Strona 1 z 3

Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: środa, 27 lutego 2008, 22:09
przez Artur Domański
Obrazek
Szukam wszelkich informacji, zdjec dotyczacych tej maszyny
Obrazek
Nie wiem na ile jest precyzyjne malowanie wedlug AJ PRESS-u
Moze ktos ma inne zrodlo by potwierdzic to malowanie

Re: Maj. H. Kennel Fw-190A8 szukam informacji

PostNapisane: środa, 27 lutego 2008, 22:21
przez Tomasz Dzieciątkowski
artro219 napisał(a):Nie wiem na ile jest precyzyjne malowanie wedlug AJ PRESS-u
Moze ktos ma inne zrodlo by potwierdzic to malowanie

Nie jest precyzyjne i nijak ma się do rzeczywistości :( To kolejna z fantazji Pana Michulca...
Zupełnie inne wnioski wyciągnął Brown dla Kommander Decals - więcej info ma Kuba ;)

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: środa, 27 lutego 2008, 22:22
przez Artur Domański
To czekamy az Kubuś sie odezwie :)

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: środa, 27 lutego 2008, 22:24
przez caughtinthemiddle
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Źródło: James V. Crow via David E. Brown via http://fw190.hobbyvista.com

Bardziej moim zdaniem poprawny schemat malowania wrzucę w sobote, obecnie jestem poza domem. ;o)

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 00:11
przez Kuba P.
Nie chciałbym stawiać żadnych sądów ani broń boże odwalać fuchy ostatecznej wyroczni, ale jakiś czas temu bardziej interesowałem się tym samolotem na potrzeby własne i doszedłem do takich wniosków, może coś pomogę:

Ten samolot jest bardzo ciekawy, bo widać na nim ślady co najmniej jednej większej naprawy. Kadłub i być może usterzenie pochodzą z czerwca 1944 za to płat i silnik są najprawdopododobniej wymienione i pomalowane zupełnie inaczej niż stara reszta. Dlaczego?

1. Płat jest późniejszego typu jak kadłub. Jest to płat produkowany z myślą o instalacji MK 108 i MG 151/20. Na jednym ze zdjęć "od przodu" widać, że zamontowane są nieco inne pokrywy zewnętrznych działek no i jest widoczny inny kształt otworu do wyprowadzenia kanału odprowadzania łusek dla MK 108 (brak zaślepki). Na górnym poszyciu płata widoczne są prostokątne wypukłości. Kadłub zaś jest wcześniejszy, ma już co prawda wlew paliwa rozruchowego pod kabiną i nie ma wnęki na apteczkę z tyłu po prawej stronie. W.Nr. samolotu wskazuje na produkcję Focke-Wulfa z lata (prawdopodobnie lipiec, koniec czerwca 1944, Fw Cottbus). Oznakowanie, dokładniej typ krzyży kadłubowych B4 wskazuje raczej lipiec, to najpóźniejszy typ krzyży wprowadzonych przez Focke-Wulfa. Płat zaś wygląda na o wiele późniejszy, być może wyprodukowany został jesienią lub zimą 1944/45.

2. Kadłub samolotu, o ile nie został gruntowanie przemalowany podczas długiej służby, teoretycznie powinien być pomalowany typowo, tj spód RLM 76, grzbiet RLM 75 z plamą RLM 74 od okolic pokrywy MG 131 do mniej więcej końca osłony kabiny. Co widać na zdjęciach - to widać :)
Wygląda że albo grzbiet jest jednobarwny albo kontrast między kolorami farb zmalał na skutek płowienia, brudzenia itp że nałożone polowo centki dodatkowo go zatarły. Jeśli kadłub uznać za jednobarwny, pytanie - jaki może mieć kolor? RLM 75? Inny?

3. Płat pod względem malowania i oznakowania wygląda bardzo podobnie do płata dobrze znanych Fw 190 D-9, szczególnie z serii 211xxx z końca produkcji lub 213xxx (budowanych w Cottbus, patrz JaPo Fw 190 D Cam/Mark. tom 1 str 177). Spód płata pomalowany jest "na pół", czyli goły metal + krawędź natarcia i przednia część pomalowana jakąś jasną farbą. Lotki i jak zakładam klapy, także pomalowane. Jest bardzo możliwe, że płat pomalowany był niebieską farbą 76 na górze i do połowy spodu i na to naniesione były od góry plamy ciemniejszej farby, może RLM 83 czy 81. Typ krzyży, rodzaj malowania, układ plam wygląda bardzo podobnie.

4. Osłony silnika. Tutaj widać nieco inne malowanie osłon zespołu napędowego jak typowe, fabryczne. Zresztą, jeśli ten samolot latał bojowo prawie rok to wymiana silnika jest zupełnie normalną sprawą. Tutaj podobnie, trudno określić kolor osłon górnych i wolałbym ostrożnie zasugerować być może fabryczne malowanie osłon samego wymienionego zespołu napędowego i jego dokamuflowanie. Być może RLM 76 + 75 czymś zamalowany? Może od razu 76 + 83? Nie wiem.

