Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Aleksander011 » piątek, 8 lutego 2008, 20:53

Obrazek
Ostatnio edytowano sobota, 9 lutego 2008, 00:03 przez Aleksander011, łącznie edytowano 2 razy
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Reklama

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Aleksander011 » piątek, 8 lutego 2008, 21:02

Obrazek
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Kuba P. » sobota, 9 lutego 2008, 10:55

To jest bardzo ciekawy Messerschmitt i fajnie, że go zrobiłeś.

Zastanawiałeś się może przy "rozpracowywaniu" nad rodzajem użytych osłon silnika i owiewek na kadłubie?
Te zdjęcia, które z nam z LWIF wyraźnie i jednoznacznie ich nie pokazują ale odnoszę wrażenie, że owiewki za osłonami silnika były nieco inne niż te późniejsze "seryjne" znane z maszyn z WNF czy Mtt. Regensburg. Niższe, inaczej wyprofilowane u dołu. Łuk nie schodził tak nisko, mniej więcej do wysokości wlotu powietrza do sprężarki.
Coś widocznego dobrze na jednej z maszyn JG 1 (cały szary).
Szkoda, że przez to czarne błyszczące wykończenie nie widać do końca wyraźnie.

Z rzeczy które natomiast widać, to jak zauważyłeś, wczesna instalacja Erlahaube z maszcikiem na grzbiecie kadłuba. Warto dorobić na tylnej ścianie kabiny pałąk (wzmocnienie?) i starego typu mechanizm awaryjnego zrzutu osłony, bardzo charakterystyczne dla tego typu instalacji. Jakbyś był zainteresowany i potrzebował fotki, to służę. Na zdjęciu widać też, że ten samolot nie miał anteny prętowej "Morane".

Kolorystyki wnęk podwozia i wnętrz klap chłodnic cieczy ze zdjęć raczej się nie ustali ale też ciekaw jestem czemu założyłeś iż one też były pomalowane na czarno?

pozdrawiam,
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Aleksander011 » sobota, 9 lutego 2008, 14:55

Odpowiadając jeszcze Arturowi, zgadzam się -samolot znany, i owszem malowanie-akurat nie wyobrażam sobie nocnego myśliwca pomalowanego na biało!Natomiast jeżeli chodzi o wersję AS to jest jeszcze czasem do nabycia dokładnie ten sam G6/AS w zestawie Fujimi 1/72, w skali 1/48 też nie ma problemu, ale spróbuj zrobić ten myśliwiec w 1/32!
Kubo, dzięki za trafne spostrzeżenia!Ja model ten robiłem na bazie 3 dokumentacji z różnych wydawnictw +zdjęcia z Ciel de Guerre, oraz Luftwaffe im Focus-na każdej dokumentacji były rozbieżności co do przedniej części oraz klap serwisowych, wybrałem jakiś kompromis, z drugiej strony wszystkie AS-y były podrasowane i było ich niewiele, także stanowiły trochę radosną twórczość Erla.Co do malowania na czarno-to zapewniam,że jak gość miał pistolet lakierniczy w ręku i pomalował nawet łopaty śmigieł na czarno to "leciał " czarnym po wszystkim :->
dołączam schemat problematyki budowy g6/AS w 1:32
Obrazek
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Rumcajs » sobota, 9 lutego 2008, 17:28

Temat na model bardzo dobry, ale wykonanie jak na skalę 1/32, całkiem minimalistyczne.
Obok braku części śladów eksploatacji, które widać na tych zdjęciach, elementy konstrukcji też nie są całkiem zgodne (owiewka kabiny wraz z tylną częścią kabiny) z tym co widać na zdjęciach oraz planach, które Aleksandrze przedstawiłeś. Na takie rzeczy, moim zdaniem, można przymknąc oko w skali 1/72, ale 32-ka wymaga bardziej pieczołowitego podejścia. Myślę, że większość kolegów się z tym zgodzi.

