Samoloty Hansa-Joachima Marseille

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez Kuba P. » niedziela, 3 sierpnia 2008, 17:34

net_sailor napisał(a):Jeśli wierzyć Johnowi Weal'owi to ostatnim samolotem Johena był Wk. Nr.14256 czyli podchodzi bardziej pod zakłady Mtt. w Regensburgu. Z tym zupełnym brakiem zdjęć to też nie do końca prawda - owszem są fotki dymiącej i poskręcanej kupy duralu.


Zgadza sie, Mtt. produkcja od czerwca do sierpnia '42.
Nie wiem czemu wydawało mi się, że był to G-2/Trop z Erla, pewnie kiedyś źle sprawdziłem albo miałem niedobry W.Nr. tego feralnego samolotu i tak mi się wbiło do głowy.
W każdym raziie, masz rację.
Przy okazji ciekawe, jak wyglądał ten Gustav. Czy w Mtt. wtedy fabrycznie nanoszono pustynne farby na samoloty wysyłane na południe? Maszyny o numerach najbliższych 14256 wyglądają zwyczajnie - szary kamuflaż w tym wypowym wzorze.
Ciekawa sprawa :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez Aleksander » niedziela, 3 sierpnia 2008, 18:26

Ale z tego co napisał Daniel wynika, że w zaznaczonym wypadku Marseille nie zginął, tylko miał wypadek w dniu 20.04.1941 (poniżej w tabelce zresztą widać jego następny wypadek). A samolot jest wymieniony - Bf-109 E-7 żołta 13-tka - czyli latał na niej - ergo - Daniel znalazł potwierdzenie dla swojego projektu - przynajmniej ja tak to rozumiem.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7991
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez Kuba P. » niedziela, 3 sierpnia 2008, 19:30

No tak, ale my juz zupełnie nie o tym. A wracajac do Emila - robic model tylko na podstawie listy strat jednostki, bez żadnego zdjecia to dosc luźne podejście. Ale kto co lubi :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez net_sailor » niedziela, 3 sierpnia 2008, 19:34

Kuba Plewka napisał(a):Przy okazji ciekawe, jak wyglądał ten Gustav. Czy w Mtt. wtedy fabrycznie nanoszono pustynne farby na samoloty wysyłane na południe? Maszyny o numerach najbliższych 14256 wyglądają zwyczajnie - szary kamuflaż w tym wypowym wzorze.Ciekawa sprawa

A pochwalisz się tym co znalazłeś bo u mnie z tym mizernie, mam tylko zdjęcia:
Bf 109 G-2 W.Nr.14244 (CC+PO) - kamo europejskie bez wyposażenia tropikalnego
Bf 109 G-2 W.Nr.14254 (CC+PY) - wariant co prawda tropikalny ale w barwach fińskich (MT-230) do tego malowanie powojenne :(
Odnoszę wrażenie, że z bloku 14151-14268 po prostu puszczono "tropikalną" końcówkę 22 egzemplarzy o numerach 14247-14268.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez Kuba P. » niedziela, 3 sierpnia 2008, 23:15

14240 CC+PK

14246 znalazłem z Stkz CC+PO ale jeśli CC+PK ma poprawny numer, to właściwy powinien być na logikę nr jaki Ty też podałeś - 14244.

14252 z Stkz CC+PU - też jak wyżej, nie wiem czy kod jest poprawny dla tego N.Nr.

Wszystkie z malowaniem europejskim.
Zdjęcia znajdziesz np. na http://messerschmitt-bf109.de/
Bardzo dobra baza zdjęć, chociaż czasem nie wiem czy W.Nr. z kodami rejestracyjnymi są dobrze przypisane.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 4 sierpnia 2008, 09:44

Stronę znam, tylko średnio jej ufam jesli chodzi o identyfikację Werków i przeszukuję ręcznie stąd czasem zgubię jakiś samolot :oops:
CC+PK - 14240 wygląda na poprawny
CC+PO - będę się upierał przy 14244
CC+PU - raczej tak jak Hitchcock czyli 14250 choć nie wiem czy poprawnie identyfikuje go jako G-1. Brak dodatkowego chwytu powietrza dla kompresora kabiny ciśnieniowej bardzo mnie martwi, no i to datowanie zdjęcia na wiosnę 1943 :? Za to Werk ładnie wpisuje się w typoszereg Stamm-ów.

Do weryfikacji polecam:
http://www.luftwaffe-experten.org/stam-c.html

Problem w tym, że żaden z powyższych prócz 14254 (CC+PY) nie jest w wersji tropikalnej. Z kolei Weal wspomina coś o dostawie serii 6 nowych Gustawów Trop do 5./JG 27. Sądzę że mogły być to maszyny z pośród tej trzynastki:
CH+KN Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014256 (Marseille)
CH+KO Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014257
CH+KP Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014258
CH+KQ Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014259
CH+KR Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014260
CH+KS Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014261
CH+KT Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014262
CH+KU Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014263
CH+KV Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014264
CH+KW Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014265
CH+KX Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014266
CH+KY Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014267
CH+KZ Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014268
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 4 sierpnia 2008, 10:11

net_sailor napisał(a):CC+PO - będę się upierał przy 14244


Jestem tego samego zdania.

CC+PU - raczej tak jak Hitchcock czyli 14250 choć nie wiem czy poprawnie identyfikuje go jako G-1. Brak dodatkowego chwytu powietrza dla kompresora kabiny ciśnieniowej bardzo mnie martwi, no i to datowanie zdjęcia na wiosnę 1943 :? Za to Werk ładnie wpisuje się w typoszereg Stamm-ów.


Co do W.Nr. zgoda jednak wariant - obstawiam jednak G-2. Widać instalację antenową dla FuG VII a płyta w osłonie kabiny wygląda na standardową, nie taką pełną dla maszyn ciśnieniowych.

Problem w tym, że żaden z powyższych prócz 14254 (CC+PY) nie jest w wersji tropikalnej. Z kolei Weal wspomina coś o dostawie serii 6 nowych Gustawów Trop do 5./JG 27. Sądzę że mogły być to maszyny z pośród tej trzynastki:
CH+KN Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014256 (Marseille)
CH+KO Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014257
CH+KP Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014258
CH+KQ Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014259
CH+KR Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014260
CH+KS Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014261
CH+KT Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014262
CH+KU Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014263
CH+KV Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014264
CH+KW Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014265
CH+KX Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014266
CH+KY Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014267
CH+KZ Messerschmitt Bf109 G-2 /Trop W.Nr.014268


Wiesz, Tropausrüstung to nie tylko filtr na wlocie (to można było łatwo zamontować) ale i przede wszystkim silnik w wersji DB 605 A-1/tr i pomniejsze szczegóły.
Może po prostu filtr montowano gdy był potrzebny po skierowaniu maszyny w rejony o podwyższonym zapyleniu, zakurzeniu etc.
Szkoda, że zdjęcia są zbyt marne, żeby zerknąć czy na wlocie powietrza i blasze pokrywy silnika były już otwory montażowe dla filtra.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 E-4 Trop 1/48 Hasegawa

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 4 sierpnia 2008, 20:22

Kuba Plewka napisał(a): obstawiam jednak G-2. Widać instalację antenową dla FuG VII a płyta w osłonie kabiny wygląda na standardową, nie taką pełną dla maszyn ciśnieniowych.

Z mojej strony również zgoda na G-2 :)
Kuba Plewka napisał(a):Wiesz, Tropausrüstung to nie tylko filtr na wlocie (to można było łatwo zamontować) ale i przede wszystkim silnik w wersji DB 605 A-1/tr i pomniejsze szczegóły.

Zdaję sobie z tego sprawę, jednak dysponując zdjęciami rzeczonych samolotów w takiej a nie innej jakości nie odważyłbym się wyrokować o wyposażeniu tropikalnym w oparciu o "pomniejsze szczegóły".
Kuba Plewka napisał(a):Może po prostu filtr montowano gdy był potrzebny po skierowaniu maszyny w rejony o podwyższonym zapyleniu, zakurzeniu etc.Szkoda, że zdjęcia są zbyt marne, żeby zerknąć czy na wlocie powietrza i blasze pokrywy silnika były już otwory montażowe dla filtra.

Mam właśnie przed sobą 2-gi tom monografii Michulca i tam na stronie 32 jest wyraźne zdjęcie CC+PO. Widać na nim otworki do mocowania wsporników filtra. Tylko ciśnie się na klawiaturę pytanie: czy to przypadkiem nie kolejny przykład z serii uproszczeń technologicznych polegający na montowaniu osłon silnika z dziurkami na filtr podczas gdy silnik go nie wymagał?
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: samoloty, na których latał Marseille

Postprzez wojtek_fajga » poniedziałek, 4 sierpnia 2008, 22:18

iras67 napisał(a):Otwieram temat może znany ,ale jednak nie do końca uporządkowany ,W miarę czasu postaram się wrzucić nowe lepsze zdjęcia ,jak i komentarz do każdego z nich.Oczywiście jeśli macie coś lepszego ....
Samoloty pilotowane przez Hansa Joachima Marseilla podczas kampanii afrykańskiej :
Bf 109E numer wersji ? numer na kadłubie ? kolor? malowanie? same niewiadome ,:
W.Nr 1259, rozbity 20 .04.1941 koło Cahela.
W.Nr 5160, przymusowe lądowanie 23. 04. 1941 koło Tobruku.
W.Nr 1567, przymusowe lądowanie 21. 05. 1941 koło Tobruku.
=============================================================================================================
Bf 109F-4/Z Trop słynne żółte "14"-ki chronologicznie :) :
W.Nr 8693, na którym osiąga 50 zwycięstwo 23 luty 1942
Obrazek
Obrazek
Obrazek
kolorowa wersja tego zdjęcia jest .......elektronicznie kolorowana, dosyć nieudolnie ;o)
Obrazek
Obrazek

