Strona 1 z 3

Niemieckie śmigło

PostNapisane: wtorek, 24 lutego 2009, 12:30
przez Sparrow
Proszę specjalistów od niemieckiej techniki lotniczej o pomoc w identyfikacji łopat śmigła przedstawionego na fotografiach:
Obrazek
i szczegóły oznaczeń:
Obrazek

Oznaczenia na jednej z łopat:
9-17302 A-4
W.Nr. rlf 81940/2

Oznaczenia na drugiej:
9-17302 A-4
W.Nr. rlf 81695/1

Przy nasadzie łopoaty prawdopodobnie znak wytwórni:
Obrazek

Z góry dziękuję za pomoc

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: środa, 25 lutego 2009, 20:50
przez Piotrek.S.
Lajkonik jestem ale obstawiam jakąś Fokę. Dora??

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 10:06
przez Kuba P.
To nie jest śmigło Fw 190 D.

Kod 9-17302 A-4 (dokładnie prefix 9) wskazuje raczej na śmigło dla systemu stosowanego przez VDM (piasta dla mechanizmu elektrycznego przestawiania skoku).
kodu producenta - rlf nie znam, może być tak, że to rlb?

Delikatnie obstawiałbym możliwość użycia z BMW 801 w Fw 190 ale to tak na czuja raczej.
Z początku myślałem o Ju 87 D ale mi tu piasta VDM nie pasuje, Junkers stosował swoje własne śmigła z hydraulicznym systemem zmiany skoku.

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 10:57
przez Aleksander011
Kuba Plewka napisał(a):To nie jest śmigło Fw 190 D.

jesteś pewien? mi to wygląda na łopatę od D-13 stki....chyba była ona taka też w Ta-152
Kuba Plewka napisał(a):Z początku myślałem o Ju 87 D ale mi tu piasta VDM nie pasuje, Junkers stosował swoje własne śmigła z hydraulicznym systemem zmiany skoku.

A jeśli nie Foczka to wygląda na VS 111 chyba zamiennie były stosowane takie łopaty w Ju-87 D-5 ,G-1 i G-2

Sparrow napisał(a):Proszę specjalistów od niemieckiej techniki lotniczej o pomoc w identyfikacji łopat śmigła przedstawionego na fotografiach:

mnie ciekawi ,czy to Twoje znalezisko?

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 11:11
przez Kuba P.
Olek, pewien nie jestem ale bardzo, bardzo bliski przekonania :)
D-13, D-11, D-9, Ta 152, Stukasy itp. miały śmigła VS, piasta systemu Junkersa nie VDM. Junkers do swoich silników stosował swoje piasty. Daimler, BMW korzystały z rozwiązań VDM - elektrycznego systemu zmiany skoku.
Tutaj jest jak sądzę po kodzie piasta VDM. Niestety nie potrafię symbolu łopaty przypasować do znanych mi drewnianych łopat używanych z BMW 801 w Fw 190.

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 11:25
przez Aleksander011
Kuba Plewka napisał(a):Tutaj jest jak sądzę piasta VDM.

zauważ ,że na zdjęciu te dwie piasty trochę się różnią (kołnierze i numeracja),
potrzebne byłyby jakieś dokładniejsze zdjęcia tychże piast...i jeśli miałyby być one gdzieś stosowane
to i tak zakres samolotów z takimi łopatami jest ograniczony.
Nie mam teraz możliwości sprawdzenia tej numeracji ,ale w domu to spróbuje ustalić

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 11:40
przez Kuba P.
W pierwszej chwili myślałem, że to wina zdjęcia i mnie wzrok zwodzi ale skoro 2 osoby widzą coś podobnego...to powiem, że mi się zaczyna wydawać, że te łopaty są różne.
Sparrow, sprawdź proszę czy poprawnie przepisałeś kod na łopatach, może cyfry się zatarły?

Wrzuciłem w Google zapytanie i takie cuś znalazłem:
http://www.woodenpropeller.com/forumvB/ ... .php?t=389

jest łopata złamana ale piasta pasuje do wyglądu jednej z tych dwóch.

Kończę ten mało konkretny wywód bo nie mam nic więcej mądrego do dodania. :oops:

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 11:45
przez Aleksander011
Kuba Plewka napisał(a):Kod 9-17302 A-4 (dokładnie prefix 9) wskazuje raczej na śmigło dla systemu stosowanego przez VDM (piasta dla mechanizmu elektrycznego przestawiania skoku).

cos mi tu ta Twoja teoria nie pasuje, spójrz na to zdjęcie łopaty z D-13 stki, prefiks "9" czyli VDM, czemu więc nie długonosa foka?
Jedno ,co pewne, ze nie D-13 :)
moim zdaniem jednak to będzie śmigło (a przynajmniej jedno z nich od D-9)...

Obrazek

Kuba Plewka napisał(a):Sparrow, sprawdź proszę czy poprawnie przepisałeś kod na łopatach, może cyfry się zatarły?


tez jestem tego samego zdania, te łopaty są rożne od siebie...

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 11:51
przez Kuba P.
Z tym prefixem 9 chyba masz rację, wycofam się z tego przypuszczenia o VDM.
Natomiast kształt nie pasuje do VS 111, prędzej ten Stuka...
No nie wiem, zwyczajnie nie wiem.

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 11:55
przez Aleksander011
Kuba Plewka napisał(a):No nie wiem, zwyczajnie nie wiem.


no ja też, poza tym ,że za mało mamy inf, od "Sparrowa"...
Mam w domu numerację łopat do Fok D-9 może coś się pokryje, jak nie to kotlet..

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 12:03
przez Jarek Gurgul
Kuba Plewka napisał(a):Z tym prefixem 9 chyba masz rację, wycofam się z tego przypuszczenia o VDM.

Ja się tak nieśmiało wepchnę między ekspertów.
Z tego co wiem, to nie tyle sam prefiks, co kolejnych pięć cyferek wskazywało producenta. Seria 10000, czyli również 17302 jednak dla VDM, seria 20000 dla Junkersa itd.

Jarek

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 12:05
przez MarCo
Kuba Plewka napisał(a):Kod 9-17302 A-4 (dokładnie prefix 9) wskazuje raczej na śmigło dla systemu stosowanego przez VDM (piasta dla mechanizmu elektrycznego przestawiania skoku).

Nie. Fw-190D miał "hydrauliczne" śmigło Junkersa z prefixem 9-2xxxx.

Aleksander011 napisał(a):...jesteś pewien? mi to wygląda na łopatę od D-13 stki

Odczytując kod - na pewno nie jest od Dory.

Fw 190D13 latał na śmigle VS9 kod 9-27012 C śr. 3,5m
Fw 190D9 latał na śmigle VS111 kod 9-27011 A śr. 3,5m

Aleksander011 napisał(a):....chyba była ona taka też w Ta-152

Nie. W ta 152 śmigło pomimo tego samego typu miało większą średnicę.

Ta-152H latał na śmigle VS9 kod 9-27012 D śr.3,6m
Ta-152C latał na śmigle VDM kod 9-41312 śr.3,6m

Myślę że oprócz kodu pomocne mogą być pomiary łopaty. Wydaje mi się stosunkowo mała.
Dodam tylko że logo widniejące na łopacie to Junkers - dziwne, nie ?.

pzdr.

M.

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 12:07
przez Sparrow
Obie łopaty są identyczne. Na fotografii są ustawione pod różnym katem w stosunku do aparatu (ta po prawej jest prostopadle, ta po lewej ukośnie).
Fotografia poniżej wykonana jest pod innym kątem:
Obrazek
Kod jest na pewno "rlf".
Obrazek
Łopata po lewej ma nakręcony pierścień u nasady a łopata po prawej go nie posiada.
Znalezisko jest o tyle moje, że zlokalizowałem osobę, którea posiada obie łopaty.
Swoją drogą myślalem, że pedantyczni Niemcy zostawili jakieś katalogi części zamiennych do samolotów i wystarczy tylko zanleźć odpowiedni symbol w tabelce. Jestem jednak naiwny!!
Dzięki za wasze wysiłki.

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 12:12
przez Kuba P.
Pedantyczni Niemcy zostawili katalogi części - to się zwie Ersatzteilliste i tam numery części są. Tylko, że jest dużo katalogów części, dla płatowców, silników, wyposażenia...a my mamy malutko.

Jak patrzę na to zdjęcie powyżej to coraz bardziej mi pachnie Ju 87 D...jakie tam było śmigło? Wiecie może?

Re: Niemieckie śmigło

PostNapisane: piątek, 27 lutego 2009, 12:14
przez Aleksander011
MarCo napisał(a):Dodam tylko że logo widniejące na łopacie to Junkers - dziwne, nie ?.

To nie jest logo Junkersa..natomiast w takim razie skoro to nie Fw 190 D, pozostaje
tylko Ju-87 D-5 lub G
Kuba Plewka napisał(a):Jak patrzę na to zdjęcie powyżej to coraz bardziej mi pachnie Ju 87 D...jakie tam było śmigło? Wiecie może?


VS 11 o ile mnie pamięć nie zawodzi....