Strona 1 z 2

Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i OAW

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2020, 13:23
przez TK
Mam pytanie do wszystkich wielbicieli i znawców szmatopłatów. Mianowicie, jakie są właściwie różnice pomiędzy Fokkerami D. VII produkowanymi przez zakłady macierzyste, czyli Fokker, a zakładami Albatros-Werke, czy filii w Pile, czyli OAW? Chodzi mi głównie o różnice zewnętrzne. Gdzie można szukać materiałów na ten temat? Od razu pytanie, czy można z Fokkera VII OAW 1/72 Eduarda zrobić D.VII z zakładów Fokkera? Pytam bo nie miałem tego zestawu w ręce, a wygląda, że ma sporo dodatkowych części.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdr,
Tomek

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2020, 13:57
przez potez
Różnią się w zasadzie panelami osłon silnika, każda fabryka miała swój wzór przetłoczen i wzierników, dodatkowo jeszce wczesny/późny wariant. Wszystko jest rozpisane w Fokker D.VII Anthology z Windsocka w częsciach od 1 do 3. Wydawnictwo w formie paierowej w zasadzie niedostępne ale za to można znaleźć wiadomo gdzie ( instrukcje do wariantów Wingnut Wingsów albo Edka) . Wszyscy inni przepisywali od Rimmela jego ustalenia a rysunki co najwyżej z tuszu w jakim były oryginalnie robione przerysowano w programie graficznym i jest profeska.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: czwartek, 5 marca 2020, 14:02
przez TK
dzięki Potez. To jest już jakiś zaczyn myślowy ;)

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 08:52
przez wasilewskiadam
To nie zaczyn:)...to ..Potez streścił około 150 stron :) nie widziałem 3 tomu:(
i wskazał kierunek.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 11:43
przez potez
Nie ma potrzeby czytać, wystarczą wkładki w rysunkami :)

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 12:23
przez TK
Czyli jest to już czysty destylat ;) Faktycznie nie widziałem nigdzie części 3 tego opracowania. Dwie pozostałe są generalnie do zdobycia.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 12:39
przez kojot69

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 12:45
przez TK
No i zostałem oświecony ;) To jest naprawdę "mówisz & masz"
Dziękuję bardzo.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 20:47
przez GrzeM
Do tego co słusznie napisał Potez warto dodać jeszcze drugie podstawowe, skuteczne zaklęcie: "uważnie patrz na zdjęcia". Rzeczywiście, różnice są głównie w panelach bocznych (wzierniki, żaluzje), a do tego w chłodnicach i samych silnikach oraz śmigłach. I oczywiście jest ich więcej, niż standardowe warianty poszczególnych fabryk z podziałem na "wczesny"/"późny".

"Późny" Fokker jest prawie taki sam jak "późny" OAW - bodaj jedną żaluzję trzeba zeszlifować. Ale warto widzieć zdjęcie "swojego" samolotu.

A szukasz czegoś konkretnego?

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 22:15
przez TK
Chodzi mi o maszynę nr 262/18, pilot Emil Thuy (Jasta 28w) połowa 1918.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 23:41
przez potez
http://www.wingnutwings.com/ww/v2B590C86/www/products/model_kitsets/32067/online_instructions/32067%20Fokker%20D.VII%20(Fok)%20Early%20Instructions.pdf
Robisz wszystko jak w instrukcji, schemat malowania A jeżeli trzeb adokonac jakiegoś wyboru. po prostu kopiujesz to co zrobił wingnut. Ksiazki ci do niczego w takiej sytuacji niepotrzebne.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: sobota, 7 marca 2020, 23:44
przez GrzeM
To z Edkiem masz tu problem, bo Twój to najwcześniejszy wariant z fabryki Fokkera w Schwerinie. Także z inną rurą wydechową, przechodzącą na wylot przez panel boczny. Co prawda ta rura jest w zestawie Edka (części 1 i 3 na ramce A) ale panel boczny jest sporo inny niż w OAW. Możesz co prawda wiercić i szlifować, ale czy warto? Możesz też kupić blaszkę Parta "Fokker early" ale ona jest dopasowana do Rodena, nie wiem jak będzie współgrała z Eduardem.
Obrazek

Szczegóły jak zwykle bezkonkurencyjnie pokazuje Wingnut (twój to wariant "A"):
Obrazek

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: niedziela, 8 marca 2020, 00:27
przez potez
Po co tą blaszkę kupować? żeby kase wyrzucicc? Przeciez te paneliki to mozna bez problemu zrobić na podstawie przeskalowanej instrukcji z WnW : wyciać z cieniutkiego polistyrenu. akurat trafił sie najłatwiejszy wariant do przerabiania, zero przetłoczeń, 3 prostokąciki wzierników do naklejenia i gotowe.

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: niedziela, 8 marca 2020, 13:14
przez TK
Raz jeszcze dzięki dla Was - teraz sprawa jest "alles klar" jak to można powiedzieć ;)

Re: Fokker VII - różnice pomiędzy producentami Fok. vs Alb i

PostNapisane: piątek, 1 maja 2020, 15:51
przez Puskal
Podłącze się pod wątek. Czy ktoś wie jaką dokładnie wersją był fokker z czachą i napisem "Memento Mori". Zdjęcie z lotnictwa z szachownica i drugie, chyba z wcześniejszego etapu, z muzeum krakowskiego.
Obrazek
Pytań bo nie wiem co kupić od edka w 72.

Z tego co widzę to na całości jest 4 kolorowa lozenga. Czy coś wiadomo na temat taśm na żeberkach, w jakim mogły być kolorze. Czy krzyże na kadłubie były i zostały zamalowane, na lewej burcie są jakieś plamy ale na prawej nic nie widzę. No i ostatnie pytanie o czachę, czy była po obu stronach. Bardziej jaki był zwyczaj malowania takich godeł bo domyślam się, że zdjęcia drugiej strony nie ma.