Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez michalp78 » poniedziałek, 30 marca 2009, 20:49

U końca budowy modelu hellcata mk.II FAA dopadł mnie dylemat o malowanie. Kwestia kolorów została już wyczerpująco omówiona na forum, ale nie znalazłem jednolitych i spójnych informacji na temat zasad oznakowania brytyjskich hellcatów na dalekowschodnim teatrze działań. Ponieważ nie poważę się na malowanie GSB to muszę poszukiwać interesującego malowania trójbarwnego. Zaproponowane przez eduarda w zestawie dualcombo nie bardzo mnie przekonuje. W jego opisie podano tylko, że samolot brał udział w operacji na Okinawie z lotniskowca HMS Indomitable bez numeru dywizjonu. Bardzo pobieżne poszukiwania w internecie doprowadziły mnie do wniosku, że lotniskowiec ten był w tym czasie u wybrzeży wysp Indonezji. Poza tym malowanie z zestawu nie jest zbyt efektowne. Znalazłem taką sylwetkę barwną:
Obrazek
"This came out of a book titled Fleet Air Arm - British Carrier Aviation, 1939-1945 by Ron Mackay. The caption beside this profile reads: This 804 Sqdn Hellcat Mk II (6K-K/JV316) operated from several East Indies Fleet escort carriers from January of 1945 until the war's end. The fighter retained the standard fin flash with the SEAC (Southeast Asia Command) roundels."
Ten malunek spodobał mi się, zwłaszcza dlatego, że jego serial da się poskładać z cyferek kalkomanii do zestawu edka:
Nie wszystko jest jednak dla mnie jasne:
1) Dlaczego ma europejskiego finflasha
2) Jakie były zasady co do wymiarów kokard i ich rozmieszczenia (ten ma według rysunku bardzo duże znaki na spodzie skrzydeł bez domalowanych "amerykańskich" prostokątów) a jakie powinien mieć na górnych powierzchniach ? Czy były w tym względzie szczegółowe regulaminy?(spotkałem także rysunki hellcatów z małymi dwukolorowymi kokardami z o wiele jaśniejszym polem niebieskim, a na większości zdjęć i sylwetek barwnych widać oznaczenia o miejszej średnicy niż te z rysunku powyżej)
3) Co oznaczają białe pasy (domyślam się, że to jakiś element szybkiej identyfikacji ale gdzie były stosowane)?
4) Jaki powinien być układ liter na prawym boku kadłuba?
5) Czy na przednich pokrywach podwozia głównego powinno być oznaczenie "6K"?
6) Może któryś z kolegów dysponuje zdjęciem tego samolotu, na podstawie którego sporządzono rysunek?
I jeszcze jedno pytanie z innej beczki.
7) Jak powinienem uzbroić takiego hellcata?
Zdaję się, że nie ma sensu podwieszać mu wszystkiego bo mógłby mieć problemy z oderwaniem się od krótkiego pokładu lotniskowca eskortowego (?) Czy sześć rakiet będzie OK? bez węzłów do podwieszania bomb?
Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi.
Ostatnio edytowano czwartek, 2 kwietnia 2009, 12:33 przez michalp78, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Reklama

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II na dalekim wschodzie (?).

Postprzez Gienek » wtorek, 31 marca 2009, 00:50

Zerknij tu ;o)
Nadal niestety nie znam historii tego Hellcata. Według „Fleet Air Arm Aircraft” wyd. An Air-Britain Publication JV316 należał do 808 Squad. I miał oznaczenie K6Y.
Pozostałe źródła wskazują na 804 z lotniskowca „Ameer” (wcześniej, czasowo 06.44 – 08.44 na lotniskowcu „Indomitable”). Oczywiście oznaczenia kodowe (K6) również na to wskazują.

1) 804 dywizjon formowany w Afryce, czasowo wcielony do 800 squad. Samoloty nosiły pierwotnie oznakowanie ETO. Nie przemalowano do końca wojny Finflash (często spotykane, nie dziwne).
2) Zamalowane oryginalne kokardy – regulaminowo (wite / Dull Blue). Zasady podane w „Militaria 117”. Dodatkowo na str.39 podane wymiary w mm. Generalnie za dużo do pisania ;o)
3) Regulaminowe oznakowanie dla działań rejonu oceanu Indyjskiego. H.M.S. Ameer operował od stycznia 45’ w rejonie Sumatry i Malajów (patrz źródło wyżej)
4) Taki sam kolejnością – pomiędzy finflash a kokardą „6K” (niżej). Ale to tylko teoretycznie (na podstawie innych maszyn z 804 Squad.)
5) Bardzo prawdopodobne (na podstawie innych maszyn z 804 Squad.)
6) Niestety nie.
7) Ja bym zrobił bez podwieszeń i zaczepów (nie montowano zaczepów „amerykańskich” rakiet. Patrz inne zdjęcia Mk.II np. z „Indomitable” i „Ameer”- Monografie Lotnicze 15)
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II na dalekim wschodzie (?).

Postprzez michalp78 » wtorek, 31 marca 2009, 09:58

Dziękuję, przepraszam, że niedokładnie szukałem.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II na dalekim wschodzie (?).

Postprzez Gienek » środa, 1 kwietnia 2009, 00:38

michalp78 napisał(a):przepraszam

O! tutaj zbędne słowo ;o)
Zdjęcie ze wspomnianych "Militaria".
Obrazek
Warte uwagi ze względu na charakterystyczne "roundels" (zamalowane poprzednie, prześwitywanie czerwonego), białe pasy "East Indies Fleet", finlash z kolorem czerwonym. Widać, że niewidoczna po wsunięciu część klap nie jest pokryta kamuflażem.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II na dalekim wschodzie (?).

Postprzez michalp78 » środa, 1 kwietnia 2009, 16:42

No to wdepnąłem.Właściwie nie chciałem "wnikać" tylko skleić hellcata mkII jako wprawkę do amerykańskiego F-3. Ale skoro zadałem już te banalne pytania to będę drążył dalej.
Sięgnąłem po Militaria 117 ale niestety systemu oznaczeń hellcatów 804 dywizjonu nie zrozumiałem.
1) Autor opisuje oznakowania dywizjonów 804 i 800 jako wyjątek od reguły, tylko te zawierają cyfrę "1" i "2" za literą (jaką literą: Fighter Wingu, czy indywidualną samolotu (?), czy to jakaś pozostałość po czasowym połączeniu 800 i 804 sqn.?
Czy zdjęcie powyżej pokazuje właśnie takie wyjątkowe oznakowanie? (tu "2" jest przed literą)

2) Czy kolejne samoloty byłby oznaczone "2 B", "2 C" itd., a na lewej burcie może "A 2", "B 2"...? A może jesteś w stanie ustalić Gienku numer ewidencyjny tego samolotu ze zdjęcia? I czy, jeśli to indywidualna litera to mogła być przejęta w oznakowaniach nowego typu? Tzn czy ten "6K-K(Y)" mógł być wcześniej "2 K(Y)" ?

3) Jakiego koloru powinny być te litery. Ten kod ze zdj. powyżej chyba - sky ale, czy ten "6K-K" biały, czy też sky ?

Ja wyobrażam sobie zmiany malowania tak:
-we wrześniu 44' w Południowej Afryce sformowany jest ponownie 804 sqn i dostaje nowe hellcaty Mk II (temperate SS), które noszą standardowe malowanie prosto z fabryki (kokardy i fin flashe z czerwonym)
- na O. Indyjskim zamalowane są czerwone elementy "roundels" i malowane są kody (może wcześniej), wg tych specyficznych zasad, których nie pojąłem
- od lutego 45' obowiązują białe pasy, ale kody (np. "2A" na zdjęciu zostają)
- później (kwiecień 45') zaczyna obowiązywać rozkaz o ujednoliceniu oznaczeń cyfrowo literowych i tu oznaczenie "6K-K" by pasowało do 804 sqn., ale co ze starym kodem?
Albo powinien być ślad po podmalówce w miejscu starych oznaczeń (oryginalne kolory FAA(?)), albo przemalowano całe samoloty (trochę to kłopotliwe na morzu), wtedy na pewno poprawiono by też niedokładnie zamalowane czerwone pola w kokardach.
Ale jest jeszcze takie zdjęcie:
Obrazek
Kamuflaż stary, nie widać nawet przejść kolorów, a co dopiero podmalówki po dawnym kodzie - kokardy nie poprawione.
I jakie to oznaczenie? Brakuje litery Wingu ale chyba pod koniec wojny już jej nie malowano(?). Nie mniej jednak zgadza się "6" jako numer dywizjonu.
Proszę o sprostowanie jeśli coś pokręciłem. (Wszystkie dywagacje i zdjęcie - Militaria 117 i http://www.fleetairarmarchive.net)
Nadal niestety nie znam historii tego Hellcata. Według „Fleet Air Arm Aircraft” wyd. An Air-Britain Publication JV316 należał do 808 Squad. I miał oznaczenie K6Y.

Coś się nie zgadza. "K"- jest ok ale dalej (wg zestawienia z Militariów s. 40) powinno być "7", a nie "6" lub w całości "C7" (zdjęcia pokazują też inny układ białych pasów i fin flashe z zamalowanym czerwonym polem w hellcatach 808 sqn. malowanych w TSS).
Tak się zastanawiałem, na jakiej podstawie powstał ten rysunek i sądzę, że jakieś zdjęcie musi istnieć. Może takie zrobione z przodu z lewej strony, na którym widać nr JV 316 ale, większość litery indywidualnej zasłania skrzydło. Jak wystaje tylko góra, to "K" z "Y" łatwo pomylić. Może więc, skoro Twoje dane z „Fleet Air Arm Aircraft” przyjąć za prawdziwe, można by namalować mu właśnie "Y" i uznać, że to samolot z 804 sqn. ?
I jeszcze jedno:
W wątku dotyczącym modelu gzt opowiedziałeś się Gienku za wnętrzem przedziału silnika w kolorze czarnym? Podtrzymujesz to? Gdzie indziej, o ile pamiętam w rozważaniach na temat amerykańskich malowań, połączyłeś przejście z IG na czarny z przejściem na GSB na zewnętrznych powierzchniach. Krótko mówiąc: jak pomalować przedział silnika tego Mk II ?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez Gienek » czwartek, 2 kwietnia 2009, 19:03

To zacznę od najłatwiejszego. Osłona silnika od wewnątrz czarna ;o)

A teraz:
1) Chyba nie. 2A znajdował się na wyposażeniu 804 Sqn. od września do października 1944 r. (z tym lub innym nie znanym mi kodem) ale potem trafił 896 Sqn. Znany właśnie z 896 Sqn. jako 2A.
Niemożliwe też jest, że 2A i K-6K to ta sama maszyna !

2) nie wiem. Ale znam numer ewidencyjny samolotu ze zdjęcia.
2A to JW732. Z całą pewnością w 45' był na stanie 896 Sqn.

3) raczej jasnoszare.

I teraz "smaczek". Przeglądałem wczoraj moje stare notatki w których próbowałem ustalić autentyczność malowania:
Obrazek Obrazek

J-6K z 808 Sqn. numer ew. JV321 z H.M.S. Khedive (malowanie "pudełkowe" Monogramu 1/48) - Swoją drogą jeżeli ktoś posiada kalkomanie (ich kolorowy skan) to bardzo potrzebuję i będę wdzięczny.
Trafiłem przy tej okazji poszukiwań stary zeszyt w kratkę z moimi zapiskami (niewiadome źródło informacji) i tu UWAGA!

"JW795 (P-6K) 06.12.1944 1/4 zestrzelenia (Ki-46) razem z JW743 (H-6K), JW750 (?) i JW730 (6K)"

Mając więc numery ponownie przewertowałem wspomnianą wcześniej „Fleet Air Arm Aircraft”:
JW759 - 804 Sqn., Ameer, P-6K
JW743 - 804 Sqn., Ameer, H-6K
JW750 - 804 Sqn., Ameer, ?
JW 730 - zaokrętowany w Norfolk 14.08.1944 r.; przydzielony do 804 Sqn. od 03.09.1944 r.
Oznaczenie kodowe „6K”.
Pilot Sub-Lt C.D.Barnett w dniu 06.12.1944 r. o godz. 4:45 wraz z innymi trzema Hellcatami zestrzelił w okolicach wysypy Katchel (Nicobar) Mitsubishi Ki-46 Dinah. W czerwcu 1945 r. samolot przeniesiono do 808Sqn. – otrzymał oznaczenie K-6K.

Niniejszym twierdzę, że informacja jakoby K-6K to JV316 jest nieprawdziwa i błędna! JV316 to Y-6K.
K-6K to JW730 z opisu jak wyżej.
Z dużym prawdopodobieństwem (kolejne seriale) K-6K JW730 to Hellcat FR.II (F6F-5P) czyli photo-recon (podobnie jak na zdjęciu z postu powyżej JW723 (2G pilot: Sub-LT GP Ferguson).

michalp78 napisał(a):No to wdepnąłem.

Według mnie możliwe są więc dwie wersje wykonania modelu:

1) Hellcat FR.II - 6K („6K” przed „roundel” z prawej i lewej); JW730; 804 Sqn.; H.M.S. Ameer; Pilot: Sub-Lt C.D.Barnett; 09.1944 r. – 05.1945 r.
2) Hellcat FR.II - K-6K („6K” przed a „K” za „roundel” z prawej i lewej); JW730; 808 Sqn.; H.M.S. Khedive; Pilot:?; 06.1945 r. – 07.1945 r.


Jak dla mnie to teraz możesz śmiało "jechać z koksem" ;o)
Kurczę, ale ci Brytyjczycy mieszali :twisted:
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez michalp78 » czwartek, 2 kwietnia 2009, 20:59

To jeszcze te kokardy
1) czerwony prześwitujący (efekt fiolet), czy inny odcień niebieskiego ?
2) jaki wymiar na dole - takie jak na górze, czy zamalowane w oryginalnej wielkości takie np jak na Mk.I, a może takie?
Obrazek
A.R Zbiegniewski, Grumman F6F Hellcat, Kagero

3) dlaczego litery szare ?

Ogólnie to teraz skłaniam się do tego 2A - jest fotka i numerek łatwiej mi będzie poskładać, a K6K z Khediva odpada bo rozpoznawczego nie wyczaruję.
Oczywiście najatrakcyjniejszy byłby ten wymalowany K6J, ale cóż, nie dam rady bez kalki chyba (co do koloru to co podejrzewasz? Żółta tarcza, czarny kot? z jednej czy z obu stron?). Przy okazji co oni mu tam podwieszają i na czym? Te rakiety to chyba 3,5" HVAR ale na czym podwieszone? Czteroprowadnicowe wyrzutnie? Czy Anglicy używali tego powszechmie?
Znalazłem tylko coś takiego:
Obrazek
A.R Zbiegniewski, Grumman F6F Hellcat, Kagero
Ogólnie straszny galimatias. Dzięki serdeczne.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez Gienek » czwartek, 2 kwietnia 2009, 22:45

Z tymi kolorami to musisz sobie pozgadywać. Od 45' minęło tyle czasu... nie pamiętam.
Dla ułatwienia parę fotek z "Indomitable":
Obrazek Obrazek Obrazek
Dlaczego litery kodowe szare? Taka moja zgadywanka z wielu zdjęć (kontrasty, różnice). Skoro mi pasuje a w dokumentacjach jest dopuszczony to czemu nie? (wg literatury stosowano Medium Sea Grey).

Na J-6K kolor tarczy wydaje się żółty, kot czarny (trzeba by zobaczyć kalkomanie Monogramu bowiem podobno to jest prawidłowo i dobrze opracowane). Noseart TYLKO z prawej strony.
Na deser (nie w związku) dwie kolorowe ciekawostki z serii Hellcat FAA:
Obrazek Obrazek

P.S. poprawiałem kody cyfrowo literowe w moim poprzednim poście (pisałem z pracy więc zamieszałem kolejności).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez Gienek » czwartek, 2 kwietnia 2009, 23:48

michalp78 napisał(a):Obrazek
A.R Zbiegniewski, Grumman F6F Hellcat, Kagero
Obrazek
A.R Zbiegniewski "Hellcat Legenda Pacyfiku" - również Kagero.

I to jest troszkę wkurzające. To samo zdjęcie, ten sam wydawca i raz 44' a raz marzec 45'. Uparcie "Emperor".
A prawda jest taka, że na zdjęciu jeżeli JW738 to "6N" z "Ameer" (od września 1944 r. w 804 Sqn.)
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez michalp78 » piątek, 3 kwietnia 2009, 09:52

I tak jest z większością zdjęć publikowanych w różnych wydawnictwach. To zdjęcie skraksowanego 6G - JW 723
jest podpisane w "FAA - History of British Carier Aviation 1939-45", Squadron Signal, jako fotka z kwietnia 45, a w Militariach, w opracowanej na jego podstawie sylwetce barwnej - 44', przy czym sami napisali wcześniej, że rozkaz o malowaniu białych pasów we Flocie Indii Wschodnich pochodzi z lutego 45 (?).
Ciekawią mnie jeszcze te rakiety, czy stosowano je na jakimś innym typie samolotu, gdzie można znaleźć jakieś zdjęcia, rysunki ?
Podsumowując to nic z tego nie rozumiem: całkowicie nieprzejrzysty system oznaczeń, przenoszenie maszyn między jednostkami, brak konsekwencji w malowaniu. A o Anglikach mówi się, że tacy skrupulatni i zawsze trzymają się rozkazów.
Mam więc zamiar zrobić:
-Hellcata Mk. II
-JW 732, kod "2A" (po lewej stronie też 2A między znakiem a kabiną) w kolorze sky - według Militariów to kolor dalekowschodnich oznaczeń, a ten samolot w operacjach atlantyckich nie brał wcześniej udziału)
-Roudels na górnej powierzchni skrzydeł z prześwitywaniem czerwonego, na dolnej - małe, na zamalowanych na sky miejscach po starych (jak na zdjęciu JW 738), na bokach - dokładniej zamalowane stare.
-bez zbiornika i innych podwieszeń.
Może być, czy znów błądzę?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez Gienek » piątek, 3 kwietnia 2009, 12:49

Jak dla mnie może być.
I nie będę tego krytykował chyba... że zaczniesz robić zacieki :twisted:
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez michalp78 » piątek, 24 kwietnia 2009, 15:24

Model już skończony. Nie jestem z niego na tyle zadowolony, żeby pokazywać go na forum wśród doskonałych produkcji kolegów, ale jeśli kto ciekaw, jest na starym PWM
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?t=38859
Dzięki serdeczne za pomoc merytoryczną, może następny będzie lepszy.
PS. Mam nadzieję, że tym linkiem nie naruszam żadnych zasad regulaminu.
link poprawiłem
Ostatnio edytowano piątek, 24 kwietnia 2009, 16:58 przez michalp78, łącznie edytowano 2 razy
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 24 kwietnia 2009, 16:11

Niby nie naruszasz, ale po takiej dyskusji zostawiasz nas z niczym? :-/
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9985
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez michalp78 » piątek, 24 kwietnia 2009, 16:43

Doceniam pomoc i faktycznie czuję się zobowiązany, ale, zanim zapytałem tutaj o radę, zapisałem go do konkursu, w którego regulaminie zastrzeżono prezentowanie tylko na starym pwmie . Jeśli uważasz, że jest wart pokazania wystąpię o dyspensę. ;o)
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Oznakowanie hellcatów mk. II East Indies Fleet(?).

Postprzez Cichociemny » piątek, 24 kwietnia 2009, 16:50

Jak nie narusza, jak narusza :P Link jest źle wstawiony i prowadzi donikąd.
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 19:33

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości