Strona 1 z 2

P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 11:03
przez sq9ans
Ostatnio przeglądałem książkę "Godło i barwa w lotnictwie polskim 1939-1945" z serii "Biblioteczka Skrzydlatej Polski"
Znalazłem w nie malowanie P-51 A z 309 Dywizjonu PAF. Cechą charakterystyczną są żółte pasy na skrzydłach. Takie malowanie wykorzystał swego czasu Techmod w swoich kalkomaniach. W tej samej książce jest fotografia Mustanga, ale pasów jakoś się nie dopatrzyłem. W sieci znalazłem tylko to:
http://www.geocities.com/skrzydla1/309/309_pics.html
oraz to
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... stang3.htm
Wiadomo, że w okresie użytkowania tych maszyn nie stosowano liter kodowych dywizjonu.
Natomiast samo malowanie zastanowiło mnie. W książce jest standardowe (DG/OG/MSG) z żółtymi elementami na skrzydłach. Na zdjęciach z pierwszego linka mustang wygląda jak gdyby był malowany na dwa kolory (być może amerykańskie malowanie????). Natomiast w drugim linku malowanie jest brytyjskie ale bardziej znane z DH Mosquito (DG/MSG) czy też z Beaufightera.
Czy ktoś może rozwiać moje wątpliwości?

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 11:24
przez Jostein
Może to się wiązać z faktem niedoborów farby Ocean Grey w pewnym okresie. Wówczas stosowano zamiennie mieszanki innych farb, przez co nie istniał jeden substytut OG, lecz wiele różnych odcieni, nierzadko nawet (podobno) jaśniejszych niż MSG. Ewentualnie malowanie z drugiego linku jest fantazją jego autora.

Jeszcze jedna możliwość. Serial number Mustanga "Z" wskazuje, że jest to samolot w wersji N.A.73. NIESTETY, BŁĄD. TO N.A.83. Układ plam wskazuje na remont i zastosowanie części z innej maszyny. Być może farby OG po prostu "nie było pod ręką"?

Ciekawi mnie jeszcze użyte przez Ciebie oznakowanie w tytule: P-51A. Pierwsze Mustangi eksploatowane w 309 Dyonie to odminany Mustang Mk.I, noszące oznaczenia fabryczne N.A.73 i N.A.83, różniące się uzbrojeniem. N.A.73 posiadał dwa k.my. kalibru 0.5 cala (12,7 mm) w kadłubie oraz dwa 0.5 cala (12,7 mm) i 4 kal. 0.303 cala (7,6962 mm) w skrzydłach. N.A.83 nie miał skrzydłowych półcalowek (często się zacinały). Wersje te nigdy nie nosiły amerykanskego oznaczenia, budowano je bowiem na zamówienie brytyjskie.

Dopiero kolejna wersja - wciąż brytyjska - N.A.91 Mustang Mk.IA, uzbrojona w cztery działka Hispano kal. 20 mm, otrzymała oznaczenie USAAF P-51 lub F-6A - 55 egzemplarzy z dostawy dla Brytyjczyków zostało zatrzymanych w Stanach. W zamian za to Amerykanie przekazali Brytyjczykom 50 egz. pierwszej serii Mustangów budowanych na zamówienie USAAF, właśnei wesji P-51A, uzbrojonej w cztery półcalówki. W RAF-ie samoloty te otrzymały oznaczenie Mustang Mk.II. Z tego co mi wiadomo, W 309 Dyonie służyły Mustangi Mk.I (prawdopodobnie obu odmian) i być może - czego nie udało mi się potwierdzić - Mk.IA - żadnych zdjęć tej maszyny z polskiego dyonu nie udało mi się znaleźć. Brak też informacji o służbie w PAF Mustangów Mk.II

Pozdrawiam

Andrzej "Jostein" Kowalski

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 11:29
przez Jacek Bzunek
Obrazek
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... stang3.htm
Może pasy na skrzydłach wzorem Typhoonów i Mustangów Mk.III w malowaniu sprzed D-Day powinny być białe a nie żółte? Zólty pasowałby do Afryki Północnej, fize tak właśnie amlowano P-51A i stąd mógł wziąść się błąd przy interepretacji czarno-białych zdjęć.
Dużo ciekawsza jest uwaga o użyciu MSG na wszystkich powierzchniach. Być może to również błąd a faktycznie do malowania użyto amerykańskich zamienników?

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 12:30
przez uruk-hai
O ile pamiętam w tym czasie były braki farby ocean grey . Radzono sobie tak że mieszano farbę Medium Sea Grey z farbą czarną w proporcjach zasugerowanych przez Dowództwo , ale najwyraźniej jednakowoż ... 'na oko'. Jednym wychodziła farba ciemniejsza i innym jaśniejsza. 'Inni' w ogóle nie mieszali MSG i nanosili na górne powierzchnie - jak się zdaje w tym wypadku - MSG.
Beaufightery i Mosquito - jak się zdaje - miały mieć DG/MSG, bo taki rodzaj 'nocnego' kamuflarzu na nocnych myśliwcach zdecydowano się nanosić. Sprawa różnego malowania Mosquito FB Mk VI w 305 to być może wynik ... niefrasobliwości ? :P . Nie wiem po prostu :)

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 12:52
przez Grzegorz2107
uruk-hai napisał(a): Radzono sobie tak że mieszano farbę Medium Sea Grey z farbą czarną w proporcjach zasugerowanych przez Dowództwo


Albo białą z czarną w proporcjach 7:1.

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 14:39
przez sq9ans
Na początek zamieszczam fotki ze wspomnianej książki:
f

--- ciach ---
obrazki zamieszczone niezgodnie z regulaminem


Co do wersji Mustanga to opierałem się na Królikiewiczu, gdzie podaje w tabelach używanego sprzętu NA Mustang Mk.I oraz Mk.IA.
Inną rzeczą co mnie zastanowiło jest kolor kołpaka; wygląda jakby miał ten sam kolor co kadłub. Przejrzałem monografie AJ-Pess'u i na wszystkich wczesnych mustangach jeśli jest pas w tyle kadłuba to i kolor kołpaka jest również zmieniony. Być może jest to "niedopatrzenie" malujących. Na stronie 15 trzeciej części jest ciemny Mustang ale pasa nie posiada. stąd było moje pytanie czy czasem nie ma on amerykańskiego mundurka.

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 18 lutego 2008, 15:36
przez Jostein
Biblioteczka Skrzydlatej Polski nr. 42! Mam i ja to dzieło, po prostu podpis pod rysunkiem i zdjęciem jest zły. To Mustang Mk.I, wariant N.A.83.

Oto "seriale" wczesnych Mustangów w służbie RAF:
N.A.73 Mustang Mk.I - AG 345 do AG 664
N.A.83 Mustang Mk.I - AL 958 do AL 999
AM 100 do AM 257
AP 164 do AP 263
N.A.91 Mustang Mk.IA - FD 418 do FD 437 - niedostarczone
FD 438 do FD 449
FD 451 do FD 464 - niedostarczone
FD 465
FD 466 do FD 469 - niedostarczone
FD 470 do FD 509
FD 510 do FD 518 - niedostarczone
FD 520 do FD 527 - niedostarczone
FD 528 do FD 567

N.A.99 (P-51A-1) Mustang Mk.II - FR 890 do FR 939

Podaję za: Michał M. Mietelski "Samolot myśliwski MUSTANG Mk.I-III" TBiU nr.68
Jacek B. Żurek, Piotr Wiśnieswki "North American P-51 Mustang, P-82 Twin Musteng" cz.3. Monografie Lotnicze nr. 57 AJ-Press (str.102)

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2009, 21:43
przez Paweł84
Odświerzę trochę ten temat bo mam ochotę na polskiego N.A.73, ale mam kilka wątpliwości.
Po pierwsze - jedyne zdjęcie polskiego Mustanga w tej wersji jakie znam to to:
Obrazek
jeżeli zna ktoś inne byłbym wdzięczny za udostępnienie.

Teraz kilka pytań:
- wygląda na to że jaśniejsze plamy kamuflażu i spód to ten sam kolor (rozumiem że to MSG lub coś koło tego odcieniu)
- kołpak SKY, więc chyba powinien mieć też pas tego koloru przed ogonem? Pytam bo nie mogę się dopatrzeć żółtych krawędzi natarcia, a te oznaczenia zdaje się wprowadzono jednocześnie.
- wnęki podwozia i wewnętrzne strony osłon niemalowane?
- widać kawałek litery kodowej (H lub K), czy istnieją jakieś zestawienia pozwalające przyporządkować numer seryjny do litery?
- jaki rodzaj fotela powinien być w tej maszynie drewniany czy metalowy (malowany Chromate Yellow?)?

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 29 czerwca 2009, 01:19
przez Łukasz Kędzierski
Paweł84 napisał(a):Odświerzę trochę ten temat bo mam ochotę na polskiego N.A.73, ale mam kilka wątpliwości.
Po pierwsze - jedyne zdjęcie polskiego Mustanga w tej wersji jakie znam to to:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co do zoltych pasow to podaje za IPMS Stockholm: Next we come to the yellow markings on the wings: again we have the full-span leading edges and also added are the chordwise 12 inch bands top and bottom which were ordered as a special recognition marking for RAF Mustangs from 1st July to 2nd December 1942.

