Strona 1 z 2

Śmigło stałe

PostNapisane: piątek, 13 lutego 2015, 12:17
przez kronos
Witam, kilka lat temu stałem się posiadaczem kwietnika ;) Ale teraz zamażyłem sobie przywrócić to śmigło do stanu oryginalnego i może powieśić na ścianie. Nie jestem znawcą tematu, więc pytanie kieruję do was (czytać fachowców) co to wogóle za śmigło i od jakiego samototu. Długość około 3 m.
Obrazek
Obrazek

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: piątek, 13 lutego 2015, 13:17
przez potez
masz jakiekolwiek wybite oznaczenia w drewnie wokół mocowania piasty śmigła?
Bo na oko, bez dobrego zdjęcia od przodu i średnicy to trudno powiedzieć ...
no i na oko to trochę do śmigła z P.11 podobne ;)

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: piątek, 13 lutego 2015, 15:00
przez kronos
Oznaczeń niestety nie ma, ale jestem w stanie porobić dokładne pomiary. Rozebrałem je i otwór na piastę ma ok.80 mm, a dodatkowo montowany na 10 śrubach. Rozpiętość to 285, ale końcówki są delikatnie przycięte więc zakres 2850-3000 mm, więc chyba dość spore. Grubość to jakieś 220mm. I parę zdjęć...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: piątek, 13 lutego 2015, 15:14
przez potez
trudno powiedzieć co to jest.
Jeżli nie ma wybitych puncami żądnych oznaczen to raczej nie jest polskie ale patrząc na kształt wokół piasty, wygląda jakby ktoś zeszlifował czoło kołkując otwory dla śrub mocujących.
Najbliżej to ma do kształtu śmigła do jakegoś Niemca typu Fw-44 albo coś w tym rodzaju....
z wielkości i kształtu Potez XXV czy Breguet XIX tez by pasował ;)

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: piątek, 13 lutego 2015, 16:06
przez kronos
Tak mi właśnie te francuzy podchodzą. Śmigło w każdym bądź razie związane z Dęblinem. Dzięki wielkie.
Obrazek

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: sobota, 14 lutego 2015, 17:42
przez Sparrow
Zmierz grubość piasty, średnicę otworu w środku piasty i średnicę podziałową otworów (tych zakołkowanych) pod śruby oraz średnicę otworów pod śruby. Jeżeli jest to śmigło od Poteza XXV, to powinno mieć średnicę 2905 mm. Przynajmniej tyle miało śmigło produkcji Plage I Laśkiewicz. Śmigło do Poteza XV miało 2850 mm średnicy. Piasty do silników Lorraine Dietrich (400 - 450 KM) miały właśnie 10 śrub. Jest to jakiś trop. Przyjrzyj się dokładnie bocznym powierzchniom piasty, może są jakieś ślady oznaczeń? Na zdjęciach nie widać okucia na krawędzi natarcia łopat śmigła. Nie było go czy też może zostało usunięte (zostały jakieś ślady?)

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: sobota, 14 lutego 2015, 19:57
przez kronos
A więc trochę pomierzyłem i poszukałem, jednak jakieś oznakowania są, choć w szczątkowym stanie. Może ultrafiolet ??? Nie wiem, ale może spróbuję.
Grubość piasty - 220mm
śr. wew. - około 80mm (otworu)
śr. zew. - 260 mm
otwory na szpilki 10mm
rozstaw przeciwległy 200mm
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Może to pomoże...

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: sobota, 14 lutego 2015, 20:18
przez potez
Jeśli to dęblin i do tego średnica Ci wyszła 2600 mm to witamy w krainie PWS -16, 16bis i 26.
Tu masz takie śmigło w 100% nie zniszczone:
http://odkrywca.pl/pws-16-bis,680361.html

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: sobota, 14 lutego 2015, 20:41
przez Sparrow
Mylny trop, bo śmigło z "Odkrywcy" ma 8 otworów pod śruby.

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: niedziela, 15 lutego 2015, 00:19
przez potez
A racja, nie popatrzyłem na mocowanie. :oops:
no to w takim razie pozostają Potezy...

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: niedziela, 15 lutego 2015, 00:43
przez Sparrow
Jeżeli średnica okręgu łączącego środki otworów pod śruby mocujące wynosi 200 mm, to pasowałby silnik Lorraine_Dietrich 12E o mocy 450 KM. Używany był w lotnictwie polskim w samolotach Potez XXV, Breguet XIX oraz PWS-10. Śmigła do tych silników mocowane były na 10 śrub o rozstawie osi właśnie 200 mm. Ślady czarnego lakieru we wnętrzu otworu w centrum śmigła świadczy o tym, że śmigło pierwotnie było pokryte lakierem Tonkilaque. Stosowany był przez producentów francuskich np. Ratier, oraz w Polsce przez wytwórnię Szomańskiegio (na licencji). Śmigło zostało oszlifowane z zewnątrz, przez co zniknęły prawie całkowicie oznaczenia na bocznej powierzchni piasty. Możesz spróbować odczytać coś pod różnym kątem padania światła. Może coś się uda odczytać.
Z wyglądu zewnętrznego ciężko coś stwierdzić ze 100% pewnością. Gdybyś zamieścił zdjęcie wykonane prostopadle do powierzchni łopaty (najlepiej z przodu) to będzie można porównać kształt obrysu z fotografiami samolotów. Na tyle, na ile jestem w stanie ocenić w tej chwili, to kształt końcówki jest zbyt spiczasty na Poteza.
Tutaj jest fotografia śmigła od Bregueta XIX (śmigło francuskie):
Obrazek

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: niedziela, 15 lutego 2015, 00:57
przez potez
Pytanie ile z tego śmigłą jest zdarte? Bo jeśli było okute i okucia usunięto to i kształt sie zmienił, pewnie właśnie na bardziej spiczaste?

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: niedziela, 15 lutego 2015, 07:52
przez kronos
Średnica skrzydła w tym momencie to jakieś 2820 - 2830, ciężko to zmierzyć dokładnie. Jednak skłaniał bym się, że w oryginale było 2850 ( z końca pewnie dużo nie było zabrane) Dzisiaj jeszcze wyskoczę do muzeum w Dęblinie i zobaczę to śmigło z fotografii.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: niedziela, 15 lutego 2015, 08:13
przez kronos
Sparrow napisał(a):Tutaj jest fotografia śmigła od Bregueta XIX (śmigło francuskie):
Obrazek

Już sam nie wiem, ale bardzo podobne.

Re: Śmigło stałe

PostNapisane: poniedziałek, 16 lutego 2015, 09:20
przez Sparrow
Jeżeli nie można odczytać oznaczeń na śmigle, to jego identyfikacja może być tylko przybliżona. W Twoim przypadku (śmigło z okolić Dęblina) można przypuszczać z dużym prawdopodobieństwem, że jest to przedwojenne śmigło z samolotu użytkowanego w polskim lotnictwie wojskowym. Ilość śrub i ich rozstaw wskazuje na samoloty Potez XXV, Breguet XIX, PWS-10.
Poteza, ze względu na kształt łopat, można chyba odrzucić. Bardziej przychylałbym się do Bregueta. Sprawdzę dzisiaj wieczorkiem wymiary śmigła do Bregueta.