Strona 1 z 1

Bf 109E-4 W. Nr. 5344 H. Wick - kolor kokpitu

PostNapisane: czwartek, 23 października 2014, 12:03
przez Murek
Mam w budowie model Hasegawy w 1-48. Chcę go wykonać w malowaniu H. Wicka (znane malowanie - podwójny winkiel i ciapki pędzlem na kadłubie), zrobiłem kokpit i pomalowałem na RLM 02. Nie wiem czy nie powinien być to kolor 66, z czarno-białych zdjęć ciężko o jednoznaczną interpretację. Jeśli kokpit był w 66 to zrobię inne malowanie, może zmienię osłonę na wczesną.

Re: Bf 109E-4 W. Nr. 5344 H. Wick - kolor kokpitu

PostNapisane: piątek, 24 października 2014, 09:25
przez Kuba P.
Samolot Maj. Wicka, 109 E-4, WNr 5344 na moje oko to już na tyle późna produkcja, że kabina cała w 66. Na zdjęciach widać tylną ścianę kabiny, płytę pancerną i ramy wiatrochronu oraz osłony kabiny bardzo ciemne. Zakładam, że podłoga, fotel też już były malowane farbą czarnoszarą.

Ja bez większych wątpliwości robiłbym po całości RLM 66.

Re: Bf 109E-4 W. Nr. 5344 H. Wick - kolor kokpitu

PostNapisane: piątek, 24 października 2014, 11:49
przez Murek
Wątpliwości co do użycia 66 budzą dwa zdjęcia:

Obrazek
Rurka wzmacniająca odchylaną część osłony jest jasna, tak samo pokrywa bagażnika jest jaśniejsza od paska służącego do jej zamykania, no i czapki pilota (w jakim była kolorze?)

Obrazek
Na drugim zdjęciu osłona głowy pilota jest dość jasna

Re: Bf 109E-4 W. Nr. 5344 H. Wick - kolor kokpitu

PostNapisane: piątek, 24 października 2014, 22:13
przez Kuba P.
Rurka wzmacniająca odchylaną część osłony jest jasna

Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, czy nie czasem o to coś na bocznych szybach kabiny w środku?
To tylko dwie szyby zachodzące na siebie, tam nie ma żadnego elementu wzmocnienia.

pokrywa bagażnika jest jaśniejsza od paska służącego do jej zamykania

Kwestia zdjęcia i odbłysku światła moim zdaniem.
Tu inne foto i już tylna ściana jest ciemna:

Obrazek

Na drugim zdjęciu osłona głowy pilota jest dość jasna

Rzeczywiscie tak wygląda. Albo to obdlask na płaskiej pochylonej powierzchni albo i użycie jasnej RLM 02 na stali - w końcu po to RLM 02 też była.
Pewności mieć raczej nie będziemy. Ja jestem zwolennikiem poglądu o wprowadzeniu RLM 66 w kabiny maszyn Messerschmitta (109, 110) bardzo wcześnie, wiosną lub wczesnym latem 1940 roku i są dowody na obecność czarnoszarej farby w kabinach maszyn niemieckich już podczas walk nad Anglią latem 1940. Ten samolot Maj. Wicka to późna maszyna, ma już widoczne modyfikacje wprowadzne fabrycznie i raczej zdziwiłbym się widząc tam RLM 02 w kabinie ale powtarzam - nie raz już się mocno zdziwiłem.

Dla zilustrowania z jakim mamy do czynienia zjawiskiem jest taki kolorowy film pokazujący kabinę Bf 109 K-4 i tam osłona działka silnikowego jest w kolorze jaśniutkim - jak nic coś na wzór RLM 02 :)
Albo fotel w 190 D-9 - jest takie zdjęcie porzuconej maszyny z wyjętym fotelem i miska wygląda na pomalowaną bardzo jasną farbą - 02.
Któryś z eksponatów w RAF Museum Hendon, albo Stuka albo 110 G-4, już nie pamiętam dokładnie ma kabinę w większości zachowaną w oryginalnym stanie z obecną RLM 66 oraz RLM 02 a to wszystko są przypadki z samego końca wojny.

Re: Bf 109E-4 W. Nr. 5344 H. Wick - kolor kokpitu

PostNapisane: sobota, 25 października 2014, 12:07
przez Murek
Chodzi mi o tę ramę/rurkę z otworkami widoczną przez boczną szybę wiatrochronu, wzmacniającą odchylaną część osłony od środka. Można zaryzykować tezę, że wnętrze kabiny było w kolorze 66 a ta rama z rurek była przykręcana (?) i tylko ona była w 02. Co Ty na to?

Re: Bf 109E-4 W. Nr. 5344 H. Wick - kolor kokpitu

PostNapisane: sobota, 25 października 2014, 12:42
przez Kuba P.
A, ok, już wiem o co chodzi.
Tak - zupełnie możliwe - cała osłona montowana z pomalowanych części i taka rurka w kolorze 02 byłaby zupełnie sensowna.