5. Dokamuflowanie. To najciekawsza kwestia. Samolot ewidentnie nosi na sobie ślady dokamuflowania, być może już w jednostce bojowej, może jeszcze podczas wspomnianej przebudowy.

a) dokamuflowanie w jednostce. Samolot przyleciał po naprawie w starym kamuflażu kadłuba 74/75/76 + skrzydłem 76/83 + silnikiem z osłonami pomalowanymi przez BMW obstawmy cały 76 lub 76 + 75. Ktoś wziął pistolet z ciemną farbą i pomalował jasną osłonę silnika, przyciemnił plamkami boki kadłuba i namalował centki na grzbiecie, na skrzydłach namalował ciemne pasy i powtórzył to na pokrywach podwozia. To ewentualnie tłumaczyłoby, dlaczego na zdjęciach kolor centek, pasów i osłon silnika wygląda podobnie.
Jaka miałaby to być farba? Zgadujmy, obstawiam RLM 83, 81 może 70 czy 71? Może coś innego? Nie wiem. Ja malowałbym na modelu 83 lub 81.

b) dokamuflowanie w warsztacie remontowym. Zupełnie normalna rzecz. Po naprawie samolotu ktoś słusznie stwierdził, że jest pstrokaty i warto go przyciemnić. Złapał pistolet i poprawił co nieco.


Tyle mojego. Oczywiście, zastrzegam, że to wyłącznie moje przemyślenia oparte o obserwację zwyczajów, innych maszyn oraz podobne przypadki. Jeśli ktoś ma swoje własne inne zdanie, chętnie poznam.
Tak samo jak chętnie zobaczyłbym inne zdjęcia z Kitzingen, bo nie chce mi się wierzyć, że te kilka fotek jakie znamy to wszystkie przedstawiające ten samolot :)


Pewnie nieco zamotałem, jeśli coś jest niejasne to chętnie odmotam.

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 06:12
przez Artur Domański
Kuba, ale namieszales :)

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 07:45
przez Kuba P.
Co wydaje Ci się niejasne Artek?

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 09:59
przez piotr dmitruk
Świat wyglądał tak pięknie i prosto, a Ty go musisz ustawiać na właściwe tory ;o)
Podobał mi się wymysł Michulca, ale może to właściwe malowanie też będzie fajne, na razie nie bardzo potrafię je sobie wyobrazić.

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 11:24
przez caughtinthemiddle
Wrzucę w sobotę skany z Tullisa - o ile pamiętam jego arta, był zbieżny z tym, co napisał Kuba.

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 12:10
przez Kuba P.
Aaa, z Wings of the black cross?
Tyko tam chyba były wyłącznie boczne sylwetki?

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 18:06
przez Artur Domański
Jestem ciekaw innego punktu widzenia na malowanie samolotu Kennela

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2008, 19:46
przez caughtinthemiddle
Kuba Plewka napisał(a):Aaa, z Wings of the black cross?
Tyko tam chyba były wyłącznie boczne sylwetki?


Colortech Vol. 1 Tullisa, takie malutkie wydawnictwo by Cutting Edge sobie zanabyłem w zeszłym roku.

A w WOBC nie ma innych fot rzeczonej Foki? W którejś części były zdaje się foty z Kitzingen.

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: piątek, 29 lutego 2008, 06:19
przez Artur Domański

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: piątek, 29 lutego 2008, 07:07
przez Kuba P.
Artek, ale starocia wygrzebałeś!
Tamto jest mocno "nieaktualne" :mrgreen: i raczej nie uzupełnia i nie pomoże. Śmieszne wręcz, tak z perspektywy czasu.

a co do Wings of the black cross - jest tam jeszcze jedno zdjecie 171189 pokazujące prawą stronę samolotu ciut bardziej z tyłu. Wiele nowego nie wnosi, poza tym, że widać wyraźnie ETC 501 pod kadłubem i pokrywę zewnętrznej komory działka od spodu.
Przy okazji, artwork T. Tulisa z w.wym. publikacji nie jest do końca dokładny, pokazuje samolot z napisami eksploatacyjnymi takimi jak trójkąty paliwowe czy biały napis przy otworze na korbę do otwierania osłony. Na zdjęciach ich nie widać za bardzo. Przynajmniej ja nie potrafię dostrzec.

Re: Maj. K. Kennel Fw 190 A-8 szukam informacji

PostNapisane: sobota, 1 marca 2008, 07:13
przez Artur Domański
Kuba Plewka napisał(a):Artek, ale starocia wygrzebałeś!
Tamto jest mocno "nieaktualne" :mrgreen: i raczej nie uzupełnia i nie pomoże. Śmieszne wręcz, tak z perspektywy czasu.

Staroc, starociem, ale przynajmniej widac jak nasza, a raczej Twoja wiedza ewoluowała.
W kazdym badz razie jest według mnie jedno z fajniejszych malowań Antona z jakim sie spotkałem, no chyba ze ktoś ma jakieś bardziej pokrecone :)