Strona 1 z 2

Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 17:24
przez HK1885
Maszyna jak w temacie i nasuwa mi się parę pytań bo ja jestem w temacie meserszmitów lama totalna...

Obrazek

1. Kokpit - RLM 66?
2. Jaki kolor wnęk podwozia?
3. Jaki kolor goleni i felg?

No i - last but not least - fiński zielony - Oliivinvihreä. Wdł. FS 34096, odpowiednik tamiji to XF 61, ale w realu farbka ma kolor mocno oliwkowy, wpadający nieco w OD. Jakiś inny zamiennik z Tamiji / Gunze czy to tak właśnie ma być?

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 23:36
przez dewertus
HK1886 napisał(a):fiński zielony - Oliivinvihreä. Wdł. FS 34096, odpowiednik tamiji to XF 61, ale w realu farbka ma kolor mocno oliwkowy, wpadający nieco w OD.

Ja z powodzeniem zastępuję ten kolor FS34102 GS H303 / Hu117 - jest tylko nieznacznie jaśniejszy, ale to przy późniejszych łoszowaniach, brudzeniu itp jest tylko na korzyść.

Co wnęk to na zdjęciach są one wyraźnie ciemne, czyli wg mnie RLM 66. Felgi i golenie w standardzie wykończenia Messera.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: środa, 13 stycznia 2016, 08:50
przez robmario
dewertus napisał(a):Co wnęk to na zdjęciach są one wyraźnie ciemne, czyli wg mnie RLM 66. Felgi i golenie w standardzie wykończenia Messera.

Na ogół wnęki są na fotkach ciemne, chyba że samolot leży na plecach. Według mnie i wnęki i golenie standardowo w RLM 02, wnętrze w RLM 66, felgi czarne półmatowe też standardowo. Zdjęcia to potwierdzają.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: środa, 13 stycznia 2016, 10:18
przez HK1885
Dzięki panowie za info.
Jeszcze jedno - kolor wewnętrznej strony pokryw podwozia - też RLM 02 czy kolor spodu?

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: środa, 13 stycznia 2016, 11:26
przez robmario
RLM 02 od środka na pokrywach podwozia

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: środa, 13 stycznia 2016, 20:44
przez dewertus
robmario napisał(a):
dewertus napisał(a):Co wnęk to na zdjęciach są one wyraźnie ciemne, czyli wg mnie RLM 66. Felgi i golenie w standardzie wykończenia Messera.

Na ogół wnęki są na fotkach ciemne, chyba że samolot leży na plecach. Według mnie i wnęki i golenie standardowo w RLM 02, wnętrze w RLM 66, felgi czarne półmatowe też standardowo. Zdjęcia to potwierdzają.


Dzisiaj na spokojnie przejrzałem więcej zdjęć fińskich Mietków - wprawdzie to nie MT-213 (MT-229, MT-417, MT-231, MT-408, MT-439...) ale jest kilka dobrze doświetlonych zdjęć, gdzie wyraźnie widać, że golenie, pokrywy od wewnątrz i komory podwozia są w tym samym kolorze... Czyli opcja RLM 02 wydaje się słuszna.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: środa, 13 stycznia 2016, 21:35
przez HK1885
Dzięki - mam z grubsza jasność jak mój fiński meserszmit powinien wyglądać.

Kupiłem dzisiaj techmodowskie kalki, studiuję sobie instrukcję i... zdrada o świcie!
Hakaristi na szaroniebieskim tle... :-/

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: czwartek, 14 stycznia 2016, 00:12
przez dewertus
HK1886 napisał(a):Hakaristi na szaroniebieskim tle...

Czyli prawidłowo, a gdzie ta niby 'zdrada'? Ze nie białe? To musisz machnąć go w pierwotnym kamo (znaczy frycowym) :D

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: piątek, 15 stycznia 2016, 19:22
przez Murek
dewertus napisał(a):Dzisiaj na spokojnie przejrzałem więcej zdjęć fińskich Mietków - wprawdzie to nie MT-213 (MT-229, MT-417, MT-231, MT-408, MT-439...) ale jest kilka dobrze doświetlonych zdjęć, gdzie wyraźnie widać, że golenie, pokrywy od wewnątrz i komory podwozia są w tym samym kolorze... Czyli opcja RLM 02 wydaje się słuszna.

Słuszna, jak najbardziej, ale ja bym się zastanowił czy nie był to kolor RLM 76, czyli taki jak spód.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: piątek, 15 stycznia 2016, 20:42
przez dewertus
Murek napisał(a):RLM 76, czyli taki jak spód.

W czarno-zielonym standardzie spód Finowie malowani RLM 65 nie 76. Na zdjęciach jest on ciemniejszy niż spód...

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: sobota, 16 stycznia 2016, 12:35
przez Murek
Miałem na myśli malowanie niemieckie, oryginalne, w którym samolot(y) przyleciał(y) do Finlandii. Na wielu zdjęciach golenie i osłony były bardzo jasne. Jeśli spód był przemalowany na RLM 65 to golenie i osłony od wewnątrz już niekoniecznie. Nie mam 100% pewności czy to był kolor 76, nawet nie zamierzam forsować tej wersji, mówię tylko, że Niemcy malowali i wnęki, i osłony, i golenie zarówno na kolor 02 jak i 76, i jest to możliwe. A na czarno-białych zdjęciach, w zależności od ustawienia samolotu (w słońcu, w cieniu) różne rzeczy można widzieć, czasem ten sam samolot wygląda inaczej w zależności od warunków w jakich były robione zdjęcia.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: sobota, 16 stycznia 2016, 15:02
przez Georg01
Murek napisał(a):Miałem na myśli malowanie niemieckie, oryginalne, w którym samolot(y) przyleciał(y) do Finlandii. Na wielu zdjęciach golenie i osłony były bardzo jasne. Jeśli spód był przemalowany na RLM 65 to golenie i osłony od wewnątrz już niekoniecznie. Nie mam 100% pewności czy to był kolor 76, nawet nie zamierzam forsować tej wersji, mówię tylko, że Niemcy malowali i wnęki, i osłony, i golenie zarówno na kolor 02 jak i 76, i jest to możliwe. A na czarno-białych zdjęciach, w zależności od ustawienia samolotu (w słońcu, w cieniu) różne rzeczy można widzieć, czasem ten sam samolot wygląda inaczej w zależności od warunków w jakich były robione zdjęcia.


Bardzo dobra i celna uwaga. Panujący pogląd o malowaniu wnęk, goleni i osłon na RLM02 nie koniecznie musi być prawdziwy. Obecnie pogląd, że wszystko malowano na RLM 76 jest równie prawdopodobny. Bf 109G-6 z muzeum lotnictwa w Finlandii - dość starannie odtworzony - ma wnęki, golenie i osłony od wewnątrz właśnie w RLM 76 i raczej nie jest to przypadek, jak to się dzieje w większości muzeów. Nie jest dziś jasne, na jakie kolory malowano wnęki i podwozie we wszystkich chyba wariantach Bf 109. Znane są np. zdjęcia Bf 109E, i jest ich trochę, pokazujących na zbliżeniach bardzo ciemne golenie podwozia - czarne, czerwone lub RLM 66. Przykład - Bf 109E-3 czarna 5 H.Bennemanna z 2./JG 52.

Dla uproszczenia i niekomplikowania tematu myślę, że przyjęcie tezy, że wnęki, osłony od wewnątrz i golenie w tym fińskim Bf 109G-2 były fabrycznie malowane RLM 02 i takie zostały. Nie da się udowodnić jak było naprawdę.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: sobota, 16 stycznia 2016, 22:10
przez HK1885
Georg01 napisał(a):Dla uproszczenia i niekomplikowania tematu myślę, że przyjęcie tezy, że wnęki, osłony od wewnątrz i golenie w tym fińskim Bf 109G-2 były fabrycznie malowane RLM 02 i takie zostały. Nie da się udowodnić jak było naprawdę.

No i jest klar. :)

Jeszcze jedno - ten konkretny Gustaw mógł przenosić zbiornik pod kadłubem?

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: sobota, 16 stycznia 2016, 22:30
przez Georg01
Na żadnym zdjęciu nie widać zbiornika. Jeżeli jest zdjęcie pokazujące fragment góry prawej burty kabiny pilota to będzie widoczny, albo nie będzie widoczny przewód instalacji paliwowej do zbiornika zewnętrznego. Według mnie (zgaduję) nie było tego przewodu i samolot nie mógł przenosić zbiornika.

Re: Gustaw z Finlandii / Bf 109G-2 MT-213

PostNapisane: sobota, 16 stycznia 2016, 23:03
przez net_sailor
Według mnie przez analogię do choćby MT-211 W.Nr. 14752 i MT-210 W.Nr. 14750 także nasz przedmiotowy MT-213 W.Nr. 14754 rurkę w kabinie posiadał. Tylko, że do przenoszenia zbiornika potrzebny jest jeszcze pylon, a jego na żadnych fotkach nie uświadczyłem.