Strona 1 z 2

P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: wtorek, 8 września 2009, 14:08
przez michalp78
Odkąd zobaczyłem artykuł w "Aero" dot. "Texa" zawierający jego zdjęcia przy paszczatym, odrapanym Mustangu, wiedziałem, że model tego samolotu kiedyś popełnię.
Sprawa jednak jest trochę skomplikowana.
Samolot ten we wspomnienym artykule (Aero, nr 1, 2008) przedstawiony jest na sylwetce barwnej jako maszyna ze składu 26FS, 51FG (a więc nie jednostki Hilla) n/s 43-6769, z czerwonym kołpakiem śmigła i z żółtymi pasami na statecznikach (jak w pudełkowym malunku 1/72 Revella). Wygląda to pięknie, ale ja na zdjęciach tych pasów nie mogę się doszukać:
Obrazek
1. Czy pasy mogły pojawić się później jako element identyfikacyjny grupy lub squadronu?
Kiedy?

Problematyczny jest też kolor kołpaka.
Przedstawiany jako czerwony w sylwetkach barwnych i w malowaniach modeli, ale znalazłem taką interesującą dyskusję:
http://www.ww2aircraft.net/forum/aircraft-picture-requests/tex-hills-p-51b-mustang-4403.html , w której pojawiło się zdjęcie jakoby tego samego samolotu z kołpakiem w kolorze kadłuba:
Obrazek
Argumenty za tym, że to ta sama maszyna w innym momencie eksploatacji wydają mi się przekonujące (odrapania, kształt szczęki).
2. Czy czerwony kołpak pojawiał się na samolotach 51 grupy lub 26 FS jako element identyfikacyjny, czy to tylko powielany błąd w interpretacji zdjęcia bez uzasadnienia w późniejszych faktach?
No i największy problem - serial.
Według powyższych rozważań na forum (użytkownik Thirtybg przytacza raport MACR) wynika, że 43-6769 został utracony 22. kwietnia 44 r. przez 381FS w Europie.
3. Jaki więc był prawdziwy serial tego samolotu. Czy jest sposób żeby to ustalić?

4. Czy znamy zdjęcia innych mustangów, na których latał Hill?
Mastercraft i Aeromaster w zestawie kalek 48430 proponują takie malowanie:
Obrazek
Co jest podstawą jego opracowania?
W artykule T. Szlagora w Aero jest też wzmianka o tym, że Hill nazywał swoje mustangi Bullfrog, ale pierwszym z serii był P-51A (od października 43'). Czy kojarzycie jakieś fotki tego lub innych mustangów A z 76.FS.
Bardzo będę wdzięczny za jakieś tropy, bo marzy mi się to ogromne odrapanie na burcie kadłuba na przyszłym modelu.

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: wtorek, 8 września 2009, 14:48
przez Jaho63
Jejku, ale problemów. :)
Znajdź tego P-51A to też bym go zrobił. ;o)

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: wtorek, 8 września 2009, 18:08
przez PrzemoL
Jakiś czas temu bardzo interesowała mnie tematyka związana z AVG i 23FG. Niestety materiały, jakie mam, dotyczą jedynie okresu użytkowania P-40. Ale znalazłem informację w Ospreyu nr 35 "P-40 Warhawk Aces of the CBI", że jest też Ospreyowa książeczka "Mustang and Thunderbolt Aces of the CBI" - nr 26. Jestem przekonany, że tam znajdziesz jakieś odpowiedzi na swoje pytania.

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: wtorek, 8 września 2009, 20:55
przez RAV
Znalazłem kiedyś ładny obrazek bez żółtych pasów:
Obrazek

A tu inny (choć bliźniaczo podobny) Mustang z 51 FG (widoczne oznakowanie ogona z podwójnym numerem i bez pasów):
Obrazek

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: wtorek, 8 września 2009, 23:13
przez Jaho63
Zdjęcie znalazłem tylko to jedno co Ty.
A malowanki takie:
Obrazek
Aeromaster daje inne:
Obrazek
Ale może się skusisz na: :)
Obrazek
W Ospreyu nr 26, nie ma malowania Hill’a.

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: wtorek, 8 września 2009, 23:51
przez greatgonzo
W źródłach o 14th AF panuje koncertowy burdel. Nie sposób znaleźć pozycję, która by nie zaprzeczała postawionym przez siebie tezom na przestrzeni paru stron. Grupy i dywizjony zmieniają się w podpisach jak leci.
Żółte pasy na ogonie to symbol 25th FS, 51st FG. Nie widzę powodu, dla którego dowódca 23rd FG miałby latać samolotem z 51st. Mógłby natomiast sobie przy nim popozować przy okazji. Zresztą Hill bardzo niewiele lotów wykonał na B.
Chociaż, jak dla mnie to na tym zdjęciu nie ma nic co miałoby dyskwalifikować ten samolot jako element macierzystej grupy Hilla.Żótych pasów to on nie ma.
W tym czasie w 23rd panował chaos w malowaniach i można było znaleźć i szczęki i NMF i samoloty z imieniem tylko i numerem taktycznym, a bez seriala nawet.
Oczywiście, dochodzi jeszcze temat wymiany samolotów między jednostkami. W monografii AJ Pressu można popatrzeć sobie na fotkę P-51B, który nosi na sobie atrybuty 74th FS i 118th TRS z 23FG i 25th FS z 51 Grupy. To z jakiej jest jednostki?

Jedyna rzecz, jaką się da ustalić ponad wszelką wątpliwość to fakt, że najładniejszym Mustangiem tego TO jest 'Lope's Hope' Lopeza.

P-51A ze szczękami widziałem tylko na okładce drugiej części wspomnianej monografii. Wyszedł spod pędzla Zbigniewa Kolachy.



Skoro jesteśmy przy 14th AF to muszę przytoczyć anegdotkę jaką znalazłem w rozdziale 'The Great American Fighter Aces' poświęconym Hillowi:

Winston Churchill, widząc siedzącego za biurkiem oficera, zapytał o niego swojego asystenta. Ten odpowiedział:
'To Chennault - Latający Tygrys z Chin.'
'Co za twarz! Co za twarz! To szczęście, że jest po naszej stronie.'

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: środa, 9 września 2009, 01:12
przez Gienek
Problem chyba w tym, ze w jakimś opracowaniu ktoś pod zdjęciem:
Obrazek
"P-51B probably 23rd..."
Żółte pasy, biały kołpak (może jakaś interpretacja, że czerwony?)

I oto prawie identyczne ujęcie Mustanga Hilla:
Obrazek
Obrazek
Bez pasów.
A, że Hilla to bezsprzeczne - mamy nawet napis "BULL FROG I"

Czyli ktoś coś miesza ;o)

Pewnie nie jedno ma do powiedzenia Tomasz. Spłodził bodajże w 93' w ACE z p. Skulskim coś o asach na Mustangach w USAAF.
A jakby się Tomek ujawnił to czegoś dowiedzielibyśmy się :mrgreen:

-------------------------
"Tex" - zdjęcie z okresu AVG:
Obrazek

"Tex" jako dowódca 23rd przy swoim osobisty P-51A w grudniu 43':
Obrazek

I jeszcze raz zdjęcie "Texa" bo innych już nie mam:
Obrazek

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: środa, 9 września 2009, 02:13
przez greatgonzo
W tym ACE to akurat o Hillu niestety nie ma. Za to jest fascynująca opowieść o Howardzie, która skłoniła mnie kiedyś do dalszych poszukiwań pilotów, którzy mogli pochwalić się zwycięstwami na różnych frontach i uwzględnili to na swoich samolotach. Jest ich trochę ale przebija chyba wszystkich Curdes :mrgreen: .

Ja mam jeszcze parę Hillów. Wybrałem tych:
1942 - AVG.
Obrazek

2nd PS AVG. Tex klęczy trzeci od prawej.
Obrazek

1944. Z gen. Caseyem Vincentem. Hill uważał, że Vincent byłby idealnym Chief of Staff US Air Force. 'Cały ciężar tej chińskiej wojny spoczywał na jego barkach w wieku 29 lat.'
Obrazek

Nowy Orlean 1945. Z panem 'Co za twarz!'.
Obrazek

Nieco później
Obrazek


Przez te szczęki mylenie 23rd FG z 51st FG to jest prawdziwa obsesja.
A Mustang Hilla to ten Bullfrog raczej. A że się akurat sfotografował przy innym? Mam taką serię zdjęć dla prasy, pilotów Navy w kabinie Hellcata. Ten sam samolot z kupką japońskich flag na burcie i imieniem własnym, ujęcie identyczne - tylko nazwisko pilota wymalowane pod kabiną i jego facjata pod pilotką inne na każdym zdjęciu :lol: .

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: środa, 9 września 2009, 10:27
przez michalp78
Dziękuję za odzew. Niewątpliwie jest bałagan, ale gdzie go nie ma. Jest przecież wojna. To zestawienie fotek z prewego półprofilu wyjaśnia chyba kwestię pasów. Ale nijak nie rozwiązuje zagadki seriala. Przejrzałem pobieżnie seriale mustangów z tego okresu tutaj:
http://home.att.net/~jbaugher/usafserials.html ale nie ma tam numeru żadnego z tych ze zdjęć z wyjątkiem błędnego 436769.
Na zdjęciu RAV serial to chyba 4312330. W powyższym zestawieniu brakuje numerów z końcówkami od 30 do 38. Może do Chin poszły kolejne? Wiem, że to mocno naciągane, ale skoro "263" ma końcówkę 30 to "267" - 34? Niestety nijak to nie jest podobne do numerka pojawiającego się we wszystkich publikacjach.
Gienek napisał(a):Czyli ktoś coś miesza ;o)
"Tex" jako dowódca 23rd przy swoim osobisty P-51A w grudniu 43':
Obrazek

Gdzie tak napisano?
Niestety to ta sama sesja zdjęciowa i ten sam samolot co na kolorowym zdjęciu i w ogólnym ujęciu z Texem skrabiącym się do kabiny:
Obrazek
Obrazek
W tym kadrowaniu dobrze widać różne opony.
A tu jeszcze jedna fotka z tej samej sesji z malowniczymi odapaniami z "Aero" 1/2008:
Obrazek
Myślę, że te fotki zrobiono jakoś pod koniec drugiej tury Hilla (skończyła się 15.10. 1944). Według Szlagora, Mustangi B w 23. FG pojawiły się w marcu 44'. Nie znalazłem informacji kiedy pojawiły się w 51. FG.
Bull Frog I to samolot Texa, ale jak wyglądał pierwszy Bull Frog (A) (nazwa podobno na cześć tubalnego głosu żony Mazie) ?
Swoją drogą ciekawe skąd ten trójkolorowy kołpak w malowaniu aeromastera i mastercrafta? Może jest jeszcze jakaś inna fotografia Bull Froga I. W artykule w Aero jest też wzmianka o przygodzie "Texa"., który wpadł w korony drzew i wylądował samolotem przyozdobionym gałęziami (już w czasie jak 76. FS używał Mustangów B). Mogłoby to tłumaczyć wymianę śmigła i kołpaka.

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: środa, 9 września 2009, 12:09
przez zegeye
Gienek napisał(a):Problem chyba w tym, ze w jakimś opracowaniu ktoś pod zdjęciem:
Obrazek
"P-51B probably 23rd..."
Żółte pasy, biały kołpak (


No właśnie... biały, czy może srebrny? A może żółty.... taka informacja jest w książce z serii Flying Colors (Squadron)

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: środa, 9 września 2009, 12:18
przez caughtinthemiddle
michalp78 napisał(a):Swoją drogą ciekawe skąd ten trójkolorowy kołpak w malowaniu aeromastera i mastercrafta? Może jest jeszcze jakaś inna fotografia Bull Froga I.


Mastercraft pewnie ściągnął z Errormastera. To malowanie występuje też we wspomnianym przez Janusza zestawie Aeromastera 72176. Źródła podane w instrukcji to:
1. Sharks over China. The 23rd FG in WWII
2. Aircam #05 North American P-51B/C Mustang in USAAF Service*
3. Aerodetail #13 P-51 Mustang
4. Camouflage & Markings #16 P-51 & F-6
5. Detail & Scale P-51 Mustang Nos 50 and 51**
6. Flying Colors P-51 Mustang (Squadron)
7. P-51 Mustang (Squadron)***

* Zawiera zdjęcie Bullfrog I wrzucone przez Gienka. Na jego podstawie można pokusić się o tezę, że kołpak mógł mieć więcej, niż jedną barwę, ale białego ni diabła sobie tam nie wyobrażam...
** Nic nie wnoszą do sprawy.
*** Chodzi pewnie o In Action, jest tam jedna fotka P-51B z 23rd FG na s. 34

Trzeba też brać poprawkę na fakt, że AMDecals lubią sobie różne rzeczy brać znikąd.

Możliwe, że pomogłaby Ci ta książka:
http://www.amazon.com/Tex-Hill-Flying-David-Lee/dp/1885354150/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1252432689&sr=1-1

Aczkolwiek, może się też zdarzyć, że guzik się z niej dowiesz - nabyłem swego czasu mimo wszystko dość bogato ilustrowaną biografię Otto Kittela i niestety nadal nie mam pewności, jak powinien wyglądać jego Fw 190 (którykolwiek).

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: środa, 9 września 2009, 12:56
przez Jaho63
caughtinthemiddle napisał(a):nadal nie mam pewności, jak powinien wyglądać jego Fw 190 (którykolwiek).

Bardzo bym prosił o nie rozwijanie tej kwestji: ;o)
Obrazek

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: czwartek, 10 września 2009, 00:20
przez Gienek
michalp78 napisał(a):Gdzie tak napisano?

Pod tym zdjęciem:
"Tex Hill: Flying Tiger," - Honoribus Press
a opublikowanym w Airport Journals:
Lt. Col. Tex Hill took command of the 23rd Fighter Group in November 1943. After this P-51A was assigned as his personal plane, his crew chief decorated it with shark’s teeth and painted “The Bullfrog,” his pet name for his wife, on the side of the engine

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: czwartek, 10 września 2009, 00:24
przez Jaho63
Gienek napisał(a):After this P-51A was assigned as his personal plane

No fajowo by było, ale raczej po tych odrapaniach to jest (na zdjęciu) P-51B, niestety.

Re: P-51 col. Davida "Texa" Hilla.

PostNapisane: czwartek, 10 września 2009, 08:48
przez michalp78
zegeye napisał(a):No właśnie... biały, czy może srebrny? A może żółty.... taka informacja jest w książce z serii Flying Colors (Squadron)

Według mnie srebrny (NMF) mógłby być. Zwłaszcza, że po okolicy pałentało się trochę niepomalowanych mustangów i podmiana części wchodziłaby w grę (czerwony zdecydowanie nie). A jakie końcówki skrzydeł?
Gienek napisał(a):"Tex Hill: Flying Tiger," - Honoribus Press
a opublikowanym w Airport Journals:
Lt. Col. Tex Hill took command of the 23rd Fighter Group in November 1943. After this P-51A was assigned as his personal plane, his crew chief decorated it with shark’s teeth and painted “The Bullfrog,” his pet name for his wife, on the side of the engine

Rozumiem,, że całej książki nie masz, tylko zdjęcie z niej, opublikowane gdzie indziej? Myślę, że to porównanie fotek rozwiewa wątpliwości - to nie jest P-51A "Bull Frog", ale ten odrapaniec.
Jaho63 napisał(a):No fajowo by było, ale raczej po tych odrapaniach to jest (na zdjęciu) P-51B, niestety.

A co wtym fajowego Janusz? Mnie to by tylko rozjuszyło, bo w paru miejscach napisano o "Bull Frogu" A, wiemy, że raczej powinien mieć paszczę i napis, ale nie wiemy nic więcej. Takie zdjęcie nic nie mówi. Ja nie będę marudził, że ten ze zdjęć to nie Mustang Hilla (to nie moje zboczenie ;o) ) i chyba i tak go spróbuję zrobić (moje zboczenie to podniszczone maszyny z udokumentowanymi śladami eksploatacji, a to jest świetny materiał). Tylko ten serial... Jakiś pomysł?
Co myślicie o tym?
michalp78 napisał(a):Na zdjęciu RAV serial to chyba 4312330. W powyższym zestawieniu brakuje numerów z końcówkami od 30 do 38. Może do Chin poszły kolejne? Wiem, że to mocno naciągane, ale skoro "263" ma końcówkę 30 to "267" - 34? Niestety nijak to nie jest podobne do numerka pojawiającego się we wszystkich publikacjach.