Strona 1 z 1

Bf-109F2 Trop

PostNapisane: poniedziałek, 22 grudnia 2014, 13:27
przez hurri
Cześć.
Czy istniała wersja BF-109F2 w odmianie tropikalnej? Jeśli tak to czym odróżniała się od wersji "normalnej"?

Re: Bf-109F2 Trop

PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 00:21
przez Kuba P.
Zestaw wyposażenia tropikalnego opracowany był dla każdej wersji stodziewiątki od E w górę. Nie mam kompletnej instrukcji od 109 K ale zakładam, że i tam Tropenausrustung również był przewidziany co budzi zrozumiałe zdumienie znając realia w jakich do służby wszedł ten samolot.

W każdym razie zestaw Trop dostępny był w teorii i dla wersji F-2 jednak zdecydowana większość zdjęć przedstawia Messerschmitty w wersji F-4 Trop.

Czym w teorii jest zestaw Trop dla Bf 109 F/G: zespół napędowy przystosowany do pracy w warunkach zapylenia i wyższej temperatury oznaczany dopiskiem "tr", dołączany filtr wlotu powietrza do sprężarki. Zestaw specjalnych kołnierzy i uszczelnień elementów ruchomych podwozia, mechanizmu przestawiania statecznika i siłowników hydraulicznych instalacji chłodzenia i wypuszczania podwozia. Zmodyfikowana instalacja elektryczna. Zmodyfikowany układ wentylacji kabiny. Wzmocnione ogumienie kół podwozia dodatkowo pomalowane białą farbą na bokach opon. Dodatkowe szczelnie sznurowane osłony przeciwpyłowe zakładane na postoju, wyposażenie na wypadek awaryjnego lądowania w terenie przygodnym składające się z innego zestawu pierwszej pomocy oraz długiej broni do obrony/polowania na zwierzęta (typowo Mauser Kar98k).

Zewnętrznie będziesz miał przede wszystkim cylindryczny filtr wlotu powietrza do sprężarki, możliwe ewentualnie uchwyty parasola i nie do końca dla mnie jasną kwestię zwiększonej chłodnicy oleju.

Samego F-2/Trop zidentyfikować na zdjęciach będzie ekstremalnie trudno. W zasadzie musiałbyś mieć zdjęcie (wyraźne) okolic kabiny i lewej burty żeby odczytać informację z trójkąta paliwowego (C3 czy 100) co pozwoli potwierdzić obecność silnika N a tym samym wersję jako F-2.
Ja sam kiedyś sobie szukałem F-2 Trop i ani jednego nie budzącego wątpliwości, takiego czystego F-2 nie znalazłem.

:->

109 F to też nie mój ulubiony temat i może ktoś (Marcin Net Sailor?) podpowie więcej? Bardzo bym prosił o uzupełnienie jeśli to możliwe lub korektę powyższego w zakresie 109 F-2.

Re: Bf-109F2 Trop

PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 08:17
przez GrzegorzS
To jest chyba przynajmniej według opisu F-2 trop. Może nie do końca fabryczny ale przekonwertowany do tej wersji i latający w Afryce:
Obrazek

Zdjęcie pochodzi z ksiązki Priena i Rodeike "Messerschmitt Bf 109 F,G & K Series

Re: Bf-109F2 Trop

PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 10:45
przez net_sailor
Tutaj też jest w miarę solidnie zidentyfikowany F-2 z tropikalnym filtrem:
http://www.messerschmitt-bf109.de/displ ... ummer=2204
Co ciekawe maszyna nosi jeszcze Stammkennzeichen więc jest w miarę nowa, aczkolwiek nawet nowy samolot mógł dostać osłonę silnika od F-4 z tropikalnym filtrem. W polowych warunkach taka podmiana to nie problem.
Na razie skłaniam się ku zdaniu, że nie było seryjnych F-2/Trop a nieliczne istniejące i dość słabo udokumentowane egzemplarze tej "wersji' są owocem przeróbek w jednostkach.

Re: Bf-109F2 Trop

PostNapisane: środa, 24 grudnia 2014, 17:12
przez Kuba P.
net_sailor napisał(a):Na razie skłaniam się ku zdaniu, że nie było seryjnych F-2/Trop a nieliczne istniejące i dość słabo udokumentowane egzemplarze tej "wersji' są owocem przeróbek w jednostkach.


Tak, też tak bym to widział.

Re: Bf-109F2 Trop

PostNapisane: czwartek, 25 grudnia 2014, 09:21
przez hurri
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Analizując dostępne fotografie doszedłem do podobnych wniosków. Mam model Zvezdy w wersji F2 i myślałem, że będę mógł go wykonać w malowaniu z Afryki ale z braku wiarygodnych materiałów będę musiał zakupić wersję F4. Co sądzicie na temat profili barwnych przedstawiających wersję F2 w publikacji Kagero JG 27 w akcji tom drugi.