Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez marskan » sobota, 31 stycznia 2009, 21:47

Witam,

Czy ktoś wie w jakim kolorze było malowane wnętrze Mustangów I służących w RAF ? W zasadzie interesują mnie te 309 Dywizjonu ale zasada pewnie była ta sama dla wszystkich.
Czy to był Interior Green (jak w Spitfire i innych Mustangach) czy też Zinc Chromate, w którym malowano pozostałe elementy wnętrza.

Wygląda na to, że był to amerykański Interior Green - to wynik ostateczny moich poszukiwań.
Avatar użytkownika
marskan
 
Posty: 59
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:53

Reklama

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 1 lutego 2009, 11:28

Na 100% Interior Green, którym malowano wszystkie wewnętrzne powierzchnie ameryakńskich samolotów z jakimi załogoa miała kontakt. Pozostałe powierzchnie malowano Zinc Chromate. Farba RAF Interior Green nie miała z nimi nic wspólnego.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Tomasz » niedziela, 1 lutego 2009, 14:11

Jacek Bzunek napisał(a):Na 100% Interior Green

Jeszcze niedawno też byłem tego zdania. Teraz już nie do końca. Kolor mógł być inny. Jak zwykle w przypadku kolorów samolotów amerykańskich produkowanych na poterzby Lend Lease stan wiedzy zmienia się regularnie co rok, dwa. Zanim zacznę spekulacje, podam trzy fakty:

1. W bardzo starej broszurze Camouflage and Markings NA Mustang RAF Northern Europe 1936-45 cytowane są amerykańskie instrukcje dotyczące malowania wnętrz. Choć tekst jest napisany niejednoznacznie to opiszę jak ja go zrozumiałem.
W przypadku Mustangów I, II, III cały kokpit miał być w kolorach żółtawozielonych (mieszanka Zinc Chromate Primer + czarny w stosunku 1 do 1, co powinno dawać bardzo ciemny kolor). Wyjątkami były
- tablica przyrządów w kolorze czarnym
- fotel w kolorze Dull Green (ciemnozielony)
- podłoga niemalowana w ogóle, jeśli była wykonana z metalu, albo malowana farbą antypoślizgową jeśli była wykonana z drewna (o ile wiem, Mustangi I nie miały dodatkowej powierzchni podłogowej, więc ich by to nie dotyczyło).
W przypadku Mustangów IV, IVa (zapewnie autorzy mieli na myśli czas po wprowadzeniu w życie norm ANA) kolor wnętrza ustalono na ANA 611 Interior Green z wyjątkami:
- tablica przyrządów w kolorze czarnym
- fotel w kolorze ciemnozielonym ANA 612
- podłoga niemalowana w ogóle, jeśli była wykonana z metalu, albo malowana ANA 612 (sic!) jeśli była wykonana z drewna.
Podkreślę jeszcze raz. Autorzy powołali się na instrukcje amerykańskie nie podając ani jednego dowodu, że zamawaiąjąc Mustangi Brytyjczycy zgodzili się, aby tak były malowane ich wnętrza.

2. Samoloty produkowane przez Amerykanów dla RAF były generalnie malowane według życzenia Brytyjczyków. Z praktycznych względów Brytyjczycy nie rozesłali po firmach amerykańskich swoich wzorników, ale wskazali odpowiedniki własnych kolorów w palecie Du Ponta (tu pojawiły się pierwsze rozbieżności między kolorami amerykańskimi a kolorami RAF). Nie oznacza to, że amerykańskie firmy musiały koniecznie używać DuPontów. Oznaczało to tylko, że wybierając producenta farb mieli posiłkować się ogólnodostępnymi wzronikami DuPonta aby dobrać podobne farby (i tutaj znowu rodziły się możliwości dalszego odejścia od kolorów RAF).
Cytat informacji wyszukanej przez Dana Bella przy okazji badania malowania B-17E dla Coastal Command:
"... a 12 March 1942 memo from the British Air Commission to the (US) Defense Aid Organization requesting that all future B-17Es be delivered in Extra Dark Sea Gray and Dark Slate Gray over White (the temperate ASW scheme). What makes the document important is its explanation of the BAC’s mechanism for communicating color standards at that time. All color names are followed by a Du Pont color number. The letter states, “I have quoted the Dupont colour numbers since these are in a booklet which the Defense Aid Organization has and further it may accelerate the ordering of paints. The British Air Commission has no special preference for Dupont, but it gives an easy reference.” This is the first indication I’ve seen showing how the BAC told Americans to match the Air Ministry colors."
Ta dygresja może wydawać się tu zbędna, ale warto do niej wrócić oglądając zdjęcie, o którym będę pisał w punkcie 3.
W tym zaś miejscu trzeba wspomnieć, że Brytyjczycy wskazali odpowiednik Du Ponta dla szarozielonego koloru wnętrza. Był nim 71-036 (podobno był to kolor jasnozielony). Istnieje cała seria kolorowych zdjęć produkowanych dla RAF Lockheedów Hudsonów, w których widać wyrażnie szarozielone wnętrza. Nie ma pewności co do innych samolotów, ale trzeba pamiętać o tym, że Mustangi były produkowane dla RAF zanim w ogóle zainteresował się nimi USAAF. Dlaczego więc North American miałby malować wnętrza według instrukcji USAAF?

3. Znalazłem jedno kolorowe zdjęcie, na którym widać dobrze fragment kokpitu wczesnego Mustanga (AG550/XV-U). Pochodzi z "The Royal Air Force in World War II in Colour" Rogera A. Freemana:
Obrazek
Od razu widać, że zdjęcie ma przekłamane kolory, ale raczej w kierunku żółtawo-pomarańczowym. Tylna ściana kokpitu i ramy owiewki nie wyglądają mi jednak na żaden odcień w stylu amerykańskiego Interior Green. Warto też zwrócić uwagę na inne detale - fotel w naturalnym kolorze metalu, lub malowany na srebrno i czarną powierzchnię nad tablicą przyrządów.

Moja konkluzja jest taka, że choć nie można wykluczyć wersji z kolorem US Interior Green, należy też rozważyć możliwość, że przynajmniej wczesne Mustangi miały wnętrza w jakimś jasnym kolorze, który miał być odpowiednikiem brytyjskiego szarozielonego do wnętrz.
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Tomasz » niedziela, 1 lutego 2009, 15:18

Dodam jeszcze zdjęcie z nieśmiertelnej kolekcji LIFE:
Obrazek
Mustangi na RAF i USAAF prawdopodobnie na rampie zakładów NA.
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez CzarekB » niedziela, 1 lutego 2009, 15:33

Wyglada na to, ze skonczyla im sie tasma Tamiya przy malowaniu ;o)
Ja to zdjecie tez kiedys dosc dokladnie ogladalem, jest na nim sporo smaczkow.
Popatrcie na kolpak, dwa ocienie farby, jakas ciemna wstawka na goleni i klapie podwozia.
Ten OD Mustang w tle jest prosto z malarni, jeszcze tasma na oknach i zobaczcie jaki jest matowy, srodek kabiny zdecydowanie w amerykanskim kolorze. Otwarta kadlubowa klapa podwozia w dwoch kolorach, ta na goleni chyba srebrna od srodka.
Czasami zastanawia mnie logika tych kolorow ale chyba wiekszosc mozna wytlumaczyc faktem, ze poszczegolne elementy samolotu byly produkowane w innych, czasami bardzo malych zakladach gdzie dostep do farb mogl byc trudny lub po prostu interpretacja rozkazow byla troche inna.
Czarek.
Avatar użytkownika
CzarekB
 
Posty: 1205
Dołączył(a): niedziela, 14 października 2007, 23:30
Lokalizacja: Naples, FL.

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Tomasz » niedziela, 1 lutego 2009, 15:50

CzarekB napisał(a):Wyglada na to, ze skonczyla im sie tasma Tamiya przy malowaniu ;o)

Dokładnie :D
CzarekB napisał(a):Ja to zdjecie tez kiedys dosc dokladnie ogladalem, jest na nim sporo smaczkow.

Ja jeszcze dodałbym podział kolorów kamuflażu na górnych powierzchniach tego pierwszego z brzegu Mustanga IA. Albo mi się wydaje, albo między kolorami przeziera jasny kolor tła. Jakby plamy nie były dokładnie dociągnięte jedna do drugiej. I to tło nie wygląda wcale na zinc chromate primer. Ciekawe więc, jakimi kolorami podkładowymi były malowane te Mustangi? Czyżby farby malowano wprost na alcladowej blasze? Jeśli tak to musiałyby to być bardzo dobrej jakości farby, skoro na Mustangach nie widać w zasadzie odpadającej farby.
CzarekB napisał(a): Popatrcie na kolpak, dwa ocienie farby,

Ja bym raczej stawiał na wyciek oleju, który wybłyszczył matową farbę. Widać, że ten Mustang ma za sobą parę próbnych lotów - patrz smuga za rurami wydechowymi.
CzarekB napisał(a):jakas ciemna wstawka na goleni i klapie podwozia.

A na to nie zwróciłem uwagi. Faktycznie coś tam jest. Ciekawe, co i po co.
CzarekB napisał(a):Ten OD Mustang w tle jest prosto z malarni, jeszcze tasma na oknach i zobaczcie jaki jest matowy, srodek kabiny zdecydowanie w amerykanskim kolorze. Otwarta kadlubowa klapa podwozia w dwoch kolorach, ta na goleni chyba srebrna od srodka.

Na wewnętrznych klapach jest pas metalu (?) pomalowany zinc chromate. Nie wiem czemu tak robiono, ale było to bardzo powszechne podczas całej produkcji P-51 aż do chwili kiedy zaczęto malować całe wnęki kolorem Interior Green.
CzarekB napisał(a):Czasami zastanawia mnie logika tych kolorow ale chyba wiekszosc mozna wytlumaczyc faktem, ze poszczegolne elementy samolotu byly produkowane w innych, czasami bardzo malych zakladach gdzie dostep do farb mogl byc trudny lub po prostu interpretacja rozkazow byla troche inna.

Dokładnie tak.
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez greatgonzo » niedziela, 1 lutego 2009, 16:04

I ja miałbym pytanie. Kiedyś próbowałem rustalić zasadę malowania pasa blachy wzmacniającego (?) pokrywę podwozia głównego. Nie udało mi sie dojść do jednoznawczych wniosków i w swoim NMF P-51C założyłem niemalowany pas metalu w innym odcieniu. Tu widać ZCY. Jest na to jakaś funkcja?
Obrazek
Czy gwiazdy na brytyjskich mustangach są tymczasowym oznaczeniem na czas pobytu w stanach? Czy przemalowywano je przed wysyłką, czy 'niech się martwią angole'?

No tak, odpowiedź w międzyczasie się pojawiła, ale gdzieś przecież znalazłem tę blachę NMF.

Ten pas na goleni to cień od śmigła będzie...
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4057
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez CzarekB » niedziela, 1 lutego 2009, 16:08

Tomek, moge Ci powiedzec jedno, przemysl USA NIGDY nie nia daje farby na goly metal. Mam z tym do czynienia dzien w dzien ze wzgledu na prace. Firma w ktorej pracuje maluje lub powleka w inny sposob ( Powder Coating ) 100% produkowanych elementow z wyjatkiem czesci wykonanych ze stali nierdzewnej ( Stainless Steel ) Elementy aluminiowe sa zabezpieczane elekrtrolitycznie.
Wszystko, doslownie wszystko jest gruntowane podkladami, nawet do tej pory stosowane sa podklady na bazie Zinc Chromate. Widze to na rysunkach technicznych i w specyfikacjach.
Moim zdaniem elementy ktore sa widoczne jako srebrne tez byly malowane srebrzanka.
Czarek.
Czarek.
Avatar użytkownika
CzarekB
 
Posty: 1205
Dołączył(a): niedziela, 14 października 2007, 23:30
Lokalizacja: Naples, FL.

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Tomasz » niedziela, 1 lutego 2009, 16:20

CzarekB napisał(a):jakas ciemna wstawka na goleni i klapie podwozia.

