Strona 1 z 1

A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 14:47
przez RAV
Cześć!

Zabrałem się za Dual Combo Rufe (Hasegawa 1/72). Jeden z modeli ma być w malowaniu z Aleutów, jak tutaj. Mam jednak wątpliwość co do koloru steru kierunku. Hasegawa proponuje żółty, ale czy nie był to tylko inny odcień szarości, wywołany różnym zużywaniem się Ame-iro na blasze i płótnie lub przepłótnieniem sterów po pewnym czasie eksploatacji? Czy na Aleutach Japończycy używali żółtych sterów jako oznaczenia szybkiej identyfikacji? Byłoby to coś nietypowego dla nich...

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 17:42
przez hardy198
A koniecznie ma być szary?
Zrób takiego, nie będzie problemów z id :)

Obrazek

Podobno też z Aleutów.

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 17:59
przez zegeye
Bardzo nietypowe i mocno wątpliwe. Ale jak w większości przypadków tutaj też nie nabędziesz pewności. Ja bym zrobił mocno rozjaśniony kolor bazowy całego samolotu.

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 18:17
przez RAV
hardy198 napisał(a):A koniecznie ma być szary?

Jeden będzie szary, drugi zielony (NI-119 z Wysp Marshalla). Żeby było różnorodnie. Robię oba równolegle.

zegeye napisał(a):Ja bym zrobił mocno rozjaśniony kolor bazowy całego samolotu.

Do tego tez się skłaniam. Podobną radę dostałem też na innym forum.

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 23:21
przez pik
Ja bym zrobił mocno rozjaśniony kolor bazowy całego samolotu.
To jest jedna z możliwych interpretacji, tylko chciałbym zwrócic uwagę, że jeśli przyjąć przebarwienie płótna to podobne zjawisko powinno występować na lotkach i sterach wysokości. Aby zachować konsekwencję, należałoby także rozjasnić te elementy.

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 23:41
przez Mariusz Jarzyna ze Szczec
Z pewnością nie jest to przebarwienie płótna bo by był ten jaśniejszy kolor na całej wysokości steru kierunku - zauważalne jest wyraźne przejście kolorów. Ja bym raczej optował za białym bo w tamtym okresie równie często występował jak żółty. Mniej więcej tak:
Obrazek

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2014, 23:52
przez RAV
pik napisał(a):chciałbym zwrócic uwagę, że jeśli przyjąć przebarwienie płótna to podobne zjawisko powinno występować na lotkach i sterach wysokości. Aby zachować konsekwencję, należałoby także rozjasnić te elementy.

Jasne - o tym się już naczytałem i zamierzam tak zrobić. Właśnie pod wpływem informacji o innym kolorze sterów i lotek nabrałem wątpliwości co do żółtego steru kierunku.

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Z pewnością nie jest to przebarwienie płótna bo by był ten jaśniejszy kolor na całej wysokości steru kierunku - zauważalne jest wyraźne przejście kolorów.

I wszystko się zgadza - dolna część steru była kryta blachą.

Dziękuję wszystkim za wypowiedzi. Oczywiście nie zamykam dyskusji...

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 07:54
przez hardy198
Rufe z tego rysunku wygląda ciekawie

Ale chyba nie powinno być tych żółtych pasów na krawędzi natarcia, przynajmniej tak wnioskuję ze zdjęć jakie udało mi się znalezć w necie.

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 08:09
przez hardy198
Zdjęcie co prawda ze Sturmovika, ale zakładam że na czymś musieli się opierać robiąc ten skin.

Obrazek

Poprawcie jeśli się mylę.

Na pewno to zdjęcie widzieliście

Obrazek

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 08:24
przez piotr dmitruk
Wystarczy że skin ma zły ster, już jest zdyskwalifikowany .

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 08:28
przez hardy198
Dlaczego zły?, zapewne chodzi o ten fragment?

Obrazek

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 09:01
przez piotr dmitruk
Dlatego, że powinien zajmować całą krawędź spływu usterzenia, a nie tylko górną część.
Obrazek

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 09:03
przez hardy198
Ok, dzięki za odpowiedź :)

Re: A6M2-N Rufe na Aleutach - kolor steru kierunku

PostNapisane: czwartek, 16 stycznia 2014, 14:34
przez zegeye
Skin oczywiście jest źle wyrysowany, ale rozjaśnienie akurat jest poprawne.... Ster kierunku w obrębie tego rozjaśnienia był pokryty płótnem, a na dolnej części już blachą ;o) Stąd różnica w odcieniach farby która inaczej się utleniała na tych powierzchniach. Poza tym pokrycie materiałowe zabezpieczane było warstwą lakieru bezbarwnego.... no i pamiętajmy jeszcze o podkładowej farbie na metalowym poszyciu płatowca, której na lotkach i sterze (płótno) pewnikiem nie było.