Strona 1 z 4

MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 07:56
przez Maciek_66
Właśnie rozgrzebałem MiGa-29 Great Wall Hobby, no i mam pytanie - jak połączony jest fotel pilota z samolotem? Z lewej strony są jakieś kable/przewody, ale generalnie na zdjęciach albo widać wymontowany fotel i one sobie wiszą luźno, albo niewiele widać w przypadku zamontowanego fotelu. Może ktoś ma jakiś schemat/rysunek tego fragmentu?

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 10:07
przez nobie1973
Fotel katapultowy typu K-36 DM zabudowany jest w samolocie MiG-29 na dwóch szynach oraz prowadnicy teleskopowej. Do dźwigni katapultowania fotela podłączony jest włącznik elektromagnetyczny który po pociągnięciu dźwigni uruchamia sekwencję uruchomienia fotela.

A tu trochę szczegółów:

Obrazek

Na poniższym zdjęciu widać przewody o które pytasz. Jest to panel do podłączenia instalacji tlenowej, przeciw przeciążeniowej oraz radiowej pilota.

Obrazek

Obrazek

No i sam fotel:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mam nadzieję że trochę naświetliłem ci ten temat Maciek ;o) . Jakbyś potrzebował więcej szczegółów to bym musiał trochę pogrzebać w Manualu... :roll: .

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 11:31
przez Maciek_66
Dziękuję, bardzo pomocne zdjęcia jeśli chodzi o ułożenie kabli, zwłaszcza na tylnej ścianie. Ja robię 111 z Fericem, ten samolot ma trochę inną antenę za szynami fotela i inne skrzynki z kablami (przymocowane do szyn). Zresztą nieważne, w kwestii fotela jaśniej, ale pytanie dodatkowe - na 2 zdjęciu od góry widać leżącą na podłodze listwę z dochodzącymi do niej przewodami. Czy to się wpinało do fotela bezpośrednio? Bo w większości zdjęć samego fotela widać taką listwę z krótkimi fragmentami kabli z lewej strony.
Po południu w domu będę miał możliwość zamieszczenia zdjęć, więc to zrobię, żeby lepiej wytłumaczyć o co mi chodzi.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 11:53
przez nobie1973
Maciek_66 napisał(a):na 2 zdjęciu od góry widać leżącą na podłodze listwę z dochodzącymi do niej przewodami.


Ta listwa to właśnie panel o którym piszę. Po zabudowaniu fotela katapultowego jest on mocowany poziomo do fotela po lewej stronie.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 16:48
przez BOMI21
Maciek_66 napisał(a):Właśnie rozgrzebałem MiGa-29 Great Wall Hobby [..]


To na co czekasz? Pokaż! ;o)

nobie1973 napisał(a):No i sam fotel:

Obrazek



Na wielu zdjęciach nasze Migi-29 mają pasy w kolorze żółto-pomarańczowym. Skąd się to bierze? ;o)

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 18:46
przez Maciek_66
Rozumiem, że ten element w kółku na tym zdjęciu:
Obrazek
to ten sam element, który jest w kółku na poniższym zdjęciu:
Obrazek?

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 18:51
przez nobie1973
BOMI21 napisał(a):Na wielu zdjęciach nasze Migi-29 mają pasy w kolorze żółto-pomarańczowym. Skąd się to bierze? ;o)


Takie przyszly oryginalne. Fotel na zdjeciu pochodzi z eks-niemieckiego MiG-a 29 stad i inna kolorystyka.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: poniedziałek, 25 marca 2013, 18:54
przez nobie1973
Maciek_66 napisał(a):Rozumiem, że ten element w kółku na tym zdjęciu:
Obrazek
to ten sam element, który jest w kółku na poniższym zdjęciu:
Obrazek?


Przepraszam Maciek ale pisze z pracy, a mamy na komputerach blokady na wyswietlanie plikow graficznych :cry: i nie widze tych zdjec. Odpowiem ci jak wroce do domu okolo 24:00.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: wtorek, 26 marca 2013, 00:04
przez nobie1973
Tak Maciek zgadza się to ten sam panel tylko na pierwszym zdjęciu jest wymontowany z kabiny pilota i pokazany w pozycji w jakiej się go montuje do fotela kiedy jest on zabudowany w kabinie. Standardowo fotel demontuje się bez tego panelu i po wymontowaniu fotela panel pozostaje w kabinie jak na zdjęciu drugim. Wygląd fotela katapultowego po wybudowaniu z samolotu przedstawiają zdjęcia które zamieściłem. Twoje pierwsze zdjęcie przedstawia fotel eksponowany na ekspozycji wystawowej, montuje się wtedy ten panel bo ładnie i efektownie wygląda :mrgreen: .

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: wtorek, 26 marca 2013, 00:27
przez nobie1973
To jako ciekawostka… ;o) .

Robisz Maciek „111”, nowe malowanie zacne… ale te dużo starsze raczej w ogóle nieznane i chyba równie ciekawe:

Obrazek

Obrazek

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: wtorek, 26 marca 2013, 07:39
przez Maciek_66
Dziękuję za pomoc.
Pozostanę przy nowym malowaniu, bo podobają mi się portrety pilotów i w ogóle całe to malowanie okolicznościowe. Gdyby były kalkomanie, to wybrałbym to z Urbanowiczem - 40. Do malowania jeszcze bardzo daleko, więc może...

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: środa, 27 marca 2013, 20:16
przez Maciek_66
Czy zaznaczone na poniższym zdjęciu przewody to tak się kończą, czy jak się zamontuje fotel, to z czymś się je łączy? Te szare elementy wyglądaja jak korki zaślepiające...
Obrazek

Niepokoi mnie kształt anteny (chyba GPS) przymocowanej na wsporniku do szyn fotela z tyłu. Są takie prostokątne z zaokrąglonymi rogami, białe i okrągłe, zielone jak na poniższej fotce.
Obrazek


No i pytanie dotyczące powierzchni sterowych, hamulca itp. GWH daje możliwość przyklejenia ich w dowolnym położeniu, dlatego pytam, czy wychylenie powierzchni sterowych i hamulca w zaparkowanym samolocie było możliwe? Jak zrobić, żeby wyglądało ciekawie, ale nie było merytorycznego błędu? Widziałem zdjęcia, gdzie obie lotki są jednocześnie lekko wychylone w górę. Mam zamiar podwiesić rakiety.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: czwartek, 28 marca 2013, 01:42
przez nobie1973
To tak po kolei… :mrgreen:

Zdjęcie 1 – tak te szare elementy to są zagłuszki na wiązkach elektrycznych, podłączanych jeśli dobrze pamiętam do fotela katapultowego po jego zabudowaniu w kabinie.

Zdjęcie 2 – Anteny GPS różnią się na samolotach polskich i tych pozyskanych z Niemiec.

Tak wygląda antena GPS i jej zabudowa w samolocie polskim m.in. w 111:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tak w eks-niemieckim (występowały dwa rodzaje anten):

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jeśli chodzi o powierzchnie sterowe to przypadłością MiG-a 29 jest że obie lotki podczas postoju samolotu na ziemi wychylone są delikatnie ale zauważalnie w górę, jak widać to na zdjęciach:

Obrazek

Obrazek

Jeśli chodzi o hamulec aerodynamiczny to możliwe jest jego całkowite wychylenie jego dwóch połówek podczas postoju samolotu na ziemi tylko po strawieniu ciśnienia z instalacji hydraulicznej. Kąt wychylenia jednak jest różny w zależności od tego czy samolot stoi na podnośnikach podczas obsług, czy też bezpośrednio na kołach podwozia.
Tak to wygląda gdy samolot stoi na podnośnikach:

Obrazek

Obrazek

Tak gdy samolot stoi na kołach podwozia:

Obrazek

Jeśli chcesz w modelu podwiesić uzbrojenie to moim zdaniem najlepsza wizualnie będzie konfiguracja powierzchni sterowych:
- wychylone klapy przednie;
- wychylone klapy tylne;
- obydwie lotki wychylone delikatnie do góry;
- stateczniki poziome wychylone delikatnie do tyłu;
- stery kierunku niewychylone lub wychylone;
- hamulec aerodynamiczny otwarty.
Jeśli chcesz pokazać w modelu jakiejś otwarte luki wewnętrzne z jednoczesnym podwieszonym uzbrojeniem to w MiG-u 29 jest to jak najbardziej możliwie. Przewiduje taką możliwość instrukcja użytkowania samolotu.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: czwartek, 28 marca 2013, 07:59
przez Maciek_66
Dziękuję. Niestety oznacza to, że będę musiał antenę GPS przerobić. Dorwałem zdjęcia tej okrągłej zielonej, więc taką zrobiłem. Na szczęście jest to wczesny etap, więc zrobię jeszcze raz. Dziękuję też za fajne zdjęcia - takich ujęć nie znalazłem. Mam monografię 4+, fajny walkaround z Modelworka i coś tam z sieci. A wczoraj czytając o MiGu przypomniałem sobie, że jest jeszcze specjalny Aeroplan o tym samolocie. No i pogrzebałem w szafie i znalazłem. Muszę dzisiaj oglądnąć płytkę.

nobie1973 napisał(a):Jeśli chodzi o powierzchnie sterowe to przypadłością MiG-a 29 jest że obie lotki podczas postoju samolotu na ziemi wychylone są delikatnie ale zauważalnie w górę, jak widać to na zdjęciach.

To już zauważyłem.
nobie1973 napisał(a):Jeśli chcesz w modelu podwiesić uzbrojenie to moim zdaniem najlepsza wizualnie będzie konfiguracja powierzchni sterowych:
- wychylone klapy przednie;
- wychylone klapy tylne;
- obydwie lotki wychylone delikatnie do góry;
- stateczniki poziome wychylone delikatnie do tyłu;
- stery kierunku niewychylone lub wychylone;
- hamulec aerodynamiczny otwarty.

Klapy przednie to chodzi o te na krawędzi natarcia skrzydeł (czy to nie sloty)? Jaki kąt tych klap przednich i tylnych? Na zdjęciach raczej widać je w neutralnym położeniu, ale wczoraj zmęczony byłem i wiele nie oglądałem.

Re: MiG-29 fotel/samolot

PostNapisane: czwartek, 28 marca 2013, 10:17
przez nobie1973
Maciek_66 napisał(a): A wczoraj czytając o MiGu przypomniałem sobie, że jest jeszcze specjalny Aeroplan o tym samolocie. No i pogrzebałem w szafie i znalazłem. Muszę dzisiaj oglądnąć płytkę.


Polecam, jest tam bardzo duzo ciekawych materialow, zwlaszcza na plycie... :lol: , a i nie skromnie dodam ze bylem wspolautorem tego numeru ;o) .

Maciek_66 napisał(a):
Klapy przednie to chodzi o te na krawędzi natarcia skrzydeł (czy to nie sloty)? Jaki kąt tych klap przednich i tylnych?


Nie to nie sloty, podobnie jak F-16, MiG-29 ma na krawedzi natarcia klapy przednie. Wychylenia sprawdze i ci podam.