Spitfire IX - malowanie - WX D (ostatecznie)

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Paweł84 » wtorek, 22 grudnia 2009, 23:44

Znalazłem w książce T. Królikiewicza "Polski Samolot i Barwa":
samolot:

Na zdjęciach kołpak jest jasny (Sky), a na tej planszy czarny.
A jeszcze ciekawe w jakim układzie były litery z drugiej strony - WX D czy D WX?

Chyba "WX" pod kabiną, a "D" przed ogonem, odwrotny układ widziałem tylko na Hurricane'ach i Spitach Mk.V 302go.
Avatar użytkownika
Paweł84
 
Posty: 300
Dołączył(a): niedziela, 20 lipca 2008, 14:54

Reklama

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez RAV » środa, 21 lipca 2010, 15:15

robert.xii napisał(a):"pat" to typowy LFIXc.
ster wysokosci pozny, ster kierunku szeroki. wyglada na wymieniony ew. przemalowany bo ma ostry podzial kolorow w przeciwienstwie do kadluba.
ma sporo napisow eksploatacyjnych. i niektore po polsku :)
skrzydlo c z waskimi owiewkami nad komorami dzialek.
na zdjeciach widac go z 3 bombami!!! to jest fajne.
albo ze zbiornikiem 45 galonow.
pod kolpakiem jest czarna litera D.
teraz trzeba poczekac na kalki do niego.

Kalki są w książeczce Kagero, w trzech skalach. Chętnie zrobiłbym Pat z 1/32 (Tamiya) i 1/72 (Airfix), ale mam parę problemów:

1. Kolorówka Kagero pokazuje, że działka były zamontowane w zewnętrznych komorach, co było chyba możliwe w płacie C, ale z jakiegoś powodu (moment bezwładności przy beczce?) ekstremalnie rzadkie. Czy Pat faktycznie była tu wyjątkiem? Nie znam zdjęcia, które by to potwierdziło. Pewnie takie istnieje i właśnie ono powoduje, że wiele publikacji przypisuje Pat skrzydło E (skrócone na dodatek, typowo dla E).

2. W kalkach litera D pod kołpak jest w kolorze Sky (a'propos - trochę ciemny ten kagerowski Sky). Skąd wiadomo, że była czarna? Może z tego samego zdjęcia?

3. Kagero zapomniało także o serialu nad fin flashem. Przydałaby się jakaś errata, mały prezencik w którejś z kolejnych publikacji.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Maciek_66 » środa, 21 lipca 2010, 16:23

RAV napisał(a):
3. Kagero zapomniało także o serialu nad fin flashem. Przydałaby się jakaś errata, mały prezencik w którejś z kolejnych publikacji.

Mimo, że na malowance w książce on jest!
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez robert.xii » wtorek, 27 lipca 2010, 23:14

2. W kalkach litera D pod kołpak jest w kolorze Sky (a'propos - trochę ciemny ten kagerowski Sky). Skąd wiadomo, że była czarna? Może z tego samego zdjęcia?


no dobra.
litera pod silnikiem byla ciemna.
czarna, czerwona...
glowy nie dam za zaden z tych kolorow.
ale na 100% nie byl to sky.

a widac to na zdjeciu.
:)
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 15:53

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez RAV » wtorek, 27 lipca 2010, 23:31

robert.xii napisał(a):a widac to na zdjeciu.
:)

A mógłbyś pokazać to zdjęcie? I co z działkami?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez robert.xii » środa, 28 lipca 2010, 20:28

niestety, nie pokaze zdjecia bo jest nie moje.
i czeka na publikacje.
dzis mozesz mi wierzyc na slowo albo uzbroic sie w cierpliwosc i czekac...

dzialka, tak jak pisalem, regularne C.
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 15:53

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez RAV » środa, 28 lipca 2010, 22:01

robert.xii napisał(a):dzis mozesz mi wierzyc na slowo albo uzbroic się w cierpliwosc i czekac...

Czekać na co i jak długo? Czyżby wreszcie druga część "Spitfirów lotników polskich"? Kiedy?

robert.xii napisał(a):dzialka, tak jak pisalem, regularne C.

OK, trzymam Cię za słowo...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire IX - malowanie - jednak WX-D

Postprzez Maciek_66 » piątek, 22 kwietnia 2011, 20:09

Przeoczyłem, czy jednak nic nowego się na temat WX-D nie ukazało?

Zacząłem dłubać kokpit i nie mogę się przestać zachwycać zestawem Tamiyi. Rewelacja. Ukazał się co prawda kokpit Airesa, ale wymiana byłaby chyba barbarzyństwem.

Ja chyba dobrze widzę, że ten WX-D miał wcześniejszy celownik odblaskowy?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Maciek_66 » sobota, 23 kwietnia 2011, 17:25

Kolejny temat, tracę cierpliwość, bo nigdzie nie mogę tego znaleźć. Czy ta rura instalacji tlenowej (zaznaczona na czerwono) wchodzi w butlę (zaznaczoną na żółto), czy do jakiegoś regulatora z tyłu kadłuba? Zdjęć samolotu nie znalazłem, a oglądając modele widziałem obie wersje.
Obrazek
Zdjęcie ściągnięte z internetu do celów dyskusyjnych.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez K.Y.Czart » sobota, 23 kwietnia 2011, 19:01

Maciek_66 napisał(a):Kolejny temat, tracę cierpliwość, bo nigdzie nie mogę tego znaleźć. Czy ta rura instalacji tlenowej (zaznaczona na czerwono) wchodzi w butlę (zaznaczoną na żółto), czy do jakiegoś regulatora z tyłu kadłuba? Zdjęć samolotu nie znalazłem, a oglądając modele widziałem obie wersje.
Obrazek
Zdjęcie ściągnięte z internetu do celów dyskusyjnych.


Rura do maski była podłączona do economizera, który był połączony przewodem ciśnieniowym z regulatorem (i wskaźnikami systemu), a ta sekcja z kolei, połączona z butlą.

Obrazek

A tu jeszcze link do tematu u kolegów z Brytanii, gdzie widać na zdjęciu rzeczony economizer i dwa inne schematy pokazujące budowę instalacji tlenowej (i parę słów wyjaśnienia) ;o) :

http://www.britmodeller.com/forums/lofi ... 54753.html
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 23:04

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 23 kwietnia 2011, 19:12

Maciek_66 napisał(a):...tracę cierpliwość,...

Maciek pamiętaj, że podobno modelarstwo uspokaja. Tak w każdym bądź razie słyszałem na mieście :).

A co do instalacji tlenowej, Krzysiek wszystko opisał, ale pewnie przydadzą się jeszcze te fotki (w połowie strony). Widać na nich między innymi, jak biegł przewód tlenowy podłączony do ekonomizera.

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=41171&st=20&p=442875&#entry442875

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6055
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Maciek_66 » sobota, 23 kwietnia 2011, 19:48

Właśnie tego etapu nienawidzę i właśnie jestem w etapie przeciwnym do uspokojonego. Chcę jakoś sklecić te kabelki, więc znajduję jakieś zdjęcie z fragmentem czegoś, potem idę dalej i znajduję fragment na innym zdjęciu innego egzemplarza. No i okazuje się, że tu jest inaczej niż na tym pierwszym zdjęciu. Na razie mam już z 5 wersji przewodzików na prawej burcie. Naprawdę nerwy przy tym tracę, bo nigdy nie wiem czego się trzymać.
Ten rysunek jakiś mało dla mnie czytelny, ale ze zdjęć i innych rysunków wynika, że zostawię czarną butlę, jak w zestawie, tylko pod spodem dam ten ekonomizer czy cóś. Wiem, mniej więcej, jak biegł przewód z butli do przodu samolotu (po cholerę jak potem wracał?) ale właśnie nie bardzo widzę jak przebiegał z przodu do ekonomizera. Ale się jeszcze "powślepiam". Chociaż ja wolę kleić niż szukać wiatru w polu.
Bardzo dziękuję za pomoc!
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez robert.xii » sobota, 23 kwietnia 2011, 20:35

o! widze, nie tylko mnie nerwy biorą czasem
:D
górny koniec przewodu pilot wtykał sobie...
przewod biegł za butla, w dol (stromo), az pod płyte pancerna, przechodzil przez otwor we wrędze i łączyl sie z ekonomizerem...
proste, no nie?

:mrgreen:

ps... ech, przeciez to widac na drugim linku do britmodellera...
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 15:53

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Maciek_66 » sobota, 23 kwietnia 2011, 21:09

Ja rozumiem, że gruby przewód, karbowany, od pilota do ekonomizera tak leciał, jak piszesz, czyli jak na zdjęciu:
Obrazek
żółte - miejsce na butlę,
czerwone - ekonomizer,
niebieskie - przewód gruby, karbowany do pilota.
Ten karbowany zresztą jest na prawej burcie, ale nie bardzo wiem, jak był tam mocowany - jakieś uchwyty były? Bo na niektórych samolotach ich nie ma - pusto tam jest.

Też się zastanawiam, czy ten cholerny ekonomizer był pod butlą, czy w następnym segmencie (za wręgą), na zdjęciach widziałem obie wersje.

Ale nie wiem, ja biegł przewód do ekonomizera, cienki, ciśnieniowy... I tysiąc innych rzeczy nie wiem...
Ostatnio edytowano niedziela, 24 kwietnia 2011, 13:11 przez Maciek_66, łącznie edytowano 1 raz
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire IX - malowanie - RF G?

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 24 kwietnia 2011, 12:58

Kolejny temat, czy ta konstrukcja zaznaczona na czerwono na poniższym zdjęciu to powinna być w IX? Każdy to miał?
Obrazek
Bo tam z tyłu to jest podstawa radia, ale to zaznaczone na czerwono? Nie wiem.

Poza tym nie mogę znaleźć żadnego zdjęcia butli ze sprężonym powietrzem (te na lewej burcie). Chodzi o instalację, no bo jakieś kabelki chyba były?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości