Strona 1 z 1

Serie produkcyjne MiG-3

PostNapisane: wtorek, 30 września 2008, 17:04
przez Jostein
Witam. Nabywszy, dzięki pomocy Maćka "caughtinthemiddle" kalki przeznaczone na MiG-a-3 (rumuński, oczywiście), zastanowiło mnie słowo "early" czyli wczesny, w tytule owego zestawu kalkomanii. Zaprezentowane w nim sylwetki nieco się różnią układem rur wydechowych od posiadanego przeze mnie modelu Hobby Bossa. Chciałbym więc zapytać:
1) Jakie były różnice pomiędzy MiG-ami z poszczególnych okresów produkcji?
2) Do jakiego wariantu jest najbardziej zbliżony model Hobby Bossa?
3) Jakie zmiany należy w nim wprowadzić, celem wykonania maszyny rumuńskiej?
4) Czy kamuflaż trójbarwny, zaproponowany przez Avalona, jest poprawny? Spotkałem się bowiem z sylwetką tej samej maszyny w malowaniu dwubarwnym?

Pozdrawiam

Andrzej Kowalski vel Jostein (Siwy)

Re: Serie produkcyjne MiG-3

PostNapisane: wtorek, 30 września 2008, 17:24
przez net_sailor

Re: Serie produkcyjne MiG-3

PostNapisane: wtorek, 30 września 2008, 20:41
przez Jarek Gurgul
Mimo, że MiG'i-3 produkowane były w seriach, jak na przykład ŁaGG'i-3 i inne sowieckie samoloty, to w zasadzie istniały dwie podstawowe wersje tej konstrukcji - pierwotna/wczesna i 'wydłużona'. Ta druga zachowała silnik pierwotnej wersji (AM-35), przesunięty jednak do przodu o mniej więcej 15 cm. Modyfikacja spowodowała dość znaczącą przebudowę przodu samolotu.

Wersje można łatwo rozróźnić na przykład po wyglądzie rur wydechu. Pierwsza wersja miała trzy rury mniej więcej równej długości, poprzedzone osłaniającym je malutkim profilem, ostatnia rura kończyła się równo z pionowym podziałem blach przy ścianie ogniowej (jak w Twoim 'rumunie'). Wydłużona wersja miała oczywiście także trzy rury, jednak pierwsza była prawie w całości osłonięta blaszanym profilem, ostatnia kończyła się o te 15 cm przed podziałem blach.

Poza tym inny w obu wersjach był układ wlotów i oprofilowań na grzbiecie 'dzioba' samolotu. Widać to dobrze szczególnie z profilu. Pierwsza wersja miała kilka małych wystających chwytów i oprofilowań, wydłużona wersja miała jeden mały chwyt i dłuuugie oprofilowania km-ów za nim. Wersja wydłużona miała również zmodyfikowaną osłonę kółka ogonowego, całkowicie je okrywającą (pierwsza miała osłonę z wycięciem na kółko). Posiadała także sloty, które na pierwszej wersji występowały zdaje się jedynie na nielicznych maszynach (większość 'pierwotnych', jak Twój 'rumun', ich nie posiadała).

Tu bardzo ładnie pokazane są cechy charakterystyczne i różnice między wersjami - pierwotną/wczesną (niebieski kolor) i wydłużoną/późną (różowy):
http://mig3.sovietwarplanes.com/mig3/latemig-3.html

Jarek

Re: Serie produkcyjne MiG-3

PostNapisane: wtorek, 30 września 2008, 22:42
przez Jostein
Widzę zatem, że albo czekają mnie dość poważne przeróbki nosa MiG-a, albo będę zmuszony wykonać model maszyny radzieckiej, a kalki Avalona "opchnąć", jako, że model Hobby Bossa przedstawia wersję "późną", zaś kalki przewidziano do modelu "wczesnego".

Czy słusznie wnioskuję (na podstawie aetykułu "podlinkowanego" przez Szanownego Jarka Gurgula, że obie odmiany posiadały w istocie kadłub tej samej dlugości?

Zastanawia mnie też kwestia uzbrojenia. Wariant podstawowy był bowiem określany w literaturze polskojęzycznej - a i w modelu RPM - na 1 km UBS i 2 SzKAS-y. W "podlinkowanym" artykule jest na odwrót.

Pozdrawiam

Andrzej Kowalski vel Jostein (Siwy)