Obrazek

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: poniedziałek, 29 czerwca 2009, 08:50
przez Paweł84
Dziękuję Łukaszu za odpowiedź. Te zdjęcia znam, ale przedstawiają mustangi w wersji NA-83, a ja pytam o NA-73 (te z dodatkowymi "półcalówkami" w skrzydłach)

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: wtorek, 30 czerwca 2009, 02:01
przez Łukasz Kędzierski
Paweł84 napisał(a): Te zdjęcia znam, ale przedstawiają mustangi w wersji NA-83, a ja pytam o NA-73 (te z dodatkowymi "półcalówkami" w skrzydłach)


Kto pyta nie bladzi :D . NA-73 i NA-83 mialy takie samo uzbrojenie i oba w RAF byly oznaczone jako Mk.I:

NA-73 Mustang Mk I: 1st batch of 320 aircraft for RAF
1,150-hp twelve-cylinder Vee liquid-cooled V-1710-F3R Allison engine
382 mph @ 13,000ft
Four 0.5-in and four 0.303-in machine guns (two .0.5s mounted on underside of engine fired through the prop)
Many fitted with cameras for reconnaissance

NA-83 Mustang Mk I: second run (300) for RAF with minor changes
One aircraft later fitted with twelve-cylinder Vee liquid-cooled Merlin 61,
Two fitted with twelve-cylinder Vee liquid-cooled Merlin 65 as “Mustang Mk X”
One armed with two 40-mm Vickers 'S' cannon
British experiments replacing stock Allison engine with Rolls Royce twelve-cylinder Vee liquid-cooled Merlin engines led to dramatic performance improvements, especially at high altitude & subsequent use in all future production P-51s

Mk.IA mial 4 dzialka (NA-91), Mk.II nie mialy km'ow w nosie i mialy 4 w skrzydlach (NA-99), a NA-97 (A-36) mial za to 6 polcalowek, 2 w nosie, 4 w skrzydlach.

Obrazek

Mustang Mk.I
Obrazek

Mustang Mk.II
Obrazek

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: środa, 1 lipca 2009, 13:43
przez Paweł84
Zgadzam się, że ilość k.m.'ów nie decydowała o nomenklaturze, jednak we wszystkich publikacjach jakie do tej pory widziałem stoi, że NA-83 służące w RAFie były pozbawione "półcalówek" w skrzydłach. Być może te zmiany były dokonywane już na Wyspach. Zwróć uwagę na zdjęcie maszyny kpt. Lewkowicza, które wkleiłeś, widać tylko dwie owiewki wylotów k.m.'ów w skrzydle, zabezpieczone kawałkami płótna.
A czy ktoś się orientuje w sprawie fotela? Spotkałem się z trzema kolorami: Interior Green (ten amerykański), Zinc Chromate, lub NMF (dotyczy oczywiście metalowych foteli).

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: środa, 1 lipca 2009, 16:03
przez Grzegorz2107
-
wygląda na to że jaśniejsze plamy kamuflażu i spód to ten sam kolor (rozumiem że to MSG lub coś koło tego odcieniu)


OG i MSG są b. malo kontastowe na czarnobiałych zdjęciach. Zobacz dyskusję o polskim Bf 109 i tam też jedni widzą, że nie ma różnicy między spodem , a szarym kolorem górnych powierzchni. Jak się poszuka zdjęć Spitfire , to też są takie, gdzie odcienie OSG i OG są niemal identyczne. Gdyby nie podział blach podkreślający ranicę malowania to pewnie dylematy byłyby podobne.

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: czwartek, 2 lipca 2009, 02:04
przez Łukasz Kędzierski
Paweł84 napisał(a): jednak we wszystkich publikacjach jakie do tej pory widziałem stoi, że NA-83 służące w RAFie były pozbawione "półcalówek" w skrzydłach.


Napisz w jakich to poczytam. Detail and Scale nic takiego nie ma, a tam na szybko zajrzalem. Popatrze w domu co tam mam, ale jak kiedys kompletowalem moje Mustangi to tez sie zastanawialem jaka byla roznica miedzy tymi dwoma i po przegladzie kilku publikacji doszedlem do wniosku ze zadna (obrocz troche innych rur wydechowych).

Być może te zmiany były dokonywane już na Wyspach. Zwróć uwagę na zdjęcie maszyny kpt. Lewkowicza, które wkleiłeś, widać tylko dwie owiewki wylotów k.m.'ów w skrzydle, zabezpieczone kawałkami płótna.


Czyli tak czy siak mialy dziure w skrzydle, a jak zmiany byly dokonywane w UK to NA-73 i NA-83 wychodzace z fabryki w USA byly identyczne. Fabrycznie taki wariant uzbrojenia jaki opisujesz byl tylko na A-36. W takim razie trzeba miec zdjecie danego egzemplarza, zeby wiedziec co sie robi.
Jak na moje slabe oko to z tego zdjecia nie mozna wyciagnac zadnych wnioskow, bo ten trzeci km byl bardziej "pod skrzydlem", a na zdjeciu oba te miejsca sa zacienione. Zobacz na swoim zdjeciu, ktore jest o wiele lepszej jakosci, ze na prawym skrzydle ten trzeci km ledwo co widac i jakby zdjecie bylo gorszej jakosci to nic by tam ni ebylo, chociaz lewe skrzydlo pokazuje 3 km'y czarno na bialym :D

Re: P-51 A z 309

PostNapisane: czwartek, 2 lipca 2009, 03:26
przez Łukasz Kędzierski
A tutaj jeszcze przytaczajac jako zrodlo On Target Profiles "RAF and Commonwealth P-51 Mustangs" by Joe Freeman

Obrazek