A co miał na myśli Kuba Plewka, pisząc o tych owiewkach za otwieranymi osłonami silnika, możesz podejrzeć w linku poniżej. To jest właśnie ten "szary" samolot, o którym wspomniał Kuba. Buduję jego model w skali 1/72, więc poświęciłem trochę na czasu na badanie tematu.
Bf 109G-6/AS "biała 14" Friedricha Zandera z JG 1
Nie widziałem wcześniej zdjęć "zielonej 5" i zdaje się będę musiał poprawić owiewkę za osłonami silnika po lewej stronie, w moim G-6/AS, na podobną do tej po prawej (widać ją na rysunkach i zdjęciach, w moim temacie na Modelforum). Spowodowały to, oględziny zdjęć "zielonej 5" - zdaje się, że widać cień pod wypukłością owiewki za silnikiem, który przebiega sporo wyżej, względem normalnego, jaki znajdziemy na fotkach przy oprofilowaniu Bf 109G-14/AS, sporej części Bf 109G-10 oraz wszystkich Bf 109K-4.
Pozdrawiam
Marcin Surzyn
Avatar użytkownika
Rumcajs
 
Posty: 166
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 18:22
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Aleksander011 » sobota, 9 lutego 2008, 20:33

Marcinie, w czym rzecz?
Dziękuję za cenne uwagi-fakt,ten szczegół (owiewka)jest interesujący .Ja tylko przypominam ,że wersje AS były nietypowe mogą sie różnić nawet w obrębie tego samego typu- posiadam na dowód dodatkowe (w tym dobrej jakości kolor) zdjęcia mojej "zielonej piątki" i tam takich owiewek brak.A z ze śladami eksploatacji -ostrożnie!Im więcej zdjęć się analizuje, tym człowiek jest mniej przekonany gdzie one powinny się znajdować.
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Kuba P. » niedziela, 10 lutego 2008, 02:13

Aleksander011 napisał(a):Dziękuję za cenne uwagi-fakt,ten szczegół (owiewka)jest interesujący .Ja tylko przypominam ,że wersje AS były nietypowe mogą sie różnić nawet w obrębie tego samego typu


No i właśnie w tym temacie toczy się dysputa. Chciałem podzielić się swoimi przypuszczeniami, bo widzę, że włożyłeś dużo wysiłku w rekonstrukcję wyglądu tej maszyny, może trafiłeś na coś nowego?

- posiadam na dowód dodatkowe (w tym dobrej jakości kolor) zdjęcia mojej "zielonej piątki" i tam takich owiewek brak.


Masz na myśli to kolorowe zdjęcie z boku, opublikowane chociażby w Luftwaffe im Focus?
Owiewek brak raczej być nie może, bo je widać. Chodzi o ustalenie jak wyglądały. Czy były bliskie temu co potem seryjnie stosowano w G-14/AS czy może mniejsze, niższe, bliższe temu co zamontowano chociażby na prototypie 109 K? Niestety zdjęcie w LWIF jest zbyt niewyraźne a błyszczące malowanie samolotu na czarno dodatkowo zaciera kontury i pozostawia mi silne przypuszczenie ale nie bezpośredni dowód :(

Czy poza tymi zdjęciami które tu wkleiłeś + jeszcze jedno ze zbliżeniem na godło + kolorowe z boku znasz jakieś inne?
Pytam, bo od dłuższego czasu interesuję się AS'ami ale skromna ilość dostępnych mi zdjęć maszyn G-6/AS sprawia, że każde nowe byłoby na wagę złota.

Ten plan, który wstawiłeś ma pewne nieścisłości w detalach, w miarę wolnego czasu i oczywiście zainteresowania Szanownych Kolegów chętnie bym to rozwinął.
Niestety - czas...
:-/
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Aleksander011 » niedziela, 10 lutego 2008, 22:10

Wot i Wasz "probljem"
wspomniana przez Was owiewka była moim zdaniem podobna lub taka sama jak w wersji G-10.WW niejasności i rozbieżności proszę wyjaśnić w Stuttgarcie z żyjącymi konstruktorami Messerschmitta :D
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Kuba P. » niedziela, 10 lutego 2008, 22:25

O Przyjacielu, troszkę pomieszałeś :)
Z tymi owiewkami za osłonami silnika jest niestety nieco większa filozofia i w samych G-10 było co najmniej trzy jeśli nie nawet cztery rodzaje.
W G-6/AS jeszcze więcej.
Te zdjęcia nie są reprezentatywne. Obie maszyny to niestety powojenne składaki. Szczególnie ten latający G-10 ;)

Jest takie fajne opracowanie J.C.Mermet - Bf 109 G-K, engines and its fittings w którym autor precyzyjnie opisuje wiele różnic w budowie i wyglądzie zewnętrznym stodziewiątek od G-1 po K-4.
Opracowanie ma już kilka lat ale jest fantastyczne chociaż mam wrażenie, nie chcąc być jajkiem mądrzejszym od kury, że chyba można by dopisać jeszcze drobne uaktualnienie właśnie w temacie AS-ów. Myślę, że autor sam wie o tym najlepiej. W każdym razie publikacja świetna, miłośnikom Bf 109 polecam!
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Aleksander011 » niedziela, 10 lutego 2008, 22:40

ehhh,co za uparciuch z Ciebie -człowiek sobie skleił model ,a teraz same problemy-ok wygrałeś

masz tu owiewkę Typ 070 Bf-109 G6/AS na zdjęciu- ja zrobiłem w wykonaniu Typ 090-dlaczego? Przypatrz się położeniu klapki serwisowej "zielonej 5-tki tuż obok kołpaka z lewej strony Obrazek
Ostatnio edytowano wtorek, 12 lutego 2008, 14:59 przez Aleksander011, łącznie edytowano 3 razy
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Bf-109 G-6/AS - jak wyglądał w rzeczywistości?

Postprzez Kuba P. » niedziela, 10 lutego 2008, 22:53

Ojej :)

Wlew oleju i rodzaj zbiornika to zupełnie inna bajka. W 109 G używano przynajmniej dwóch, o pojemności 36 i 56l. Przyjmuje się generalnie, że ten większy był montowany z silnikami D w G-10, mniejsze trafiały do maszyn z silnikami A.
Niestety jak się okazuje, Erla budowała G-14 i G-14/AS (mniejsza o serie numerów) z większymi zbiornikami zaś WNF ośmielał się montować do G-10/U4/R1 zespoły napędowe z DB 605 D ze zbiornikami 36l.
Rodzaj zbiornika oleju nie do końca jest powiązany z rodzajem osłon silnika.
Niestety ;)

O rożnych rodzajach osłon silnika w AS'ach można by pogadać jeszcze dłużej, myślałem po tym co napisałeś wcześniej, że też pasjonuje Cię historia i ciekawostki Bf 109 G i K i uda nam się wymienić informacjami.
Nie chciałem broń boże się czepiać czy cokolwiek udowadniać tylko liczyłem na wymianę doświadczeń.
Fajnie, że skleiłeś sobie model, jak sam piszesz, i przepraszam - nie będę już moich wątpliwości dotyczących prawdziwych maszyn przedstawiał w tym wątku dot. Twojego sklejonego modelu.
Poszukam dalej, może kiedyś jakieś wyraźniejsze zdjęcia wypłyną.

Troszkę zawstydzony, kończąc temat,
serdecznie pozdrawiam
Kuba

ps - ten samolot, który pokazałeś jest również ciekawy bardzo bo ma większą chłodnicę oleju i ster kierunku B, białe krzyże na kadłubie, szerokie łopaty śmigła. A może to jest G-14/AS produkcji Erla?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości