Strona 1 z 2

Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 10:08
przez MadYarpen
Zacząłem sklejać E-1 od eduarda. Jest to mój pierwszy model z IIWŚ robiony w miarę moich możliwości na porządnie, więc mimo że w dalszym ciągu jest to pole do eksperymentów, nie chciałbym popełnić jakichś rażących błędów. Nasuwają mi się już pierwsze pytania.

1. Jakim kolorem należy pomalować powierzchnię skrzydła pod slotami? RLM02, zarówno z dołu jak i z góry?
2. Jakim kolorem należy pomalować elementy skrzydła, do których przylegają klapy? Zakładam, że może coś być widoczne - RLM02?
3. Jakim kolorem należy pomalować fragmenty skrzydła normalnie przylegające od boku do klap, które będą widoczne po ich opuszczeniu?
4. Czy prawdą jest, że w BF-109 śmigło pod docelową farbą było malowane bordowym podkładem, w zw. z czym ew. obicia należałoby zrobić właśnie do tego koloru, a nie do srebrnego?
5. Czy w modelu eduarda konieczna jest korekta kąta pod którym mocowane jest podwozie?
6. Zakładam, że powierzchnie sterowe są kryte płótnem - prawda?

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 12:54
przez net_sailor
1. RLM02
2. RLM02
3. RLM02
4. Pierwsze słyszę. Łopaty były aluminiowe a oxidrot to farba antykorozyjna w rodzaju minii. Łopaty wycierały się do gołego alu.
Obrazek

5. Zdecydowanie tak, rozsunąć na boki a przede wszystkim wysunąć do przodu.
6. Prawda.

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 14:48
przez MadYarpen
Bardzo dziękuję, myślę że wątek będzie przeze mnie jeszcze aktualizowany:)

PS. super zdjęcie do pracy nad modelem.

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: poniedziałek, 7 grudnia 2015, 22:14
przez MadYarpen
Powoli się zbliżam do końca i mam kolejne pytanie - będę wdzięczny za podpowiedź, gdzie sensownie zrobić wycieki. Wiem że z chłodnicy ciekło, pytanie czy spod paneli które zaznaczyłem też mogły być delikatne wycieki, czy raczej nie? Dla ułatwienia ponumerowałem;) Po prostu nie wiem co się pod nimi znajdowało.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: poniedziałek, 7 grudnia 2015, 23:24
przez posejdon
Na spodzie skrzydeł to może coś tam pociekło spod tych wzierników. Jednak na pewno nie olej :) . Rosa z brudem co najwyżej. skrzydła ogólnie były puste (znaczy bez paliwa czy innych płynów ustrojowych).
7 - to dostęp do tylnego amortyzatora, nie cieknie
8 - gniazdo do zasilania, nie cieknie
9 - gniazdo do ładowania tlenu dla pilota, nie cieknie.

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: poniedziałek, 7 grudnia 2015, 23:39
przez net_sailor
To co zaznaczyłeś na skrzydle stanowi wzierniki do regulacji systemu sterowania (popychacze lotek, klap, prowadnice slotów). Czasem wymagały lekkiego przesmarowania i dociągnięcia luzów, ale żeby zaraz coś tam ciekło to nie wydaje mi się. Podobnie wzierniki 6 i 7.
8 i 9 to gniazda ładowania prądu i instalacji tlenowej - też nie ciekło.

Szansa żeby coś pociekło to:
Wlew paliwa, który masz na grzbiecie po lewej od "linii kręgosłupa".
Wlew oleju, który najwyraźniej umknął Edziowi, bo powinien znajdować się tuż za chwytem powietrza do sprężarki. Tutaj widać trójkąt wlewowy i okrągłą klapkę nad tabliczką znamionową:
Obrazek

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: wtorek, 8 grudnia 2015, 00:06
przez MadYarpen
Dzięki.
Dobrze że zapytałem. Bo to dość powszechne że z takich miejsc ludzie robią wycieki, więc wolałem się upewnić.

E: a wlew oleju jest, tylko go nie zauważyłem:)

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: wtorek, 8 grudnia 2015, 10:50
przez Murek
Nie mam planów pod ręką więc nie mogę sprawdzić ale Eduard zrobił zarówno w 1-48 jak i 1-32 za dużo wzierników na płacie, kilka trzeba zaszpachlować. Przy okazji zapytam jakim kolorem malowany był przód chwytu powietrza do sprężarki, wyraźnie ciemniejszy od RLM 65, który pokrywał tę część kadłuba? Acha, jaką farbą malowano rynienki km-ów? Spotkałem się z kilkoma wersjami - RLM 02, żółty, szary (farba antykorozyjna). Przepraszam za swoje 3 grosze ale Koledze te informacje na pewno też się przydadzą ;o)

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: wtorek, 8 grudnia 2015, 11:26
przez MadYarpen
Spoko. U mnie już jest pomalowane i raczej nie będę poprawiał, ogólnie jestem zadowolony z tego jak mi się farba położyła więc nie chcę ryzykować że coś popsuję. Jeżeli chodzi o kolory korzystam po prostu z instrukcji, i rynienki mam na RLM02. Przód wlotu do sprężarki jak widać tak jak reszta:) Ale chętnie dowiem się jak powinno być prawidłowo. W sumie to łatwe do poprawienia jest.

E: OK już widzę o co chodzi, pomyliłem rlm65 z zielonym :)

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: środa, 9 grudnia 2015, 14:43
przez net_sailor
Murek napisał(a):Acha, jaką farbą malowano rynienki km-ów? Spotkałem się z kilkoma wersjami - RLM 02, żółty, szary (farba antykorozyjna).

Fabrycznie RLM02, która właśnie miała właściwości antykorozyjne. Po przemalowaniu kamuflażu najczęściej rynienki zamalowywano tak jak resztę maski silnika.

Murek napisał(a):Przy okazji zapytam jakim kolorem malowany był przód chwytu powietrza do sprężarki, wyraźnie ciemniejszy od RLM 65, który pokrywał tę część kadłuba?

Tutaj jedyna kompetentna i uniwersalna odpowiedź brzmi: przód chwytu powietrza do sprężarki malowano w kolorze różnym ewentualnie pozostawiano w naturalnej barwie metalu! ;o)
Niestety nie znajduję tutaj reguły.

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: środa, 9 grudnia 2015, 19:58
przez Aleksander
MadYarpen napisał(a):Powoli się zbliżam do końca i mam kolejne pytanie - będę wdzięczny za podpowiedź, gdzie sensownie zrobić wycieki. Wiem że z chłodnicy ciekło, pytanie czy spod paneli które zaznaczyłem też mogły być delikatne wycieki, czy raczej nie? Dla ułatwienia ponumerowałem;) Po prostu nie wiem co się pod nimi znajdowało.

Obrazek

Kiedy "dłubałem swojego E-1 z Hasegawy zwrócono mi uwagę, że nie powinno być tych wzierników, które są w okolicy napisanej "4", ale nie wzięte w kółko - te takie "owalne".
Cała (choć niewielka) dyskusja na ten temat (jak też i innych wzierników w E-1), z udziałem Kuby P. jest tutaj viewtopic.php?f=12&t=15832

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: środa, 9 grudnia 2015, 20:55
przez Georg01
Wzierniki 1, 3 i 5 do zaszpachlowania. Nie istniały w prawdziwym Bf 109. Także taki jakby jajowaty wziernik za wziernikiem 4 - do zaszpachlowania. Ten ostatni to słynna łatka z muzeum w Hendon. Występuje tylko na 1 egzemplarzu w muzeum w Hendon, powstała na skutek załatania dziury i jest tylko na prawym płacie.

Mam jedynie wątpliwość do wziernika 5 - o ile pamiętam występował tylko na prawym płacie, na lewym nie. Pewnie Kuba lub net_sailor doprecyzują.

Nie mam zielonego pojęcia czemu Eduard narobił tyle wzierników na skrzydle. Jakaś głupota Eduarda, nie pierwsza zresztą. Model ma za szerokie klapy - widać to w widoku od góry.

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: środa, 9 grudnia 2015, 21:51
przez Arcturus
Georg01 napisał(a):Jakaś głupota Eduarda, nie pierwsza zresztą. Model ma za szerokie klapy - widać to w widoku od góry.

Klapy też? Podobno sloty...

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: środa, 9 grudnia 2015, 22:47
przez net_sailor
Skoro już bawimy się we wziernikowanie ;o) , to te "x" są do likwidacji a czarne kółeczka do samodzielnego przerycia (symetrycznie na obu skrzydłach):
Obrazek

Za szerokie są oczywiście sloty.

Re: Messerschmitt BF-109 E-1 - kilka pytań

PostNapisane: czwartek, 10 grudnia 2015, 09:04
przez Georg01
Arcturus napisał(a):
Georg01 napisał(a):Jakaś głupota Eduarda, nie pierwsza zresztą. Model ma za szerokie klapy - widać to w widoku od góry.

Klapy też? Podobno sloty...


Mój błąd. Oczywiście SLOTY są za szerokie, a nie klapy. Dzięki za korektę.