B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Zestawy, relacje z budowy, galerie ukończonych modeli, porady i problematyka modelarstwa szkutniczego.

B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » czwartek, 28 maja 2009, 20:03

Witam,

Szukając ostatnio dokumentacji Alfy dla lejgo_inc wgłębiłem się trochę w temat i zacząłem się przyglądać z bliska posiadanemu produktowi firmy Maquette. Model jest bardzo prosty, ale prawie idealnie leży w dostępnych planach. "Prawie" oznacza kadłub za długi o 3 mm zaś kiosk za wysoki o 2 mm. Reszta wymiarów jest praktycznie bezbłędna. Jako, że różnica długości jest praktycznie pomijalna – pozwoliłem sobie ją pominąć. "Dostępne plany" to kompilacja materiałów opublikowanych w szkutniczym dziale 1:1 Modelworku, książki Russian Submarines: Guardians of the Motherland autorstwa Wayna Freya oraz specwypusku Tajfuna poświęconego projektowi 705. Plany oraz większość zdjęć szczegółów zamieszczone w tym ostatnim wydawnictwie przedstawia jednostkę B-123 serii 705K.

Model, który spróbuję wykonać, będzie przedstawiał właśnie tą ponorkę, tyle że w latach jej świetności – bez galerii wodorostów i innych zaschniętych żyjątek pokrywających jej część denną (w przypadku ponorki słowa "część podwodna kadłuba" jakoś nie przechodzą mi przez klawiaturę ;o)).

Prace zacząłęm od usunięcia wszelkich wypukłości z górnej połówki kadłuba, które zaproponował producent (imitacje boi, polerów, poręczy itp.). Dalszym etapem było znaczne pocienienie tworzywa w miejscach występowania otworów przelewowych. Wykonałem to od wewnątrz kadłuba na obu jego połówkach. Dłubałem skalpelem o półokrągłym ostrzu i gruboziarnistym papierem ściernym – wymarzona robota dla elektrycznego sprzętu (niestety nie posiadam :().

Następnie taśmami 3M i Tamiya zaznaczyłem przebieg otworów przelewowych w dolnej połówce kadłuba. Samą połówkę przykleiłem do maty starając się umiejscowić ją dokładnie na wydrukowanych liniach – za początek "układu współrzędnych" przyjąłem dziób okrętu. Ułatwiło mi to znacznie dokonywanie pomiarów i w miarę symetryczne umieszczenie otworów. Swoją drogą, podział kadłuba na górną i dolną połówkę wydaje się być idealnym dla modeli okrętów podwodnych.
Obrazek

Grupy otworów wyciąłem nożykiem Olfy i delikatnie doszlifowałem iglakami. Znacznie pocienione tworzywo dało się bez problemu ciąć ostrym nożykiem. Następnie podzieliłem grupy na pojedyncze otwory płaskim prostokątnym profilem Evergreen. Przykleiłem go klejem do PS tak, aby lekko wystawał ponad powierzchnię kadłuba. Dodatkowo zalałem od góry łączenia tym samym klejem.
Obrazek

Podczas gdy klej na dolnej połówce kadłuba nabierał mocy urzędowej, zabrałem się za dewastację górnej połówki, według tego samego scenariusza: czyli taśma, nóż i pilnik.
Obrazek

Tu zdjęcie grupowe:
Obrazek

Po wyschnięciu zeszlifowałem wszystko na gładko – przegródki pomiędzy otworami praktycznie nie wymagały szpachlowania.
Obrazek

Oprócz otworów przelewowych wykonałem także wyloty wody morskiej z układu napędowego. Podejrzewam, że były to wyloty wymienników ciepła stosowanych przy wytwarzaniu pary – reaktor był chłodzony ciekłym metalem.
Obrazek

Przy nacinaniu górnej połówki kadłuba wykonałem otwarcia kokpitu i luków anten/peryskopów. Sam kiosk zeszlifowałem lekko od góry(pomogło to trochę go pocienić) oraz lekko zmodyfikowałem dziobowe przejście kiosk-kadłub.
Obrazek

Większe otwory przelewowe na górze kadłuba wyciąłem z ok. 1 mm zapasu, aby wkleić w wycięcia płaski profil Evergreen. Profil umożliwia trochę większą kontrolę nad zbieżnością i symetrycznością wycinanych otworów. Płaski profil wykorzystałem również przy wykonaniu nacięć dla klap pokryw luków anten/peryskopów.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na tym etapie wykonałem również imitacje pokryw wyrzutni torped. Nawierciłem kadłub w osi wyrzutni na odpowiednią średnicę i wcisnąłem w otwory dopasowany wielkością pręt PS Evergreena. Całość zalałem klejem od wewnątrz. Po wyschnięciu kleju zeszlifowałem wystające fragmenty prętów i uzyskałem delikatne linie podziału w odpowiednich miejscach. Niestety zagalopowałem się trochę w tym miejscu i zauważyłem, że rozstaw rur torpedowych jest o wiele za mały... No nic, zalałem całość klejem od zewnątrz, aby powtórzyć operację...
Obrazek

Na deser (czyli po doszlifowaniu całości) kadłub otrzymał pierwszą warstwę surfacera GS. Niestety powtórne wykonanie pokryw wyrzutni torped w w/w sposób nie było już takie bezproblemowe. Pojawiło się trochę dziur, które będą wymagały szpachlówki... "trzy razy zmierz, raz wierć"...
Obrazek
Obrazek
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Reklama

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 1 czerwca 2009, 19:25

Witam ponownie.

Dziś kolejna porcja surfacera. Podejrzewam, że będzie co najmniej jeszcze jedna, ale to dopiero po sklejeniu połówek kadłuba.
Póki co zryłem i podziurawiłem nieco model:
Obrazek

Makro pokazuje, że otwory przelewowe nie są zbyt równe, ale jeszcze chwilę im poświęcę (zwłaszcza tym pod kioskiem). Niestety sama ich konstrukcja jest bardzo delikatna i po nacięciu linii na kadłubie musiałem odtworzyć trzy poprzeczki między otworami.
Obrazek

Dołożyłem ożebrowanie wylotów wody z wymienników ciepła oraz wkleiłem co nieco do kokpitu sugerując się fotkami ze specwypuska. Przygotowałem również otwory do montażu poręczy bezpieczeństwa i polerów oraz wgłębienia lamp na dziobie.
Obrazek

Oprócz zrycia i dziurawienia model został lekko pocięty. W klinie górnej części statecznika pionowego pozwoliłem sobie na mały eksperyment: zamontowałem kostkę z przezroczystego tworzywa imitującą lampę nawigacyjną.
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » piątek, 12 czerwca 2009, 21:34

Witam po krótkiej przerwie.

Po nałożeniu surfacera, ochoczo zabrałem się do jego usuwania z pewnych części modelu. Dołożyłem również klapy otworów przelewowych (blacha offsetowa grubości 0,1 mm), boję sygnalizacyjną (pręty PS o różnych średnicach) oraz poręcze na pokładzie (Evergreen o średnicy 0,3 mm).
Obrazek

Dwa rzuty oka na same klapy. Widać że część z nich jest ciut za szeroka ale wyszło tu już moje zmęczenie materią. Stwierdziłem, że oglądając czarno-szary model okiem nieuzbrojonym w makro różnice będą pomijalne. Dodam, że blacha offsetowa jest bardzo wdzięcznym materiałem konstrukcyjnym – będąc bardzo cienką, jest jednocześnie dosyć sztywna i daje się łatwo ciąć ostrym nożykiem.
Obrazek
Obrazek

Tutaj przedstawiam parę detali – pokrywa bębna linowego pochodzi z zestawu fototrawionego przeznaczonego dla jednego z kartonowych modeli w skali 1:200. Kupiłem kiedyś 2-3 takie blaszki aby mieć zapas trawionych elementów do wykonywania różnych detali.
Obrazek

The Dark Side of the Sub. W okręgach zaznaczyłem sposób mocowania klapek przelewowych. Dodam że ekrany z polistyrenowej płytki służą do maskowania otworów przelewowych aby nie prześwitywały one na wylot przez kadłub. Rozpórki z ramek wtryskowych zastosowałem w celach bezpieczeństwa. W trakcie wycinania otworów dość znacznie pocieniłem kadłub i bałem się, że w trakcie późniejszej obróbki przypadkowy nacisk spowoduje uszkodzenie pokrycia.
Obrazek

Pierwsza krew. ;o)
Obrazek

Imitacja farby pokrywającej wewnętrzne powierzchnie kadłuba lekkiego. Na wielu fotkach radzieckich ponorek widziałem taki właśnie kolor wnętrza kadłuba. Co prawda, Lira była tytanowa i mogłem się tutaj mylić przy doborze koloru, ale trochę to pomoże ożywić ciemny kadłub (czytaj: coś tam będzie migotać przez otwory przelewowe przesłonięte częściowo klapkami ;o)).
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » niedziela, 14 czerwca 2009, 18:07

I jeszcze małe uzupełnienie:

W międzyczasie gdy sklejony kadłub schnie na boku...
Obrazek
Obrazek

...pobawiłem się w anteny i peryskop:
Obrazek
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez Frosty » niedziela, 14 czerwca 2009, 22:54

Piena robota! Generalnie nie jestem fanem produktów "made in CCCP" ale "Alfa" ma naprawdę ładną lnię... Choć najładniej Sowietom wyszła chyba "Akuła"
"Deliberty planned fighter sweep went just as we hoped. The Mig's came up. The Mig's were aggressive. We tangled. They lost"
- Col. Robin Olds, shortly after operation "Bolo", Ubon, Thailand
Avatar użytkownika
Frosty
 
Posty: 578
Dołączył(a): piątek, 3 października 2008, 23:11
Lokalizacja: Kraków

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » środa, 24 czerwca 2009, 17:28

Dziękuję bardzo.

Frosty napisał(a):Choć najładniej Sowietom wyszła chyba "Akuła"

albo Murena (proj.667). ;o)

Ciąg dalszy zabawy:

Kadłub otrzymał stateczniki poziome (surfacer dla wydobycia miejsc wymagających dalszej obróbki)...
Obrazek

... a anteny i peryskopy warstwę srebrnej farby GS. Pierwsza warstwa (zasidoluxowana) będzie służyć jako tło dla dalszych poczynań.
Obrazek

Z oryginalnej śruby napędowej przygotowanej przez Maquette wykorzystałem łopaty. Kadłub śruby to dwuskładnikowa szpachla epoksydowa "zbrojona" dwiema blaszkami ułożonymi na krzyż aby zasymulować generator wirów. Na fotce śruba przed i po wstępnym malowaniu srebrnym GS.
Obrazek

Na deser dwie małe śruby do "cichego" poruszania się (2-3 w.) pod wodą. Wypiek własny z pomocą profili Evergreena. Pozdrowienia dla Mennicy Państwowej za wypożyczenie groszówki do fotek. :P
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez spiton » czwartek, 25 czerwca 2009, 00:09

łołć, ale super!!!!. Kapitalnie wyglądają te otwory, i super, że tak fachowo je podkleiłeś. Byłby obciach, jak byłyby na przestrzał, tam gdzie nie powinny. W sumie te otwory robią 50% efektu!!!
Gratuluje pomysłu, i realizacji !!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » środa, 22 lipca 2009, 16:32

Dzięki Spiton!

Oto dalszy ciąg zmagań z ponorką:

Po przyklejeniu usterzenia pionowego chwilę walczyłem z doprowadzeniem spoin do stanu używalności.
Obrazek

Następnie chciałem odwzorować oprofilowania "statecznik-kadłub" widoczne na fotkach oryginału. W tym celu zamaskowałem taśmą Tamiyi zewnętrzne części stateczników oraz kadłub pomiędzy nimi próbując odtworzyć owalny kształt oprofilowań. Na koniec potraktowałem tak przygotowany model GS Surfacerem 1200 w sprayu. Oto co wyszło po doszlifowaniu:
Obrazek
Trzeba przy tym pamiętać aby docisnąć mocno taśmę gdyż inaczej tworzą się nieprzyjemne zacieki. Kropki widoczne na zdjęciu to drobiny papieru ściernego 1200 (znikną podczas kąpieli modelu przed malowaniem).

Trochę ujęć ogona z różnych kątów. Na górnych powierzchniach stateczników poziomych dodałem okrągłe wzierniki wycięte z folii aluminiowej. Otwory w tylnych częściach stateczników posłużą do mocowania sterów.
Obrazek

W międzyczasie zrobiłem też ogrodzenie na czerpniach wody oraz dodałem parę szczebelków w niektórych otworach przelewowych.
Obrazek

Na koniec parę szczegółów dodanych do istniejących części: kołnierz do "trzepaczki", białe prostokątne anteny na maszcie radarowym (biały prostokątny profil PS) Zróżnicowałem też nieco fakturę na dziobowych sterach głębokości (surfacer maskowany taśmą).
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez spiton » czwartek, 23 lipca 2009, 16:43

Rewelacyjna robota. świetne te wszystkie pokrywy na "przednim pokładzie". Pewnie ciężko było je wyskrobać, ale dają świetny efekt. no i te peryskopy i antenki też kapitalne !!!!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » czwartek, 13 sierpnia 2009, 01:25

Dzięki!

Model powoli przygotowywany jest do malowania. Otrzymał podstawkę oraz kolejne warstwy surfacera:
Obrazek
Obrazek

Dokleiłem stery...
Obrazek

... oraz wykonałem ponownie komplet urządzeń podnośnych. Jako bazy użyłem tym razem delikatnie zmatowionych papierem ściernym igieł lekarskich. Zacząłem również wykonywać pokrywy luków tychże urządzeń. Materiał to cienka, aluminiowa blacha offsetowa. Pokrywy posiadają na swej wewnętrznej stronie ożebrowanie. Postanowiłem wykonać je przy pomocy malowania. Pierwszy etap to "preshading" czarnym kolorem, delikatne przeszlifowanie elementów a następnie malowanie rozrzedzonym szarym kolorem bazowym przy pomocy aerografu. Ostatnim etapem będzie zaznaczenie wystających krawędzi żeber przy pomocy gęstszej szarej farby bazowej (cieniutkim drucikiem).
Obrazek

Jeszcze zbliżenie na nową "trzepaczkę":
Obrazek

CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez lejgo_inc » czwartek, 13 sierpnia 2009, 07:46

yyy... ponownie komplet urządzeń podnośnych?
Widzę że poprawiłeś głowicę radaru.
Na oko wydaje mi się że przesadziłeś ż rozmiarem główki peryskopu - na kolorowej fotce kiosku którą kiedyś wrzucałeś widać wyraźnie proporcje wielkości głowicy do średnicy masztu.
Podoba mi się to, że unikasz malowania rur tych wszystkich antenek - naturalny kolor metalu + pionowe zarysowania... powinno to dobrze symulować niebiesko-szary kolor jaki widać na tej samej fotce. Dodasz zacieki i będą jak żywe :)

Widzę że też zrezygnowałeś z odtwarzania użebrowania pokryw w plastiku - te pokrywy są po prostu za małe :) Patent z grubszą warstwą farby jest bardzo pomysłowy. W tej chwili na fotce kontrast między szarym i czarnym jest duży, ale jak piszesz - kolejna rozrzedzona warstwa szarej powinna załatwić sprawę.
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1238
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez spiton » czwartek, 13 sierpnia 2009, 23:12

Dla mnie bomba, a Ty Leszek co się czepiasz ;-))))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez lejgo_inc » piątek, 14 sierpnia 2009, 09:55

No, czepiam się z dwóch powodów - raz że przerabiałem ten temat, a dwa, że Marek zwraca uwagę na takie szczegóły, chcę się po prostu upewnić żeby nic mu nie umknęło :)
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1238
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez donalyah00 » sobota, 15 sierpnia 2009, 01:30

lejgo_inc napisał(a):yyy... ponownie komplet urządzeń podnośnych?
...
Podoba mi się to, że unikasz malowania rur tych wszystkich antenek - naturalny kolor metalu + pionowe zarysowania... powinno to dobrze symulować niebiesko-szary kolor jaki widać na tej samej fotce. Dodasz zacieki i będą jak żywe :)

Właśnie dlatego wykonałem je ponownie. Uznałem, że lepiej będzie wykorzystać naturalny kolor stali do dalszych działań, zamiast kłaść jeszcze jedną warstwę farby. Dodatkowo w tej skali każda kolejna warstwa pogrubia elementy...

lejgo_inc napisał(a):Widzę że poprawiłeś głowicę radaru.
Na oko wydaje mi się że przesadziłeś ż rozmiarem główki peryskopu - na kolorowej fotce kiosku którą kiedyś wrzucałeś widać wyraźnie proporcje wielkości głowicy do średnicy masztu.

lejgo_inc napisał(a):...chcę się po prostu upewnić żeby nic mu nie umknęło :)

Dzięki za spostrzegawczość. :) Wykonując za pierwszym razem urządzenia podnośne korzystałem z planów ze specwypuska. Oczywiście oprócz błędów, niektóre detale były mocno przeskalowane... Zdjęcia, zdjęcia i jeszcze raz zdjęcia...

Oto kolejne podejście do peryskopu:
Obrazek

Dorobiłem również pozostałe klapy luków w kiosku i uzupełniłem je o mocowania siłowników (wszystkie klapy mocowane są na szpilkach):
Obrazek

Zadbałem też aby matrosom nie wlewała się woda przez otwarty właz:
Obrazek

Jeszcze raz pozdrawiam Mennicę Państwową za wypożyczenie groszówki do fotek. ;o)
CDN.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 899
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [warsztat]

Postprzez lejgo_inc » sobota, 15 sierpnia 2009, 09:08

No, teraz to mam na ustach tylko dwa słowa: "Oooł je!" :)
Dodatkowy punkt za mocowania siłowników klap.
pozdrawiam, Leszek
http://www.shelfoddity.com
[Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there]
Avatar użytkownika
lejgo_inc
 
Posty: 1238
Dołączył(a): wtorek, 16 grudnia 2008, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Następna strona

Powrót do Szkutnicze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości