół stary, góra nowa ;o)

Jak widzisz pytań jest więcej niż odpowiedzi.
Więcej zdjęć!

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 13:33
przez greatgonzo
Georg01 napisał(a):A swoją drogą ciekawe, czy ten samolot ma półokrągły, czy już nowy, okrągły wlot do chłodnicy pod lewym skrzydłem ? Po numerach seryjnych tu się niewiele ustali, bo pamiętam wątek w tej sprawie i wnioski : bez zdjęcia nikt nie ma pojęcia.


Czy to znaczy, że są zdjęcia Spitfire MkII z chłodnicą oleju MkIII?

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 13:51
przez Grzegorz2107
Obrazek

To jest chyba ten sam samolot po remoncie, w służbie 57OTU. Zdjęcie z http://www.ww2aircraft.net/forum/

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 14:42
przez Georg01
greatgonzo napisał(a):
Georg01 napisał(a):A swoją drogą ciekawe, czy ten samolot ma półokrągły, czy już nowy, okrągły wlot do chłodnicy pod lewym skrzydłem ? Po numerach seryjnych tu się niewiele ustali, bo pamiętam wątek w tej sprawie i wnioski : bez zdjęcia nikt nie ma pojęcia.


Czy to znaczy, że są zdjęcia Spitfire MkII z chłodnicą oleju MkIII?


Nie. To znaczy, że z całą pewnością pewna partia końcowych Mk.II otrzymała chłodnice oleju z Mk.V. Prawdopodobnie od kwietnia 1941, ale może i wcześniej.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 14:51
przez greatgonzo
A ta cała pewność to jest skąd?

O ile można zapytać, oczywiście.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 14:59
przez Georg01
greatgonzo napisał(a):A ta cała pewność to jest skąd?

O ile można zapytać, oczywiście.


Pytać zawsze wolno :D
Tu jest wątek na ten temat :
viewtopic.php?f=3&t=1990&hilit=spitfire+iib&start=15#p20697

I miałeś rację : to w rzeczywistości była chłodnica z Mk.III stosowana później w Mk.V. Jakoś mi umknęło to powiązanie z Mk.III.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 15:25
przez greatgonzo
albowiem: w pewnym momencie produkcji, niektórzy podają 11.04.41 - taką info zdobył grzegorz2017 - do MkII wędrowały już chłodnice 'okrągłe' takie jak miał Mk V.


W tym wątku znalazłem tylko taką informację. Pytanie nadal aktualne tylko adresat, jak rozumiem nowy.

Jako wkupne taka uwaga.
UZ-N to wg mnie Day Fighter Scheme. Wszystkie MkII z CBAF (czyli w ogóle wszystkie) miały powtarzalny rysunek plam. UZ-N był na pewno przemalowywany. Jednoznaczne zmiany widać w okolicy prawego dolnego rogu litery N i pod rurami wydechowymi. Przebieg linii podziału jest teraz poprowadzony tak, by nie przecinały one litery kodowej i godła dywizjonu. Do tego ten odkurz na fin flashu i widoczne znaczne nieregularności na linii łączenia kolorów. To, że na odrapaniach i uszkodzeniach nie widać dodatkowego koloru świadczy najwyżej o niedoskonałości
zdjęć. Drugi kolor musiał tam być niezależnie od schematu malowania.
Rozkaz dawał na przemalowanie 10 dni, o ile coś to wnosi. Wszystkie znane mi rozkazy i rozporządzenia w tym temacie zawierają uwagę o konieczności dostosowania się do dostępności farb i lakierów.

Pomysł z pozostawieniem spodu w Sky wymagałby wg mnie dowodu, jak wszystkie idee o odejściu od standardu. Oczywiście wymyślenie wiarygodnych przyczyn takiej sytuacji nie stanowi żadnego problemu. Jednak wobec braku konkretów lepiej trzymać się zasad, jak sądzę.


Grzegorz2107 napisał(a):Obrazek

Nieznany samolot Zumbacha...

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 16:09
przez Grzegorz2107
greatgonzo napisał(a):Wszystkie MkII z CBAF (czyli w ogóle wszystkie) miały powtarzalny rysunek plam.

W chwili gdy opuszczały fabrykę.
greatgonzo napisał(a):Jednoznaczne zmiany widać w okolicy prawego dolnego rogu litery N i pod rurami wydechowymi.


Co ma związek ze służbą w innym dywizjonie, zanim trafił do 306. Dlatego też farba na kadłubie może wyglądać bardziej świeżo niż na skrzydłach, bo zamalowano tam stare kody 145Sqn.
W czasie służby odmalowano również serial, bo wygląda to tak, że samolot dostał pas na kadłubie i wtedy odnowiono serial, a potem dopiero kod dywizjonu zasłonił literę "P".

greatgonzo napisał(a):Do tego ten odkurz na fin flashu i widoczne znaczne nieregularności na linii łączenia kolorów.

Ten odkurz to niekoniecznie musi mieć związek z przemalowaniem na rozkaz 15 sierpnia. Może, ale nie musi. ;o)
Z całą pewnością malowano kadłub pod nowe oznaczenia. Jest więc możliwość, że poprawiono również jakieś inne braki lakieru w okolicy i stąd odkurz na znakach, którego nie ma ani trochę na innych oznaczeniach.
greatgonzo napisał(a):Rozkaz dawał na przemalowanie 10 dni, o ile coś to wnosi.

Każda informacja coś wnosi. Dzięki. Można się więc spodziewać, że do 25 sierpnia, kiedy upływał termin przemalowano wszystkie, lub większość maszyn. Jak pisałem, przez 4 dni przed 25 sierpnia, Dywizjon nie latał w pełnym składzie i w ogóle nie było lotów bojowych.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 16:51
przez greatgonzo
Szczerze mówiąc to trochę pomylił mi się ten samolot z omawianym obok MKV i ubrdałem sobie, że trafił do 306 prosto z MU. Jednak pozostaje sprawa zmiany przebiegu kamuflażu pod kolektorem wydechowym, która z poprzednim dywizjonem nie ma już nic wspólnego.

Ten Grzegorz 2017 to nie Ty? Bo ja w temacie chłodnic tutaj.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 18:16
przez Grzegorz2107
greatgonzo napisał(a):Szczerze mówiąc to trochę pomylił mi się ten samolot z omawianym obok MKV i ubrdałem sobie, że trafił do 306 prosto z MU. Jednak pozostaje sprawa zmiany przebiegu kamuflażu pod kolektorem wydechowym, która z poprzednim dywizjonem nie ma już nic wspólnego.

Ten Grzegorz 2017 to nie Ty? Bo ja w temacie chłodnic tutaj.


W "Spitfire. The history" jest jedno zdjęcie Mk.II z taką chłodnicą z prób z systemem wtrysku ciekłego tlenu. Nie ma jednak numeru seryjnego, i dokładnej daty. Raz jest listopad 41, raz styczeń 42.
Znalazłem też w tej książce zdjęcie Mk.Ia, wyprodukowanego przez Westlanda w październiku 1941 z taką chłodnicą.


Pomysł z pozostawieniem spodu w Sky wymagałby wg mnie dowodu, jak wszystkie idee o odejściu od standardu.

Dowodów nie ma i nie będzie, są tylko poszlaki.

Poszlaką za Temperate jest mocno odrapane i zmęczone skrzydło, jasny spód statecznika sugerujący Sky.
Za Day Fighter mamy regulamin, odkurz na fin flashu i tradycję.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 19:58
przez pik
Matusiak w Aeroplanie Nr 5/96 skłania się do wersji szarozielonej:
Obrazek
(sorki za słabą jakość, cyknąłem telefonem)

Jaśniejsza barwa faktycznie wygląda na naniesioną w warunkach polowych, ale moim zdaniem trudno orzec czy była to szara z nowego rozkazu czy brązowa np z napraw warsztatowych.

Bez barwnego zdjęcia trudno definitywnie stwierdzić w jakim malowaniu był ten samolot w momencie zrobienia zdjęcia. Można za to być 100% pewnym że P8342 trafił do jednostki w Temperate Land i służył w takim malowaniu przynajmniej do 15 sierpnia 1941.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

PostNapisane: wtorek, 10 stycznia 2012, 20:31
przez greatgonzo
Grzegorz2107 napisał(a):
Za Day Fighter mamy regulamin, odkurz na fin flashu i tradycję.


I przebieg podziału kolorów pod kolektorem spalin.

greatgonzo napisał(a): albowiem: w pewnym momencie produkcji, niektórzy podają 11.04.41 - taką info zdobył grzegorz2017 - do MkII wędrowały już chłodnice 'okrągłe' takie jak miał Mk V.


Chodzi mi o tę informację. Dlaczego ten kwiecień i skąd wiadomość o nowych chłodnicach w produkcji.

I jeszcze tym kwietniem mnie zaskoczyłeś:

Żółte krawędzie to kwiecień 1941, a Day Fighter Scheme to połowa sierpnia. Nie jest to jednoczesne.


Skąd on?