Strona 1 z 1

F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2009, 00:15
przez michalp78
Jako nowy forumowicz na początek chcę złożyć wyrazy uznania wszystkim doświadczonym modelarzom, których prace mam okazje podziwiać i na których pomoc liczę. Pierwszy raz chcę zbudować model w 1/48 (po pewnych doświadczeniach w 1/72) i choć nie liczę na spektakularny efekt od strony warsztatowej to chciałbym uniknąć rażących baboli w warstwie merytorycznej.
Mam parę pytań dotyczących znanych ze zdjęć samolotów z Yorktowna (waham się między dwiema maszynami z VF-1: Białym 21 i najbardziej znaną białą 9).
Moje pytania:
a) Jaki kolor powinien mieć kołpak w 9 (090 na osłonie silnika)? Instrukcja eduarda podaje zielony, ale dlaczego, to chyba nie standard ? Sylwetki barwne w wydawnictwach kagero i ospreya przedstawiają samolot z szarym kołpakiem (Jaki to kolor?).

b) Jaki BuNo miał ten samolot ? Osprey (HELLCAT ACES...) i eduard podają 40090 a monografia kagero A.Z. Zbiegniewskiego 41090 (a może 40890 skoro ten kod z ferry na osłonie to może być 890, a mają to być 3 ostatnie cyfry BuNo).

c) Jaki BuNo miał samolot K 21 (montex robi maski do tego malowania - nie zawierają one oczywiście małego numerka, a na jedynym znanym mi zdjęciu nie widać.) Z kodu ferry na osłonie wynika końcówka BuNo 428, ale co przed nią? Może ktoś, kto zna dobrze historię hellcata i dywizjonu Highhaters może powiedzieć jakie były dwie pierwsze cyfry numeru. Ze zdjęcia wynika, że jest to późny F3 - bez wybrzuszenia na bokach osłony silnika.
A może wiecie od jakiego seriala znika osłona wydechu?
Obrazek
źródło: internet


d) No i oczywiście na koniec standardowe pytanie o kolory wnętrza - dodam, że zapoznałem się z wątkiem na ten temat, w którym Gienek wyłuszczył sprawę, ale szczególnie nurtuje mnie pytanie czy w tych konkretnych samolotach za płytą IG czy Gr :oops:

Proszę o pomoc,pozdrawiam.

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2009, 12:11
przez ame-iro
Witaj.
a) Kołpak zielony.Standard to nie był, ale jest zdjęcie:
Obrazek
żródło:Internet
Parkujący w tle TBF też ma kołpak zielony.
b) Raczej 41090.Jeśli spojrzeć na listę strat dywizjonu VF-1 z I poł.1944 roku widać, że najczęściej są to maszyny o serialu 41XXX. A 40090 odpada.To był F6F-3 z dywizjonu VF-30 lotniskowca USS Monterey (CVL-26) utracony 30.04.1944 w rejonie atolu Truk.Pilot Lt W.B.Reding ocalał.
c) Analogicznie: myślę że z dużym prawdopodobieństwem mógł to być 41428.
Co do kolorów to zaczekałbym aż Gienek tu wpadnie :mrgreen: .F6F ma obadanego na wskroś i na pewno coś wymyśli. ;o)

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2009, 14:26
przez michalp78
A czy to na pewno ten sam samolot?
Przepraszam, poprawiam.
Obrazek
źródło: Barett Tillman,"Hellcat Aces Of World War 2", Osprey Publishing, 1996

Ten wielki nasprejowany numer jakoś nie rzuca się w oczy na kolorowym zdjęciu.
W "Hellcat aces of WW II" podają, że 40(41)090 zastąpił po 19 czerwca zepchniętego za burtę 41438 Moseleya - może to ten miał zielony kołpak ?

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2009, 21:30
przez Gienek
michalp78 napisał(a):Jako nowy forumowicz
jesteś tu mile widziany a przeze mnie szczególnie ze względu na planowany temat modelarski :)

:?:
A może wiecie od jakiego seriala znika osłona wydechu?
Od 1501 egzemplarza produkcyjnego co oznacza od BuNo. 40235.
I jeszcze parę informacji (zaraz nam się przydadzą):
- brak klapek chłodzących na spodzie osłony silnika od 1265 egzemplarza co oznacza od BuNo. 39999
- brak pokrywy zbiornika systemu ADI do 1899 egzemplarza co oznacza do BuNo. 40633

:?:
Jaki kolor powinien mieć kołpak w 9
Zielony mi pasuje - to kolor Yorktowna spotykany na innych maszynach.

:?:
Jaki BuNo miał ten samolot ?
K9 ma Ferry 090, oprofilowanie na osłonie, brak klapek chłodzenia i pokrywy zbiornika (ADI). Według mnie to BuNo. 40090

:?:
Jaki BuNo miał samolot K 21
K21 na fotografiach ma Ferry 428, brak oprofilowania na osłonie, brak klapek chłodzenia i pokrywy zbiornika (ADI). Według mnie K21 to BuNo 40428.

40090 odpada.To był F6F-3 z dywizjonu VF-30 lotniskowca USS Monterey (CVL-26) utracony 30.04.1944

Na podanej liście (mi znanej również) może to być pomyłka - patrz powody BuNo K9 wymienione powyżej (a przecież Ferry się zgadza a odpada 39.... ; 41..... ; 42.....). Jeżeli to nie byłaby pomyła to sam już nie wiem :?

:?:
czy w tych konkretnych samolotach za płytą IG czy Gr
Wybrałbym IG. Niestety nie mam dowodów więc to czysta spekulacja :-/

A czy to na pewno ten sam samolot? ... Ten wielki nasprejowany numer jakoś nie rzuca się w oczy na kolorowym zdjęciu.
Tym bym sie nie przejmował. Ferry jest zawsze tzw. tymczasowym nr produkcyjnym jako końcówka z numeracji wg Aeronautic Bureau. Tymczasowym znaczy zmywalnym (zresztą foto bardzo liche).

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2009, 23:46
przez michalp78
Gienek, ame-iro dzięki serdeczne, jesteście krynicą wiedzy ! Co prawda większość z tych informacji miałem w zasięgu ręki jeśli chodzi o zmiany produkcyjne , ale literaturę też trzeba umieć czytać - dobrze, że są tacy co umieją. Mam jeszcze parę pytań:
- skoro zielony na Yorktownie to norma to czy należy przyjąć, że K 21 też miał zielony kołpak?
- czy jest to ten kolorek nazywany willow green?
- chcę zbudować mojego F-3 w oparciu o zestaw dualcombo (Mk I + Mk II) - co powinienem zmienić (pomijając to o czym pisał już Gienek), czy są np. istotne różnice w wyposażeniu kabiny ?
I jeszcze prośba o wyjaśnienie związku między numerem seryjnym samolotu a BuNo. Rozumiem, że serial dotyczy konkretnego typu i jest nadawany w kolejności schodzenia samolotów z linii produkcyjnej, ale (jak wynika z zestawienia przedstawionego przez Gienka) numeracja Aeronautic Bureau też nadawana jest kolejno dla konkretnego typu samolotu. Chodzi mi o to czy znając BuNo można ponad wszelką wątpliwość określić numer seryjny i odwrotnie?

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: piątek, 6 marca 2009, 00:08
przez Gienek
że K 21 też miał zielony kołpak?
Nie było to obligatoryjne jednak można przyjąć za prawdopodobne - srebrny to na pewno nie jest. Ja gotów byłbym nawet zaryzykować dla ciekawego efektu (lestatyzm :P )

czy jest to ten kolorek nazywany willow green?
Tak.

co powinienem zmienić (pomijając to o czym pisał już Gienek), czy są np. istotne różnice w wyposażeniu kabiny ?
Właściwie nic. A w kabinie też (wizualnie) nic.

Chodzi mi o to czy znając BuNo można ponad wszelką wątpliwość określić numer seryjny i odwrotnie?
TAK..tylko teoretycznie. Kiedyś znalazłem anomalię (i jest tylko nie zapisałem i nie pamiętam w którym miejscu). Chodziło o jakieś wyprodukowane XF6F. Zresztą może ktoś dzielny policzy znów? (seriale chyba w ML15).
Liczyłem za to kiedyś do Thunderboltów i do N-ki mi się zgadzało :)

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: piątek, 6 marca 2009, 22:33
przez michalp78
Właściwie nic. A w kabinie też (wizualnie) nic

Tzn. MkI = F-3, a MK II = F-5 ?
Może inne pasy? Eduard, z tego co zauważyłem porównując instrukcje, daje inne do brytyjskich.
A co z wyposażeniem radiowym?
Oj, chyba się rozpędziłem robiąc całkiem "angielskie" wnętrze według instrukcji.
I jeszcze jedno pytanie techniczne:
-jak chodziły pedały orczyka? (Chcę zrobić wychylony ster kierunku).Czy wciśnięcie jednego z nich powodowało obrót wokół tej poziomej osi nad nimi - czy zmieniał się po prostu kąt pochylenia całej konstrukcji pedału z równoczesnym wychyleniem części, na której opierała się stopa, czy jakoś bardziej skomlikowanie (Przepraszam ale nie umiem jaśniej).

Re: F6F-3 Hellcat z VF-1 - malowanie

PostNapisane: sobota, 7 marca 2009, 03:03
przez ame-iro
Co do pedałów...Może się przyda?:
Kokpit prototypu - lewy pedał "wdepnięty".
Obrazek
żródło:internet