Strona 1 z 1

Bąble na skrzydle Spitfire'a

PostNapisane: sobota, 23 lutego 2013, 20:17
przez Aleksander
Dzięki dewertusowi (dzięki :lol: ) stałem się szczęśliwym posiadaczem modelu Spitfire Mk IX Hasegawy. Zaintrygowała mnie w tym modelu jedna rzecz, której nie zauważyłem w innych Spitfire'ach - na skrzydle, między bąblem od uzbrojenia, a kadłubem widoczny jest taki szeroki, "łezkowaty" bąbel (widoczny na załączonej fotce w lewym górnym rogu) - przejrzałem dostępne źródła informacji i wynalazłem jedynie, że pojawiał się on w późnej wersji i to głównie w płacie typu "e", znalazłem go też na skrzydle Mk XVI.
Obrazek
Moje pytanie jest następujące - czy we wcześniejszych wersjach Mk IX i w płacie typu "c" też były, czy powinienem je spiłować, chcąc zrobić wczesną wersję Spitfire. I od kiedy zostały wprowadzone i dla jakiego płatowca?
Aha - i ubiegam ewentualne uwagi - znam model Hasegawy, wiem o jego wadach i ograniczeniach, ale mi to nie przeszkadza 8-) .

Re: Bąble na skrzydle Spitfire'a

PostNapisane: sobota, 23 lutego 2013, 22:50
przez RAV
Aleksander napisał(a):czy we wcześniejszych wersjach Mk IX i w płacie typu "c" też były, czy powinienem je spiłować, chcąc zrobić wczesną wersję Spitfire. I od kiedy zostały wprowadzone i dla jakiego płatowca?

Cytat z klasyki:
Wojtek Matusiak w 'Spitfire IX i XVI lotników polskich' napisał(a):Brak potwierdzenia by na polskich Spitfire'ach używano kół typu AH8375, z piastą trójdzielną, obecnie najczęściej spotykanych w egzemplarzach muzealnych (dla których stosowano spłaszczoną kroplową owiewkę na górnej powierzchni skrzydła.

Możesz poszukać, kiedy wprowadzono ten typ kół, ale "na czuja" mogę powiedzieć, że we wczesnych Mk.IX tych bąbli nie było.

Re: Bąble na skrzydle Spitfire'a

PostNapisane: niedziela, 24 lutego 2013, 02:22
przez Aleksander
Dzięki RAV, trochę mi wyjaśniło sytuację - czyli - będę "piłował" :lol:

Re: Bąble na skrzydle Spitfire'a

PostNapisane: środa, 27 lutego 2013, 08:57
przez Wojciech Perkowski
Z tego co "gdzieś czytałem" - te bąble to modyfikacja opracowana w końcówce 1944 r. a instalowana po wojnie.

Re: Bąble na skrzydle Spitfire'a

PostNapisane: środa, 27 lutego 2013, 12:39
przez Vilgefortz
Tu sobie można o nich poczytać: http://spitfiresite.com/2010/04/spitfir ... ied.html/3

Ogólnie bąble powstały po adaptacji podwozia do pracy na asfaltowo-betonowych lotniskach. Szczegóły w tekście powyżej.
Na zdjęciach bąble są zwykle w Spitach z trzyotworową felgą. Przeglądałem pod tym kątem np Stratusa o polskich XVI i bąbli nie widać. Tym bardziej bym obstawiał ich brak na naszych IX.

Re: Bąble na skrzydle Spitfire'a

PostNapisane: środa, 27 lutego 2013, 15:45
przez Aleksander
Jeszcze raz wielkie dzięki! Będę je usuwał!