Strona 1 z 2

Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 19:03
przez Jacek Bzunek
Pytania do biegłych w temacie
-ile ich było, tzn. więcej niż 1 szt,
- kolory RAF czy amerykańskie zamiennik,
- jakie śmigło będzie poprawne?

Z gory dziękuję zainteresowanie tematem i odpowiedź.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 20:03
przez RAV
Jacek Bzunek napisał(a):-ile ich było, tzn. więcej niż 1 szt,

Póki co, jedyny znany to KH663, z kodami RF-M, PD-M, a po wypadku i naprawie PD-L. Wg "Polish Mustang Units" AJ-Pressu, kamuflaż skończył się na KH670. Od KH671, a także serie KM, były w NMF. Przydałby się wykaz polskich Mustangów IVa.

Jacek Bzunek napisał(a):- kolory RAF czy amerykańskie zamiennik,

Początkowo amerykańskie, potem (jako PD-L) brytyjskie w schemacie C.

Jacek Bzunek napisał(a):- jakie śmigło będzie poprawne?

Aeroproducts, jak we wszystkich Mustangach z 303 Sqn.

PS. Ja planuję srebrnego KM112 PD-D z odwróconym serialem pod skrzydłem.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 21:40
przez iras67
Istniały Mustangi mk.IV, D,K malowane fabrycznie w kamo RAF? Są na to jakieś wiarygodne opracowania?
Pytam się, bo nigdy nie widziałem zdjęcia takich maszyn w fabrykach USA...

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 21:55
przez Jacek Bzunek
RAV napisał(a):Przydałby się wykaz polskich Mustangów IVa.

Podobno było ich koło 20 szt.

iras67 napisał(a):Istniały Mustangi mk.IV, D,K malowane fabrycznie w kamo RAF? Są na to jakieś wiarygodne opracowania?
Pytam się, bo nigdy nie widziałem zdjęcia takich maszyn w fabrykach USA...

Powszechnie znane są kamuflowane Mk.IV z Wloch (112 sqn RAF, 3 sqn RAAF) i Wielkiej Brytanii (303 i 65) ale nie trafiłem na informację gdzie były malowane.

RAV napisał(a):Ja planuję srebrnego KM112 PD-D z odwróconym serialem pod skrzydłem.

Mam nawet AJ-Pressowe kalki ale kamuflowany, jak na mój gust, jest bardziej elegancki.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 22:58
przez RAV
Jacek Bzunek napisał(a):
RAV napisał(a):Przydałby się wykaz polskich Mustangów IVa.

Podobno było ich koło 20 szt.

Szkopuł w tym, ile z nich miało numery sprzed KH671.

Jacek Bzunek napisał(a):
RAV napisał(a):Ja planuję srebrnego KM112 PD-D z odwróconym serialem pod skrzydłem.

Mam nawet AJ-Pressowe kalki ale kamuflowany, jak na mój gust, jest bardziej elegancki.

Mam już dwa kamuflowane Mk.III, będzie jeszcze kamuflowany Mk.I i pewnie jeszcze jeden Mk.III, więc Mk.IV jest okazja dla odmiany zrobić na srebrno. Z amerykańskimi odwrotnie: mam "Big Bautiful Doll" i planuję "Bonnie", obie srebrne i przydałby mi się kamuflowany P-51D bez płetwy dla pełnego przeglądu wersji i kamuflaży. Mustangi też są jak chipsy...

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 23:02
przez Paweł Wymysłowski
RAV napisał(a):Aeroproducts, jak we wszystkich Mustangach z 303 Sqn.

Skąd pewność?

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 23:10
przez iras67
RAV napisał(a):Początkowo amerykańskie, potem (jako PD-L) brytyjskie w schemacie C.
.

Skąd masz tą informację? Oczywiście chodzi mi o malowanie zamiennikami amerykańskimi ;o) ?

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 23:11
przez RAV
Paweł Wymysłowski napisał(a):
RAV napisał(a):Aeroproducts, jak we wszystkich Mustangach z 303 Sqn.

Skąd pewność?

Dobre pytanie... Pamiętam dyskusję na którymś z forów, w której ktoś podał informację, że wszystkie Mustangi Dywizjonu 303 były w wersji Mk.IVa, czyli P-51K, czyli ze śmigłem Aeroproducts. Ale teraz spojrzałem do książki AJ-Pressu i PD-L jest tam namalowany z Hamilton-Standardem. Sprawa do zbadania, jestem gotowy do wlezienia pod stół w celu odszczekania.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 23:18
przez RAV
iras67 napisał(a):
RAV napisał(a):Początkowo amerykańskie, potem (jako PD-L) brytyjskie w schemacie C.
.

Skąd masz tą informację? Oczywiście chodzi mi o malowanie zamiennikami amerykańskimi ;o) ?

Cytat z podpisu do tablicy barwnej: "Fabrycznie pomalowany był w schemat Day Fighter. Przemalowany w Wielkiej Brytanii, rozkład plam C". Wyróżnienia moje.

Przy okazji, w kwestii poruszonej w poprzednim poście: zdanie wcześniej napisano, że to był P-51D, czyli śmigło HS. Odszczekuję.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: niedziela, 28 października 2012, 23:21
przez iras67
Dzięki.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: poniedziałek, 29 października 2012, 11:31
przez Paweł Wymysłowski
RAV napisał(a):Przy okazji, w kwestii poruszonej w poprzednim poście: zdanie wcześniej napisano, że to był P-51D, czyli śmigło HS. Odszczekuję.

Nie był to też jedyny Mk IV w "303" . Morgała i Cynk podają jeszcze KH669.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: sobota, 9 lutego 2013, 23:18
przez Jacek Bzunek
Odświeżając temat czy znane są inne, niż jedno w locie, zdjęcia KH663 RF-M/PD-L?

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: poniedziałek, 11 lutego 2013, 21:36
przez Paweł Wymysłowski
W pierwszym numerze (1/97) miniRepliki jest zdjęcie kamuflowanego Mustanga z 303. Zrobione z lewej strony, trochę spod skrzydła tak, że kodu RF można się jedynie domyślać z widocznych fragmentów. Kadr niestety kończy się tuż za kadłubową kokardą , litery indywidualnej ani serialu nie widać, ale to może ten sam.

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: czwartek, 28 lutego 2013, 08:22
przez LazyCat

Re: Kamuflowany Mustang Mk.IV 303 sqn

PostNapisane: czwartek, 21 marca 2013, 11:24
przez pik
Szybki efekt przejrzenia sieci poniżej, może będzie pomocny?

W pierwszym numerze (1/97) miniRepliki jest zdjęcie kamuflowanego Mustanga z 303.


To jest to zdjęcie, można dopatrzeć się kodu "RF":
Obrazek

Podobno z kamuflażem były maszyny o kodach -E, -F, -T .

Na tym zdjęciu RF-P KH866 można wypatrzeć fragment skrzydła kamuflowanego Mustanga:
Obrazek

W locie:
Obrazek

Jak dobrze kojarzę w Osprey Polish Aces... jest jeszcze inne ujęcie w locie.

Numery Mustangów z 303go przedstawiają się tak:

Mustang IV i IVA Numery ewidencyjne KH641-KH870 (produkcja wrzesień 1944 – styczeń 1945)
KH663 -P-51D PD-L
KH669 -P-51D
KH735 -P-51K
KH744 -P-51K
KH747 -P-51K
KH754 -P-51K
KH769 -P-51K
KH770 -P-51K RF-Y
KH825 -P-51K RF-C
KH836 -P-51K PD-S
KH855 -P-51K
KH866 -P-51K RF-P
KH868 -P-51K
Seria KM100-KM799 to P-51K czyli Mustang IVa
KM102
KM112 PD-D
KM113
KM115
KM186 RF-A
KM191 RF-Z
KM201
KM209
KM220 RF-G
KM226
KM237 RF-R
KM238
KM239
KM242
KM263 RF-T
KM297 RF-K

Zapisy z logbooka 303go: http://orb.polishaf.pl/303sqn/1945-4/1945-04-no-303-squadron-f540

Wszystkie brytyjskie ( w tym polskie) Mustangi IV to podobno produkcja Dallas, czyli powinny mieć śmigło Aeroproducts (czemu zdaje się zaprzeczać pierwsza fotka). Na niektórych widoczna jest powiększona osłona kabiny.