Strona 1 z 1

Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 12:58
przez Mac Eyka
Przeszukując różnego typu publikacje staram się znaleźć wiarygodne zdjęcie lub rysunek fotela pilota w myśliwcach Polikarpowa. Przyzwyczaiłem się do tego, że fotel pilota myśliwca z II WS ma jedne pasy u góry, "mocowane" do ramion oraz krótsze pasy biodrowe. Wertując swoje zasoby zauważyłem jednak, że w "Iszakach" pilot "mocowany" był tylko pasami biodrowymi.
Chciałbym potwierdzić czy to prawda.

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 13:52
przez kojot69
Obrazek

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 15:14
przez Mac Eyka
Miałem na myśli, miedzy innymi, właśnie ten schemat.
Z tym, że nie widać na nim na przykład sprzączek. A po za tym właśnie brak górnych pasów nieco mnie zastanawia.
Bo pilot podczas ostrego manewrowania, a rodzina I-15/152/153 pomyślana była jako właśnie maszyny wysoko manewrowe, musiał strasznie "latać" w kabinie.

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 16:36
przez Ireneusz
To zdjęcie I-153
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 21:30
przez potez
Mac Eyka napisał(a):Bo pilot podczas ostrego manewrowania, a rodzina I-15/152/153 pomyślana była jako właśnie maszyny wysoko manewrowe, musiał strasznie "latać" w kabinie.

W latach 30tych wszystkie samoloty miały juz pasy naramienne i boczne. Sowieci w ogóle używali praktycznie jednego modelu, do dzisiaj spotykanego np w Jakach-12 które lataja w Polsce: 4 pasy zapinane nawlekaniem na kolek i zabezpieczane agrafką.

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 22:08
przez Artur Rzepka
potez napisał(a):
Mac Eyka napisał(a):W latach 30tych wszystkie samoloty miały juz pasy naramienne i boczne. Sowieci w ogóle używali praktycznie jednego modelu, do dzisiaj spotykanego np w Jakach-12 które lataja w Polsce: 4 pasy zapinane nawlekaniem na kolek i zabezpieczane agrafką.


Pasom naramiennym wciąż jednak niestrudzenie stawiały opór nieliczne wyjątki, nawet w konstrukcjach z lat 40. :mrgreen:

Obrazek

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: piątek, 10 lipca 2020, 22:48
przez potez
Akurat japończycy dla pilotów mieli taka śmieszna konstrukcje z pojedyńczym pasem naramiennym ;) Ale mali byli, na ryzu nie urośli to mogli sobie pasy biodrowe zostawić. ( chociaż nie wiem czy to nie miało tez coś wspólnego z jak najlżejszą konstrukcją, ta fota to chyba Hien? Żeby na pułap do B-29 to pewnie nawet buty zdejmowali ;) Nie to co nastajaszczij kommunisticzeskij piłot, na czarbym chlebie, słoninie i spirycie wykarmiony, tam be znaramiennych nie dało rady, urwałby sie w trakcie akrobacji ;)

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: sobota, 11 lipca 2020, 09:34
przez Jarpen
Obrazek
Obrazek
Wygląda na to że pasy były doczepione do linki pod zagłówkiem pilota.

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: sobota, 11 lipca 2020, 11:03
przez potez
jesli juz to do linki mocowanej jak na zdjęciu, do blachy za zagłówkiem.

Re: Polikarpow rodzina I-15. Pasy pilota

PostNapisane: niedziela, 12 lipca 2020, 14:51
przez Mac Eyka
Trochę zacząłem rozkminiać jak to było z tymi pasami.
W I-16 chyba te na ramienne były "w standardzie"
Tu taka kompilacja z rosyjskich wydawnictw, a więc chyba dość rzetelnych

Obrazek

W I-15/152/153 chyba było nieco inaczej.
Ja myślę w standardzie były tylko biodrowe.
Na przykład na tym zdjęciu nie widać aby coś było na tylnej ścianie fotela.

Obrazek

Ten gostek też nic nie ma chyba za plecami.

Obrazek

Ale zapewne były tez polowe modyfikacje, lub wymienianie foteli.

Ten pilot ma już coś na ramionach

Obrazek