Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez Jostein » niedziela, 2 czerwca 2019, 19:38

HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):Przetarg był ogłaszany na konkretne śmigłowce. Tzn. przede wszystkim wersje specjalistyczne: ZOP i CSAR. Zgłosiło się trzech oferentów, z czego dwóch zaproponowało sprzęt nieprzystający do warunków, nie posiadający takich wariantów. A w dodatku w jednym przypadku w ogóle jeszcze nie istniejący. W tej sytuacji wygrał ten oferent, który potrzebny nam sprzęt zaoferował.


No i to jest w całej sprawie najzabawniejsze.
Średniej wielkości państwo ogłasza przetarg na zakup 70 helikopterów po czym po półtora roku okazuje się, że zachodni producenci właściwie zlewają całą rzecz, a kryteria spełnia jedynie Airbus ze swoim Caracalem. :mrgreen:


Właściwie to należało się tego spodziewać. Po tym, jak po kolei unieważniono przetargi na samoloty dla VIP (jeżeli dobrze pamiętam, wygrały Falcony 900) i na samoloty szkolno-treningowe (wygrały wówczas te, które i tak w końcu kupiliśmy, czyli M346). Tym niemniej, Caracal trafiał w nasze potrzeby, czyż nie?
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:47
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez HK1885 » niedziela, 2 czerwca 2019, 19:46

Jostein napisał(a):Właściwie to należało się tego spodziewać. Po tym, jak po kolei unieważniono przetargi na samoloty dla VIP (jeżeli dobrze pamiętam, wygrały Falcony 900) i na samoloty szkolno-treningowe (wygrały wówczas te, które i tak w końcu kupiliśmy, czyli M346).

Tylko nie mówimy o homeopatycznych ilościach jak w przypadku samolotów dla VIPów czy maszynach szkolnych, a o 70 sztukach. :mrgreen:


Jostein napisał(a):Tym niemniej, Caracal trafiał w nasze potrzeby, czyż nie?

Bezapelacyjnie tak. :mrgreen:

Trafiał bo specyfikacja była napisana pod Caracala?
Trafiał bo Airbus miał wziąć ten przetarg?
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez Jostein » niedziela, 2 czerwca 2019, 20:05

HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):Właściwie to należało się tego spodziewać. Po tym, jak po kolei unieważniono przetargi na samoloty dla VIP (jeżeli dobrze pamiętam, wygrały Falcony 900) i na samoloty szkolno-treningowe (wygrały wówczas te, które i tak w końcu kupiliśmy, czyli M346).

Tylko nie mówimy o homeopatycznych ilościach jak w przypadku samolotów dla VIPów czy maszynach szkolnych, a o 70 sztukach. :mrgreen:



Tyle, że wówczas mieliśmy apetyt nie na 8 treningowców, a na większą ich liczbę. Tym niemniej, gdy już raz cię uznają za niepoważnego kontrahenta, trudno się takiej łatki pozbyć.


HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):Tym niemniej, Caracal trafiał w nasze potrzeby, czyż nie?

Bezapelacyjnie tak. :mrgreen:

Trafiał bo specyfikacja była napisana pod Caracala?
Trafiał bo Airbus miał wziąć ten przetarg?


Co szkodziło i Sikorskiemu, i Aguście-Westlandowi zaproponować wówaczas takie śmigłowce, jakich potrzebowaliśmy, czyli S-92 i AW-101? Nic. Zamiast tego wystawili to, co im nie schodziło, bo też i się do niczego nie nadawało. A, powtarzam, w pierwszej kolejności zależało nam na śmigłowcach ZOP i CSAR. Skoro Caracale takie zapotrzebowanie zaspokajały, zaś pozostałe oferty - nie, nie widzę żadnych podstaw do wysnuwania obłąkańczych teorii spiskowych.
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 2 czerwca 2019, 20:30

Jostein napisał(a):Co szkodziło i Sikorskiemu, i Aguście-Westlandowi zaproponować wówaczas takie śmigłowce, jakich potrzebowaliśmy, czyli S-92 i AW-101? Nic. Zamiast tego wystawili to, co im nie schodziło, bo też i się do niczego nie nadawało. A, powtarzam, w pierwszej kolejności zależało nam na śmigłowcach ZOP i CSAR. Skoro Caracale takie zapotrzebowanie zaspokajały, zaś pozostałe oferty - nie, nie widzę żadnych podstaw do wysnuwania obłąkańczych teorii spiskowych.

S-92 to cywilny śmigłowiec z jedną trefną wersją ASW dla Kanady. W Polsce spodobał się tylko dlatego że Agusta z Airbusem wzajemnie blokowały wystawienie NH-90. Merlina w 2014/15 nikt nie brał pod uwagę.

Jostein napisał(a):Tyle, że wówczas mieliśmy apetyt nie na 8 treningowców, a na większą ich liczbę. Tym niemniej, gdy już raz cię uznają za niepoważnego kontrahenta, trudno się takiej łatki pozbyć.

Przetarg na 16 szt LIFTów zakończono w 2011 bez rozstrzygnięcia - faworytem był podobny TA/FA-50. M-346 wybrano w ramach kolejnego przetargu na AJT.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez Jostein » niedziela, 2 czerwca 2019, 20:37

Jacek Bzunek napisał(a):
Jostein napisał(a):Co szkodziło i Sikorskiemu, i Aguście-Westlandowi zaproponować wówaczas takie śmigłowce, jakich potrzebowaliśmy, czyli S-92 i AW-101? Nic. Zamiast tego wystawili to, co im nie schodziło, bo też i się do niczego nie nadawało. A, powtarzam, w pierwszej kolejności zależało nam na śmigłowcach ZOP i CSAR. Skoro Caracale takie zapotrzebowanie zaspokajały, zaś pozostałe oferty - nie, nie widzę żadnych podstaw do wysnuwania obłąkańczych teorii spiskowych.

S-92 to cywilny śmigłowiec z jedną trefną wersją ASW dla Kanady. W Polsce spodobał się tylko dlatego że Agusta z Airbusem wzajemnie blokowały wystawienie NH-90. Merlina w 2014/15 nikt nie brał pod uwagę.

Jostein napisał(a):Tyle, że wówczas mieliśmy apetyt nie na 8 treningowców, a na większą ich liczbę. Tym niemniej, gdy już raz cię uznają za niepoważnego kontrahenta, trudno się takiej łatki pozbyć.

Przetarg na 16 szt LIFTów zakończono w 2011 bez rozstrzygnięcia - faworytem był podobny TA/FA-50. M-346 wybrano w ramach kolejnego przetargu na AJT.



Trefna, jak trefna, fakt, problemy bodaj z przekładnią były spore i zaowocowały kilkuletnią obsuwą dostaw "Cyclonów" dla CAF. Swoją drogą, zastanawiało mnie (choć umiarkowanie), dlaczego nie zdecydowali się na AW-101, skoro mieli już ratownicze "Cormoranty"?
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez HK1885 » niedziela, 2 czerwca 2019, 20:52

Jostein napisał(a):Tym niemniej, gdy już raz cię uznają za niepoważnego kontrahenta, trudno się takiej łatki pozbyć.

Litości...
W przetargu na 70 helikopterów sentymenty nie grają roli. :mrgreen:

Jostein napisał(a):Co szkodziło i Sikorskiemu, i Aguście-Westlandowi zaproponować wówaczas takie śmigłowce, jakich potrzebowaliśmy, czyli S-92 i AW-101? Nic. Zamiast tego wystawili to, co im nie schodziło, bo też i się do niczego nie nadawało.

Bardzo dobrze postawione pytanie.

Jostein napisał(a):nie widzę żadnych podstaw do wysnuwania obłąkańczych teorii spiskowych.

To są bardzo proste pytania, a nie teorie spiskowe. :mrgreen:

Zresztą sam takie pytania stawiasz... :lol:
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez net_sailor » niedziela, 2 czerwca 2019, 21:26

HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):Co szkodziło i Sikorskiemu, i Aguście-Westlandowi zaproponować wówaczas takie śmigłowce, jakich potrzebowaliśmy, czyli S-92 i AW-101? Nic. Zamiast tego wystawili to, co im nie schodziło, bo też i się do niczego nie nadawało.

Bardzo dobrze postawione pytanie.

A odpowiedź banalnie prosta - oni znają nasze możliwości finansowe i z takimi konstrukcjami nie byliby konkurencyjni cenowo względem Airbusa z Caracalem. Z offsetem też by nie zaszaleli, bo to nowe konstrukcje, na których jeszcze trzeba zarobić - program ich rozwoju jeszcze się nie zwrócił żeby tak oddać lekką ręką produkcję i serwis. Zatem cena byłaby odpowiednio wysoka ze względu na koszt samego śmigłowca a po po doliczeniu do ceny utraconych zysków z przyszłych sprzedaży usług serwisowych osiągnęłaby astronomiczny pułap.
Światowe koncerny naprawdę nie są głupie i znają polskie ustawy budżetowe na wylot. Wiedzą ile można od nas wyciągnąć, tzn. ile jesteśmy w stanie zakupić oraz wydać na późniejsze utrzymanie i do tego dostosowują swoją ofertę.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Czy Węgrzy pozbędą się Jas 39 Grippen ?

Postprzez Jostein » niedziela, 2 czerwca 2019, 21:28

HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):Tym niemniej, gdy już raz cię uznają za niepoważnego kontrahenta, trudno się takiej łatki pozbyć.

Litości...
W przetargu na 70 helikopterów sentymenty nie grają roli. :mrgreen:


Sentymenty - nie, ale kalkulacje już tak. A tu - jak widać - opłaciłoby się Francuzom raczej w tym przetargu nie startować.

HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):Co szkodziło i Sikorskiemu, i Aguście-Westlandowi zaproponować wówaczas takie śmigłowce, jakich potrzebowaliśmy, czyli S-92 i AW-101? Nic. Zamiast tego wystawili to, co im nie schodziło, bo też i się do niczego nie nadawało.

Bardzo dobrze postawione pytanie.
A próba udzielenia na nie odpowiedzi stanowi świetne lekarstwo na manię wielkości, tzn, bycia "ważnym sojusznikiem".

HK1885 napisał(a):
Jostein napisał(a):nie widzę żadnych podstaw do wysnuwania obłąkańczych teorii spiskowych.

To są bardzo proste pytania, a nie teorie spiskowe. :mrgreen:

Zresztą sam takie pytania stawiasz... :lol:


Tyle, że jakby brak podstaw do wysnuwania teorii o "ustawionym" przetargu, skoro wszyscy oferenci mieli w w palecie produktów śmigłowce odpowiadające potrzebom zamawiającego. Skoro tylko jeden z nich taki produkt zaoferował, nie było nic niezwykłego w wyborze tej akurat oferty. Co innego, gdyby oprócz Caracali wystartowały właśnie Merliny i "Bighawki". Ale tak się nie stało.

Co więcej, nie wysuwałem żadnych hipotez spiskowych - stwierdziłem jedynie, że nic nie stało na przeszkodzie, by Merlin i "Bighawk" zostały nam zaoferowane. Odpowiedź na pytanie potraktowałem jako oczywistą - ani dla Jankesów, ani Włochów czy Brytyjczyków nie jesteśmy ani ważnymi sojusznikami, ani partnerami biznesowymi.
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:47
Lokalizacja: Gdańsk

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości