greatgonzo napisał(a):Że się nie da to się domyślam. Mimo to ciekawi mnie czy można wskazać jakieś dominujące typy i określić przewagę któregoś z nich, o ile była istotna. Jeżeli tak to byłbym wdzięczny za pomoc w postaci linka lub trzech do fotek albo gotowych modeli.
Dominujące typy czego, samolotów myśliwskich, jakimi dysponowała Jagdwaffe wiosną 1944 czy dominujące typy kamuflaży?
Twoje pytanie jest tak ogólne i szerokie, że uczciwie i konkretnie nie da się na nie odpowiedzieć.
Weź kilka podstawowych typów myśliwców, pomnóż przez kilku głównych producentów większości z nich aplikujących kamuflaż mniej lub bardziej własnego wzoru różniący się także w ramach kolejnych serii produkcyjnych, dodaj do tego czynnik niepowtarzalności i modyfikacji i masz mniej więcej zarys tego, co i jak pomalowane latało.
Były specjalne wytyczne kroju kamuflażu opracowane dla każdej maszyny i producenci raczej ich przestrzegali. Tyle tylko, że to "raczej" wygląda tak, że patrząc na zdjęcie np. Messerschmitta 109 G-6 z 1944 można powiedzieć - to seria np. 163xxx (jedna z najciekawszych), producent Messerschmitt Regensburg - widać to z kilometra bo układzie linii podziału kolorów na grzbiecie kadłuba, plamek na osłonach silnika itp itp itp.

Tu masz najbardziej popularne latem 1944 myśliwce niemieckie. Messerschmitty 109 G-6.
Niebieskie spody i boki, szare góry. Plamki szare, zielone. Samolot 274 i 280 mają typowy kamuflaż z zakładów Erla-Lepizig.
Tak samo można by znaleźć jakieś fotki Fw 190, Bf 110, można i rzadsze maszyny jak Me 410 czy Ju 88, można popatrzeć na Me 262 itp itp.
Dwóch takich samych praktycznie nie znajdziesz
