Strona 1 z 2

Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: czwartek, 12 lipca 2012, 12:29
przez Kuba P.
Jest taki pogląd, jakoby Hasegawa w skali 1:48 zrobiła za krótkiego Stukasa D/G. Części osłon silnika modelu B/R i D/G mają podobną długość (sam sprawdzałem).
Nie jestem specjalnie oddanym zwolennikiem Stukasa, ale postanowiłem sprawdzić na ile pogląd o błędzie Hasegawy jest prawdziwy.

Materiał porównawczy:


Obrazek
Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Idąc dalej, patrzę sobie na zdjęcia silników bez osłon:

Obrazek
Obrazek

Wygląda na to, że łoża są bardzo podobne o ile nie takie same, ich długość wygląda podobnie, ustawienie silnika względem łoża takie samo, odległości okien wylotowych cylindrów takie same...
Tak samo na zdjęciach samolotów wyżej ułożenie rur wydechowych jest mniej więcej takie samo.

Oczywiście najprościej byłoby zwyczajnie porównać długość całkowitą obu samolotów, ale jakoś ciężko mi zdobyć wiarygodne dane.
Zerknąłem wczoraj do książki "Uwaga Stukas" wyd. Armageddon i znalazłem tam informację, jakoby silnik Stukasa D był o 404 mm dłuższy. 40 cm przy długości całkowitej silnika ok 180 cm? Dziwne.
O ile się orientuję, silnik Jumo 211 D i kolejne F/J różniły szczegóły konstrukcyjne pozwalające osiągać wyższe moce ale gabarytowo jednostki były bardzo podobne.
Idąc dalej - wysunięcie silnika w przód musiałoby mieć jakiś cel. O ile wiem kadłuby Stukasów B-D nie uległy zmianie, wyposażenie też raczej się nie zmieniło znacząco. Jak więc skompensowanoby dalej wysunięty środek ciężkości?

Jak pisałem wcześniej, specjalnie fanem Stukasów nie jestem ale to zdanie o błędzie Hasegawy chcę sprawdzić.
Czy ktoś się już nad tym głębiej pochylał?

Wydaje mi sie, że nos Stukasa D/G wydaje się optycznie dłuższy bo:

[1] Chłodnica pod silnikiem Stukasa D/G jest płytsza i osadzona dalej niż duża, wysunięta chłodnica Stukasa B/R
[2] Stuka D/G ma płaską osłonę nad silnikiem, Stuka B/R ma tam chłodnicę oleju, dodatkowo wysklepiającą nos
[3] Osłony podwozia Stukasa D/G są smuklejsze w porównaniu do ciężkawych kapci Stukasa B/R

Najfajniej byłoby jakoś nałożyć na siebie zdjęcia zrobione pod porównywalnym kątem albo sprawdzić np. w instrukcji jak długi powinien być Stuka :)

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: czwartek, 12 lipca 2012, 20:15
przez Soris000
Z dostępnych mi materiałów wyszło coś takiego. Skalowane "po ogonie". Niestety ciężko o zdjęcia idealnie z "profili", przynajmniej ja takimi nie dysponuję. Tutaj też mamy dwa zdjęcia z lekko rozbieżnymi kątami i ciężko mi powiedzieć jak duży ma to wpływ na końcowy wynik. Na zdjęciu wersji B część silnikowa się "przybliża" a w wersji D "oddala" czyli trochę skraca. Jeśli ktoś ma skan z planami wersji D, to mogę ewentualnie nałożyć go na zdjęcie, tak jak przy wersji B. Jeśli nie popełniłem jakiegoś błędu, to Kuba ma rację i różnice między długościami obu wersji nie powinny być jakieś znaczne lub nie powinno być ich wcale.

Obrazek

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 08:22
przez Kuba P.
Udało mi się odzyskać część rzeczy ze starego laptopa i ku własnemu zdumieniu potwierdziłem różnicę w długościach silników. Hau Hau. Tym razem literatura się nie myli.

Jumo 211 Da - 1745 mm
Jumo 211 F/J - 2172,5 mm

Różnica wynosi aż prawie 43 cm. Obie wartości z Handbucha Jumo 211 Da i Jumo 211 F u.J.
Dalej nie wiem w którym miejscu ten silnik jest dłuższy, ale do tego też dojdę. :mrgreen:

Teraz kwestia nr 2 - gdzie ewentualnie nos Hasegawy należy przedłużać. I tu bardzo pomocne będą pomiary takie, jak wyżej (dziekuję!).
Poszukam lepszych zdjęć Stukasa B/R, z Stukasem D/G nie ma problemu bo jest dużo zdjęć z Hendon.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 08:38
przez Pawel Burchard
17 metrowy silnik? :)

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 08:42
przez Kuba P.
:mrgreen: lol. Milimetrów oczywiście miało być.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 08:45
przez Pawel Burchard
Z tego wynika, że w skali 1:48 trzeba by przedłużać o prawie centymetr... nie chce mi się wierzyć, te wymiary to z rysunków? A może w HB podawane są różne długości, np. z reduktorem lub bez.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 08:53
przez Kuba P.
No właśnie, albo z rozrusznikiem bezwładnościowym i bez. Też w tą różnicę trudno mi uwierzyć i w domu jeszcze wrzucę zdjęcia obu silników.

Przez analogię z DB 601 - E od N dłuższy jest o jakieś 4-5cm właśnie przez inny reduktor. Ale to centralnie widać z kilometra.
Natomiast Jumo 211 D i J wyglądają bardzo podobnie. Gdzie więc aż 40 cm!?

Oba Jumo mają pojemność 35 litrów, prawda?
Handbucha 211 D nie mam teraz przy sobie.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 16:52
przez Kuba P.
Ok, zerknąłem ponownie do Handbucha i tak:

[1] Długość silnika B i D tj. 1745 mm podana jest bez piasty. W opisie pojawia się "Ohne Nabe".
[2] Długość silnika F i J tj. 2172,5 mm podana już bez dopiska "Ohne Nabe".

Teraz zdjęcia z instrukcji silnika:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Nałożyłem na siebie oba zdjęcia i co wyszło:

Obrazek

Wygląda na to, że silnik F i J jest zmierzony wraz z rozrusznikiem (wystający walec z tyłu silnika) i piastą. Silnik B i D zmierzony jest bez obu elementów. Oczywiście i piasta i rozrusznik powinny być obecne w silniku B i D. Oba elementy łącznie mogą liczyć około 40 cm, jest to możliwe.
Oba silniki B/D i F/J mają taką samą pojemność, gdzie więc byłaby tak duża różnica w długości?

W związku z tym kwestia rzeczywistej różnicy długości silników a co za tym idzie nosów Stukasów pozostaje poddana pod wątpliwość i jest nadal otwarta.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: piątek, 13 lipca 2012, 22:28
przez pik
Generalnie wiekszość źródeł podaje długość kadłuba wersji B/R 11,10m. a dla D/G 11,50m, co daje właśnie różnicę 40 centymetrów.
O ile wiem kadłuby Stukasów B-D nie uległy zmianie, wyposażenie też raczej się nie zmieniło znacząco. Jak więc skompensowanoby dalej wysunięty środek ciężkości?
Zewnętrznie może kadłuby nie różnia się zbytnio, ale D dostał całkiem solidne opancerzenie kabiny (przesunięto też chłodnice pod skrzydła) i nawet jeśli długość silnika się nie różni, to zapewne został nieco wysunięty do przodu celem zbalansowania.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: sobota, 14 lipca 2012, 00:09
przez Pawel Burchard
pik napisał(a):zapewne został nieco wysunięty do przodu celem zbalansowania.


no i pozamiatane :mrgreen:

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: sobota, 14 lipca 2012, 12:03
przez Kuba P.
Czyli łoże jest dłuższe na odcinku mocowanie do ściany czołowej - tylne mocowanie do silnika?
40 cm to jest naprawdę dużo.

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: sobota, 14 lipca 2012, 18:26
przez Pawel Burchard
Dopóki nie zobaczę wiarygodnych danych z wiarygodnych źródeł to na wlasny użytek zakładam, ze nie bylo jakiejś istotnej różnicy w długosci :)

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: sobota, 14 lipca 2012, 19:00
przez pik
Wiara jest rzeczą osobistą, ale czy znasz jakiekolwiek źródło podające identyczną długość kadłuba dla tych dwóch wersji?

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: sobota, 14 lipca 2012, 19:09
przez Pawel Burchard
Widzę to co widzę, natomiast żadnych wiarygodnych w tym względzie publikacji nie znam. Należałoby przewertować dostępne handbuchy itp tylko że to już trzeba by trochę zainwestować :)

Re: Jak długi powinien być Stuka?

PostNapisane: sobota, 14 lipca 2012, 23:37
przez rufe
Zgodnie z danymi zawartymi w monografii Ju-87 "Kagero" długość kadłuba Ju87B wynosiła 11,1m, a Ju87-D - 11,5m. Cała róznica zawarta jest w okapotowaniu silnika i kołpaku śmigła (który w wersji D był też nieco dłuższy). W skali 1:48 różnica wynosi 8,33mm. Zgodnie zplanami zawartymi w monografii (w skali 1:48) przednia część kadłuba wersji D jest dłuższa o 5mm w stosunku do wersji B. Kołpak smigła jest dłuższy w wersji D o nieco ponad 2mm. Zostaje jeszcze milimetr - być może wynika to z błędu mojego pomiaru. Wynika z tego, żę długość okapotowania silnika modelu Ju-87D w skali 1:48 powinna być o 5-6mm większa niż w Ju-87B.