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W.Nr. 10059, lata do 68 zwycięstwa.15 września 1942 ten samolot został rozbity przez Friedricha Hoffmanna z 3./JG 27 po kolizji z Heinrichem Peinem (zginął) z 5./JG 27 .
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W.Nr. 10137, z wieńcem "70" zwycięstw na sterze kierunku uzupełniane w trakcie kariery 31 kolejnymi
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W.Nr. 8673 early-F z żółtą "14" w czarnej obwódce ,wienic z "100"+ 51 prostokątnych oznaczeń z malowaniem odbiegającym od poprzednich
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

============================================================================================================

Bf 109G-2/Trops malowanie podobnie jak wersje E zupełnie nie udokumentowane zdjęciami
WK-Nr. 14256? silnik Daimler-Benz DB 605 A-1, W.Nr. 77 411? 30 września 1942 po awarii silnika i podczas opuszczenia samolotu uderza o statecznik i bez otwartego spadachronu ginie pod Sidi Abdel Rahman.
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: samoloty, na których latał Marseille

Postprzez caughtinthemiddle » wtorek, 5 sierpnia 2008, 14:30

Swego rodzaju kompendium może być ta książeczka:http://www.airpowereditions.com/our-books-Hans-Joachim-Marseille.html.
Tutaj:
http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=13438
małe uzupełnienie, tu zaś:
http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=13264
dyskusja nt. zdjęcia, które niedawno pojawiło się na ebay.
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Re: Samoloty Hansa-Joachima Marseille

Postprzez iras67 » wtorek, 5 sierpnia 2008, 19:56

Wrzucam zdjęcia z Ebay o których pisze caughtinthemiddle :)
ktoś tam dopatrzył się białych końcówek płata na zdjęciu górnym...
Intryguje mnie linia horyzontu raczej Europa niż Afryka..
Obrazek
Obrazek
to dolne ma tytuł Marseille "xxKA 109F" ,ten egzemplarz ma ciekawy zagłówek...
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Samoloty Hansa-Joachima Marseille

Postprzez CzarekB » wtorek, 5 sierpnia 2008, 20:30

Czolem.
Biala koncowka plata, moze to co zaznaczylem na zdjeciu ?
Obrazek

Trudno powiedzec, bo faktycznie wyglada to jak pole w Europie latem, popatrzcie na trawe pod samolotem. No ale ten gosciu co stoi przed skrzydlem ma na glowie typowy helm korkowy co wskazuje na Afryke.
Kto to wie ...
Czarek.
Czarek.
Avatar użytkownika
CzarekB
 
Posty: 1205
Dołączył(a): niedziela, 14 października 2007, 23:30
Lokalizacja: Naples, FL.

Re: Samoloty Hansa-Joachima Marseille

Postprzez Kuba P. » wtorek, 5 sierpnia 2008, 21:42

iras67 napisał(a):ten egzemplarz ma ciekawy zagłówek...


Dlaczego ciekawy? Wygląda na zupełnie typowy.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Samoloty Hansa-Joachima Marseille

Postprzez iras67 » wtorek, 5 sierpnia 2008, 21:50

Kuba- czasem napiszę coś nie precyzyjnie ,chodzi mi o napis chyba kredą? na zagłówku.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Samoloty Hansa-Joachima Marseille

Postprzez iras67 » piątek, 8 sierpnia 2008, 21:08

W książce Franza Kurowskiego "The life story of the Star of Africa" znalazłem zdjęcie z tej samej sesji zdjęciowej co
zdjęcia z Ebay ,potwierdzające białe końcówki płatowca jednak opis daje tylko informację że pełnił w tym czasie funkcję Staffelkapitana, trzeba brać pod uwagę że mogło być zrobione na południu Europy,podczas przelotu do Afryki ...
Obrazek
Jedyne znane mi zdjęcie w kabinie Bf 109 E z kampanii w Jugosławii .Malowanie europejskie.
Po szczęśliwym powrocie na lotnisko Gratz w Austrii pokazuje dziurę po szrapnelu z działka przeciwlotniczego datowane na 6 kwietnia 1941
Ciekawi mnie ten samolot ,może ktoś trafił na inne zdjecia :?:
Obrazek
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości