Czym jest krawędź skrzydła w tym pytaniu?
to jest zadanie z geometrii wykreślnej
.
Są dwie możliwości:
1) W rzucie idealnie od tyłu kształt skrzydła jest dwoma liniami prostymi, wtedy górna i dolna linia wycięcia na lotkę w rzucie z tyłu daje nam trapez. Załóżmy, że podobnie jak w PZL 11 ostatni zewnętrzny segment w kierunku końcówki skrzydła jest delikatnie skośnie poprowadzony. Wtedy tak to wychodzi na zdjęciach. Jak ktoś kiedyś wycinał lotki w jakimkolwiek samolocie, które mają ostatni segment zwężony i je montował w pozycji wychylonej, wie o co chodzi
Wniosek - w rzucie z góry linia wycięcia na lotkę nie jest prosta ;) Wystarczy na końcówce 1-2 cm, żeby na zdjęciach od góry nie było tego jakoś mocno widać ale w ujęciu od tyłu do góry tak. Czy mamy 100% dowód, że krawędź spływu skrzydła w obszarze lotki jest linią prostą?
Jeśli tak to wypadek 2 to co pokazał Piotrek - Spitfire
na większości zdjęć widać podobne zjawisko co na zdjęciu Łosia. Jak samolot polata, to wszystkie blachy delikatnie sie wybaczają, do tego dochodzi aberracja obiektywu. Krawędź spływu z rzucie z góry jest prosta, ale na zdjęciach wydaję sie że ostatni segment nie. Efekt jest wzmacniany zmianą profilu lotki na tym najwęższym końcu i z tego wychodzi takie właśnie coś. Dobre zdjęcie to ilustrujące jest w biblii do spitfire. Na wszystkich planach skrzydło ma w rzucie z góry prostą krawędź spływu:
a na zdjęciu w tej samej książce wygląda tak:
czy wręcz tak:
narysowanie linii prostej prowadzi do wniosku, że albo jest koncówka odchylona albo cały płat w tym miejscu jest wygięty, bądź zmienia się profil.
dodatkowo efekt potęguje zmiana kształtu lotki w tym miejscu, która daje złudzenie optyczne że krawędź spływu nie jest prosta.
Ja obstawiam efekt spitfire plus niewielką beczkę w obiektywie, te wszystkie zdjęcia są trzaskane Leicami z obiektywami 35 mm ( taki był standard w tamtych czasach do reportażu) i ta beczka będzie podobna na wszystkich zdjęciach. Jak sie poprowadzi linię od krawędzi do krawędzi to wychodzi tak:
i wychodzi efekt jak na zdjęciach spita.
Każde inne założenie powoduje rewizję kształtu skrzydła - albo zmienia się profil albo krawędź spływu nie jest linia prostą. Inaczej się nie da.