Strona 1 z 2

Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 10:04
przez Aleksander
Wmyśliłem sobie, że z pudełka Academy ze Spitfire XIV c zrobię sobie wersje Mk XVIII. Teoretycznie jest to możliwe, zakładając niewielkie korekty. Problem polega na tym, że nigdzie nie znalazłem planów "osiemnastki" - wyczytałem jedynie, że płatowiec był ten sam, różnił się tylko dodanymi zbiornikami paliwa i wzmocnieniem skrzydeł oraz dodatkowymi oknami dla kamer w kadłubie. Wiem też, że Mk XVIII był w wersji myśliwskiej (F) i myśliwsko-rozpoznawczej (FR).

Mam natomiast problem z następującymi szczegółami:
1 - Po pierwsze, czy obie wersje (F i FR) miały okienka dla kamery za kokpitem - współczesne zdjęcia pokazują, że nie wszystkie je mają, ale to są współczesne samoloty, rekonstruowane, czytelnych zdjęć "z epoki" nie znalazłem.
2 - Po drugie - która wersja (czy obie?) miała okna kamer w kadłubie skierowane do dołu?
3 - I wreszcie trzecie pytanie - czy były jakieś inne szczegóły zewnętrzne różniące wersję XIV i XVIII?

Czy ktoś "jest w posiadaniu" takiej wiedzy i mógłby się nią podzielić? Moje źródła (jak kto woli - "referencje" :P ) i "wujek Google" się wyczerpały. Kalki dla dwóch "osiemnastek" mam, więc jedynie ta wiedza jest mi potrzebna.

Pomożecie?

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 10:54
przez potez
plany są tutaj:
http://web.ipmsusa3.org/content/superma ... on-powered
obrazkowe wyiczeie różnic wszelakich też. 8-)

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 12:06
przez zegeye
Te plany są średnie... niewiele z nich wynika.... ''nasz'' rodak je rysował.... Mam tą knigę na chacie więc Olku mogę coś tam podejrzeć i ew. jakieś foto zrobić jak coś będzie ciekawego w kwestii różnic. Choć cała ta kniga nie grzeszy poprawnością niestety...

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 12:46
przez Aleksander
Dzięki wielkie za zainteresowanie i pomoc.
Książkę mam w postaci mało czytelnych skanów, ale też nie wynalazłem większych informacji - np. nie wiem, czy te samoloty na schematach barwnych miały te kamery od dołu, czy nie? Mam np. kalki dla tego GZoG, wiem (bo widać na fotkach), że ma okna do kamer za kokpitem, ale co ze spodem? Poza tym - jednak wolałbym wersję "czysto" myśliwską 8-) , chyba że nic innego nie znajdę...

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 18:27
przez Darek Trzeciak
Olo ale żeś się uparł na tą "osiemnastkę" (fakt ładna) :lol: a mówiłem rób Seafire'a XVII ;o) Wiele nie pomogę ale jak chcesz z polskim akcentem to zrób powojennego Spita z 208 dyonu z Palestyny/Egiptu. Latał tam niejaki Bieniek.
Obrazek

Ja wybrałem sobie coś bardziej egzotycznego FR-a z Malajów (np.TP205, SM997)
Obrazek

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: niedziela, 10 stycznia 2016, 16:30
przez Dominik
Coś mi się przypomniało. Kiedyś czytałem, że ster kierunku był większy na "Osiemnastkach". Nie wiem czy czegoś tam nie grzebali też przy stateczniku pionowym.

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: poniedziałek, 11 stycznia 2016, 14:25
przez Aleksander
Dzięki wielkie - będę nadal zgłębiał ten temat, bo ciekawy. Już próbowałem połączyć kadłub XIV-tki z płatem Mk XIX, ale jeszcze szperam, czy to dobre połączenie

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: poniedziałek, 11 stycznia 2016, 14:48
przez zegeye
Aleksander napisał(a):Dzięki wielkie - będę nadal zgłębiał ten temat, bo ciekawy. Już próbowałem połączyć kadłub XIV-tki z płatem Mk XIX, ale jeszcze szperam, czy to dobre połączenie



A czemu chcesz to zrobić? Skoro piszesz że wolałbyś wersję myśliwską to chyba to połączenie nie najtrafniejsze się wydaje. Bądź co bądź MkXIX to wersja nieuzbrojona ;o) Więc musiałbyś wszystkie panele uzbrojenia rysować na tym płacie...

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: poniedziałek, 11 stycznia 2016, 17:52
przez Aleksander
Nie do końca sprecyzowałem - oczywiście, że chodzi mi bardziej o wersję myśliwską, ale jak nie znajdę potwierdzenia, to będę robił "fotografa" - myślałem o adaptacji głownie centropłata z kamerami od Mk XIX.

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: poniedziałek, 11 stycznia 2016, 21:17
przez zegeye
Myślę że łatwiej i szybciej wydrenujesz dwie dziury w centropłacie... ale oczywiście to twój wybór... Czy Nie większym problemem będzie czasem obniżenie tyłu kadłuba z wersji 14c?

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 18:15
przez Aleksander
zegeye napisał(a):Myślę że łatwiej i szybciej wydrenujesz dwie dziury w centropłacie... ale oczywiście to twój wybór... Czy Nie większym problemem będzie czasem obniżenie tyłu kadłuba z wersji 14c?

Dałem "ciała" w pierwszym poście :oops: - oczywiście chodzi o XIVe, a nie c. Kłopot z obniżeniem kadłuba odpada, bo ta wersja ma oczywiście kroplową osłonę kabiny.

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 18:26
przez HK1885
Aleksander napisał(a):Dałem "ciała" w pierwszym poście - oczywiście chodzi o XIVe, a nie c. Kłopot z obniżeniem kadłuba odpada, bo ta wersja ma oczywiście kroplową osłonę kabiny.

W takim układzie to pasowałoby jeszcze przeszczepić od XIX-ki cały dziób.
Academia dała tam ciała totalnie.

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 18:33
przez Aleksander
Dziób mam z Ultracasta, nie założyłem do XIV-tki, ale będzie w razie czego do "osiemnastki".

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 18:43
przez Wojciech Perkowski
Sam dziób nie załatwi sprawy - szkoda trudu - uzyskamy efekt sylwetki ciężarnej kotki ;o) . Cały kadłub XIX ze stosownymi modyfikacjami da lepszy efekt moim zdaniem ( w przypadku garbatej XIV).

Re: Różnice Spitfire XIV i XVIII

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 20:30
przez Aleksander
Tyle, że XIX-tka ma wysoki grzbiet, a ja będę potrzebował kroplową osłonę, więc zakres przeróbek będzie duży - mimo chirurgicznej profesji ;o) , przekracza to moje umiejętności modelarskie.