P.11c st. szer. pil. Zdzisława Horna?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: P.11c st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez Mecenas » sobota, 16 stycznia 2021, 16:04

GrzeM napisał(a):Myślę że dyskusja jako taka jest ciekawa i potrzebna (dlatego biorę w niej udział), choćby po to, by ustalić ile wiemy. Natomiast należy zachować umiar w wyciąganiu zbyt daleko idących wniosków - bo w wielu przypadkach mamy zbyt mało danych.
Ja na przykład mam swoją teorię na temat pasów na skrzydłach i ogonach oraz i dekli na kołach w 113 i 114 eskadrze (że były to oznaczenia pozwalające na szybką identyfikację eskadr w dywizjonie, być może związane z jakąś defiladą powietrzną) - ale nie dysponuję wystarczającą ilością danych by ją potwierdzić.

Każda dyskusja jest potrzebna, zwłaszcza na argumenty i poparta dowodami.
A no właśnie z tymi pasami. Na jednym z pierwszych zdjęć w tym wątku za 8 nr 7.19, psem na górze lewego skrzydła, widać trzy maszyny. 62 czyli n/b 2 ma pas na górze prawego skrzydła, kołpaki khaki i nie ma żadnych pasów na lewej stronie statecznika i steru. I jak dla mnie też nie ma szachownicy na spodzie skrzydeł. W tym samym rzędzie stoi 61-N, która już ma szachownice, ale nie widzimy żadnych innych oznaczeń. Na samym końcu stoi 6, na której nie widzimy żadnych innych oznaczeń. Wszystkie samoloty na zdjęciu mają koła w khaki, nawet te na trzecim planie. Z kolei na znanej sekwencji zdjęć i filmu w kluczu Dudwała 4 i 10 mają pas na prawym skrzydle. To tak mniej więcej w ramach podsumowania. Mnie się to łączy w oznaczenia poszczególnych kluczy w eskadrze.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4834
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Reklama

Re: P.11c st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 16 stycznia 2021, 20:24

Mecenas napisał(a):
GrzeM napisał(a):Myślę że dyskusja jako taka jest ciekawa i potrzebna (dlatego biorę w niej udział), choćby po to, by ustalić ile wiemy. Natomiast należy zachować umiar w wyciąganiu zbyt daleko idących wniosków - bo w wielu przypadkach mamy zbyt mało danych.
Ja na przykład mam swoją teorię na temat pasów na skrzydłach i ogonach oraz i dekli na kołach w 113 i 114 eskadrze (że były to oznaczenia pozwalające na szybką identyfikację eskadr w dywizjonie, być może związane z jakąś defiladą powietrzną) - ale nie dysponuję wystarczającą ilością danych by ją potwierdzić.

Każda dyskusja jest potrzebna, zwłaszcza na argumenty i poparta dowodami.
A no właśnie z tymi pasami. Na jednym z pierwszych zdjęć w tym wątku za 8 nr 7.19, psem na górze lewego skrzydła, widać trzy maszyny. 62 czyli n/b 2 ma pas na górze prawego skrzydła, kołpaki khaki i nie ma żadnych pasów na lewej stronie statecznika i steru. I jak dla mnie też nie ma szachownicy na spodzie skrzydeł. W tym samym rzędzie stoi 61-N, która już ma szachownice, ale nie widzimy żadnych innych oznaczeń. Na samym końcu stoi 6, na której nie widzimy żadnych innych oznaczeń. Wszystkie samoloty na zdjęciu mają koła w khaki, nawet te na trzecim planie. Z kolei na znanej sekwencji zdjęć i filmu w kluczu Dudwała 4 i 10 mają pas na prawym skrzydle. To tak mniej więcej w ramach podsumowania. Mnie się to łączy w oznaczenia poszczególnych kluczy w eskadrze.


Zdjęcia 113 i 114 -tej do 1939 roku, tak odczytuję zdjęcia, miały pasy na skrzydle i stateczniku: jedne po prawej i drugie po lewej stronie samolotów, w celu odróżnienia samolotów eskadr w dywizjonie.
Po przemalowaniu samolotów na wiosnę 39-go, wg fotografii, pasów na samolotach 114-tej nie naniesiono, tak też można rozróżniać.
Kol. Mecenas pisze o "1" ze 113-tej, w "zestawieniu" przedstawiłem ten samolot jako P11a nr 9/69-N/113 i tak było,
nr 1 był w wersji c.
Pewnie w niedługim czasie poznamy więcej szczegółów, gdy "relikwie" z muzeum WWII zostaną udostępnione.
Na ten czas pozostaje nam zabawa, bardziej lub mniej udana, "w zgadywanie numerków", jak to ktoś kiedyś napisał.
Mnie akurat ta zabawa daje frajdę i cieszy.
Nawet po kilku latach, gdy patrzymy na taką samą fotografię, możemy mieć inne , nowe, skojarzenie lub widzenie
po "obróbce w szopie".
Obrazek
Obrazek
Wkleiłem ten niegodny materiał, aby pokazać jak to postrzeganie zmieniło się z czasem u mnie, wcześniej dałbym sobie rękę obciąć, za cyfrę 3 lub 2 na początku /górna grafika/.
A jaki jest numer na dolnej? proszę typować :D
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: P.11c st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez GrzeM » sobota, 16 stycznia 2021, 23:14

Mecenas napisał(a):A no właśnie z tymi pasami. Na jednym z pierwszych zdjęć w tym wątku za 8 nr 7.19, psem na górze lewego skrzydła, widać trzy maszyny. 62 czyli n/b 2 ma pas na górze prawego skrzydła, kołpaki khaki i nie ma żadnych pasów na lewej stronie statecznika i steru. I jak dla mnie też nie ma szachownicy na spodzie skrzydeł.

Parę rzeczy, ale przede wszystkim brak szachownic, wskazuje na to, że sesja foto Poddębskiego przyłapała samoloty właśnie w trakcie przemalowywania, stąd nie mają one wszystkich standardowych oznaczeń.
Będzie o tym artykuł na blogu armahobbynews.pl - myślę że już niedługo.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: P.11c st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez Mecenas » niedziela, 17 stycznia 2021, 12:17

Bogdan, leżę i kwiczę. Kiedy pisałem tego posta patrząc na zdjęcie widziałem jedynkę. Faktem, że na komórce, ale mój komputer jest tak stary że to akurat może być zaletą. Teraz to już sam nie wiem. Im bardziej patrzę się w otchłań tym bardziej otchłań patrzy się na mnie. Może być i 9... ciekawe są też te kontury na kadłubie widoczne obok chłopka.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4834
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: P.11c st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 17 stycznia 2021, 17:57

Mecenas napisał(a): Może być i 9... ciekawe są też te kontury na kadłubie widoczne obok chłopka.

Mnie się kojarzą z Sycylią :lol:
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: P.11c st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez Mecenas » niedziela, 17 stycznia 2021, 22:13

Bogdan Stanek napisał(a):
Mecenas napisał(a): Może być i 9... ciekawe są też te kontury na kadłubie widoczne obok chłopka.

Mnie się kojarzą z Sycylią :lol:

Jestem skłonny zgodzić się na 9. Na szybko znalazłem tylko takie małe zdjęcie. Jak popatrzysz nad barkiem mechanikowi po prawej to wygląda jakby 9. Tylko trzeba popatrzeć na lepszym zdjęciu. Tu wstawiłem jakieś przypadkowe znalezione w guglu.
Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4834
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: P.11a st.szer.pil. Zdzisława Horna

Postprzez tatatusi » niedziela, 17 stycznia 2021, 23:54

Trafiłem ostatnio na informację mówiącą, że ppor. Stefankiewicz „wyłamał podwozie” w ostatniej P.11c z 113.EM podczas lądowania o zmroku w Młynowie. Czyżby to w tej maszynie zamontowano właśnie szprychowe koło?
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości