Strona 1 z 1

Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: czwartek, 14 maja 2015, 17:48
przez Solo
Mam pytanie dotyczące uzbrojenia poniższej maszyny:

Obrazek

Chodzi mi o konkretnie o to, czy te samoloty mogły przenosić pociski Maverick?
Widziałem zdjęcie, prawdopodobnie (ale pewny nie jestem) Horneta w wersji A, który miał Mavericki podczepione.
Z drugiej strony wyczytałem w Wikipedii, że dopiero wersja C mogła przenosić te pociski.
Czy użycie Mavericków do modelu tej maszyny byłoby błędem?

Drugie pytanie dotyczy silników: czy do modelu A+ można użyć dysze dedykowane do modelu C?
Z tego co wyczytałem, A i C miały chyba te same silniki, dla C był one tylko nieco zmodyfikowane, jednak nie wiem czy ich dysze różniły się wizualnie.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: poniedziałek, 25 maja 2015, 16:12
przez KRL
Przyłączam się do pytania Solo, także składam F-18 i nie bardzo wiem w jakiej konfiguracji uzbrojenia go złożyć a samego uzbrojenia w zestawie jest na co najmniej trzy modele - więc jest w czym wybierać.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: poniedziałek, 25 maja 2015, 16:50
przez rotpol13

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: poniedziałek, 25 maja 2015, 18:42
przez KRL
Dzięki - dziś w zasadzie zakończyłem prace nad kadłubem ( F-18 rozpocząłem już na początku kwietnia) tylko serca brakowało mi do tej maszyny i rozpoczynałem inne projekty.

Może to i dobrze bo to mój najbrudniejszy samolot i praktyka się przydała - teraz pora otworzyć WIELKIE pudło z uzbrojeniem jakie dodał Trumpeter do zestawu i czas popracować nad uzbrojeniem.

Jednak informacja w instrukcji jest dla mnie mało czytelna - ponieważ na zewnętrznych pylonach według Trumpetera nie powinno być podwieszone żadne uzbrojenie? Po co więc te pylony?

Obrazek

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: wtorek, 26 maja 2015, 22:39
przez Solo
Zwróć uwagę, że ja pytałem o F-18A+, a Ty masz na rysunku F-18 Superhorneta, czyli dwie różne maszyny.
Superhornet może przenosić znacznie więcej sprzętu niż wersja A/A+.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: wtorek, 26 maja 2015, 23:46
przez potez
Ale solenie jak zwykle tu odchodzi :roll:
Pierwsze pytanie do wujka googla - superhornet weapons loadout i odpowiedź:
Obrazek
Przenoszą to same uzbrojenie, tylko superbug może zabrać więcej bo jest większy. Tyle w temacie w tym temacie.
KRL jak widzisz, chińskie instrukcje są warte mniej niż papier na którym je drukuja.
A jeszcze dla informacji, haska w 48 w każdej instrukcji do jeta daje poprawny loadout do uzbrojenia, pomimo tego, że w pudełku zazwyczaj go nie ma :evil:

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: środa, 27 maja 2015, 07:24
przez KRL
Dzięki Panowie,

Próbowałem na początku zawierzyć instrukcji ale ta naprawdę potrafi doprowadzić do szału.
Co do samego uzbrojenia dobrze mówią, że problemem jest zbyt mała ilość możliwości do wyboru ale jeszcze większym problemem jest zbyt duża ilość do wyboru i ja tu właśnie z tą drugą wersją mam do czynienia.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: środa, 27 maja 2015, 10:10
przez net_sailor
potez napisał(a):Pierwsze pytanie do wujka googla - superhornet weapons loadout i odpowiedź:
Obrazek
Przenoszą to same uzbrojenie, tylko superbug może zabrać więcej bo jest większy. Tyle w temacie w tym temacie.

Uważam jednak, że temat można rozwijać i to na wiele sposobów. To co pokazano na schemacie powyżej, to tylko możliwości podwieszania środków bojowych jednego typu. Można je oczywiście mieszać ale wiedza o tym jak to robić to już wyższa szkoła jazdy. Bo jest przecież coś takiego jak warianty zadaniowe, które mają określony charakter. I tak np. samoloty Marines będą częściej wylatywać na zadania wsparcia piechoty niż do wywalczenia przewagi w powietrzu czy zwalczaniu okrętów. Do tego w przypadku startu z bazy ładunek uzbrojenia może być większy niż przy starcie z lotniskowca. Poniżej podaję typowe warianty "ciężkie", choć oczywiście można podmienić uzbrojenie na lżejszą odmianę tej samej broni.

Tak więc zakładając start z bazy do misji atakowania celów lądowych o znanej lokalizacji (współrzędnych GPS) do F/A-18C można założyć:
AIM-9, MK84 JDAM, MK84 JDAM, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, MK84 JDAM, MK84 JDAM, AIM-9

Uderzenie na inny cel naziemny:
AIM-9, AGM-65, GBU-24, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, GBU-24, AGM-65, AIM-9

Przykładowy wariant asymetryczny dla Super Horneta na zwalczanie pojazdów pancernych:
AIM-9, AGM-65, GBU-12, GBU-24, pusty, zb. pal. 480 gal, AN/ASQ-228, zb. pal. 480 gal, GBU-12, AGM-65, AIM-9


* różne rodzaje zasobników z zależności od okresu służby:
do 1993 r. AN/AAS-38 FLIR po lewej i AN/ASQ-173 po prawej
od 1993 r. AN/AAS-38A lub B po lewej bez zasobnika po prawej
od 2008 r. także AN/ASQ-228, ale tylko w przypadku startu z lotniskowca gdyż zasobniki są własnością US Navy.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: środa, 27 maja 2015, 10:24
przez KRL
Faktycznie możliwości jest bez liku:

Ja przyjąłem następujące zestawienie:

Pod kadłubem centralnie dod. zbiornik paliwa.
na pylonach począwszy od kadłuba:
Pierwszy pylon - 2X GBU-12
Drugi pylon - 1X GBU-22
Trzeci pylon - pozostawię pusty ewentualnie -1X AIM-7

I na końcówkach skrzydeł AIM-9X

Dodam, że wybór jest podyktowany wrażeniami estetycznymi tak mi najbardziej pasuje - choć pewnie nie jest to dobry argument.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: środa, 27 maja 2015, 10:41
przez Solo
net_sailor napisał(a):Tak więc zakładając start z bazy do misji atakowania celów lądowych o znanej lokalizacji (współrzędnych GPS) do F/A-18C można założyć:
AIM-9, MK84 JDAM, MK84 JDAM, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, MK84 JDAM, MK84 JDAM, AIM-9

Uderzenie na inny cel naziemny:
AIM-9, AGM-65, GBU-24, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, GBU-24, AGM-65, AIM-9

Przykładowy wariant asymetryczny dla Super Horneta na zwalczanie pojazdów pancernych:
AIM-9, AGM-65, GBU-12, GBU-24, pusty, zb. pal. 480 gal, AN/ASQ-228, zb. pal. 480 gal, GBU-12, AGM-65, AIM-9


* różne rodzaje zasobników z zależności od okresu służby:
do 1993 r. AN/AAS-38 FLIR po lewej i AN/ASQ-173 po prawej
od 1993 r. AN/AAS-38A lub B po lewej bez zasobnika po prawej
od 2008 r. także AN/ASQ-228, ale tylko w przypadku startu z lotniskowca gdyż zasobniki są własnością US Navy.


Ciekawe, dzięki.
Jak wspominałem, mój model F/A-18A+ będzie replikę maszyny Marines i chciałbym go uzbroić jakoś w miarę sensownie.
Na BM doradzono mi asymetryczne uzbrojenie (czyli zbiornik paliwa tylko na jednym, prawym pylonie podskrzydłowym oraz na centralnym) i dość klasyczne uzbrojenie: 2XAGM-65 (muszę tylko sprawdzić która wersja, bo maszyny A/A+ nie przenosiły wszystkich rodzajów Mavericków, zdaje się że powinny to być wersje D lub G, szczególnie że to chyba lata '80) oraz jedna bomba GBU-38.
Jako że nie ma dobrych takich bomb w 1/72 (wiem że robi je Arma Hobby, ale po tym jak zobaczyłem ich AIM-9X, nie chcę raczej już niczego od nich kupować), postanowiłem zamienić je na GBU-10 Paveway II Eduarda w ilości jednej sztuki.
Do tego 2xAIM-9L/M na końcówkach skrzydeł.
Całość uzupełniałyby zasobniki AAS-38 FLIR pod oraz zasobnik nawigacyjny AAR-50.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: piątek, 29 maja 2015, 15:48
przez KRL
Jeszcze jedno pytanko w kwestii uzbrojenia i podwieszeń.

Dziś wziąłem się za montowanie pylonów i uzbrojenia - po umieszczeniu pylonów na właściwych miejscach (bolce i otwory) okazuje się, że wszystkie pylony są ustawione nie dokładnie w osi samolotu a odchylone są na zewnątrz.

Przejrzałem sporo zdjęć i samolotu i modeli i wygląda na to, że faktycznie tak ma być choć mnie osobiście to bardzo razi szczególnie po zamontowaniu pocisków GBU-12 i 22 które mocowane są na końcach pylonów co powoduje, że efekt skręcenia jest jeszcze bardziej widoczny.

Może ja mam jakieś spięcie w oczach?

Ale zdjęcia zdają się potwierdzać:
Obrazek

Zastanawiam się czy nie obciąć bolców ustawiających pylony i nie wkleić wszystkiego zgodnie z osią kadłuba, jak myślicie?

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: piątek, 29 maja 2015, 16:36
przez net_sailor
Wzrok Cię nie myli. Samolot miał problemy z separacją podwieszeń, co poskutkowało odchyleniem przodu pylonów o 4 st. na zewnątrz. Problem się rozwiązał, ale niestety doszło do zwiększenia oporów.

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

PostNapisane: piątek, 29 maja 2015, 16:47
przez KRL
net_sailor napisał(a):Wzrok Cię nie myli. Samolot miał problemy z separacją podwieszeń, co poskutkowało odchyleniem przodu pylonów o 4 st. na zewnątrz. Problem się rozwiązał, ale niestety doszło do zwiększenia oporów.


Więc, wklejam tak jak są ustalone otwory a uzbrojenie będzie miało delikatnego acz jak się okazuje zgodnego z pierwowzorem strita ;o)

Dzięki WIELKIE za pomoc.