Strona 1 z 1

kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 21:04
przez Maciek
Witam Kolegów lotników.
Pewne zjawisko nie daje mi spokoju. Mianowicie, wiedząc że kamuflaż zarówno Gripen'a jak i F-16 są dwubarwne, dostrzegam tam (na niektórych zdjęciach) trzeci, ciemniejszy kolor na przejściu między podstawowymi. Pytanie jest czy jest to złudzenie czy efekt nałożenia się kolorów czy faktycznie jest tam trzeci kolor?
A tu dwie fotki, aby było wiadomo o co chodzi:
ObrazekObrazek

Pozdrawiam,
Maciek

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 21:31
przez piotr dmitruk
To jest taki odkurz, bardziej matowy i o grubszym ziarnie, stąd wrażenie ciemniejszego, podobne rzeczy znajdziesz też na innych obiektach, np. wozach bojowych, nie jest to specyfika tylko tych samolotów

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 21:35
przez Maciek
piotr dmitruk napisał(a):To jest taki odkurz, bardziej matowy i o grubszym ziarnie,

Dzięki, ale czy mógłbym bardziej po ludzku? Nie do końca rozumiem na czym to polega.

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 21:37
przez RAV
To nie jest trzeci kolor, tylko efekt innej faktury na krawędziach plam. Te obrzeża są bardziej matowe. Przypuszczam, że powstają podczas "obmalowywania" plam, żeby były równe (być może innym, bardziej precyzyjnym narzędziem, niż użyte do malowania całych plam, ew. z inną prędkością prowadzenia, odległością, kątem, ciśnieniem itd.).

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 21:48
przez Maciek
Brzmi logicznie. ;o) Dzięki wielkie za pomoc.

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 21:54
przez Jacek Bzunek
RAV napisał(a):To nie jest trzeci kolor, tylko efekt innej faktury na krawędziach plam. Te obrzeża są bardziej matowe. Przypuszczam, że powstają podczas "obmalowywania" plam, żeby były równe

Przypuszczam, że najpierw jest malowany kontur a później wnętrze plamy i stąd bierze się ciemniejsza granica.

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 22:03
przez RAV
Jacek Bzunek napisał(a):Przypuszczam, że najpierw jest malowany kontur a później wnętrze plamy i stąd bierze się ciemniejsza granica.

Wtedy kontur raczej nie miałby stałej szerokości, a ma.

Re: kolory na Gripenie i F-16

PostNapisane: niedziela, 3 sierpnia 2008, 22:16
przez iras67
W lakiernictwie taki efekt powstaje bardzo często,i jest związany z tym co napisał Piotr Dmitriuk ,farba przysycha jeszcze w powietrzu i trafia w postaci większych grudek na suchą powierzchnie .Te grudki rzucają mikro cień dając wypadkową barwę lekko ciemniejszą. Ponieważ ciemne malowane jest na jasnym efekt się pogłębia .Gdyby malowano mokry ciemny na mokry jasny przejście było by łagodne a malowanie dwukolorowe