Brygada Pościgowa i jej samoloty

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 14 maja 2018, 09:45

Witam
Chcę przedstawić temat samolotów P-11, które w rzeczywistości były ale nie ma ich na zdjęciach /lub tak się wydaje/.
Chodzi o samoloty dowódców dyonów Br.P.
Przeglądając dostępne fotografie oraz po lekturze wielu publikacji nasuwają się takie wnioski, wątpliwości i spostrzeżenia.

1. Samolotów w eskadrach było po 10 -wg literatury / i pewnie żródeł/
2. Oznakowanych samolotów godłem jednej eskadry jest jedenaście /pewne 113 i 112 em/
3. Samoloty oznakowane skośnymi pasami /112 i 113/ przypisywane są dowódcom eskadr.
4. Nie ma samolotów dowódców dyonów.
5. Czy W. Gnyś dow. 114em fotografowałby się na tle nie swojego samolotu? /nr "1" z jasnym zagłówkiem/
6. Dlaczego 113 em przy starcie ma 12 samolotów?
7. Dlaczego oficer techniczny 114 em T. Szumowski twierdził, że etatowo w eskadrze powinno być 12 samolotów?

Wnioski nasuwają się takie:

1. Przypisywane dowódcom eskadr samoloty / ze skośnymi pasami/ w rzeczywistości były samolotami dowódstwa dyonów.
2. Samoloty dow. eskadr miały dodatkowe inne oznakowanie /zagłówki w kolorze, wg mnie, błękitnym w 113 i 114 em/
3. Przydzielenie po jednym samolocie do eskadry było organizacyjnie i "politycznie" poprawne.
4.Nie ma racjonalnego wytłumaczenia braku "tych" samolotów na fotografiach przedwojennych.
5. Samoloty 113-tej startowały z dwoma samolotami dowódców dyonu IV/1
6. Dlaczego Gabszewicz /of.takt./, w pierwszym dniu wojny, poleciał "4" a nie swoim oznakowanym skoro podobno go miał?

Pozdrawiam i proszę o pomoc w rozwiewaniu moich /i zapewne nie tylko moich/ wątpliwości. :D
P.S. Trochę się to kłóci z tym co dotychczas napisane ale raz kozie śmierć :lol:
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 14 maja 2018, 13:15

Bogdan Stanek napisał(a):5. Czy W. Gnyś dow. 114em fotografowałby się na tle nie swojego samolotu? /nr "1" z jasnym zagłówkiem/

To chyba pomyłka - Gnyś latał w eskadrze krakowskiej.

Takie ogólne pytanie (na razie nie mam dostępu do literatury, więc nie analizuję szczegółowo) - czy w ogóle było dość "jedenastek" by zapełnić całkowicie te etaty (10 w eskadrze plus klucze sztabowe) oczywiście chodzi mi o moment o którym mowa, a nie o całkowitą liczbę wyprodukowanych - czy o 1 września, czy wcześniej? Ogólnie wiadomo, że "jedenastki" w 1939 r. nie były już produkowane, a przecież wykruszały się. Zumbach np. rozwalił swoją w maju.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 14 maja 2018, 21:42

To chyba pomyłka - Gnyś latał w eskadrze krakowskiej

To nie pomyłka, w ML 37 cz.2 str. 7 jest fotografia i podpis:
"P11c nr 1 ze 114 Eskadry: Samolot dowódcy eskadry kpt. Władysława Gnysia(sen.) z białą owiewką za kabiną i białym pasem z lewej strony usterzenia".
Kiedyś usiłowałem odczytać numer seryjny, to było 8.52 lub 8.72 /niepewne bo foto słabe/

Wywołałem temat bo i rachunki, i fotografie, i dane z literatury wykazują niespójność w tej materii a przez to mogły być przypisane samoloty nie tym pilotom co powinny.
Pozdrawiam
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Paweł Wymysłowski » poniedziałek, 14 maja 2018, 23:26

Bogdan Stanek napisał(a):
To chyba pomyłka - Gnyś latał w eskadrze krakowskiej

To nie pomyłka, w ML 37 cz.2 str. 7 jest fotografia i podpis:
"P11c nr 1 ze 114 Eskadry: Samolot dowódcy eskadry kpt. Władysława Gnysia(sen.) z białą owiewką za kabiną i białym pasem z lewej strony usterzenia".


To nie ten Gnyś. To jego stryj, który zginął w katastrofie w 1938 roku.
http://niebieskaeskadra.pl/?control=8&id=1775
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 15 maja 2018, 06:42

Panie Pawle
Oczywiście ma Pan rację.
To zdjęcie jest bardzo ważne, w kontekście tego o czym piszę, bo przedstawia dowódcę eskadry z jego samolotem numerowanym na kadłubie i dodatkowymi oznaczeniami.
Kolor zagłówka - dowódca a pas z lewej strony statecznika pionowego - eskadra. Malowali jeszcze koło, też lewe.
Wynika z tego, że dowódca był "jednym z dziesięciu" a nie z jedenastu.

Pozdrawiam
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez GrzeM » wtorek, 15 maja 2018, 09:11

Panowie, oczywiście się pomyliłem i po prostu zapomniałem o tym drugim (a właściwie pierwszym) Gnysiu. Przepraszam za zamieszanie, nie powinienem odpowiadać w pośpiechu.

Sprawdziłem stan Brygady Pościgowej na 1 września 1939 - Łukasz Łydżba podaje 54 samoloty. W Dywizjonie IV/1 113EM miała mieć 12 lub 13 samolotów, 114EM i 123 EM po 10.

