Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez HK1885 » wtorek, 12 stycznia 2016, 17:24

Maszyna jak w temacie i nasuwa mi się parę pytań bo ja jestem w temacie meserszmitów lama totalna...

Obrazek

1. Kokpit - RLM 66?
2. Jaki kolor wnęk podwozia?
3. Jaki kolor goleni i felg?

No i - last but not least - fiński zielony - Oliivinvihreä. Wdł. FS 34096, odpowiednik tamiji to XF 61, ale w realu farbka ma kolor mocno oliwkowy, wpadający nieco w OD. Jakiś inny zamiennik z Tamiji / Gunze czy to tak właśnie ma być?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Reklama

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez dewertus » wtorek, 12 stycznia 2016, 23:36

HK1886 napisał(a):fiński zielony - Oliivinvihreä. Wdł. FS 34096, odpowiednik tamiji to XF 61, ale w realu farbka ma kolor mocno oliwkowy, wpadający nieco w OD.

Ja z powodzeniem zastępuję ten kolor FS34102 GS H303 / Hu117 - jest tylko nieznacznie jaśniejszy, ale to przy późniejszych łoszowaniach, brudzeniu itp jest tylko na korzyść.

Co wnęk to na zdjęciach są one wyraźnie ciemne, czyli wg mnie RLM 66. Felgi i golenie w standardzie wykończenia Messera.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez robmario » środa, 13 stycznia 2016, 08:50

dewertus napisał(a):Co wnęk to na zdjęciach są one wyraźnie ciemne, czyli wg mnie RLM 66. Felgi i golenie w standardzie wykończenia Messera.

Na ogół wnęki są na fotkach ciemne, chyba że samolot leży na plecach. Według mnie i wnęki i golenie standardowo w RLM 02, wnętrze w RLM 66, felgi czarne półmatowe też standardowo. Zdjęcia to potwierdzają.
Jak zawsze witam Mariusz Łukasik
Obrazek
Avatar użytkownika
robmario
 
Posty: 274
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 13:40
Lokalizacja: Lublin

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez HK1885 » środa, 13 stycznia 2016, 10:18

Dzięki panowie za info.
Jeszcze jedno - kolor wewnętrznej strony pokryw podwozia - też RLM 02 czy kolor spodu?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez robmario » środa, 13 stycznia 2016, 11:26

RLM 02 od środka na pokrywach podwozia
Jak zawsze witam Mariusz Łukasik
Obrazek
Avatar użytkownika
robmario
 
Posty: 274
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 13:40
Lokalizacja: Lublin

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez dewertus » środa, 13 stycznia 2016, 20:44

robmario napisał(a):
dewertus napisał(a):Co wnęk to na zdjęciach są one wyraźnie ciemne, czyli wg mnie RLM 66. Felgi i golenie w standardzie wykończenia Messera.

Na ogół wnęki są na fotkach ciemne, chyba że samolot leży na plecach. Według mnie i wnęki i golenie standardowo w RLM 02, wnętrze w RLM 66, felgi czarne półmatowe też standardowo. Zdjęcia to potwierdzają.


Dzisiaj na spokojnie przejrzałem więcej zdjęć fińskich Mietków - wprawdzie to nie MT-213 (MT-229, MT-417, MT-231, MT-408, MT-439...) ale jest kilka dobrze doświetlonych zdjęć, gdzie wyraźnie widać, że golenie, pokrywy od wewnątrz i komory podwozia są w tym samym kolorze... Czyli opcja RLM 02 wydaje się słuszna.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez HK1885 » środa, 13 stycznia 2016, 21:35

Dzięki - mam z grubsza jasność jak mój fiński meserszmit powinien wyglądać.

Kupiłem dzisiaj techmodowskie kalki, studiuję sobie instrukcję i... zdrada o świcie!
Hakaristi na szaroniebieskim tle... :-/
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez dewertus » czwartek, 14 stycznia 2016, 00:12

HK1886 napisał(a):Hakaristi na szaroniebieskim tle...

Czyli prawidłowo, a gdzie ta niby 'zdrada'? Ze nie białe? To musisz machnąć go w pierwotnym kamo (znaczy frycowym) :D
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez Murek » piątek, 15 stycznia 2016, 19:22

dewertus napisał(a):Dzisiaj na spokojnie przejrzałem więcej zdjęć fińskich Mietków - wprawdzie to nie MT-213 (MT-229, MT-417, MT-231, MT-408, MT-439...) ale jest kilka dobrze doświetlonych zdjęć, gdzie wyraźnie widać, że golenie, pokrywy od wewnątrz i komory podwozia są w tym samym kolorze... Czyli opcja RLM 02 wydaje się słuszna.

Słuszna, jak najbardziej, ale ja bym się zastanowił czy nie był to kolor RLM 76, czyli taki jak spód.
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez dewertus » piątek, 15 stycznia 2016, 20:42

Murek napisał(a):RLM 76, czyli taki jak spód.

W czarno-zielonym standardzie spód Finowie malowani RLM 65 nie 76. Na zdjęciach jest on ciemniejszy niż spód...
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez Murek » sobota, 16 stycznia 2016, 12:35

Miałem na myśli malowanie niemieckie, oryginalne, w którym samolot(y) przyleciał(y) do Finlandii. Na wielu zdjęciach golenie i osłony były bardzo jasne. Jeśli spód był przemalowany na RLM 65 to golenie i osłony od wewnątrz już niekoniecznie. Nie mam 100% pewności czy to był kolor 76, nawet nie zamierzam forsować tej wersji, mówię tylko, że Niemcy malowali i wnęki, i osłony, i golenie zarówno na kolor 02 jak i 76, i jest to możliwe. A na czarno-białych zdjęciach, w zależności od ustawienia samolotu (w słońcu, w cieniu) różne rzeczy można widzieć, czasem ten sam samolot wygląda inaczej w zależności od warunków w jakich były robione zdjęcia.
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez Georg01 » sobota, 16 stycznia 2016, 15:02

Murek napisał(a):Miałem na myśli malowanie niemieckie, oryginalne, w którym samolot(y) przyleciał(y) do Finlandii. Na wielu zdjęciach golenie i osłony były bardzo jasne. Jeśli spód był przemalowany na RLM 65 to golenie i osłony od wewnątrz już niekoniecznie. Nie mam 100% pewności czy to był kolor 76, nawet nie zamierzam forsować tej wersji, mówię tylko, że Niemcy malowali i wnęki, i osłony, i golenie zarówno na kolor 02 jak i 76, i jest to możliwe. A na czarno-białych zdjęciach, w zależności od ustawienia samolotu (w słońcu, w cieniu) różne rzeczy można widzieć, czasem ten sam samolot wygląda inaczej w zależności od warunków w jakich były robione zdjęcia.


Bardzo dobra i celna uwaga. Panujący pogląd o malowaniu wnęk, goleni i osłon na RLM02 nie koniecznie musi być prawdziwy. Obecnie pogląd, że wszystko malowano na RLM 76 jest równie prawdopodobny. Bf 109G-6 z muzeum lotnictwa w Finlandii - dość starannie odtworzony - ma wnęki, golenie i osłony od wewnątrz właśnie w RLM 76 i raczej nie jest to przypadek, jak to się dzieje w większości muzeów. Nie jest dziś jasne, na jakie kolory malowano wnęki i podwozie we wszystkich chyba wariantach Bf 109. Znane są np. zdjęcia Bf 109E, i jest ich trochę, pokazujących na zbliżeniach bardzo ciemne golenie podwozia - czarne, czerwone lub RLM 66. Przykład - Bf 109E-3 czarna 5 H.Bennemanna z 2./JG 52.

Dla uproszczenia i niekomplikowania tematu myślę, że przyjęcie tezy, że wnęki, osłony od wewnątrz i golenie w tym fińskim Bf 109G-2 były fabrycznie malowane RLM 02 i takie zostały. Nie da się udowodnić jak było naprawdę.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez HK1885 » sobota, 16 stycznia 2016, 22:10

Georg01 napisał(a):Dla uproszczenia i niekomplikowania tematu myślę, że przyjęcie tezy, że wnęki, osłony od wewnątrz i golenie w tym fińskim Bf 109G-2 były fabrycznie malowane RLM 02 i takie zostały. Nie da się udowodnić jak było naprawdę.

No i jest klar. :)

Jeszcze jedno - ten konkretny Gustaw mógł przenosić zbiornik pod kadłubem?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez Georg01 » sobota, 16 stycznia 2016, 22:30

Na żadnym zdjęciu nie widać zbiornika. Jeżeli jest zdjęcie pokazujące fragment góry prawej burty kabiny pilota to będzie widoczny, albo nie będzie widoczny przewód instalacji paliwowej do zbiornika zewnętrznego. Według mnie (zgaduję) nie było tego przewodu i samolot nie mógł przenosić zbiornika.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

Postprzez net_sailor » sobota, 16 stycznia 2016, 23:03

Według mnie przez analogię do choćby MT-211 W.Nr. 14752 i MT-210 W.Nr. 14750 także nasz przedmiotowy MT-213 W.Nr. 14754 rurkę w kabinie posiadał. Tylko, że do przenoszenia zbiornika potrzebny jest jeszcze pylon, a jego na żadnych fotkach nie uświadczyłem.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości