Strona 1 z 1

Spitfire - kadłubowa kokarda by Supermarine

PostNapisane: niedziela, 7 kwietnia 2019, 22:41
przez Jacek Bzunek
Pomoże ktoś? Za AJ-Pressem nr. 71 ogarniam że w Supermarine i CBAF malowano w odmiennych miejscach kadłubową kokardę. CBAF miało malować przesunięto bardziej do tyłu tak że środek kokardy miał się znajdować poza tylną krawędzią luku radia. Zarówno w Polish Wings nr.6 jak i kalkach Model Maker'a wszystkie kokardy malowane są w ten sam sposób.
Moja ofiara to RF P serial N3108 produkcji Supermarine - gdzie powinien mieć kokardę?
Obrazek

Re: Spitfire - kadłubowa kokarda by Supermarine

PostNapisane: wtorek, 9 kwietnia 2019, 13:48
przez Bogdan Stanek
Nie wiem czy to ten sam
Ten ma białe koło pod godło przy wiatrochronie, nie widać ogona i numeru.
Zdjęcie pochodzi z sesji z RF_A i RF_J
Obrazek

Re: Spitfire - kadłubowa kokarda by Supermarine

PostNapisane: wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:30
przez MarCo
Jacek Bzunek napisał(a):Za AJ-Pressem nr. 71 ogarniam że w Supermarine i CBAF malowano w odmiennych miejscach kadłubową kokardę. CBAF miało malować przesunięto bardziej do tyłu tak że środek kokardy miał się znajdować poza tylną krawędzią luku radia. [...] Moja ofiara to RF P serial N3108 produkcji Supermarine - gdzie powinien mieć kokardę?

No trochę ogarniasz a trochę nie :) W każdym przypadku środek kokardy był poza tylną krawędzią luku (nie zawsze radia). Pomijając wczesne usytuowanie kokardy (39" za krawędzią luku i w osi podłużnicy) to w zakładach macierzystych znak był umieszczany 53" (1346mm) za tylną krawędzią luku oraz 6" (152mm) nad podłużnicą kadłuba, a u Vickersa odpowiednio 52 1/4" (1327mm) + 7 1/2" (190mm). Różnice łatwo policzyć: w CBAF kokarda była bardziej z przodu i wyżej, przesunięcie przelicz na swoją skalę i masz odpowiedź jak bardzo to jest zauważalna różnica. Na zdjęciach prawdziwych maszyn bardziej zauważysz ten znak wyżej/niżej (niespełna 4cm różnicy w realu) niż dalej/bliżej (niecałe 2cm). Ale to wszystko aplikuje tylko do samolotów które miały znak namalowany fabrycznie, te po przemalowaniu to co sztuka to inny. Sęk w tym że znane mi zdjęcie N3108 nie pokazuje znaku, więc coś musisz przyjąć.

Bogdan Stanek napisał(a):Nie wiem czy to ten sam
Ten ma białe koło pod godło przy wiatrochronie, nie widać ogona i numeru.

Czyli wiesz że to inna maszyna :D
Ostatnią cyfrę numeru (5) widać pod literą R. Jest sporo zdjęć tej konkretnej maszyny - to Spitfire MkII - P7385, trzeci z kolei RF-P. Drugim był P8029 - oba wyprodukowane przez Vickersa. Ten, o który pyta Jacek, to MkI z Supermarine.

Re: Spitfire - kadłubowa kokarda by Supermarine

PostNapisane: wtorek, 9 kwietnia 2019, 19:47
przez MarCo
... nieudana edycja postu powyżej :)

Re: Spitfire - kadłubowa kokarda by Supermarine

PostNapisane: wtorek, 9 kwietnia 2019, 21:18
przez Jacek Bzunek
Podziękował