A może to jednak po prostu cień od łopaty smigła?
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Tomasz » niedziela, 1 lutego 2009, 16:36

greatgonzo napisał(a):I ja miałbym pytanie. Kiedyś próbowałem rustalić zasadę malowania pasa blachy wzmacniającego (?) pokrywę podwozia głównego. Nie udało mi sie dojść do jednoznawczych wniosków i w swoim NMF P-51C założyłem niemalowany pas metalu w innym odcieniu. Tu widać ZCY. Jest na to jakaś funkcja?

Nie wiem jaka była rola tego pasa. Wydawało mi się raczej, że to jakaś okładzina w miejscu, gdzie opona może stykać się z klapą podwozia. A co do koloru, to jak mówiłem, często widziałem ten pas w kolorze ZCY, ale nie zawsze. Kolory podwozia i wnęk w Mustangach to kolejna terra incognita. W zasadzie przyjmuje się, że wnęki i klapy były w kolorze naturalnego metalu zgodnie ze zgodą Brytyjczyków na takie uproszczenie technologiczne. Wyjątkiem miały być tylne ścianki podwozia, które tworzył główny dźwigar skrzydła, a które mialy być w kolorze ZCY. No to teraz proszę zdjęcie:
Obrazek
[źródło: littlefriends.co.uk]
Żadnych wstawek ZCY we wnęce nie widać.
greatgonzo napisał(a): Czy gwiazdy na brytyjskich mustangach są tymczasowym oznaczeniem na czas pobytu w stanach? Czy przemalowywano je przed wysyłką, czy 'niech się martwią angole'?

Tego nie wiem. Wygląda na to, że było tak jak mówisz. Samolot ma angielski numer ewidencyjny i angielski finflash. Jedyne inne wyjaśnienie, jaki mógłbym wymyślić to to, że choć samolot był produkowany z myślą o Lend Lease, to przed wysyłką zmieniono mu przeznaczenie zawracając do USAAF. Tak w końcu stało się z całą masą P-400 i P-40.[/quote]
greatgonzo napisał(a):Ten pas na goleni to cień od śmigła będzie...

Ano. Też dopiero teraz przeczytałem co napisałeś :->
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez greatgonzo » niedziela, 1 lutego 2009, 17:35

Tomasz napisał(a):choć samolot był produkowany z myślą o Lend Lease, to przed wysyłką zmieniono mu przeznaczenie zawracając do USAAF

Może być, choć raczej załatwiono by się przy okazji także z finflashem. Nie pamiętem amerykańskiego Mustanga w brytyjskim kamuflażu. Ale co ja tam pamiętam ;o) .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4057
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez RAV » poniedziałek, 2 lutego 2009, 01:07

Skoro temat zdryfował poza kabinę, to pozwolę sobie dorzucić pytanie o kolor tunelu wylotowego z chłodnicy podkadłubowej. To duża dziura, płynnie przechodząca w zewnętrzną powierzchnię spodu. Przypuszczam, że gdzieś w głębi tunel był w kolorze ZCY, ale w którymś miejscu musiał przechodzić w kolor spodu. W którym?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez Paweł84 » poniedziałek, 2 lutego 2009, 15:49

Obrazek
...co prawda czarno-białe, ale dobrze widać granicę kolorów.
Avatar użytkownika
Paweł84
 
Posty: 300
Dołączył(a): niedziela, 20 lipca 2008, 14:54

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez RAV » poniedziałek, 2 lutego 2009, 17:09

Dzięki, ale chodziło mi o wylot, ten z dużą klapą.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kolor kabiny w Mustangu I - RAF

Postprzez iras67 » poniedziałek, 2 lutego 2009, 17:14

Pawel84-RAV pytał się o kanał wylotowy , ta chłodnica pochodzi od A-36,P-51A które były podobne do P-51 ale akurat wlot chłodnicy
z przodu był inny. Mustang Mk1 lub P-51 miały wewnętrzne powierzchnie konstrukcji malowane ZCY,przy czym wylot mógł być pokryty również NAA Green kolor używany przez zakłady NA w czasie produkcji "brytyjskich" Mustangów do powierzchni wewnętrznych -dokładnie których trudno określić .
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 11 gości