Strona 1 z 3

Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: czwartek, 21 stycznia 2010, 21:14
przez Maciek_66
Kupiłem sobie taki zestawik. Czy ma ktoś może informacje/zdjęcia dotyczące tych samolotów? Głównie interesują mnie rury wydechowe, chłodnica w rekordowej wersji, no i co się da.
Planuję zrobić tego czerwonego i szarego rekordowego (inna kabina, opływowy kołpak śmigła). W tym drugim przypadku zaszpachlowane były linie podziału blach, na pewno na kadłubie, być może na skrzydłach też.
Liczę na pomoc...

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: czwartek, 21 stycznia 2010, 23:22
przez piotr dmitruk
Coś tam kiedyś pościągałem, nie pamiętam skąd.
V-13
Obrazek
Co do V-14 to są wątpliwości, czy przypadkiem nie był niebieski
Obrazek
Planiki, co należy przerobić w V-14
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pokrywy kół
Obrazek
I jeszcze parę zdjęć
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: piątek, 22 stycznia 2010, 08:46
przez net_sailor
piotr dmitruk napisał(a):Co do V-14 to są wątpliwości, czy przypadkiem nie był niebieski

Raczej kiedyś tak myślano.
Teraz prawie na pewno wiadomo, że był ciemnoczerwony - takie wzmianki pojawiają się w prasie relacjonującej zawody w Zurychu (to w Szwajcarii :mrgreen: ).

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: piątek, 22 stycznia 2010, 11:49
przez Maciek_66
A wnętrze kokpitu? RLM 02.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: piątek, 22 stycznia 2010, 13:11
przez Kuba P.
Raczej tak będzie prawidłowo.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: piątek, 22 stycznia 2010, 13:31
przez net_sailor
Tak, RLM 02.

Co mi się jeszcze rzuciło w oczy a może niektórym umknęło:
:arrow: zwróć uwagę na sposób mocowania wyważenia masowego lotek - w tych samolotach wsporniki były opływowymi profilami a nie zwykłymi "tyczkami"
:arrow: chłodnice podskrzydłowe w V-13 "ausf. Zurych" były podzielona na 3 części!
http://www.me109.info/display.php?a=e&fid=1595
:arrow: kółko ogonowe zaopatrzone było w nożyce

To tak na szybko, jak coś mi się przypomni to dopiszę.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: sobota, 23 stycznia 2010, 14:49
przez Maciek_66
Dziękuję wszystkim serdeczne.
Trochę też poszperałem i parę fotek znalazłem. Nie rozumiem tylko tego podziału chłodnic na 3 części, ze zdjęcia niewiele chyba wynika.
Polecają na podstawę wersję E-3, chyba tu nie ma błędu? Różnice były w kokpicie tylko, bo oryginał to chyba przerobiony B?
Najbardziej mnie cieszy znalezienie fotki przerobionego oszklenia kokpitu. Szkoda, że ten zmodyfikowany nie był czerwony...

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: sobota, 23 stycznia 2010, 16:06
przez net_sailor
Maciek_66 napisał(a):Dziękuję wszystkim serdeczne.
Trochę też poszperałem i parę fotek znalazłem. Nie rozumiem tylko tego podziału chłodnic na 3 części, ze zdjęcia niewiele chyba wynika.

Zauważ, że V13 i V14 miały podrasowane silniki (odpowiednio: Rekordmotor III i II) i dlatego potrzebne było wydajniejsze chłodzenie. Ten podział podskrzydłowego wlotu na 3 części miał właśnie zapewniać optymalny przepływ powietrza.
Maciek_66 napisał(a):Polecają na podstawę wersję E-3, chyba tu nie ma błędu? Różnice były w kokpicie tylko, bo oryginał to chyba przerobiony B?

Znaczy oba kadłuby z zewnątrz mają cechy samolotów serii B tzn. umiejscowienie pod kabiną:
1. po lewej - wlewu paliwa
2. po prawej - gniazd elektryki oraz tlenu
Zdjęcia kokpitu są fragmentaryczne - przeważnie z pilotem więc trudno jednoznacznie określić co tak naprawdę powinno być w środku.

Aha, na początku pytałeś czy Weltrekordowy V13 miał szpachlowane skrzydełka. Odpowiadam: miał :)

A na koniec zagadka, czy czerwony V14 nie miał aby przypadkiem kolistych wnęk podwozia? Tak mi jakoś na jednym zdjęciu wygląda :?

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 10:29
przez Maciek_66
Skompletowałem 2 zestawy Tamiya i zacząłem szpachlować. Na poważnie wezmę się za nie jak przygotuję Pittsa do malowania. Po uważnym obejrzeniu żywic postanowiłem przerobić plastik. Usunąłem bąble pod skrzydłami, zaszpachlowałem wyloty z karabinów. W jednym zestawie szpachluję też linie podziału blach - to będzie V13 z inną kabiną i kołpakiem śmigła. Myślę, że poszpachluję w nim linie podziału, ale wzierniki zostawię - przecież jakoś obsługiwali ten samolot?

Nie bardzo wiem, co zrobić w kokpicie. Jeden z modelarzy zastąpił drążek sterowy takim podobnym do Spitfire (wolant, czy jak mu tam...). Szwajcarzy chyba takie mieli w swoich E. No i podobno fotel pilota był jakiś inny?

Zorientowałem się też, o co chodzi w tym kółkiem ogonowym:
Obrazek
Po lewej Tamiya i dwa niezidentyfikowane. Po środku to najlepsze, może Hasegawa? Tylko skąd się ono u mnie znalazło? Ale najważniejsze - muszę je skopiować, a nie umiem...

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 10:38
przez Kuba P.
Oba niezydentyfikowane to Hasegawa, tylko w dwóch rozmiarach. To środkowe będzie najlepsze.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 10:51
przez Maciek_66
Tak myślałem, ale nie wiem skąd się u mnie wzięło? Jedyną Hasegawę, jaką miałem to G-14. Ale dobrze, że jest, tylko muszę znaleźć sposób skopiowania.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 10:52
przez Kuba P.
No właśnie, unifikowane wypraski. W G-14 masz trzy kółka, wczesne dla G-2, potem większe na niskiej i na wysokiej goleni.
Ja mam swoje z G-6 :)

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 10:54
przez Maciek_66
Kuba Plewka napisał(a):Ja mam swoje z G-6 :)

Może niepotrzebne?

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 10:54
przez Kuba P.
nie nie, też mam dwa Emile Tamki.

Re: Messerschmitt 109 V13/V14

PostNapisane: niedziela, 21 marca 2010, 11:23
przez Maciek_66
Kuba Plewka napisał(a):nie nie, też mam dwa Emile Tamki.

Och, jaka szkoda... Podobno Hasegawa lepsza, to po co Ci Tamiya?

Zastanawiam się też nad slotami i klapami. Kusi zrobić w jednym wysunięte, ale na zdjęciach mają wsunięte.

Na pokrywie silnika z tyłu, u góry był taki bębel:
Obrazek

Na zdjęciach V13 i V14 go nie widać, linia pokrywy jest prosta, ale pod pewnym kątem na niektórych widać coś. Ciekawe, jak to wyglądało?

Obrazek

Na lepszych zdjęciach V13 jest chyba gładko...