Strona 1 z 1
Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 10:39
przez Arcturus
Witam,
Ponieważ rozważam popełnienie modelu Typhoona w wersji pustynnej (malowania z kalek Techmodu), poszukuję jakichkolwiek zdjęć/rysunków dodatkowego chwytu powietrza, który był zamontowany na trzech testowanych w Afryce egzemplarzach tych maszyn. Temat ten jest wspomniany w monografiach, ale nigdzie nie widziałem żadnego obrazka, jak ten element wyglądał (znajdował się pod centropłatem, za charakterystycznym "ryjem"). Może ktoś z kolegów posiada jakiekolwiek materiały na ten temat? Spotkałem gdzieś informację, że taki chwyt był montowany również w powojennych Tempestach Mk. VI.
Pozdrawiam
Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 13:47
przez K.Y.Czart
Podobno było to coś podobnego do tych montowanych "szóstkach":

Ryc. Squadron Signal
Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 14:39
przez Arcturus
K.Y.Czart napisał(a):Podobno było to coś podobnego do tych montowanych "szóstkach":
Dziękuję, to już coś. Najwyżej będzie to model z kategorii SF

Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 16:17
przez Grzegorz2107
To niekoniecznie musi być tak jak w Tempescie Mk.VI.
Typhoon miał chwyt powietrza do gaźnika pośrodku chłodnicy oleju, która była zamontowana centralnie między chłodnicami głównymi. Z tego co pamiętam, bez zaglądania do literatury, wiele stacjonujących w Europie po Inwazji maszyn tego typu miało filtr przeciwpyłowy na tym wlocie, a nie osobny wlot powietrza jak Tempest Mk.VI. Możliwe, że trop, który był tylko w jednym, czy dwóch egzemplarzach, miał właśnie takie najprostsze rozwiązanie. Wrócę do domu to zajrzę do książek.
Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 16:41
przez piotr dmitruk
Też mi się kolebie po głowie taka wersja.
Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 16:56
przez Arcturus
Tu jest jedyny znaleziony przez mnie model w tej konfiguracji, chwyt wygląda faktycznie jak ten z rysunku Tempesta. Niestety autor nie powołuje się na żadne źródło na którym by się opierał.
http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... ad/00.shtm
Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 18:21
przez K.Y.Czart
Grzegorz2107 napisał(a):To niekoniecznie musi być tak jak w Tempescie Mk.VI.
Niekoniecznie. Ale było. Tzn. tak też.

Filtry przeciwpyłowe w Typhoonach to dość złożony temat. Na zdjęciach, których nie powinienem wklejać

, widać trzy rozwiązania. Na dolnych jest ten dodatkowy Vokes, choć to wcale nie "afrykańskie" Tajfuny. Zainteresowanych odsyłam na stronę 602 czwartego tomu "2nd TAF" Shoresa/Thomasa.

Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 18:28
przez piotr dmitruk
Sprawdziłem w In Action i Monografiach Lotniczych.
Trzy egzemplarze wysłano na Środkowy Wschód w kwietniu 1943r ( R8891, DN323, EJ906). Założono na nich dodatkowy filtr za chłodnicą, używany tylko przy starcie i lądowaniu.
Później przy Tempeście stosowano filtr tropikalny podobny jak w Typhoonie ("Additionally, a tropical air filter, similar to those fitted to the Typhoons tested in the Middle East, was positioned aft of the radiator as a separate fairing"), więc pewnie był to taki jak na rysunku.
Po lądowaniu w Normandii ponownie były problemy z zapyleniem, w związku z czym zaprojektowano osłonę w kształcie grzyba. Problem całkowicie rozwiązały dopiero montowane w tym samym miejscu walcowe filtry ze sterowanymi klapami regulującymi przepływ zgodnie z zapotrzebowaniem silnika.
Re: Hawker Typhoon Mk 1b Trop - dodatkowy chwyt powietrza

Napisane:
środa, 18 stycznia 2012, 18:46
przez K.Y.Czart
piotr dmitruk napisał(a):.. ze sterowanymi klapami regulującymi przepływ ...
Nazywane "cuckcoo doors" bo wyglądały jak w zegarach z kukułką. Zgrabnie to opisałeś Piotrze. Jeszcze tylko uwaga taka, że w Europie dodatkowe filtry za chłodnicą paradoksalnie były używane w późniejszych seriach produkcyjnych (seria RB) i przebudowanych Typhoonach, i w zamyśle miały być standardem. Ten na zdjęciach jest nieco mniejszy niż oryginlanie zamontowane na egzemplarzach testowanych w Afryce. Jest bliższy tym z Tempestów.