Zastanawiałem się nad tymi malowaniami - nie wiemy, które z nich były stałymi oznaczeniami, a które tymczasowymi (na manewry, pokazy). Być może owiewka za pilotem w maszynie Gnysia była oznaczeniem tylko na czas manewrów?
Coś jak tu:
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 15 maja 2018, 10:32

Panie Grzegorzu
Łukasz Łydżba w swojej książce "IV/1 Dywizjon Myśliwski" na stronie 45 w tabelce podaje: 113-10, 114-13 i 123-10.
Natomiast Pan Cynk w swojej pracy potwierdza te dane za wyjątkiem 13 samolotu w 114, który wg Szumowskiego pochodził z eskadry treningowej/w ostatniej chwili przed wylotem do Poniatowa/ i na którym Szumowski poleciał. Pisze: ..byłem dumny z siebie, mogąc kołować na spotkanie innych myśliwców....
Pan Cynk mógł tej relacji nie znać bo zaliczył Szumowskiego do pilotów a oficera techn. podaje innego.
Powyższe zapisy sugerują, że samoloty dowódców dyonu były na stanie 114-tej ale mąci obraz samolot 113-tej z e skośnymi pasami z Okęcia/kadłub/.
Co do oznaczeń z Pana "7"-ki to wg tego co czytałem oznaczenia tymczasowe malowano wapnem /niestarannie bo farba wapienna słabo kryje na podłożu niechłonnym/ natomiast te "wyraziste",starannie namalowane, nazwałbym funkcyjnymi np. zagłówki i pasy oraz piasty kół.
Problem z oznakowanie samolotów 114-tej jest taki, że ta eskadra najwięcej zamalowała po wejściu w życie rozkazu.
Pzdr
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez GrzeM » wtorek, 15 maja 2018, 13:56

Bogdan Stanek napisał(a):Panie Grzegorzu
Łukasz Łydżba w swojej książce "IV/1 Dywizjon Myśliwski" na stronie 45 w tabelce podaje: 113-10, 114-13 i 123-10.
Natomiast Pan Cynk w swojej pracy potwierdza te dane za wyjątkiem 13 samolotu w 114

Na pewno ma Pan rację - a ja muszę przestać pisać "z głowy" - nie mając tekstu przed oczami - bo jak śpiewali Starsi Panowie "bo pamięć, bo pamięć nie ta". Tak się niestety ostatnio składa, że raz mam dostęp do książek, a zupełnie kiedy indziej do komputera, stąd te pomyłki. Mój pośpiech wynika z entuzjazmu i jednocześnie z obawy, że później znowu nie będę miał czasu poważniej przysiąść nad tematem. Porusza Pan ciekawe tematy a ja niestety jestem ostatnio okropnie zapracowany i trochę nie nadążam...
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 15 maja 2018, 21:27

Panie Grzegorzu
Cel jest określony, entuzjazm zdeklarowany, wszystko zmierza w dobrym kierunku :D
Mnie też wiele umknęło z pamięci i tak dzisiaj doczytałem w książce P. Cynka o 4 kaemach Dudwała co potwierdza obie wersje faktów związanych z tym samolotem.
Ponadto na upublicznionym zdjęciu Poddębskiego jest jedna szczególna jedenastka , nie ma jakichkolwiek oznaczeń poza szachownicami a te pod skrzydłami mają białe pola. Jest ona w centrum ujęcia wyłowiona ze środka całego "stada" i nie ma "N"-ki.
Podobno przypadki nie istnieją :D
Pozdrawiam
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 19 grudnia 2018, 12:19

Odgrzewam wątek , oto nowy argument na poparcie moich poglądów o oznakowaniu sam. dow. dyonów
Zdjęcie znane: 111 + 112 em - 9samolotów na Okęciu
Obrazek
Na zdjęciu jednocześnie widać samolot 112 em ze skośnym pasem /inne znane foto-wlocie ?/ oraz samolot nr 1 ,wg mnie dowódcy eskadry.
Jeżeli chodzi o numery boczne, to taki jest mój stan wiedzy na ten temat, proszę to akceptować lub ignorować. Wybór należy do uczestników forum .
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 26 stycznia 2019, 21:43

Czy są wydane plany Pzl P-11a inne od tych w monografii AJ-Press,u lub Samoloty myśliwskie września 1939 ?
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez GrzeM » sobota, 26 stycznia 2019, 22:02

Są w PKLu - w dużym wydaniu i w serii broszurowej.
Dość proste, w skali 1/72.
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 26 stycznia 2019, 23:39

Dziękuję, zapomniałem, że leży na półce :D
Ciekawa sprawa, że nie ma rzutu z boku P-11a a na tym mi zależy najbardziej.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez GrzeM » niedziela, 27 stycznia 2019, 10:36

Oooo, rzeczywiście gdzieś zgubili rzut z boku! W dużym PKLu jest.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Brygada Pościgowa i jej samoloty

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 30 stycznia 2019, 04:13

Oooo, rzeczywiście gdzieś zgubili rzut z boku! W dużym PKLu jest.

Trochę siedziałem nad P11a, te plany które mam odbiegają od tego co na fotografiach.
Narysowałem ster kierunku i ster wysokości,
Obrazek
i
Obrazek

Oba różnią się od posiadanych przeze mnie planów.
Zwłaszcza ster wysokości w części" przylegającej" do steru kierunku.
Ciekawe czy "projekty" domknięte, bo jest więcej różnic /same szczegóły/ w obrębie kadłuba i statecznika pionowego.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości