Strona 1 z 3

Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 19:33
przez Maciek_66
Poszukuję informacji dotyczących późnych wersji (Earla Haube, wysoki statecznik) Bf 109 G, które latały w Szwajcarii. Konkretnie planuję budowę modelu w tym malowaniu:
Obrazek
Chodzsi mi o szczegóły malowania, ewentualne różnice w stosunku do wersji niemieckich.

A może ktoś ma dostęp do tej książki:
Obrazek?

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 20:23
przez Jacek Bzunek
Maciek_66 napisał(a):Chodzsi mi o szczegóły malowania, ewentualne różnice w stosunku do wersji niemieckich.[/img]?

Różnic pomiedzy niemieckimi i szwajcarskimi nie powinno być bo cała szwajcarska dwunastka to używane samoloty przekazane przez Niemców w zamiana za przysługę polegającą na utylizacji wraku Bf 110G i jego radaru, który awaryjnie lądował w Szwajcarii.
Czy jesteś pewien że szwajcarskie Bf 109G-6 miały wysoki statecznik pionowy?

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 20:45
przez net_sailor
A bardzo Ci się spieszy? Myślę, że pod koniec miesiąca będzie dostępny mój tekst dość szczegółowo opisujący to i owo ;o)
Książkę oczywiście posiadam.

Różnice rzeczywiście były niewielkie, ale były. Ze statecznikami jest trochę zamieszania - będzie o tym w tekście.

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 21:28
przez Jacek Bzunek
net_sailor napisał(a): Myślę, że pod koniec miesiąca będzie dostępny mój tekst dość szczegółowo opisujący to i owo ;o)

Gdzie ten tekst będzie?

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 22:29
przez Jostein
Przyłączam się do pytania Przedmówcy.

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 22:57
przez net_sailor
Tam gdzie zwykle, w Biuletynie dws.org.pl.
Będzie to kontynuacja cyklu o Szwajcarach. Numer z Emilem jest do pobrania tutaj:
http://www.martola.com.pl/biuletyn-dws-2008-02.pdf
Jak będzie dostępny numer z Gustawem to podciągnę linka i tutaj.

Jeżeli koledze Maćkowi jest pilno to zapraszam na PW.

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 23:11
przez Maciek_66
Dzięki za odpowiedź. Nie jest pilno, malowanie będzie dopiero latem.

Trochę wyjaśnię o co mi chodzi: chcę zrobić G-6/G-14 koniecznie z Earla Haube i wysokim statecznikiem. To jest warunek i do tego szukam malowań. Rozważam fińskie i znalazłem to szwajcarskie - na Hyperscale i właśnie 109 w tej konfiguracji, którą chcę. Jeśli okaże się, że to jakiś błąd i nie miały wysokich stateczników, to raczej ze szwajcarskiego malowania zrezygnuję mimo, że mi się strasznie podoba.

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 23:16
przez net_sailor
Spoko, były też takie G-6 z Erla i wysokim statecznikiem choć J-711 nie jest najszczęśliwszym wyborem bo znane jest tylko jedno zdjęcie. Ten model na Hyperscale niespecjalnie do niego pasuje ;o)

Moim cichym ulubieńcem jest J-704, maszyna ze wszech miar wyjątkowa :->

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2009, 23:46
przez Maciek_66
Dzięki - czuję się uspokojny i pełen nadziei. Właśnie zaraz zabieram się za lekturę artykułu o szwajcarskich Emilach :D . Nawet nie wiedziałem :shock: , że taki biuletyn istnieje...

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: niedziela, 11 stycznia 2009, 22:16
przez Daniel-Martola
net_sailor napisał(a):umer z Emilem jest do pobrania tutaj:
http://www.martola.com.pl/biuletyn-dws-2008-02.pdf

Ponieważ nieco się zmieniło na serwerze to biuletyn jest pod takim adresem obecnie:
http://www.stara.martola.com.pl/biuletyn-dws-2008-02.pdf

pozdrawiam

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: czwartek, 29 stycznia 2009, 07:12
przez net_sailor
Zgodnie z obietnicą zapraszam do lektury nowego Biuletynu i artykułu o Gustawach w Szwajcarii:

http://www.martola.com.pl/biuletyn_dws_03.pdf

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: wtorek, 28 kwietnia 2009, 10:31
przez net_sailor
Witam.
Tym razem w ramach bezwstydnej autoreklamy ;o) polecam 4. numer Biuletynu dws.org.pl. Można w nim między innymi przeczytać o Friedrichach w szwajcarskich rękach:
http://www.martola.com.pl/biuletyn-dws-2009-04.pdf
Mam nadzieję, że wkrótce bedziemy mieli na forum wysyp modeli w szwajcarskich barwach :mrgreen:

P.S.
Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na przepiękny profil Friedricha autorstwa Helmuta Schmidta. Interpretacja malowania tego samolotu jest dużo bliższa prawdzie od tej zaproponowanej przez duet Wawrzyński & Jackiewicz w książce "Captured Me 109's".

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 1 maja 2009, 21:58
przez hacz
Witam.
Ja z kolei szukam nieco innego szwajcara ( a w sumie 2 ). Chodzi mi o malowania 109 z paszczą :D .firma ring decals stworzyła takie oto kalki www.risingdecals.com/hlavni_strana_A.htm . przedstawiają one 2 109 g-6 j-713, g-14 j-714. no i w tym momencie zaczeły sie schody!! według aj-press j-714 to był me g- 6 wnr 262818 a nie g-14!!!!!!!
Po drugie ja swoje kalki mam z modelu hobby crafta a tu z kolei autor podaje ze j-713 to był me g-14 a nie g-6.. . normalnie młynek teraz mam :shock: ...pomocy moze w tej madrej książce jest jakies zdjęcie któregoś tych z gustawów.. :?: :?: :?: :!: :!: :!: :!:
pozdrawiam

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: piątek, 1 maja 2009, 22:21
przez SebastianC.
W instrukcji Hobby crafta obok schematu malowania J-713 jest krótka notka:
"Thanks to Barry Numerick for information on the Swiss scheme. This particular machine-actual serial unknown-might have been a "tall tail" G-6 with a "Galland" hood, rather than a straight G-14........"
Poza tym malowanie to trochę różni się od tego, które proponuje rising decals. :idea:

Re: Szwajcarskie 109tki

PostNapisane: sobota, 2 maja 2009, 08:39
przez net_sailor
Wszystkie numery i wersje Gustawów są znane i wyjaśniałem to w poprzednim artykule:
Me 109 G-6 --- W.Nr. 162764 --- RU+OZ --- J-713
Me 109 G-14 -- W.Nr. 462818 --- <2+I ----- J-714
Poza tym radzę jeszcze raz przeczytać artykuł, bo pisałem go też pod kątem modelarzy, wyjaśniając co należy montować a czego nie:
http://www.martola.com.pl/biuletyn_dws_03.pdf

Zdjęcia tych maszyn tuż po lądowaniu w Szwajcarii, jeszcze w niemieckich barwach, są tutaj (pierwsze i ostatnie):
http://www.messerschmitt109.com/suisse/luft.html
Zwracam jeszcze raz uwagę, że W.Nr. 462818 nosił na ogonie błędny W.Nr. „262818” (ktoś w fabryce się pomylił przy malowaniu cyferek- to dość znana sprawa). Niestety do tej pory nie wypłynęły zdjęcia J-714 w szwajcarskich barwach.

Malowanie "z paszczą" jakkolwiek atrakcyjne sprawia pewien kłopot - nie wiadomo na jakim samolocie je wykonano. Znane jest jedno, jedyne zdjęcie i jest na nim zbliżenie na nos nie zidentyfikowanego Gustawa (bez widocznego numeru). Dlatego nie ufałbym całkowicie opisowi z Rising Decals, bo opiera się on na jakimś bliżej nie sprecyzowanym prawdopodobieństwie, że to może być któryś z dwóch : J-713 lub J-714.

SebastianC. napisał(a):W instrukcji Hobby crafta obok schematu malowania J-713 jest krótka notka:"Thanks to Barry Numerick for information on the Swiss scheme. This particular machine-actual serial unknown-might have been a "tall tail" G-6 with a "Galland" hood, rather than a straight G-14........"

W stodziewiątkach nie było, nie ma i nie będzie czegoś takiego jak "Galland hood". Chodziło zapewne o Gallandpanzer bo oszklenie w J-713 było starego typu - trzyczęściowe. Tuż po lądowaniu w Szwajcarii samolot miał "niski" statecznik pionowy, który później zamieniono mu na "wysoki". Nie widzałem instrukcji Hobbycrafta (mógłbyś wrzucić skan?), ale schemat malowania J-713 "z paszczą" zaproponowany przez Rising Decals jest dla mnie kompletnie niewiarygodny.