Strona 1 z 1

Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 08:08
przez Kuba P.
Dla ciekawych:

Obrazek

Na zdjęciu 109 G-2 czarne 6 w pierwszej połowie lat 90. Widoczne ślady gazów spalinowych układające się na skrzydłach niesymetrycznie. Ujęcie bardzo rzadkie a zjawisko wspólne dla wszystkich 109. Warto oddać to w modelu.

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 08:39
przez Maciek_66
Znaczy do tej pory źle malowałem. Hmmm....

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 09:24
przez raptorf22
Dzięki Kuba, w następnym Gienku zmaluję jak na zdjęciu.

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 09:33
przez Arcturus
Dzięki, mnie też się przyda :)

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 11:20
przez Murek
Bardzo fajne ujęcie. Wydawać by się mogło, że okopcenia będą większe na prawym skrzydle, z tamtej strony rury wydechowe nie miały wywiniętego "daszka"...

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 12:10
przez Kuba P.
To nie jest kwestia daszka tylko ruchu powietrza za śmigłem. Daszek służył temu, żeby sprężarka nie zaciągała spalin na ziemi chociaż jakoś ciężko mi w to uwierzyć :)
Poszukam w domu jeszcze zdjęć G-6 EADS oraz G-4 z pokazów, tam fajnie widać jak się ślady układają też na spodzie.

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 15:00
przez Murek
Zgadza się, "daszek" miał uniemożliwić dostawanie się spalin do chwytu powietrza ale wydawało mi się, że miał tez wpływ na ograniczenie kopcenia a tu figa, śmigło rozdawało karty ;o)

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 18:27
przez potez
Chyba raczej to wielkie kolano oprofilowanego wlotu powietrza? Bernoulli sie kłania i pozdrawia 8-) albo coanda czy tez reynolds, juz nie pamietam, który to był ten właściwy :mrgreen:

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 19:12
przez Kuba P.
A nie Prandtl i warstwa przyścienna i stąd wlot jest tak odsunięty?

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 20:03
przez Janbar
Mogę założyć, że podobnie ślady układały się też dla Bf 109F i tego niżej jeszcze mógłbym "dokopcić"?

Obrazek

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: poniedziałek, 2 marca 2015, 20:09
przez Slash
potez napisał(a):Chyba raczej to wielkie kolano oprofilowanego wlotu powietrza? Bernoulli sie kłania i pozdrawia 8-) albo coanda czy tez reynolds, juz nie pamietam, który to był ten właściwy :mrgreen:

Kuba P. napisał(a):A nie Prandtl i warstwa przyścienna i stąd wlot jest tak odsunięty?


Ja znam jeszcze Lilienthala, Glauerta, Manninga, Venturiego i drgania Shimmy. Myślę, że oni też w tym maczali palce ;o)

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: wtorek, 3 marca 2015, 18:48
przez Kuba P.
Janbar napisał(a):Mogę założyć, że podobnie ślady układały się też dla Bf 109F i tego niżej jeszcze mógłbym "dokopcić"?


No myślę, że spokojnie ;)

Niżej 109 E-4 pilotowany przez Franza von Werra po lądowaniu na ziemi Angielskiej nie z własnej woli:

Obrazek

Nasady lewego skrzydła za dobrze nie widać natomiast na skrzyde prawym widać eleganckiego kopcia, zresztą cały samolot nieźle jest okopcony.

Obrazek

Można oczywiście zastanawiać się, na ile ślady powstały przy eksploatacji a na ile przy uszkodzeniu podczas ostatniego lotu. Nie pamiętam na co zmarł ten Messer, czy uszkodzeniu uległ silnik czy co innego.
W każdym razie można sobie też podpatrzeć.

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: sobota, 7 marca 2015, 20:38
przez Marin
No fajny temat zapodałeś Kuba. A te fotki z dołu wrzucisz jeszcze?

Re: Bf 109 G - ślady gazów wydechowych

PostNapisane: sobota, 7 marca 2015, 20:57
przez Kuba P.
Jak bede miał czas i znajdę to wrzucę.
Nic na siłę.